دره ستارگان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4453
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دره ستارگان یکی از جاذبه‌های بسیار محبوب و شگفت‌انگیز در ژئوپارک قشم است. مردم محلی به این دره به نام "استاله کفته" یا "استار افتاده" میشناسند، به این معنا که یک ستاره به زمین افتاده است. طبق باور محلی، برخورد یک شهاب سنگ با زمین باعث پرتاب سنگ و خاک به هوا شده و این دره شگفت‌انگیز شکل گرفته است.

در واقع، دره ستارگان به دلیل عملکرد چندین عامل فرسایشی مانند آب، باد و فشار وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین، به وجود آمده است. این تأثیرات در بخش‌های مقاوم‌تر که کمتر تحت تأثیر فرسایش قرار گرفته‌اند، باقی می‌مانند، در حالی که بخش‌های سست و نرم تحت‌تأثیر فرسایش به خاطر رفته‌اند. دره ستارگان به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک، حدود دو میلیون سال پیش برمی‌گردد و شکل‌های هندسی در این دره از جنس ماسه، سنگ، و سیمان آهکی ساخته شده است. این ژئوسایت با فرم‌های منحصر به فرد و جذابیت طبیعی خود، از جمله مقاصد پرطرفدار گردشگری در قشم است.

دره ستارگان قشم

تور قشم - سفر به بکرترین و بزرگترین جزیره ایران با قیمت های باورنکردنی!

دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان در جزیره قشم به دلیل شکل عجیب و غریب سنگ‌ها و دودکش‌های طبیعی اش به این نام مشهور است. این سنگ‌ها به دلیل فرسایش شدید باد و آب در طول میلیون‌ها سال به شکل‌ها و اشکال متنوعی درآمده‌اند. دره ستارگان یکی از عجایب هفتگانه قشم و یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره است.

این منطقه در شب نیز با زیبایی خاص خود برجسته است. در شب، آسمان دره به دلیل فاصله زیاد از نورهای مصنوعی تاریک و پر از ستاره می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا دره ستارگان به عنوان یک مکان مناسب برای تماشای ستارگان شناخته شود.برای بازدید از دره ستارگان، بهتر است از جاده اصلی قشم-درگهان به سمت روستای برکه خلف حرکت کنید. پس از رسیدن به روستای برکه خلف، تابلوی اطلاعات دره ستارگان قابل مشاهده است. از جاده فرعی روستا عبور کرده و به مسافت 500 متری از دره ستارگان خواهید رسید. این مسافت اولیه از جاده آسفالت انجام می‌شود و باقی مسیر نیز با وسیله نقلیه قابل پیمودن است.

 

 

آشنایی با دره ستارگان قشم شاهكار طبیعت

اگر با دهکده برکه خلف در قشم آشنا باشید، نامِ دره ستارگان حتما به گوش شما رسیده است، این دره پربازدیدترین مکان در بین تمام ژئوسیت های خاورمیانه است. دره ستارگان یک نمونه منحصر به فرد از ژئوسیت ها است که به منظور مطالعه و تحقیق های زمین شناسی و فرسایش مورد استفاده قرار می گیرد. به زبان محلی این دره را با نام "ستاره افتاده" می شناسند، این نام حکایتی از یک افسانه قدیمی است. در بعضی از مناطق دره ستارگان ساختار زمین شناسی به صورت "ستون" مشاهده می شود، شکل برخی از این ستون ها "سوزنی" است. آب و طوفان و باران های فصلی را می توان از عواملی دانست که باعث ایجاد این ساختارها شده است. بخش های نرم در این سازه زمین شناسی به علت باران و طوفان های شدید از بین رفته اند و تنها بخش هایی که مقاومت بیشتری (بخش های سخت) داشتند به شکل ستون هایی سوزنی باقی ماندند. بخشی از سازه های سخت در دره ستارگان شکلی کلاه مانند دارند و در حقیقت محافظ خاک در برابر فرسایش بیشتر هستند. در حالی بخش زیادی از سازه های این دره فرسایش یافته و از بین رفته اند، های مختلف در این دره بسیار آسیب پذیر و شکننده هستند، بعضی از آنها حتی تحمل وزن یک انسان را نیز ندارند! بنابراین پا گذاشتن روی این خاک شکننده و آسیب پذیر خطرناک و غیر منطقی است، چرا که ممکن است این سازه ها از هم بپاشند.

ستون های سوزنی دره ستارگان

ویژگی های زمین شناختی دره ستارگان قشم

مناطقی که ساختار زمین شناسی نرم تری دارند، بیشتر در معرض فرسایش و تخریب و از بین رفتن لایه های مختلف، قرار می گیرند. در دیواره های دره ستارگان می توان لایه های مختلفی را مشاهده کرد، یک لایه ضخیم به رنگ روشن (بژ یا خاکستری روشن) در زیر یک لایه نازک به رنگ سفید یا خاکستری تیره قرار گرفته است. لایه زیرین به دلیل ساختار نرم معمولاً فرسایش می یابد، در حالی که لایه فوقانی به دلیل داشتن نوعی سیمان طبیعی (سنگ آهک) در برابر فرسایش مقاومت بیشتری دارد و از کل سازه محافظت می کند.  حتی ایجاد ترک هایی کوچک در سازه دره ستارگان از نظر زمین شناسی یک فاجعه جدی خواهد بود که در آینده باعث تخریب سریع این دره می شود. با محافظت از این میراث زمین شناسی امکان بازدید از آن برای نسل های آینده نیز فراهم می شود. آنچه پیش روی شما قرار دارد، اثری است که بیش از دو میلیون سال از عمر آن می گذرد، دره ای که بر اثر فرسایش خاک، ماسه، شن در دوره زمین شناسی سنوزوئیک ایجاد شده است. تنگه چاه کوه یکی از قسمت های جذاب در دره ستارگان است که چشم اندازی واقعا زیبا و دیدنی دارد، عمق این تنگه حدود 100 متر است و احتمالا مهم ترین دلیل نامگذاری آن وجود چاه های آب فراوان است. این تنگه محلی برای ذخیره باران و آب شیرین بود، محلی که البته از ارزش بالایی در یک منطقه کویری بزرگ برخوردار است. این دره با شکل های عجیب  غریب سنگ های خود بومیان ماجراجو را بر آن داشته تا افسانه های مختلفی را درباره آن با دیگران به اشتراک بگذارند. در شب های مهتابی دره ستارگان، به میهمانی ستاره ها دعوت خواهید شد، در این میهمانی سکوت در همه جای دره حاکم است، گویی آسمان و زمین در این نقطه به هم نزدیک می شوند. این همان چیزی است که منتظرش هستید، در این لحظه زیبایی های دره دو چندان می شوند، مسیرهای باریک به دور پیچ ستون های دره ستارگان با نظمی خاص چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.

 

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

نمایی زیبا از دره ستارگان

دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان در جزیره قشم در جنوب ایران واقع شده، دره ستارگان منظره ای شگفت انگیز و زیبا است که از دیدن آن هرگز پشیمان نخواهید شد، سکوت مهم ترین ویژگی این دره زیبا است. 20 کیلومتری شهر قشم به دره ستارگان می رسید و پدیده منحصر به فردی که نه تنها یک الگو زمین شناسی برای ایران، بلکه یک الگو جهانی شناخته می شود. در این دره غرق می شوید، غرقِ دنیایی مرموز و شگفت انگیز که قدمت آن به بیش از 2 میلیون سال می رسد. پیاده روی و عکاسی، نوشتن و تماشا کردن، مهم ترین فعالیت هایی است که در دره ستارگان می توانید به آن مشغول شوید، فعالیت هایی که از آن لذت خواهید برد. در گوشه گوشه این دره شاهد فضایی رویایی برای عکاسی خواهید بود، چرا که دره ستارگان محلی از گنجینه های ارزشمند و باشکوه است. حتی اگر ساعت ها در دره ستارگان بمانید، می توانید باز هم چیزهایی جدید را برای کشف انتخاب کنید، می توانید از موزه سنگ این دره که بخش زیادی از فسیل ها و سنگ های جزیره قشم در آن نگهداری می شوند، دیدن کنید، این موزه هم چنین محلی برای آشنایی با مواد معدنی و سنگ های قیمتی ایران است. صنایع دستی ساختِ مردم بومی دره ستارگان که صدف دریایی از مهم ترین آن ها است، می تواند یک سوغاتی عالی و البته زیبا برای کسانی که دوستشان دارید، باشد.

معرفی جزیره قشم - با جزیره زیبای قشم آشنا شوید

دره ستارگان یا دره ارواح قشم

دیدنی های دره ستارگان قشم

ژئوپارک دره ستارگان تنها ژئوپاک خاورمیانه است که نه فقط از نظر زمین شناسی بلکه حتی از نظر جانورشناسی نیز گونه هایی بسیار نادر در آن زندگی می کنند. گونه هایی که متاسفانه در خطر جدی انقراض قرار گرفته اند، به شکلی واقعا عجیب و حیرت انگیز، این شما هستید که در دره ستارگان مجسمه هایی را مشاهده می کنید که ساخت آن ها بدون دخالت انسان انجام گرفته است. مجسمه هایی طبیعی که نقش هایی برجسته در دل زمین اند، ستون هایی که در معرض فرسایش قرار گرفته اند و در حقیقت سازه هایی شگفت انگیز را شکل داده اند. اگر هیچ اطلاعی درباره تعریف ژئو پارک ندارید، باید بدانید که ژئو پارک در حقیقت یک مرز کاملا واضح و مشخص است که از نظر زمین شناسی می تواند به عنوان یک منطقه بسیار مهم در به منظور توسعه اقتصادی شناخته شود. در ژئو پارک می توان شاهد وجود بناهایی تاریخی، میراث فرهنگی و بخش زیادی از حوزه های بوم شناسی بود. در حقیقت یونسکو با هدف تامین نیازهای جهانی جهت بازدید و کشف جاذبه های زمین شناسی عنوان "ژئو پارک" را طراحی کرد، به همین واسطه این سازمان یعنی یونسکو امروزه بیش از 500 ژئو پارک را در جهان شناسایی کرده است.

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

ژئوپارک دره ستارگان

بافت طبیعی و زمین شناسی منحصر به فرد دره ستارگان مهم ترین جاذبه دیدنی در این نقطه از سرزمین ایران است، دره ای با بافت فرسایشی واقعا زیبا که حاصل رگبارهای فصلی و طوفان و آب و باد است. ستون هایی که نوک تیز هستند و تیغه ها و دیواره های دره ستارگان از دیگر کاندیدهای گردشگری برای بازدیدکنندگان است. فراموش نکنید که بازدید از دره یا تنگه کوه یک تجربه تکرار نشدنی برای شما خواهد بود. دره ای که بیش از 100 متر عمق دارد و سنگ های رسوبی اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده آن هستند. مسیرهایی مشخصی برای بازدید و تردد در دره ستارگان تعریف شده، مسیرهایی که به شما کمک می کنند تا هرگز راهی را اشتباه انتخاب نکنید و در نتیجه هرگز در این دره گم نخواهید شد. تندیس هایی زیبا به شکل حیوانات مختلف را در ورودی دره ستارگان خواهید دید، اما نکته مهمی که درباره این دره وجود دارد، مسحورکننده بودن آن است. حتما از موزه سنگ در دره ستارگان دیدن کنید، این موزه سنگ برای شما آورده های زیادی را به همراه دارد، به سادگی با سنگ هایی آشنا خواهید شد که شاید هرگز هیچ اطلاعی درباره آن ها نداشتید. در این موزه سنگ می توانید با 48 نوع سنگ و کانی آشنا شوید. البته که بازدید از روستا برکه خلف را باید در برنامه گردشگری خود قرار دهید، روستایی که از آن به عنوان "پاک ترین روستا در قشم" یاد می کنند. یکی از جالب ترین دانستنی ها درباره این روستا، تمیز شدن آن توسط زنان محلی است آن هم هفته ای یک یا دو بار است. موضوعی که این روستا را به نقطه ای خاص برای بازدید تبدیل می کند. روستایی که اگر عاشق طبیعتی بی زباله باشید، حتما آن را انتخاب خواهید کرد. در این روستا می توانید به لطف حضور هنرمندانی قهار، طرح حنا روی بدن و دست را نیز تجربه کنید.

دره ستارگان یا دره ارواح قشم

دلیل ترسناک بودن دره ستارگان چیست ؟

دلیل ترسناک بودن دره ستارگان هر چیزی جز حضور ارواح و جن است، در حقیقت این دره با توجه به باورهای اشتباه مردم بومی، دره ارواح نامیده می شود، موضوعی که در حقیقت صحت ندارد. شاید بعد از اینکه به دره ستارگان پس از طی یک مسافت طولانی یا کوتاه رسیدید، تنها چیزی که واقعا به آن نیاز خواهید داشت، خیال پردازی باشد. چرا که زیبایی های شگفت انگیز این دره شما را مجاب به خیال پردازی خواهد کرد. می توانید ساعت ها به تحلیل افسانه هایی درباره ترسناک بودن دره ستارگان بپردازید، همچنین می توانید اسراری که هرگز به آن فکر نشده را مورد کنکاش قرار دهید. اگر شب را برای ماندن در دره ستارگان انتخاب کنید، این چالش هیجان انگیز در دسترس شما قرار می گیرد، چرا که شب ها در این دره شاهد دنیایی دیگر خواهید بود. 

دره ستارگان یا دره ارواح قشم

آیا دره ستارگان قشم جن دارد؟

اگر به قشم سفر کنید، مردم عادی به شما خواهند گفت که هرگز شب به این دره نروید! آن ها معتقداند این دره خالی است و سفر شبانه به آن شاید چندان هم تجربه هیجان انگیزی نباشد، درست مثل هر داستان ترسناک دیگری، این دره نیز داستان های زیادی را برای شنیدن در خود جای داده است. مردم محلی بر این باورند که این دره خانه ارواح و جن ها است و اگر شب را برای رفتن به آن انتخاب کنید، قطعا هیچ راهی برای بازگشت نخواهید داشت. اما کسانی که جان سالم به در برده اند، می گویند که صداهای ترسناک و مرموزی را شنیده اند! خیلی ترسناک! گردش باد بین سازه های هزارتوی این دره اصلی ترین دلیلی است که صداهایی ترسناک را به گوش انسان می رساند، فقط همین! هیچ کس یا هیچ چیزی در این دره باعث آزار شما نخواهد شد، درست مانند هر نقطه دیگری از جهان، در دره ستارگان احساس خوبی خواهید داشت. البته نباید فراموش کنید که همراه داشتن تجهیزات لازم برای کمپ یا گردش در دره ستارگان ضروری است. باور مردم محلی در مورد حضور ارواح و جن در این دره مخصوصا در شب، اعتقادی عجیبی و غیر واقعی است، اما در حقیقت اشکال غیرمعمول زمین شناسی و وزش بادهای شبانه در دره دلیل این باور و خرافه است. مورفولوژی زمین شناسی در این دره، گواهِ فرسایش شدید خاک به علت باد و باران های پی در پی است. مناطقی که بر اساس ساختارهای زمین شناسی مقاومت بیشتری در برابر فرسایش خاک دارند، می توان شاهد بکر و دست نخورده بودن سازه ها بود. 

عجایب هفتگانه قشم - عجایب هفت گانه ای که در قشم وجود دارد

دره ارواح قشم

بهترین زمان سفر به دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم از معدود مناطق دیدنی است که هیچ هزینه ای برای ثبت خاطره در آن نباید پرداخت کنید، دیدن از این دره افسانه ای در چهار فصل سال زیبایی های خاص خود را دارد، اما قطعا اگر زمستان و پائیز را برای حضور در این دره انتخاب کنید، خوش شانس ترین بازدیدکننده خواهید بود. چرا که می توانید منظره هایی فوق العاده از حضور پرندگان مهاجر و دلفین های جزیره قشم را در حافظه خود ثبت کنید. حداقل 2 ساعت را برای دیدن این جزیره ایده آل اختصاص دهید.

دره ستارگان در شب

دره ستارگان در شب

افسانه های زیادی درباره دره ستارگان وجود دارد، البته این افسانه آنقدر زیبا و دوست داشتنی هستند که نمی توان آن را باور نکرد، اما به هر شکل افسانه ها، افسانه اند. دره ستارگان در شب دنیایی متفاوت را به نمایش می گذارد، تماشای ستاره هایی که نزدیک به زمین هستند تا گوش دادن به صدای مهیج وزش باد، همگی چیزهایی است که در این دره به رایگان می توانید آن را تجربه کنید. برخی از مردم محلی اعتقاد دارند که صدای وزش باد در دره ستارگان مخصوصا در شب صدایی واقعا ترسناک است که شاید هر کسی را به معنی واقعی کلمه به وجد بیاورد، حتی شاید شنیدن این صدا آنقدرها هم که فکر می کنید، ساده نباشد. با دیدن دره ستارگان احساس خواهید کرد که به دنیایی دیگر از این جهان و به دور از هیاهوی شهری پرت شده اید، آرامش، شکوه، رمزآلود بودن و سکوت مهم ترین ویژگی های دره ستارگان است. ویژگی هایی که شاید نزدیکی زیادی به ایده آل های مردم شهری داشته باشد، تماشا ستاره ها آن هم بدون تلسکوپ و باکیفیتی کاملا سه بعدی مهم ترین هدیه دره ستارگان به شما است. ستاره را در دست بگیرید و یا اگر دوست دارید شکلی عجیب و غریب را با آن ها ترسیم کنید. گردشگران زیادی معتقداند که دره ستارگان شباهت های زیادی با کویرهای ایران دارد، شباهت هایی که نمایشی از سکوت، اسرار آمیز بودن و البته آرامش است. برخلاف چیزهایی که در شهر انتظار شما را می کشد، هیچ اثری از دود و آلودگی در این دره نیست. هرگز افکار مسموم در آن به شما هجوم نمی آورند و در یک کلام می توان این دره را محلی برای بازگشت به انسانیت و آرامش معرفی کرد.

دره ستارگان در شب

چگونه به دره ستارگان قشم برویم؟

حالا که مصمم هستید تا از این دره زیبا دیدن کنید، به هرمزگان بروید، مسیر جزیره قشم را در پیش بگیرید و در شمال غربی روستای برکه خلف "دره ستارگان" در انتظار شما است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 101 کاربر