آلاشت

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 10022
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا شما تا به حال جایی سفر کرده اید که عنوان بهشت را برایش انتخاب کرده باشید؟ اگر جزء آن دسته افرادی که عاشق سفر کردن هستند باشید بدون شک می توانید نام چند منطقه که صفت بهشت به آنها اتلاق می شود را بر زبان آورید. تمام کسانی که به شهر آلاشت سوادکوه شهری در شمال ایران سفر کرده اند اذعان می کنند که این منطقه یکی از زیباترین مناطقی است که تا به حال دیده اند. این منطقه زیبایی های منحصر به فرد و خاص زیادی دارد و تا شما خود به دیدار این شهر نروید قادر نخواهید بود تصویر واضحی از زیبایی و جاذبه های طبیعی شهر آلاشت سوادکوه داشته باشید. ادامه این متن را مطالعه کنید تا با این شهر و تمام چیزهایی که باعث شهرت آن شده است آشنا شوید.

 

آلاشت

 

معرفی شهر آلاشت

از جمله خوش آب و هوا ترین و زیباترین مناطق استان مازندران شهر آلاشت است. فاصله آلاشت با شهر تهران از نظر زمانی 4 ساعت است و به همین دلیل بهترین فرصت پیش روی تهرانی هاست تا بتوانند در روزهای تعطیل به این شهر زیبا رفته و از مناظر دیدنی آن بازدید کنند. خصوصا در فصل تابستان که گرمای هوا اغلب مردم را کلافه می کند رفتن به این شهر می تواند بسیار دلپذیر و خوشایند به نظر آید. 
از جمله مهم ترین دلایلی که باعث شده پیشنهاد کنیم حتما از این شهر دیدن کنید فاصله بسیار کم این شهر با تهران، داشتن طبیعتی بکر و زیبا، خوش آب و هوا بودن و خنک بودن هوای آن است. پس اگر تا به حال الاشت را از نزدیک ندیده اید در اولین فرصت برنامه ریزی کرده و برای بازدید آن یک زمان بسیار مناسب در نظر بگیرید، مطمئن باشید که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.
علاوه بر اینکه محیط و فضای این شهر بسیار جذاب و دیدنی است معنی نام این شهر نیز در نوع خود می تواند برای برخی بسیار جذاب باشد. در زبان مازندرانی الاشت به معنای آشیانه عقاب است. کوه های بلندی در این منطقه وجود دارد و از آنجایی که عقاب های نیز در شرایط این چنین لانه می گزینند احتمالا انتخاب این نام به همین دلیل است. 

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

مناظر بسیار سرسبز و دیدنی در شهر الاشت وجود دارد. این مناظر و چشم اندازها چنان زیبایی دارند که اغلب افراد را به وجد آورده و گاهی اوقات دل کندن از این شهر جذاب و زیبا را برای گردشگران سخت می کنند. قدم گذاشتن به کوچه های تنگ و باریک این شهر ، تماشای خانه هایی که با مصالح بومی ساخته شده اند و سقف هایی که با تخته ها پوشانده شده اند شما را از جهان حاضر جدا کرده و شاید به گذشته های دور این شهر می برد.

 

آلاشت مازندران

 

آلاشت کجاست؟

تا بدینجا متوجه شدیم که الاشت جای بسیار دیدنی و زیبایی است و ارزش آنکه که شما در طول عمر خود حتی اگر شده چندین بار هم به بازدید از این شهر بروید دارد. اما سوالی که اینجا بدون شک برای اغلب افراد پیش می آید آن است که شهر الاشت کجاست و چگونه می توانید خود را به آنجا برسانید. همان طور که در خطوط بالایی به آن اشاره کردیم شهر الاشت در استان مازندران قرار دارد. استان مازندران یکی از استان های شمالی کشور بوده و از جمله پر بازدیدترین و گردشگر پذیرترین استان های کشور محسوب می شود. 
حتما نام پل ورسک را شنیده اید و در طی مسیری که به سمت شمال حرکت می کنید این پل آهنی که بین دو کوه ساخته شده است را دیده اید، شهر الاشت سوادکوه در نزدیکی این پل و منطقه سوادکوه استان مازندان قرار گرفته است و با تهران نیز حدود 4 ساعت فاصله دارد. این شهر از جمله نزدیک ترین روستاهای نزدیک استان تهران به شمار می رود.
روستای الاشت در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا ساخته شده و به دلیل واقع شدن در یک منطقه جغرافیایی بسیار خاص جذابیت های طبیعی و زیبای بسیار زیبایی را می توان در آن شاهد بود. برای اینکه بتوانید خود را به این شهر برسانید ابتدا باید به شهر فیروزکوه رفته و به طرف شهر زیراب استان مازندران حرکت کنید. بعد از آنکه شهر زیرآب را پشت سرگذاشتید (بعد از پل سفید) به پاسگاه پلیس راه خواهید رسید. 
رو به روی پلیس راه مسیری وجود دارد که می تواند شما را به سمت الاشت مازندران هدایت کرده و مناظری بسیار زیبا و وصف نشدنی هدیه چشمانتان کند. اگر از تهران به سمت شهر الاشت حرکت کنید حدود 4 ساعت طول می کشد تا بتوانید خود را به این بهشت مه گرفته و تکرار نشدنی برسانید. در طی مسیر احتمالا تابلوی الاشت 35 کیلومتر را مشاهده خواهید و همین مورد خیالتان را راحت خواهد کرد که در مسیر درست در حال پیشروی هستید.

 

روستای زیبای آلاشت

 

جاهای دیدنی آلاشت

همه چیز در آلاشت سوادکوه زیباست. از طبیعت زیبا و آسمان آبی آن گرفته تا ساختمان ها و بناهایی که قدمت زیادی دارند فرصت بسیار مناسبی در اختیار بازدید کنندگان قرار داده تا از حضور و اقامت در این شهر نهایت استفاده را ببرند. 
اگر به این شهر سفر کردید سعی کنید از تمام جاهای دیدنی که در شهر آلاشت سوادکوه وجود دارد بازدید کنید. از جمله جاهای دیدنی این شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محوطه تاریخی شهر

موقعیت جغرافیایی این شهر یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث شده این شهر از گزند فاتحان و غارتگران در امان باقی بماند و به همین دلیل است که معماری این شهر دستخوش تغییرات زیادی نشده است. 
رضا خان، موسس سلسله پهلوی در این شهر به دنیا آمده است و در حال حاضر نیز منزل او به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. این بنا قدمتی 200 ساله دارد و اغلب گردشگران سعی می کنند از آن نیز دیدن کنند.

 

منظره روستای آلاشت


مسجد امام حسین

از دیگر جاهای دیدنی شمال و  شهر آلاشت سوادکوه می توان به مسجد امام حسین  اشاره کرد. این مسجد توسط معماری معروف به نام حسین لرزاده در دوره پهلوی به و دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده است. این مسجد معماری و ظاهری بسیار جذاب و منحصر به فرد دارد. طاق نماهایی که به صورت جناغی قرار گرفته اند، پلان های درون گرا و گنبد 12 وجهی آن باعث شده این مسجد به یکی از زیباترین مساجد شمال کشور تبدیل شود. سنگ یکی از عمده ترین مصالحی است که برای ساخت این مسجد به کار گرفته شده و به همین دلیل نمایی بسیار متفاوت و چشم نواز در ساختمان این مسجد می توان مشاهده کرد.

 

مسجد امام حسین

 

رصد خانه آلاشت مازندران

از دیگر جاهای دیدنی شهر الاشت سواد کوه می توان به رصدخانه آن اشاره کرد. این رصدخانه، رصدخانه آیت الله صلاحی مازندرانی نام دارد و در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا ساخته شده است. جالب است بدانید که این رصد خانه لقب مرتفع ترین رصدخانه در کل ایران را به خود اخصاص داده امکانات و تجهیزات متفاوتی همچون یک تلسکوپ شش اینچی و ترازوی نجومی را می توان در آن شاهد بود.


رصد خانه آلاشت

 

مقبره دختر پاک

از دیگر ساختمان های خاص و جذابی که می توان در این منطقه شاهد بود مقبره دختر پاک است. در زمان ساسانیان دو خواهر زندگی می کردند که از نظر دیدنی مقام بالایی داشته اند. یکی از این دو خواهر در محل فعلی در شهر الاشت مازندان دفن می شود و تنها خانم ها می توانند به این مقبره وارد شوند. برخی بومیان اعتقاد دارند اگر یک مرد وارد مقبره شود مار او را نیش خواهد زد.

 

مقبره دختر پاک

 

امامزاده حسن

از دیگر جاهای دیدنی الاشت می توان به امزاده حسن اشاره کرد. این امامزاده نیز از نسل امام موسی جعفر است و مردم برای آن احترام زیادی قائل هستند.

روستای چرات

علاوه بر اینکه روستای الاشت مازندران زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد روستاهایی اطراف نیز در نوع خود بسیار بی نظیر و شایان توجه ظاهر شده اند. از جمله این روستاها می توان به روستای چرات اشاره کرد که در آن آبشار، غار و یک چشمه وجود دارد. روستای چرات در 22 کیلومتری الاشت قرار گرفته است.

روستای لیند

روستای لیند به دلیل جنگل بسیار زیبایی که دارد از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. جنگلی که در این شهر وجود دارد از جمله قدیمی ترین جنگل های هیرکانی است و قدمتی حدود 40 میلیون ساله برای آن ذکر کرده اند.

 

روستای لیند

 

آب و هوای آلاشت

روستای الاشت سوادکوه 1900 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و دمانه دمایی که برای آن ذکر کرده اند بین 7.5 تا 10 درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی در این شهر نیز 500 تا 700 میلی متر گزارش شده است. این موقعیت جغرافیایی بی نظیر باعث شده که هوای این منطقه همیشه خنک و مطبوع بوده و خصوصا در فصل تابستان که گرمای هوا در اغلب مناطق کشور غیر قابل تحمل است رفتن به روستای الاشت می تواند تنوعی بس خیال انگیز و دوست داشتنی برای بازدیدکنندگان و مسافران از این روستا فراهم کند.
از آنجایی که این منطقه یک منطقه کوهستانی است و در فصل زمستان دمای هوا کاهش محسوسی دارد بنابراین اگر به سرما حساس هستید و نمی توانید آن را تحمل کنید بهتر است فصل تابستان را برای رفتن به این شهر انتخاب کنید؛ زیرا هوا آنچنان سرد نیست و برای کسانی که از شهرهایی مانند تهران به این منطقه سفر کرده اند می تواند بسیار جذاب نمود پیدا کند.

صنایع دستی و سوغات آلاشت

چنانچه دوست دارید از این شهر جذاب با خود یک سوغاتی به شهر محل سکونتتان ببرید می توانید اقلام زیر را خریداری کنید:

  • جاجیم

یکی از سوغاتی های شهر الاشت مازندران جاجیم است. جاجیم ها، زیر اندازهایی دو رویه هستند که به دست زنان توانمند این شهر بافته شده و به فروش می رسند. جدای از دست بافت بودن و ارزشمند بودن این جاجیم ها، رنگ های متنوع و زیبایی که برای درست کردن آنها به کار گرفته شده باعث افزایش جذابیت و جلوه این نوع زیرانداز شده است.

  • محصولات لبنی

از آنجایی که دامپروری در این منطقه بسیار رواج دارد، شما می توانید انواع محصولات لبنی که در این شهر تهیه می شود میل کرده و در صورت تمایل نیز خریداری کنید و از طعم بی نظیر آنها نهایت لذت را تجربه کنید. برای مثال پنیر خیکی این منطقه شهرت زیادی دارد. پنیر خیکی را در خیک یا مشک هایی که از چرم ساخته شده اند درست می کنند و طعم بسیار دلپذیر و مطبوعی دارد. 

  • میوه ها و گیاهان دارویی

از آنجایی که میزان بارش باران در این منطقه زیاد است معمولا در فصل بهار گیاهان دارویی متنوعی در این منطقه رویش پیدا می کند. جالب است که بدانید یکی از تفریحات مردم این منطقه چیدن این گیاهان دارویی در فصل بهار است. بومیان این منطقه زمانی که گردشگرها به الاشت سفر می کنند این گیاهان دارویی را به فروش می رسانند. شما نیز می توانید از میوه ها و گیاهان دارویی که بدون شک خاصیت و عطر کم نظیری دارند خریداری کرده و از خواصشان استفاده کنید.

فاصله تهران تا آلاشت

اگر قصد دارید از تهران به این شهر الاشت سفر کنید باید مسیری که طول آن 241 کیلومتر است را طی کنید. اینکه در چه مدت زمانی می توانید خود را به این شهر برسانید به سرعت رانندگی و نوع وسیله نقلیه ای که بر آن سوار هستید بستگی دارد اما به طول معمول حدود 3 یا 4 ساعت طول می کشد تا از تهران به روستای آلاشت سوادکوه رسید.اگر قصد دارید از تهران به این شهر الاشت سفر کنید باید مسیری که طول آن 241 کیلومتر است را طی کنید. اینکه در چه مدت زمانی می توانید خود را به این شهر برسانید به سرعت رانندگی و نوع وسیله نقلیه ای که بر آن سوار هستید بستگی دارد اما به طول معمول حدود 3 یا 4 ساعت طول می کشد تا از تهران به شهر الاشت سوادکوه رسید.


فاصله تهران تا آلاشت
 

اقامت در شهر آلاشت

اگر می خواهید چند روز از شر زندگی شهری و آلودگی های آن راحت شوید شهر الاشت بهترین گزینه برای این موضوع به نظر می رسد. اقامت در خانه ها و ویلاهایی که برای راحتی مسافران و گردشگران در شهر آلاشت سوادکوه ساخته شده به شما این فرصت را می دهد تا در طی مدت اقامتتان ریه هایتان را از هوای پاک این منطقه سرشار کنید و تنها اکسیژن خالص تنفس کنید. برای اقامت در روستای آلاشت سوادکوه می توانید در اقامتگاه هایی مانند هتل آپارتمان ها، خانه هی روستایی، کلبه های چوبی، اقامتگاه بومگردی، ویلاهای  اجاره ای و کمپینگ هایی که در مکان های مجاز ساخته شده اند اقامت کنید.

عکس هایی از شهر آلاشت

اگر به عکس هایی که از شهر آلاشت سوادکوه منتشر شده است دقت کنید چیزی جز زیبایی و سرسبزی نخواهید دید. البته این عکس ها نیز نمی توانند آنچنان که باید و شاید زیبایی های موجود در این شهر را به تصویر بکشند اما قادرند اندکی از جذابیت های این شهر را به کسانی که تا به حال به الاشت سفر نکرده اند نشان دهند. آسمان آبی، زمین سبز و هوای مه گرفته تنها بخشی از زیبایی هاست که می توان در شهر آلاشت سوادکوه آن را به چشم دید. اگر عاشق عکاسی هستید و تا به حال به این شهر سفر نکرده اید باید بگوییم که موقعیت های منحصر به فرد و تکرارنشدنی برای شکار سوژه های ناب از دست داده اید. سعی کنید در اولین فرصت کوله بار سفر را بسته و به این شهر سفر کنید، اتفاقات خوبی در این شهر انتظار شما را می کشد.

 

عکس های آلاشت

 

آلاشت

 

روستای آلاشت

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 102 کاربر