الودنیز

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/01/28
بازدید: 2992
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

الودنیز یک دهکده توریستی است که در بالای کوه و در میانه درختان جنگلی قرار گرفته است. بدلیل قرار گرفتن در ارتفاع، هوای آن بسیار معتدل و دلنشین است. الودنیز در لغت به معنای "دریای مرده" است چرا که آبهای این منطقه حتی در شرایط طوفانی هم آرام هستند؛ اما در یک ترجمه رسمی به آن "تالاب آبی" می گویند. این منطقه کوچک و تفرجگاه ساحلی در منطقه فتحیه استان موغلا، از شمال به کوه و از جنوب به ساحل فیروزه در جنوب غربی ترکیه -در محل اتصال دریای اژه و دریای مدیترانه- می رسد. 
الودنیز که در 14 کیلومتری جنوب فتحیه و در نزدیکی کوه باباداگ (babadag _کوه پدری) واقع شده از شادترین مناطق ترکیه است که تفریحات شبانه در آن معمولا تا 4 صبح ادامه دارد. از نکات جالب دهکده این است که مردم به زبان انگلیسی مسلط هستند و قیمتها برحسب پوند اعلام می شود که در صورت درخواست مسافران قابل تبدیل به لیر و یا دلار خواهند بود. گویا علت این موضوع این است که الودنیز همیشه مملو از توریستهای بریتانیایی بوده است.


الودنیز

 

تردد وسایل نقلیه در خیابان های اصلی الودنیز از حدود ساعت 9 شب به بعد ممنوع می شود و گردشگران فقط اجازه ی پیاده روی دارند. همچنین برای حفظ آرامش، سکوت و پاکیزگی آب های منطقه، شناورهای موتوری اجازه تردد در آبهای آن را ندارند تنها قایق های پارویی، بادبانی و پدالی امکان شناور شدن روی آب ها را دارند.

چرا باید به الودنیز سفر کنیم؟

این دهکده کوچک در سال 2006 به دلیل چشم اندازهای زیبای دریایی و دیدنی های فوق العاده، زیباترین ساحل جهان برگزیده شد. با ورود مسافران بیشمار بنگاههای اقتصادی شروع به سرمایه گذاری و ساخت و ساز در منطقه کردند که این امر موجب شد به مرور در دسته توسعه یافته ترین مناطق از منظر گردشگری قرار بگیرد. در این استراحتگاه ساحلی کافه، رستوران و همینطور هتل های مجهزی ساخته شده است. موقعیت جغرافیایی الودنیز به شکلی است که آناتولی در شمال شرقی آن قرار گرفته است و تا ساحل "چالیش"  18 کیلومتر فاصله دارد.  در دهانه الودنیز  و روی تالاب آبی، یک خلیج شنی وجود دارد؛ اما ساحل خودش، یک ساحل سنگریزه ای است. این تالاب یک میراث طبیعی ملی است و ساخت و ساز در آن برخلاف دهکده، اکیداً ممنوع است. آب دریای الودنیز بخاطر سایه های فیروزه ای و زمردی کبودش معروف است بطوریکه پرچم رسمی ساحل یک پرچم آبی است. با نزدیک شدن به غروب خورشید و تلفیق رنگ طلایی نور خورشید با رنگ فیروزه ای آب، زیبایی وصف نشدنی در این ساحل پدیدار می شود. در  این منطقه ی خوش آب و هوا می توانید با پرداخت مبلغ ناچیزی "اتاق خانواده" (family room) بگیرید. در کنار خلیج نیز کمپ های زیادی قرار دارد که در ازای مبلغی می توان در آنها چادر زد و یا اطاقکی چوبی کرایه کرد. حمام و دستشویی عمومی نیز در این منطقه وجود دارد. 

 

دهکده توریستی

 

مسیر دسترسی به دهکده الودنیز

معمولاً گردشگران برای رفتن به دهکده ی الودنیز، مسیر 200 کیلومتری بین شهرهای آنتالیا تا فتحیه را با اتوبوس طی می کنند. طی این مسیر تقریبا سه ساعت و نیم طول می کشد اما مناظر ییلاقی و زیبای مسیر باعث می شود که گذر زمان را احساس نکنید. پس از رسیدن به فتحیه مسافران در ایستگاه دلموش (ون) برای رفتن به الودنیز منتظر می مانند. مسیر فتحیه به سمت الودنیز یک راه سر بالایی است و هرچه پیش تر بروید کافه ها، بارها، رستوران ها و فروشگاه های بیشتری را خواهید دید. 

دهکده الودنیز

 

بخش های مختلف دهکده الودنیز

الودنیز سه محله به نام های ( Ovacik، Hisaronu، Belcegiz ) دارد. Hisaronu که با دریا اختلاف سطح دارد، در مرکز آن قرار دارد.
محله Ovacik  در شمال شرقی دهکده قراردارد که هر چه به سمت شمال برویم از ارتفاع آن کم می شود تا در نهایت پس از طی 10 کیلومتر به شهر فتحیه می رسیم.
 اما محله Belcegiz در فاصله پنج کیلومتری از مرکز به سمت جنوب و در یک دره  زیبا و مشرف به دریای اژه قرار گرفته است. به جهت چشم اندازی که به دریا و دسترسی راحتی که به ساحل و آبگیر معروف آبی دارد اکثر هتل ها، ویلاها و رستوران های بزرگ، لوکس و گران منطقه، در این بخش ساخته شده اند.

تفریح ها و دیدنی های الودنیز ترکیه

  • از دیدنی های دهکده این است که در محوطه های باز جلوی برخی هتل ها بازارهای محلی هفتگی برپا می شود. این موضوع برای اغلب گردشگران غیر منتظره و دیدنی است. غرفه هایی که به عرضه میوه ها و سبزیجات مشغول هستند به دلیل رنگهای متنوع و قیمتهای بسیار مناسبی که دارند برای گردشگران جذابیت خاصی دارند. در برخی غرفه ها نیز زنان محلی مشغول پخت و عرضه غذاهای محلی میشوند که این صحنه برای ما ایرانیان بسیار آشنا است.
  • اگر در این دهکده قدم بزنید بیشمار کافه، بار و رستوران می بینید که تعدد آنها از دیگر شگفتیهای این دهکده کوچک است. همچنین هتل ها، ویلاها و اقامتگاه های فراوانی در کوچه باغ های منتهی به خیابان های اصلی می بینید. مشخص است که بدلیل زیاد بودن مسافر، اکثر ویلاها و خانه های مسکونی با کمی تغییر شکل تبدیل به اقامتگاه هایی برای پذیرایی از گردشگران شده اند. اما می توان گفت که تعداد هتل های مدرن منطقه، انگشت شمار است.

 

تفریحات الودنیز

 

  • در دفاتر توریستی دهکده انواع و اقسام تورهای دریایی با قایق و لنج و کشتی مانند تور دوازده جزیره، تور شش جزیره، تور دره پروانه ها، تور دالیان، تورهای ماهیگیری و غواصی، تورهای زمینی همچون جیپ سافاری، کوآد بایک سافاری ( سفر با موتور چهار چرخ )، تور تاریخی، طبیعی سه گانه ی (Tlos – Yaka – Saklikent) و تور اسب سواری و تورهای هوایی پاراگلایدینگ و میکرو لایت ( کایت موتوری ) ارائه میشود که اگر زمان و پول کافی به همراه داشته باشید، تجربه ی همه ی آنها حداقل ده روز از برنامه تان را کامل پر خواهد کرد. 

الودنیز ترکیه بهشت پاراگلایدر جهان

الودنیز همچنین به دلیل شرایط فوق العاده ای که برای پاراگلایدر (چتر بازی) دارد بسیار مشهور است. این دهکده به دلیل چشم انداز منحصر به فرد پانوراما، شرایط آب و هوایی پایدار و ارتفاع استثنایی کوه باباداگ، یکی از بهترین مکان های جهان برای پاراگلایدر است. کوه باباداگ که در بالای الودنیز و  در ساحل جنوب غربی ترکیه قراردارد، از شگفتی های زمین شناسی است که دما و حرارت باورنکردنی و شرایط فوق العاده ایده آل برای پرواز با چتر را دارد. مشهور است که الودنیز اگر نه در کل جهان، حداقل در اروپا بهترین مکان برای پرواز پاراگلایدرهای صحرایی در دو حالت انفرادی و جفتی است.
پاراگلایدر مهیج ترین و البته گران ترین تور الودنیز است که با کمی آموزش مقدماتی، بیمه و به همراه یک مربی کار آزموده انجام میگیرد. پس از 20 تا 30 دقیقه پرواز فرود در نوار ساحلی محله ی Belcegiz صورت میگیرد. پرواز پاراگلایدرهای رنگارنگی که از ارتفاع دوهزار متری کوه باباداغ به پرواز درآمده اند برای ساحل نشینان و یا افرادی که در حال آب تنی در آبهای خنک، شفاف و آرام آبگیر هستند نیز جذاب و دیدنی است. از آنجا که توریست های مقیم الودنیز به مراتب از جمعیت بومی بیشتر هستند که این موضوع باعث شده در ساعاتی از روز پاراگلایدرها تمامی آسمان ساحل را می پوشانند.

 

پاراگلایدر الودنیز

 

غواصی در الودنیز

غواصی از محبوب ترین فعالیت های تفریحی زیر آب است. در الودنیز هم آژانس های محلی غواصی، دوره ها و مجوزهای لازم برای غواصی را ارائه می دهند. از لذت های وصف نشدنی هنگام شنا، قایق سواری و یا غواصی در آب های این منطقه این است که بدلیل شفافیت بالای آب می توانید ماهی ها و انواع موجودات آبزی را به وضوح در کنار خود ببینید.
با سفر به این منطقه شما می توانید هر دو نوع غواصی اسکوبا دایوینگ (scuba diving- غواصی در اعماق آب) و اسنورکلینگ (snorkelling – غواصی در سطح آب) را تجربه کنید که با توجه به آبهای شفاف، غارهای غنی و فراوانی موجودات آبزی در الودنیز، تجربه بسیار لذت بخشی خواهد بود.

 

غواصی

 

توردریایی در الودنیز

اگر تور سفر با کشتی را از آژانس های محلی تهیه کنید در بین مسیر تجربه بازدید از یک کارگاه و نمایشگاه بزرگ فرش های دستبافت را نیز خواهید داشت. کلیه مراحل تولید فرش از نخ ریسی و رنگریزی تا بافت و تکمیل نهایی را خواهید دید و در پایان نیز ضمن پذیرایی از گردشگران فرش هایی برای فروش عرضه می شود که در آمد زایی بسیار خوبی برای مردم منطقه دارد. تور دریایی الودنیز در یک کشتی بزرگ و با امکانات رفاهی و با حداکثر 30 مسافر انجام می گیرد. در طول این تور توقف های طولانی برای شنا،گرفتن آفتاب، پخت و سرو غذای گرم و ... نیز خواهید داشت. در این تور دیدن کشتی های چوبی در کنار کشتی های مدرن و پیشرفته تجربه ی بدیعی است.

 

توردریایی در الودنیز

 

دره پرونه

اگر قصد سفر به الودنیز را دارید فراموش نکنید که حتماً از دره پروانه هم دیدن کنید. در این دره بیش از هشتاد گونه پروانه زیست می کنند. می گویند که در روزگار قبل از میلاد مسیح این دره میزبان تمدن های زیادی بوده است. هم چنین جزیره ای در این دره وجود دارد که آثاری از معماری زمان امپراطوری بیزانس که مربوط به قرون 5 تا 11 هجری قمری است در آن مشاهده شده است. برای مثال دو کلیسا در آن قرار دارد که با یک تونل تقریبا 500 متری به هم متصل شده اند.

 

دره پروانه

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر