تالاب ارواح

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/01/07
بازدید: 1254
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تالاب ارواح (Lake of Ghost) نام دریاچه ای کوچک در شهر نوشهر استان مازندران است، این تالاب شگفت انگیز واقع در 12 کیلومتری شهر نوشهر در نزدیکترین دریاچه روستای ونوش واقع شده است. تالاب ارواح به نام هایی مانند دریاچه اشباح یا دریاچه ارواح و ... نیز مشهور است، از جمله دلایل نامگذاری تالاب ارواح به این نام ها می توان به وجود صدای حیوانات تالاب ارواح و چشم انداز باتلاقی وهم‌انگیز این تالاب، با درختان بی شمار اشاره کرد، تلفیق صدای حیوانات و درختان ظاهری فانتوم و توهم انگیز به این تالاب می دهد.

 

عکس تالاب ارواح

 

تالاب ارواح کجاست؟

تالاب ارواح با طول 700 متر و عرض 300 متر بسیار برای اغلب گردشگران داخلی و خارجی جذاب است، این تالاب زیبا به علت جای دادن صحنه های بی نظیر و زیبایی کمیاب، به عنوان میراث طبیعی ایران در مازندران به ثبت رسیده است، یکی از اصلی ترین جاذبه های تالاب ارواح که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند، بقایای درختان قدیمی در وسط دریاچه و صدای حیوانات تالاب ارواح است، درختان کهنسالی که در وسط تالاب ارواح قرار گرفته اند به درختان مرده معروف‌اند که به ظاهر وحشتناک و بکر این تالاب کمک بیشتری می کنند. تمامی این عوامل سبب شده تا شب تالاب ارواح وحشتناک تر از حد ممکن نمود پیدا کند.
دریاچه اشباح می تواند یک گزینه عالی برای گردشگرانی باشد که استان مازندران و شهر نوشهر را به عنوان گردش انتخاب کردند. تالاب ارواح یا دریاچه اشباح به علت موقعیت جغرافیایی خود علاوه بر جای دادن تعداد زیادی حیوانات وحشی و حشرات مختلف از لحاظ پوشش گیاهان چوبی یا علفی نیز بسیار غنی است. به طور کلی مجموعه تالاب ارواح و جنگل شبح مجموعاً دارای مساحتی 40 هکتاری است که در این مساحت درختانی توسکا و ممرز را با ارتفاع 15 تا 25 متر مشاهده خواهید کرد، تنه های درخت صاف پوشیده از خزه به رنگ سبز و خاکستری، صدای حیوانات تالاب ارواح تنها بخشی از جانداران زنده موجود در این دریاچه هستند.
با وجود پوشش گیاهی غنی این منطقه از درختان ممرز و توسکا، اما درختان توسکا موجود در پیرامون دریاچه اشباح از سلامت و سازگاری بیشتری نسبت به درختان ممرز این منطقه برخوردارند، آن ها توانسته اند به خوبی خود را با زیستگاه این منطقه از استان مازندران سازگاری دهند. هم چنین تحقیقات نشان می دهد از لحاظ علم زمین شناسی منطقه دریاچه اشباح دارای قدمتی طولانی است، عموم زمین شناسان قدمت تالاب ارواح مربوط به دوره کرتاسه میانی می دانند.
از آن جایی که این منطقه به علت ویژگی های خود همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است، پس نمی توان با قاطعیت در مورد وجود امکانات رفاهی نظیر وجود فروشگاه، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، جاده آسفالت و ... در این منطقه صحبت کرد. گردشگرانی که به دیدن مناطق بکر و دست نخورده علاقه مند هستند، بازدید از تالاب ارواح یا دریاچه اشباح و همچنین مشاهده جنگل ارواح می تواند گزینه جالب و جذابی برای آن ها باشد.

 

تالاب ارواح یا تالاب اشباح

نام دیگر تالاب ارواح چیست؟

همان طور که پیشتر گفته شد تالاب ارواح به نام هایی نظیر تالاب ارواح، تالاب اشباح، دریاچه اشباح نیز مشهور است، اما اغلب گردشگران این تالاب را به نام دریاچه ممرز می شناسند، دلیل نامگذاری تالاب ارواح به این نام می تواند به علت وجود درختان ممرز در این منطقه به تعداد انبوه باشد. ممرز نام درختی بومی با تنه ای محکم است که علاوه بر وفور در منطقه نوشهر درون این دریاچه نیز ریشه دوانده است.گرچه مردم ساکن در نزدیکی این منطقه شبحی در این ناحیه تاکنون مشاهده نکرده اند، اما علت نامگذاری دریاچه ممرز به این نام های ترسناک بر اساس گفته های بومیان منطقه می تواند به دو دلیل صدای حیوانات تالاب ارواح و سکونت شبحی در سال های بسیار قدیم باشد، حقایق و شایعات در مورد دریاچه ممرز بسیار زیاد است که یکی دیگر از دلایل آن می تواند تشکیل مه مداوم و غلیظ در این منطقه باشد، البته علاقه مندان به این موضوع می توانند از بومیان این منطقه در مورد روایات مختلف در مورد این دریاچه بپرسند.

 

تنه درختان ممرز غوطه ور در تالاب ارواح یا دریاچه اشباح

چگونه به تالاب ارواح برویم؟

دریاچه ممرز یا تالاب ارواح دارای مناظر خیره کننده ای با هزاران درخت متنوع است که ممکن است در نگاه اول ترسناک به نظر برسد، آب دریاچه ارواح کاملاً شفاف است و انعکاس تصاویر درختان روی این دریاچه به زیبایی هر چه بیشتر آن می افزاید. هم چنین ریشه و تنه درختان غوطه ور در سطح آب با اشکالی همچون اشباح، سکوت جنگل و گاهی صدای حیوانات تالاب ارواح دلیلی بر ترسناک تر بودن این منطقه تفریحی است.
همان طور که پیشتر گفته شد این منطقه بکر به عنوان یک جاذبه طبیعی دیدنی شناخته می شود که کمتر مورد توجه گردشگران و ماجراجویان داخلی و خارجی قرار گرفته شده است. دریاچه ممرز با مساحت اندک خود به علت وجود ترکیبی از این ویژگی های مرموز خود به همراه قارچ های رنگارنگ و اجساد پوسیده و خزه ای روی درختان می تواند هر بازدید کننده ای را شگفت زده کند، از آن جایی که تمامی جنگل های حول این منطقه حفاظت شده اند، خلوت بودن این قسمت تا حد زیادی به ترسناک بودن آن دامن زده است.
گرچه می توان از طریق خرید نقشه گردشگری نوشهر، پرسش از بومیان شهر، همسفر شدن با تورهای گردشگری از تالاب ارواح یا دریاچه ممرز بازدید کرد، اما آسان ترین و کاربردی ترین راه برای دسترسی به تالاب ارواح استفاده از GPS است. در میانه جاده نوشهر به سمت شهر نور جاده فرعی وجود دارد که سمت جنوب را نشان می دهد، مسیر این جاده فرعی تا بین روستاهای صلاح الدین کلا و ونوش کشیده شده است، حدودا سه کیلومتر پس از اتمام این جاده و رد شدن از روستای ونوش نوشهر، شما به منطقه ای حفاظت شده خواهید رسید که به نام هایی نظیر جنگل اشباح یا جنگل ارواح مشهور است که گردشگران اجازه ورود و تفریح در این منطقه را خواهند داشت، البته گردشگران برای مشاهده دریاچه ممرز و یا تالاب ارواح باید 10 کیلومتر در جاده جنگلی با خودرو حرکت کنند و یا با پیاده روی نیم ساعته به این منطقه جذاب و بکر برسند.

 

عکس تالاب ارواح

 

مرداب هسل تالاب یا مردابی در قلب مازندران (دسترسی + عکس + زمان سفر)

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر