جزیره هرمز

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/09
بازدید: 40795
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جزیره هرمز جزیره ای در نزدیکی تنگه هرمز است که به علت موقعیت جغرافیایی، کلید خلیج فارس نامیده می شود. این جزیره به جزیره سرخ و جزیره خاک های خوراکی ایران هم معروف است، چرا که بخش قابل توجهی از خاک های منطقه به رنگ سرخ هستند و در برخی از نقاط آن گونه ای خاک خوراکی وجود دارد. در ادامه شما را با بهشت زمین شناسی ایران، جزیره هرمز آشنا می کنیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. جزیره هرمز کجاست؟
  2. دسترسی به جزیره هرمز
  3. مساحت و جمعیت جزیره هرمز چقدر است؟
  4. تاریخچه جزیره هرمز
  5. چرا ساحل هرمز سرخ است؟
  6. لطفا خاک هرمز را نخورید
  7. جاذبه‌های دیدنی هرمز، جزیره گنج ها و رنگ ها
    1. دره هزار رنگ رنگین کمان رنگ آمیزی شده است!!
    2. تخیل در دره ترسناک مجسمه ها  
    3. در غار الهه فیروزه ای مدیتیشن نکنید!
    4. ساحل زیبای سرخ، خوشمزه ترین ساحل دنیا
    5. کمپینگ در ساحل آرام کمپ
    6. بدون رفتن به ساحل سحر آمیز مفنق سفر شما ناقص است
    7. ساحل هیجان انگیز  لاک پشت ها را از دست ندهید
    8. جنگل های زیبای حرا جزیره هرمز
    9. کوه برفی، دماوند هرمز
    10. ساحل آرامش بخش سنگ مرغان
    11. کوه خوشمزه گلک را سوغات بدهید
    12. بازدید از موزه دکتر احمد نادعلیان
    13. قلعه تاریخی پرتغالی ها با قصه های پرفراز و نشیبش
    14. ساحل تک درخت 
    15. ساحلی نقره ای در جزیره هرمز
    16. غارهای دریایی، سایه هایی امن و خنک در جزیره هرمز
    17. فرش هایی که با نخ های شنی بافته شده اند!
  8. تفریحات جزیره هرمز
    1. از بازار ساحلی جزیره هرمز دل بکنید!
    2. نقش حنای جنوبی
    3. قایق سواری در سواحل هرمز
    4. غواصی در اعماق خلیج فارس
    5. ماهی گیری در سواحل هرمز
  9. رستوران و شکم گردی در جزیره های هرمز
    1. رستوران محلی بادیل هرمز 
    2. در کافه گلک از انواع نوشیدنی تا غذاهای محلی میل کنید
    3. رستوران بیرون بر خنجی زاده در قلب جزیره هرمز
  10. هتل و اقامتگاه های بوم گردی و سنتی جزیره هرمز
    1. هتل 3 ستاره هرموز
    2. هتل ساحل سرخ جزیره هرمز
    3. اقامتگاه بوم گری خندغ، استراحتگاهی دنج
    4. اقامتگاه بوم گردی ماجرا جزیره هرمز
  11. حمل و نقل درون شهری هرمز چگونه است؟
    1. پیاده روی روی خاک هرمز
    2. دوچرخه سواری در جزیره هرمز
    3. خودروی سواری و ون
  12. سوغات و صنایع دستی جزیره هرمز چیست؟
  13. بهترین زمان سفر به جزیره هرمز چه زمانی است؟
  14. فاصله جزیره هرمز تا قشم چقدر است؟
  15. چگونه به جزیره هرمز برویم؟ قطار 🚂 هواپیما ✈️ یا... 
    1. از مسیر قشم به هرمز بروید
    2. از مسیر بندر عباس به هرمز بروید
  16. امکانات جزیره هرمز چیست؟
  17. نقشه جزیره هرمز

عکس جزیره هرمز

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز با ظاهری بیضی شکل که به صورت یک گنبد نمکی تشکیل شده است در آب های خلیج فارس قرار دارد. این جزیره در 8 کیلومتری بندرعباس واقع شده است و یکی از بخش های شهرستان قشم و از جزایر استان هرمزگان می باشد. مردم محلی به آن جزیره هُرموز می گویند. سراسر این جزیره از جاذبه های زیبا و طبیعی پوشیده شده است و شما می توانید در نصف روز از تمام آن ها بازدید کنید. باتوجه به اینکه جاذبه های مورد نظر کاملا طبیعی هستند بازدید از آن ها کاملا رایگان بوده و هزینه مقرون به صرفه ای دارد.

دسترسی به جزیره هرمز

جزیره هرمز جزیره‌ای در 42 کیلومتری خلیج فارس است و حدود 8 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. برای رفتن به جزیره هرمز می‌توانید از دو راه بروید؛ اولین راه از طریق اسکله شهید حقانی است که بیشتر از 30 دقیقه طول می‌کشد. راه دوم هم این است که از طرف جزیره قشم به اسکله شهید ذاکری بروید و با قایق موتوری با نیم ساعت قایق‌سواری به جزیره هرمز برسید.

سفر به جزیره های زیبا و توریستی خلیج تا ابد فارس

مساحت و جمعیت جزیره هرمز چقدر است؟

جزیره هرمز به عنوان یکی از کوچکترین جزایر ایران نیز شناخته می شود. این جزیره تنها 42 کیلومتر مربع مساحت دارد. زمانی متوجه مساحت بسیار محدود این جزیره می شوید که بدانید جزیره قشم دارای وسعتی به میزان 1491 متر مربع دارد. معمولا بازدید از این جزیره توسط کسانی صورت می گیرد که راهی قشم شده اند. جزیره هرمز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم که چندین جاذبه گردشگری دیگر را در دل خود جای داده است شناخته می شود. مطابق سرشماری سال 1395 جمعیت این جزیره 5891 نفر است.

جمعیت جزیره هرمز

تاریخچه جزیره هرمز

هرمز نام یک شهر تجاری در مجاورت رودخانه میناب بود و جزیره هرمز کنونی جزیره لارون نامیده می شد. با حمله مغول ها به این منطقه امیر هرمز این شهر را ترک کرد و این جزیره به علت نزدیک بودن به هرمز جزیره هرمز نامیده شد. جزیره هرمز به سرعت به یکی از مهمترین مراکز بازرگانی و از جزایر بسیار مجلل در خاورمیانه به شمار می آمد. بعدها پرتغالی ها این جزیره را تصرف کردند و در قرن 17 شاه عباس صفوی آنها را به بیرون راند و مرکز تجارت را بندر گمبرون انتقال داد که پس از آن این جزیره سیر نزولی خود را طی کرد.

چرا ساحل هرمز سرخ است؟

رنگ قرمز ساحل هرمز به علت وجود اکسید آهن و ناخالصی های نمک می باشد. زمانی که نمک در ترکیب خود ناخالصی داشته باشد به رنگ های مختلفی دیده می شود و دلیل مهم تر عنصر اکسید آهن است که در 70 درصد خاک جزیره هرمز وجود دارد. خاک هرمز به دلیل همین ناخالصی ها سرخ و رنگی است.

چرا ساحل هرمز سرخ است؟

لطفا خاک هرمز را نخورید

جزیره هرمز به تنها جزیره خوراکی ایران معروف است. بعد از مطالعه این مقاله نمی توانید هرجای جزیره که هستید قدری از خاک این جزیره را بخورید، تمامی خاک های منطقه خوراکی نیست اما از بخش خاصی از خاک منطقه به نام  گِلَک در طبخ غذا و ساخت ادویه ای به همین نام استفاده می شود. در جزیره هرمز برخی از خوراکی هایی که تهیه می کنید با استفاده از این خاک طعم دار شده اند.

سفر به چهار بهار ایران

جاذبه‌های دیدنی هرمز، جزیره گنج ها و رنگ ها

جای جای جزیره هرمز به خودی خود آنقدر زیباست که نیاز نیست در جستجوی مکان های دیدنی آن باشید. این جزیره جزو معدود جزایری است که اجازه استفاده از وسیله نقلیه در آن وجود ندارد از همین رو طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد. در ادامه این جاذبه های زیبای این جزیره را به شما معرفی می کنیم.

دره هزار رنگ رنگین کمان رنگ آمیزی شده است!!

همه ما رنگین کمان را با 7 رنگ متفاوت می شناسیم، اما دره رنگین کمان تقریبا 70 طیف رنگی متفاوت را در خود جای داده است. اما چگونه این دره هفت رنگ دیده می شود؟ دلیل وجود این خاک های رنگی ترکیبات کانی های متنوع است که باعث شده این دره همانند یک بوم نقاشی که بیشتر جنبه فانتزی دارد به نظر برسد. دره رنگین کمان یکی از مهمترین علل شهرت جزیره به عنوان بهشت زمین شناسان است.

دره رنگین کمان

تخیل در دره ترسناک مجسمه ها  

همانطور که از نام آن پیداست قرار است با دره ای از مجسمه ها مواجه شوید. این مجسمه ها کاملا ساخته دست طبیعت بوده و انسان ها در طراحی و تراش کاری آن ها هیچ گونه دخالتی نداشته اند. مجسمه هایی به شکل انسان، مرغ، اژدها و گوسفند در این نقطه مشاهده می شود که همگی به علت فرسایش سنگ ها و خاک های منطقه و در طول زمان های طولانی ساخته شده اند. اگر در زمان غروب یه این جزیره بروید اشکال را واضح تر قابل مشاهده هستند.

دره مجسمه ها جزیره هرمز

در غار الهه فیروزه ای مدیتیشن نکنید!

در این غار طیف های گسترده ای از رنگ های مختلف را می بینید که قطعا نظر شما را جلب خواهند کرد. بدنه این غار کاملا نمکی است و رنگ فیروزه ای آن هم از سایر رنگ ها بیشتر به چشم می خورد. ذرات تشکیل دهنده نمک موجود در خاک ها دارای ذرات بارداری هستند که با تابش خورشید انرژی از خود آزاد می کند. روخانه ای طلایی در دره وجود دارد که در کنار آبی فیروزه ای با چشمان شما رنگ بازی می کند. جالب است بدانید مطابق یافته های علمی یوناسیون طبیعی در ذرات نمک باعث احساس آرامش اعصاب میشود و باعث قدرتمندی سیستم فوق کلیه، تیروئید و سیستم دفاعی بدن می شود. دره فیروزه ای ها به تنهایی به قدری آرامش بخش است که تجربه یک مراقبه و مدیتیشن بدون تمرین را خواهید داشت.

غار الهه فیروزه ای

ساحل زیبای سرخ، خوشمزه ترین ساحل دنیا

سرخیِ این ساحل کاملا عادی و معمولی است، اما تپه های اطراف رنگی هستند و زیبا تراز آن رنگ سنگ های زرد و سفید آبی نزیک ساحل است. آب دریا که به ساحل نزدیک می شود تحت تاثیر رنگ سنگ ها قرار می گیرد و به رنگ سرخ شفاف درمی آید.

جاهای دیدنی جزیره هرمز - جاهای دیدنی یکی از زیباترین جزیره های موجود در خلیج فارس

کمپینگ در ساحل آرام کمپ

کمپ نام اصلی و رسمی این ساحل نیست. در واقع بهتر است بگوییم که اصلا نام رسمی ندارد، اما به علت اینکه اغلب کمپینگ ها در این منطقه صورت می گیرد به این نام شناخته می شود. در این ساحل دیگر خبری از رنگ های مرموز و عجیب و غریب نیست و تا چشم کار می کند رنگ های روشن اعم از سفید صدفی، آبی و فیروزه ای دیده می شود. غروب آفتاب در این ساحل بسیار دل انگیز است. سواحل سنگی باعث شده اند تا فضای مناسبی برای استراحت و اقامت فراهم گردد.

سواحل جزیره هرمز

بدون رفتن به ساحل سحر آمیز مفنق سفر شما ناقص است

این ساحل یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری جزیره هرمز در شب است. در  این ساحل یکی از شگفتی های خلقت در شب قابل مشاهده است. درخشش پلانکتون ها (موجودات بسیار ریزی که جانداران دیگر از آن تغذیه می کنند) در شب شبیه به شفق های قطبی در دریاست. زیبایی این ساحل در این کلمات قابل وصف نیست و باید در ساحل مفنق خودتان شاهد این درخشش عجیب باشید.

چگونه از قشم به هرمز برویم؟ - راه های سفر از قشم به جزیره هرمز

ساحل هیجان انگیز  لاک پشت ها را از دست ندهید

اگر جزو افرادی هستید که به حیات وحش علاقه دارید در این ساحل لاک پشت ها منتظر شما هستند. از اواخر زمستان تا اواسط بهار که فصل تخم گذاری لاک پشت هاست، لاک پشت ها از دریا روانه ساحل میشوند تا تخم گذاری کنند. در این ساحل گونه های قابل انقراض لاک پشت های سبز نیز وجود داد. بخش از این ساحل منطقه حفاظت شده است که بدون مجوز نمی توان وارد آن شد.

جنگل های زیبای حرا جزیره هرمز

جزیره هرمز در سمت شمال شرقی خود میزبان درختان استوایی مانگرو است که این درختان ریشه در آب شور دارند. درختان جنگل حرا برگ های بیضی شکلی دارند. جنگل های حرا در استان هرمزگان و جزیره قشم نیز دیده میشوند و فقط مخصوص این جزیره نیست.

سواحل زیبای جزیره هرمز

کوه برفی، دماوند هرمز

درست است که در جزیره هرمز برفی نمی بارد چه بر سر به کوه برفی! اما کوه نمکی جزیره هرمز دست کمی از کوه پوشیده از برف ندارد. اگر به دره مجسمه ها و یا دره رنگین کمان رفتید حتما از دماوند نمکی هرمز را نیز بازدید کنید. احتمالا شما هم متوجه شباهت این کوه با کوه دماوند خواهید شد.

ساحل آرامش بخش سنگ مرغان

ساحل سنگ مرغان هرمز بیشتر شهرت خود را از فرش خاکی بدست آورده است. فرش این جزیره سومین فرش خاکی هرمز است. رنگ خاک این ساحل به صورت گلبهی و صورتی کمرنگ متمایل به قرمز است. طیف رنگی این ساحل کاملا ملایم و متنوع است آرامش بیشتری نسبت به ساحل سرخ دارد. این ساحل در سمت شمال شرقی هرمز قرار گرفته است.

ساحل سنگ مرغان

کوه خوشمزه گلک را سوغات بدهید

کوه گلک جزو کوه های خوراکی جزیره هرمز است. مردم این منطقه خاک این کوه را جمع کرده و به عنوان ادویه در غذاها استفاده می کنند. اگر به این کوه رفتید می توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای جزیره مقداری از خاک را با خود بیاورید. برخی غذاهای محلی این منطقه با ادویه های تهیه شده از این خاک طعم دار می شوند.

کوه گلک

بازدید از موزه دکتر احمد نادعلیان

در این موزه می توانید علاوه بر بازدید از محل زندگی این استاد گرانقدر، سوغات های دست ساز زیبایی را مشاهده کنید. صنایع دستی و تابلوهای هنری این استاد ارجمند به قدری زیبا و معروف هستند که در 40 کشور دنیا پراکنده شده و امروزه از این مکان به عنوان یکی از الهام بخش ترین نقاط جزیره یاد می شود. زنان و دختران این منطقه با تمام ذوق و هنر خود صنایع دستی زیبا و زیورآلات جذابی را تهیه کرده اند که برای سوغاتی دادن بسیار مناسب هستند.

قلعه تاریخی پرتغالی ها با قصه های پرفراز و نشیبش

اگر به تاریخ علاقمند باشید قطعا می دانید که خلیج فارس و برخی از نقاط جنوب کشور در زمان های دور در استعمار پرتغالی ها بوده است. پرتغالی ها در زمان تسلط خود بر منطقه یک قلعه از خاک های سرخ جزیره هرمز ساخته اند که هم اکنون بخش قابل توجهی از آن سالم مانده و به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است.

غارهای دریایی موزه دکتر احمد نادعلیان

ساحل تک درخت 

بله درست حدس زدید در ساحل تک درخت تنها یک درخت زندگی میکند. این درخت که به علت بروز طوفان از جا کنده شده بود و با تلاش مردم و دولت شانس دوباره ای برای زندگی پیدا کرد. این ساحل نیز زیبایی های خود را دارد البته بیشتر شهرتش وجود همین تک درخت است.

ساحلی نقره ای در جزیره هرمز

در جزیره ی زیبای هرمز شگفتی دیگری نیز وجود دارد. کمی پایین تر از ساحل سرخ ساحلی زیبا به نام ساحل نقره ای خود نمایی میکند. این ساحل واقعا نقره است و مانند اکلیل می درخشد . دلیل درخشش این ساحل جنس شن های آن می باشد که از سنگ آهن تشکیل شده است و در تلالو خورشید بازتاب ایجاد میکند. در این ساحل آب دریا همیشه مواج و خروشان است و سنگ های رنگی و مرجان ها جلوه زیبایی آن را دوچندان کرده است.

ساحل نقره ای هرمز

غارهای دریایی، سایه هایی امن و خنک در جزیره هرمز

برخلاف آنچه که تصور می کنید این موارد شامل غارهای واقعی نمی شود و صرفا به علت حفره هایی که در دل سنگ ها ایجاد شده اند به این عنوان خوانده می شوند. سنگ های بزرگی در بخش های جنوب و جنوب شرق جزیره هرمز وجود دارد که همانند یک گنبد عمل می کنند و در نقاط مختلف ساحل، دریا و یا محل تلاقی آن ها ایجاد شده اند. اگر در زیر این سنگ های گنبدی شکل قرار بگیرید می توانید در سایه ای امن و خنک به تماشای آسمان و جزیره بپردازید.

فرش هایی که با نخ های شنی بافته شده اند!

این فرش که از خاک منطقه با طیف های متفاوتی از رنگ سرخ درست می شود در عید نوروز و روز خلیج فارس توسط مردم محلی و خوش ذوق منطقه طراحی می گردد. در این فرش تصاویر مختلفی با شن ایجاد میشود که تمدن یک هزارساله جزیره هرمز را به دیگران نشان می دهد. مردم خوش ذوق هرمز هربار با طرحی تازه با خاک های رنگی خلق می کنند که بسیار دیدنی است.

فرشی شنی جزیره هرمز

تفریحات جزیره هرمز

هرمز جزیره ای اعجاب انگیز است که بسیاری را برای تماشای شگفتی های خود شیفته خود کرده است. اما جذابیت آن فقط به جاذبه های طبیعی ختم نمی شود. در این جزیره می توانید تفریحات متفاوتی را تجربه کنید.

از بازار ساحلی جزیره هرمز دل بکنید!

هرمز بازارهای زیادی دارد اما بازار ساحلی آن بسیار منحصر به فرد است. در این بازارچه تمام غرفه ها با برگ های نخل درست شده اند و صنایع دستی زیبایی وجود دارد که ساعت ها شما را سرگرم میکند. از دست بندهای ساخته شده از صدف های زیبا تا نقاب های سوزن دوزی شده و شیشه ای پرشده از خاک های رنگی که با هنرمندی تمام ریخته شده اند شما را وسوسه به خرید و گشت و گذار در بازار می کند. 

بازار ساحلی جزیره هرمز

نقش حنای جنوبی

نقش های زیبای حنا یکی از هنرهایی است که توسط زنان هرمزی روی دست های بانوان زده میشود. این نقش های زیبا را به سلیقه خود بزنید و با لباس های محلی و نقاب خاطرات خود را ثبت کنید.

قایق سواری در سواحل هرمز

قایق سواری یکی ار جذاب ترین تفریحات جزیره هرمز است با قایق سواری در جزیره هرمز می توانید دور جزیره را بگردید. روی آب های خروشان خلیج فارس تماشای ساحل سرخ لذت دیگری دارد.

قایق سواری در سواحل هرمز

غواصی در اعماق خلیج فارس

در جزیره هرمز میتوانید غواصی یاد بگیرید و به تماشای اعماق دریا بروید. مدرسه غواصی هرمز در دوسطح غواصی آموزش میدهد و فرصت مناسبی برای شنا کردن در اعماق خلیج فارس فراهم کرده است.

ماهی گیری در سواحل هرمز

ماهی گیری کار روزانه مردم هرمز است اما برای بسیاری از گردشگران یک تفریح لذت بخش می باشد. یکی از مزیت هایی که سواحل هرمز دارد این است که آب بخشی از سواحل عمیق است و به راحتی میتوان از لب ساحل ایستاد و بدون داشتن امکانات خاصی قلاب انداخت و ماهی گیری کرد.

نقش حنای جنوبی هرمز

رستوران و شکم گردی در جزیره های هرمز

 هرمز از آن دسته مقاصدی است که نمیتوان از خوردن غذاهای خوشمزه و شکم گردی گذشت. سفر به این جزیره با چشیدن غذاهای اصیل جنوبی کامل میشود. ادویه های معطر در غذاهای دریایی و غذاهای محلی با روح و روان شما بازی می کند و  حین خوردن غذاهای خوشمزه حس هویت و اصالت در شما القا می کند.

رستوران محلی بادیل هرمز 

در رستوران محلی بادیل هرمز هنوز رنگ و بویی از مدرن بودن وجود ندارد فضای این رستوان ساده و سنتی و بسیار دوست داشتنی است و حس راحتی و صمیمیت زیادی در آن موج میزند. غذاهای سنتی و غذاهای دریایی با چاشنی های متنوع در منوی رستوران وجود دارد. این رستوران به بسیاری از جاهای دیدنی هرمز نزدیک است ازین رو میتوانید بعد از گشت و گذار به این رستوران رفته و دلی از عزا در آورید.

رستوران محلی بادیل هرمز 

در کافه گلک از انواع نوشیدنی تا غذاهای محلی میل کنید

چیدمان این کافه شبیه به کافه هایی که تا به حال رفته اید نیست. کافه گلک با بطری های پرشده از خاک سرخ و رنگی و تابلوهای زیبا و پشتی های سنتی تزئین شده است. در این کافه میتوانید انواع غذاهای خوشمزه برای وعده صبحانه ناهار و شام میل کنید. کافه گلک در بین گردشگران بسیار محبوب است و بسیاری از افراد حداقل برای نوشیدن چای به این مکان می روند.

رستوران بیرون بر خنجی زاده در قلب جزیره هرمز

آشپزخانه خنجی زاده یکی از بهترین مکان ها برای خوردن غذاهای محلی جزیره هرمز است. این آشپزخانه گرم و صمیمی توسط یک بانوی هنرمند مدیریت میشود و منوی غذایی آن شامل انواع ماهی و میگو و خورش های اصیلی همچون قلیه ماهی است. توصیه می کنیم غذاهای خوش طعم و رنگ آن را میل کنید تا روح غذاهای سنتی جزیره هرمز را درک کنید.

رستوران های جزیره هرمز

هتل و اقامتگاه های بوم گردی و سنتی جزیره هرمز

با اینکه در جزیره هرمز خبری از هتل های چهار، پنج ستاره نیست اما اقامتگاه های بوم گردی آن محبوب تر است. اگر به این جزیره سفر کردید می توانید به یکی از هتل های سه ستاره بروید و یا اقامت های بومی هیجان انگیزتری انتخاب کنید.

هتل 3 ستاره هرموز

هرموز یکی از هتل های سه ستاره جزیره هرمز است که امکانات مناسبی دارد. این هتل به اغلب مکان های دیدنی جزیره نزدیک است و دسترسی خوبی دارد. همچنین در هتل سه ستاره هرموز می توان غذاهای خوشمزه و اصیلی را میل کرد.

هتل 3 ستاره هرموز

هتل ساحل سرخ جزیره هرمز

هتل ساحل سرخ در اصل سوئیت هتل 3 ستاره است. امکانات این هتل شامل تخت خواب، آشپزخانه، حمام و امکانات دیگری مانند اینترنت و یخچال و تلویزیون می باشد. در رستوران ساحل سرخ نیز میتوانید غذاهای محلی و غذاهای اصیل دریایی جزیره هرمز نوش جان کنید.

اقامتگاه بوم گری خندغ، استراحتگاهی دنج

اگر میخواهید اقامتی متفاوت و بومی داشته باشد اقامتگاه خندغ انتخاب جذاب تری برای شما خواهد بود. این اقامتگاه شامل دو اتاق 7 نفره و دو اتاق 5 نفره می باشد. پارچه های رنگی و تشک های زیبای آن اقامتی دلچسب برای مسافران می سازد.

اقامتگاه بوم گری خندغ

اقامتگاه بوم گردی ماجرا جزیره هرمز

اقامتگاه ماجرا یکی از خاص ترین اقامتگاه های هرمز است. این اقامتگاه معماری متفاوتی دارد و شبیه به کلبه ساخته شده است. این کلبه های رنگی به تازگی در نزدیکی دریا ساخته شده اند و نمای زیبایی دارند.

اقامتگاه ماجرا و هتل های هرمز

حمل و نقل درون شهری هرمز چگونه است؟

در جزیره هرمز هیچ خودروی شخصی و اتوبوسی و جود ندارد و برای گشت و گذار در آن می توانید با استفاده از راه های زیر مسیر خود را طی کنید.

پیاده روی روی خاک هرمز

بله پیاده روی! جزیره هرمز مساحت کمی دارد و شما در یک روز میتوانید کل جاذبه های هرمز را ببینید. اگر اهل پیاده روی هستید قدم زدن روی خاک های سرخ را از دست ندهید.

دوچرخه سواری در جزیره هرمز

اگر از دوچرخه سواران حرفه ای بپرسید درباره بهترین تجربیات رکاب زدنشان بپرسید احتمالا از خاطرات هرمز خواهید شنید. دوچرخه سواری بیش از اینکه یک وسیله برای رسیدن به مقصد باشد یک تفریح لذت بخش است. تورهای دوچرخه سواری زیادی جزیره هرمز را هدف خود قرار می دهند. با دوچرخه می توانید کل هرمز را در 6 ساعت ببینید و خوش بگذرانید.

خودروی سواری و ون

در جزیره هرمز خودروهای سواری، ون و موتورهای سه چرخ برای حمل و نقل وجود دارد و که می توانید با استفاده از آن هرمز را بگردید. زمانی که در اسکله هرمز پیاده شویددر دو طرف خود موتور های رنگی سه چرخی خواهید دید این موتورها دور جزیره را در یک ساعت طی میکنند و از دورتا دور جاده و کنار دریا حرکت می کنند.

حمل و نقل در هرمز

سوغات و صنایع دستی جزیره هرمز چیست؟

هرکسی می تواند با یک دیدگاه متفاوت نسبت به سوغات نگاه کند. برخی به خوراکی ها و غذاهای محلی توجه ویژه ای دارند و برخی از افراد هم عاشق خرید صنایع دستی هستند. یکی از مواردی که باعث شده است تا صنایع دستی جزایر جنوبی از سایر مناطق متمایز شوند این است که اغلب آن ها را با صدف ها، مرجان ها و ستاره های دریایی درست می کنند. شما می توانید در این جزایر از جمله جزیره هرمز هرگونه سوغاتی زیبایی اعم از گردنبد، گوشواره، انگشتر، دستبند، وسایل تزیینی و ... را خریداری کنید که همه آن ها با صدف ها، مرجان ها و ستاره های دریایی ساخته شده اند. جعبه های جواهر بسیار زیبایی نیز در این مناطق به فروش می رسد که با استفاده از صدف های بزرگ و بسیار زیبا تهیه شده اند. شاید باور کردنی نباشد، اما رنگ این صدف ها کاملا طبیعی است و با زحمت بسیار زیاد از اعماق دریا استخراج شده اند.

سوغات شهرهای ایران - هر شهری از ایران چه سوغاتی داره؟

 خوراکی های ویژه ای که به نام جزیره هرمز به ثبت رسیده اند همان خوارکی هایی هستند که با خاک استثنایی منطقه خوش طعم شده اند. شاید بخواهید مقداری از این خاک را تهیه کنید و به عنوان سوغات ببرید، اما بد نیست بدانید که سازمان محیط زیست این اجازه را به شما نمی دهد. در واقع شما حق خارج کردن خاک استثنایی این منطقه را از جزیره هرمز ندارید و صرفا می توانید از رنگ و طعم بی نظیر آن بهره مند شوید. برخی از صنایع دستی هم که با استفاده از شاخ و برگ درختان نخل تهیه شده اند به عنوان سوغات فروخته می شوند، اما قیمت گران تری داشته و حمل و نقل آن ها هم قدری دشوار است. خرید لباس های محلی و بخصوص نقاب های بسیار زیبای زنانه را هم به شما پیشنهاد می دهیم. قطعا گشت و گذار در جزیره هرمز با لباس های محلی حال و هوای دیگری دارد.

سوغات و صنایع دستی هرمز

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز چه زمانی است؟

همانطور که می دانید هوای هرمز بسیار گرم است و فصل تابستان زمان مناسبی برای سفر به این جزیره نمی باشد. در این فصل  کمتر مسافری به این جزیره سفر می کند از این رو میتوانید سفری بسیار ارزان را تجربه کنید. فصل بهار هم زمان مناسبی است که می توانید به این جزیره بروید به شرطی که نیمه اول این فصل را انتخاب کرده باشید. اما فصل پاییز و بخصوص فصل زمستان بهترین زمان سفر به جزیره هرمز می باشد زیرا شرایط آب و هوایی برای مسافرت بسیار مناسب است. دمای هوا در فصل زمستان بسیار معتدل است و وزش نسیم خنک در سراسر جزیره می تواند حس و حال شما را متحول کند. همانطور که گفتیم فصل پاییز هم می تواند زمان مناسبی باشد به شرطی که نیمه دوم این فصل را برای مسافرت انتخاب کرده باشید. 

فاصله جزیره هرمز تا قشم چقدر است؟

هرچند فاصله بندرعباس تا جزیره هرمز بسیار کمتر از فاصله این جزیره با جزیره بزرگ قشم است، اما بخش قابل توجهی از مسافران جزیره از سمت قشم راهی این مقصد رنگارنگ می شوند. فاصله قشم و جزیره هرمز تقریبا 52 کیلومتر است، این درحالی است که فاصله آن با بندرعباس تنها هشت کیلومتر است.

فاصله جزیره هرمز تا قشم چقدر است؟

چگونه به جزیره هرمز برویم؟ قطار 🚂 هواپیما ✈️ یا... 

برای اینکه به جزیره هرمز بروید راهی ندارید جز اینکه دل به دریا بزنید. در این قسمت دیگر نمی توانید به صورت مستقیم از تهران تا جزیره را با هواپیما یا حتی خودروی شخصی بروید. دو راه برای رسیدن به جزیره هرمز وجود دارد.

از مسیر قشم به هرمز بروید

 بلکه بعد از اقامت در قشم باید طی یکی از روزهایی که هوا مناسب بود سوار قایق های تندرو شوید و خود را به جزیره هرمز برسانید. این قایق ها دو بار در طول روز مسیر رفت و برگشت را طی می کنند. یکبار در ساعت 7 صبح از اسکله شهید ذاکری و دیگری در ساعات دو الی سه عصر از اسکله هرمز قابل استاده است. تقریبا نیم ساعت را باید در قایق ها بمانید تا به جزیره هرمز برسید. در این مدت می توانید از زیبایی های مسیر و طبیعت موجود نهایت استفاده را ببرید. 

از مسیر بندر عباس به هرمز بروید

اگر می خواهید به صورت مستقیم از سمت بندرعباس راهی این جزیره شوید می توانید در ساعات 7 و 9 صبح، ساعات 12 و 2 ظهر، 17 عصر و 20:30 دقیقه شب در اسکله های این بندرعباس حاضر شوید تا شما را به جزیره هرمز برسانند. پیش از حرکت به سوی اسکله و یا حتی پیش از برنامه ریزی برای بازدید از جزیره حتما شرایط جوی را چک کنید چرا که هوای طوفانی علاوه بر اینکه ممکن است حرکت کشتی ها را لغو کند با تاثیرات نامطلوب بر کیفیت گردشگری شما همراه خواهد بود. میتوانید با هواپیما، قطار و یا اتوبوس تا بندرعباس رفته و باقی مسیر را با قایق طی کنید.

چگونه به جزیره هرمز برویم؟

امکانات جزیره هرمز چیست؟

سوال دیگری که شاید برای شما گرشگران عزیز تور هرمز ممکن است پیش آید این است که این جزیره زیبای توریستی چه امکاناتی دارد؟ که در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همانطور که اشاره شد، این جزیره دارای هتل‌هایی با امکانات ویژه، تفریحات مناسب، آب و هوایی بکر در فصل پاییز و به خصوص در فصل زمستان است که پس از سفر به آن و تجربه کردن سفری به یادماندنی می‌توانید با خرید سوغات و صنایع دستی فوق العاده این جزیره زیبای توریستی برای عزیزانتان، لذت سفر خود را تکمیل نموده و در انتها با چشیدن مزه غذاهای محلی رستوران های جزیره هرمز راهی خانه خود شوید.

نقشه جزیره هرمز

شما در این بخش از مقاله می توانید نقشه جزیره هرمز را به عنوان یکی از جزایر توریستی و گردشگری در جنوب ایران مشاهده کنید. قطعا نقشه های هوایی کمک بسیار زیادی به مسافران و گردشگران منطقه برای مشاهده موقعیت جغرافیایی و تشخیص مسیرهای دسترسی خواهد کرد.

نقشه جزیره هرمز

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. هاشمی هاشمی 1402/09/11
    1 نفر پسندیدند
    مطلب رو نخونده دلم خواست به جزیره هرمز یه سر بزنم وقتی انقدر محتوا داره
  2. محمدی محمدی 1402/09/11
    0 نفر پسندیدند
    نه واقعا مقاله خوبی دارید
  3. مریم مریم 1401/12/07
    26 نفر پسندیدند
    ممنونم از توضیحات کاملتون لذت بردم به امید خدا فردا راهی هرمز هستیم با توضیحات شما خیلی هیجان انگیز تر شد این سفر خدایا شکرت ممنونم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 120 کاربر