پارک دانشجو

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/11
بازدید: 2279
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک دانشجو که تا پیش از انقلاب با نام بوستان پهلوی شناخته می شد، یکی از پارک های قدیمی شهر تهران است که در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این مجموعه انداخته و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این پارک انداخته و در رابطه با این مجموعه صحبت کنیم.

پارک دانشجو تهران

پارک دانشجو کجاست

در پاسخ به این سوال بسیار مهم که پارک دانشجو کجاست باید گفت که این پارک در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیکی چهارراه ولیعصر، در تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب واقع شده است و در همسایگی تئاتر شهر تهران نیز قرار دارد.
اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی کامل این پارک را به شما بگوییم باید گفت که این پارک از شمال به خیابان انقلاب، از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب به خیابان رازی متصل است و شما می توانید با استفاده از این خیابان ها به راحتی خودتان را به پارک دانشجو رسانده و از این مجموعه بازدید کنید.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

تاریخچه پارک دانشجو

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه پارک دانشجو بیاندازیم باید گفت که این زمین که امروزه پارک دانشجو در آن واقع شده است، در گذشته محلی مخروبه و محل اسکان زاغه نشینان شهر تهران به حساب می آمد و با توجه به سیاست های دوران پهلوی، به منظور انتقال زاغه نشینان به حومه شهر تصمیم گرفته شد که پارکی در این مکان به وجود بیاید تا علاوه بر ایجاد یک بوستان سرسبز در شهر تهران، مرکز فرهنگی و دانشجویی نیز به حساب بیاید.
در همین راستا کلنگ افتتاح پارک دانشجو زده و در مدت زمان کوتاهی این پاک ساخته شد. چهار سال پس از به وجود آمدن پارک دانشجو، ساختمان تئاتر شهر نیز در کنار این مجموعه به وجود آمد تا شاهد ایجاد یک منطقه فرهنگی در شهر تهران باشیم. این پارک چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب جایگاه ویژه ای از نظر فرهنگی داشت.

ویژگی های پارک دانشجو

اسم قدیم پارک دانشجو

پارک دانشجو در سال ۱۳۴۶ و دوران حکومت پهلوی افتتاح شد به همین دلیل نام این مجموعه، پارک پهلوی انتخاب شد. نکته مهمی که باید بدانید این است که پس از انقلاب، نام آن به دانشجو تغییر کرد. 
این بوستان که در زمینی وسیع و بزرگی به وجود آمده، هم پیش از انقلاب و هم پس از آن به عنوان یکی از مراکز تفریحی شهر تهران به حساب می آمد و حتی در گذشته برنامه های شعبده بازی و سیرک بازان نیز در این مجموعه برگزار می شد.

پارک ملت _ آشنایی با پارک ملت تهران(معرفی+آدرس)

طراح پارک دانشجو

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است پرسیده شود این است که طراح پارک دانشجو کیست؟ در پاسخ به این صحبت گفت که بیژن صفاری در دهه 40 خورشیدی با شکل گیری ساختار امروزی شهر تهران این پارک را طراحی و آن را به بهره برداری رساند.
بیژن صفاری از معماران و نقاشان برجسته بود که در دانشکده هنرهای زیبا نیز به عنوان استاد تدریس می کرد. نکته مهمی که باید بدانید این است که او از مدیران فرهنگی و هنری در زمان پهلوی بود و از نزدیکان فرح دیبا نیز به حساب می آمد.
طراح پارک دانشجو تمام تلاش خود را کرد تا با ایده گرفتن از ظاهر پارک های ایرانی، این مجموعه را به وجود بیاورد و در نهایت نیز توانست این پارک خاص را در قلب شهر تهران را طراحی و آن را تا مرحله بهره برداری جلو ببرد.
موضوع مهمی که باید بدانید این است که این پارک سبک مدرن نیز داشته و با وجود الهام گرفتن از باغ های ایرانی قدیمی، شما می توانید در طراحی این پارک المان های مدرن و جدیدی را مشاهده کنید. در واقع همین تلفیق خاص و جذاب معماری ایرانی و معماری مدرن است که پارک دانشجو را محبوب و از نظر طراحی شگفت انگیز کرده است.

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

تاریخچه پارک دانشجو

امکانات پارک دانشجو

اگر بخواهیم نگاهی به مهم ترین امکانات پارک دانشجو بیاندازیم باید گفت که در این مجموعه یک آب نمای خاص و زیبا قرار دارد و هم چنین فضاهای بسیار خوبی برای علاقه مندان به هنرهای نمایشی در این پارک در نظر گرفته شده است.
همچنین از دیگر امکانات این مجموعه می توان به زمین بازی، بوفه، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد. زمین بازی پارک دانشجو در مساحت ۴۵۰ متر مربعی و در جنوب شرقی این پارک ساخته شده و در آن وسایل بازی به همراه کفپوش مخصوص قرار گرفته است که به شما کمک کند تا بتوانید با خیال آسوده فرزندان خود را به این زمین بازی برده و به انجام تفریحات مختلف مشغول شوید.
در غرب این پارک نیز سالن تئاتر شهر و همچنین استخر و آب نمایی با وسعت ۷۰ متر مربع وجود دارد که تمامی این امکانات باعث شده تا پارک دانشجو به یکی از بخش های جذاب شهر تهران تبدیل شده و شاهد بازدید روزانه صدها نفر از این مجموعه باشیم.
یکی از موضوعاتی که باید بدانید این است که این پارک دارای کتابخانه نیز بوده و در صورتی که علاقه مند هستید تا مطالعه کنید، می توانید به سراغ کتابخانه پارک دانشجو نیز رفته و از این بخش بازدید کنید.

پارک های جنگلی تهران - معرفی بهترین پارک های جنگلی تهران

راه های دسترسی به پارک دانشجو

به منظور بررسی مسیرهای دسترسی به پارک دانشجو باید گفت که مسیر دسترسی به این مجموعه بسیار ساده بوده و شما می توانید با استفاده از خط ۴ مترو به پارک دانشجو بروید. 
برای رفتن به پارک دانشجو تنها کافی است که به ایستگاه تئاتر مترو شهر رفته و به سمت درب خروجی اصلی مترو حرکت کنید تا در نهایت وارد این بوستان شوید.
همچنین شما می توانید با استفاده از اتوبوس های تندرو تهرانپارس - آزادی یا تجریش – راه آهن خودتان را به ایستگاه چهار راه ولیعصر رسانده و سپس با استفاده از خطوط تاکسی این بخش به راحتی به پارک دانشجو برسید.

راه های دسترسی به پارک دانشجو

مشکلات پارک دانشجو

متاسفانه پارک دانشجو با وجود امکانات مختلفی که دارد، یک مشکل بسیار مهم و حیاتی دارد. در حقیقت باید گفت مهم ترین مشکل این پارک افراد بزهکاری است که در این محیط قرار دارند و ممکن است که مشکلات مختلفی را برای افراد به وجود بیاورند. 
البته باید گفت که خوشبختانه در سال های اخیر با تلاش مدیران شهری، بسیاری از این مشکلات حل شده، اما همچنان نیاز است تا شهرداری شهر تهران با قدرت بیشتری اقدام به حل مشکلات پارک دانشجو کند تا دوباره این مجموعه به حالت اصلی خود، یعنی یک مرکز فرهنگی بسیار مهم تبدیل شود.

عکس از پارک دانشجو تهران

برای آشنایی بیشتر شما با پارک دانشجو، در این بخش تصاویر زیبا و خاصی از این مجموعه را قرار داده ایم تا شما بتوانید با تماشای این تصاویر بیشتر با فضا و حال و هوای پارک دانشجو آشنا شوید. پیشنهاد ما این است که حتما برای یک بار بازدید از این پارک را در برنامه خود قرار دهید.

تصاویر پارک دانشجو

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر