آبشار رنگو

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/12/24
بازدید: 2939
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آبشار رنگو یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری استان گلستان است که فاصله چندانی با مرکز آن یعنی شهرستان گرگان ندارد. اگر اهل کوهنوردی باشید، می توانید لحظات دل چسبی را در کنار این آبشار خروشان سپری کنید، اما بهتر است بدون اطلاع از جزییات این منطقه راهی ارتفاعات جنوب غرب گرگان نشوید چرا که یافتن مسیر در میان جنگل های متراکم کار دشواری خواهد بود. 
در ادامه به معرفی آبشار رنگو گرگان، پارک جنگلی اطراف آن، تشریح بهترین زمان مسافرت به این منطقه و همچنین معرفی راه های دسترسی به آبشار رنگو خواهیم پرداخت.

 

آبشار رنگو

 

معرفی آبشار رنگو گرگان

آبشار رنگو در 15 کیلومتری جنوب غرب شهرستان گرگان قرار دارد. البته برخلاف آنچه که از این جمله بر میاید قرار نیست با ماشین شخصی و بعد از 15 دقیقه در مجاورت آبشار باشید بلکه حداقل باید پنج الی شش ساعت را صرف پیاده روی و کوهنوردی در ارتفاعات اطراف روستای توشن نمایید. 
آبشار رنگو ارتفاع چندانی ندارد و ارتفاع آن تنها 7 متر است، اما حجم آب خروشان این آبشار و شکل نیم دایره ای که دارد باعث شده است تا یک منظره جذاب و دل انگیز در قلب کوه های جنوب غرب گرگان شکل بگیرد. پوشش گیاهی متنوع، درختان بلند و سربه فلک کشیده و همچنین آب و هوای مطبوع از مهمترین ویژگی های این جاذبه طبیعی است.

پارک جنگلی رنگو

به جنگل بسیار زیبا و متراکم کنار آبشار رنگو، پارک جنگلی رنگو گفته می شود. دامنه های این پارک جنگلی از انتهای کوچه پس کوچه های توشن شروع می شود. البته امروزه اغلب درختان این منطقه قطع شده و به زمین های کشاورزی مبدل شده اند، با این حال همچنان فاصله چندانی میان روستا و پارک جنگلی رنگو وجود ندارد.
در ابتدای ورود به پارک جنگلی با یک گرمابه متروکه مواجه می شوید که ارزش گردشگری دارد. همچنین بوته های تمشک گزینه دیگری است که قرار است در ابتدای این مسیر شما را شگفت زده کنند. 
امامزاده ابراهیم نیز مکان دیگری است که در پارک جنگلی رنگو و در مسیر دسترسی به آبشار می توانید به آنجا رفته و دقایقی را به زیارت بپردازید.

 

رنگو


از همه این موارد که بگذریم باید به درختان بلند، متراکم و دره های عمیقی اشاره کرد که شیب بسیار زیادی دارند. این مسئله باعث شده است که بازدید از آبشار رنگو قدری مخاطره آمیز باشد البته اگر از یک راهنمای باتجربه کمک بگیرید قطعا مشکلات راه برای شما کاهش می یابد.
در این پارک جنگلی و در میانه راه یک استراحتگاه وجود دارد که کوهنوردان دقایقی را در آنجا به استراحت می پردازند. این استراحتگاه تنها مکانی است که می توانید در میانه راه آبشار رنگو نفسی تازه کرده و تجدید قوا نمایید. حتما تجهیزات کامل را در ابتدای سفر تهیه کنید چرا که در بین راه هیچ گونه امکانات رفاهی یا ضروری عرضه نمی گردد. 
کفش مناسب کوهنوردی، لباس های گرم، خوراکی و بخصوص آب آشامیدنی مهم ترین اقلام مورد نیاز شما در این مسیر هستند. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما آن را به همراه داشته باشید. 
عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر از اقلام مورد نیاز کسانی است که در فصل تابستان به این منطقه می آیند. تلفن همراه خود را کامل شارژ کنید تا در مواقع اضطراری از آن استفاده نمایید.

 

پارک جنگلی رنگو

 

بهترین زمان سفر به آبشار رنگو گرگان

معمولا بخش های شمال کشور در تمام ایام سال پذیرای مسافران و مهمانان هستند اما فصل زمستان میزان مسافرت ها به این بخش کاهش یافته و به یک باره در فصل بهار افزایش می یابد. فصل زمستان به علت برودت هوا و لغزندگی مسیر به هیچ وجه توصیه نمی شود. فصل بهار و بخصوص نیمه اول بهار زمان مناسبی جهت بازدید از آبشار است چرا که حجم آب آن بسیار زیاد بوده و صدای خروشان آبشار از چند صد متر مانده به مقصد در میان کوه ها شنیده می شود.
فصل پاییز هم از نظر آب و هوایی شرایط مناسبی برای مسافرت به گرگان خواهد بود، اما در این فصل حجم آب موجود در آبشار رنگو به حداقل خود می رسد و ممکن است رضایت شما را جلب نکند. فصل تابستان نیز برای کسانی که علاقه خاصی به شنا و آب تنی در آب های طبیعی دارند پیشنهاد می شود. اردیبهشت ماه همان زمان مناسبی است که گرما یا سرمای هوا شما را اذیت نخواهد کرد و حجم آب نیز کاملا رضایت بخش خواهد بود. 
به این ها باید امکان آب تنی در بخش های پر از آب را نیز اضافه کرد. بنابراین اردیبهشت ماه بهترین زمان ممکن برای بازدید از آبشار رنگو گرگان است.

راه های دسترسی به آبشار رنگو گرگان

برای رسیدن به آبشار رنگو باید به روستای توشن در 5 کیلومتری جنوب غرب گرگان بروید. سعی کنید حتما یک راهنمای محلی که به تمام مسیرهای جنگل آشنایی دارد را با خود همراه نمایید. 
از روستای توشن تا شروع ارتفاعات بلند منطقه باید دو کیلومتر پیاده روی کنید. همانطور که گفته شد در این مسیر بوته های بسیار زیبای تمشک را مشاهده خواهید کرد.
اولین مسیر موجود دارای ارتفاعی به میزان 50 متر است. درختان بسیار زیاد، بلند و پر از شاخ و برگ یک منطقه ترسناک و تاریک را ایجاد کرده اند. رودخانه رنگو نیز در میانه مسیر مشاهده می شود که در برخی از نقاط حوضچه های بسیار کوچک و آبشارهایی با ارتفاع بسیار محدود را ایجاد می کند.
شما باید از دره ای با شیب 80 درجه عبور کنید و این امر قدری دشوار است. بعد از پنج تا شش ساعت کوهنوردی می توانید شاهد آبشار بسیار زیبای رنگو باشید.

 

آبشار و پارک جنگلی رنگو

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر