کاخ موزه گرگان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/12/20
بازدید: 3659
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کاخ موزه گرگان از کاخ‌های باقی مانده از دوران پهلوی اول است که اکنون به عنوان اولین موزه در شمال کشور بسیار شناخته شده است. این کاخ به دستور رضاشاه در سال ۱۳۱۷ ساخته شده و یکی از مکان های دیدنی جذاب استان گلستان به حساب می‌آید. در ادامه جزییاتی را در رابطه این کاخ موزه گرگان در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

کاخ موزه ی گلستان

 

آشنایی با موزه گرگان

کاخ موزه گرگان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است و چهارمین موزه‌ی تخصصی باستان شناسی به حساب می‌آید. موزه گرگان متعلق به دوره اول پهلوی بوده و یکی از ۱۲ کاخ خانواده‌ی پهلوی به حساب می‌آید که در آن دوران محل اقامت خانواده پهلوی بوده است. موزه گرگان در سال ۱۳۱۷ ساخته شد و در نهایت در سال ۱۳۴۳ به موزه تبدیل شد و در اختیار عموم قرار گرفت. در این موزه تندیس‌های مختلفی از دوران پهلوی وجود دارد که شخصیت‌های برجسته‌ی استان گلستان را به نمایش می‌گذارد. همچنین شاهد اشیا و لوازمی از دوره‌ی پهلوی در کاخ هستیم.

معماری کاخ موزه گرگان

معماری کاخ موزه گرگان از سبک معماری اروپایی الهام گرفته است. این بنا به صورت دو طبقه ساخته شده و مساحت آن ۲۵۰ متر مربع است. در اطراف کاخ، درختان نخل کاشته شده و از فاصله‌ی دور با دیدن این درختان نخل نیز می‌توانید وجود کاخ را به راحتی تشخیص دهید و مسیر را از پارک شهر گرگان پیدا کنید. کاخ موزه گرگان در سال ۱۳۳۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و هر سال پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است.

بخش های مختلف کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که می‌توان به بخش مشاهیر اشاره کرد. طبقه‌ی همکف بخش مشاهیر است که مجسمه‌ها، تندیس‌ها و ماکت‌هایی از افراد مشهور، دانشمندان، هنرمندان و علمای گلستان دیده می‌شود که در این میان می‌توان به محمدرضا لطفی ردیف دان و میرداماد استرآبادی اشاره کرد. در واقع در بخش مشاهیر ۳۰ عدد تندیس از افراد مهم گلستان وجود دارد.
بخش دیگر این کاخ شامل لوازم و استراحتگاه‌های خاندان پهلوی است. در واقع در طبقه‌ی بالا ویترین‌هایی از سنگ‌های قیمتی و ظروف قدیمی و با ارزش دوران پهلوی به نمایش گذاشته شده است. همچنین شاهد اتاق‌های چیده شده از نشیمن و اتاق خواب خاندان پهلوی وجود دارد در نتیجه تخت، کمد، مبل و دیگر اقلام موجود، همگی مربوط به خاندان پهلوی هستند. براساس آمار منتشر شده حدود ۱۰۰ مورد از اشیا و لوازم خاندان پهلوی در این کاخ به نمایش گذاشته شده است که برخی از این لوازم نیز هدایایی از کشورهای خارجی بوده است.

 

موزه مشاهیر گرگان

 

امکانات کاخ موزه گرگان

در اطراف این کاخ موزه گرگان، اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی وجود دارد در نتیجه گردشگران به راحتی می‌توانند در نزدیک‌ترین فاصله از کاخ سکونت پیدا کنند. از سوی دیگر بوفه‌ها و رستوران‌هایی نیز در اطراف این منطقه ارائه شده که خدمات بسیار خوبی را در اختیار گردشگران قرار خواهند داد. از دیگر امکانات کاخ موزه گرگان می‌توان به دسترسی آسان به وسایل نقلیه و پوشش شبکه اشاره کرد.

ساعات بازدید از کاخ موزه گرگان

ساعات بازدید از کاخ موزه گرگان در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۸ غروب بوده و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ ساعت تا ۷ غروب، درب موزه بر روی عموم باز است. البته این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است. شایان ذکر است که علاوه بر روزهای دوشنبه، در روزهای عاشورا و تاسوعا، روز ۲۱ رمضان شهادت امام علی، روز ۲۸ صفر رحلت پیامبر، روز ۱۴ خرداد و روز ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق نیز این موزه تعطیل است.

هزینه بازدید از موزه باستان شناسی گرگان

هزینه بازدید و بلیط ورودی موزه باستان شناسی گرگان برای گردشگران ایرانی ۵ هزار تومان بوده و این هزینه بلیط ورودی برای اتباع خارجی و گردشگران غیر ایرانی ۵۰ هزار تومان است.

چگونه به کاخ موزه گرگان برویم؟

کاخ موزه گرگان در استان گلستان، شهر گرگان، میدان ولیعصر و در پارک شهر واقع شده است. در واقع این موزه در نزدیکی میدان ولیعصر قرار دارد در نتیجه کافی است تا خود را به میدان ولیعصر برسانید و سپس به پارک شهر بروید. فاصله میدان ولیعصر تا پارک شهر ۴۰۰ متر است.

 

کاخ موزه گلستان

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر