جاهای دیدنی اردبیل

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/15
بازدید: 4385
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جاهای دیدنی اردبیل در فصول گرم سال جزو محبوب ترین مکان های گردشگری مسافران است.  جاذبه های تاریخی و آبگرم های طبیعی از یک طرف و  آب و هوای خنک  و طبیعت باورنکردنی آن از سوی دیگر همه را شیفته خود میکند.  اگر میخواهید یک دل سیر نفس بکشید، از خنکای هوا استفاده کرده و به تماشای طبیعت بکر بنشینید سفر به اردبیل انتخاب هوشمندانه ای است.

 

جاهای دیدنی ارذبیل

 

دریاچه نئور کجاست؟

دریاچه نئور دریاچه ای است که بین خلخال و تالش قرار گرفته است، نئور از جمله مکان های مورد علاقه گردشگران شهر اردبیل به شمار می رود، این دریاچه که در فاصله حدود 50 کیلومتری از اردبیل قرار گرفته، منطقه ای مرزی بین دو شهر گلستان و اردبیل است. دو سنگ نقشی واقعا مهم در تشکیل این دریاچه داشتند، زیرا با برخورد این دو سنگ جریان عبور آب از بین رفت و این دریاچه که به دریاچه کوچک معروف بود، نئور، نامی که برگرفته از واژگان مغولی است، را به خود گرفت. قزل آلای رنگی از جمله ماهی های این دریاچه به شمار می رود و ماهیگیری تجربه ای جالب در این دریاچه برای شما به ارمغان می آورد. دریاچه نئور در فصل تابستان رنگ و بوی متفاوتی نسبت به زمستان دارد، زیرا در فصل تابستان به دلیل ملایم بودن هوا و هم چنین سایر تفریحات، گردشگران بسیاری از سر تا سر جهان از این منطقه دیدن می کنند، اما به دلیل بارش برف، سردی و یخ زدن آب دریاچه در فصل زمستان، گردشگری در این فصل در اردبیل مانند فصل تابستان با لذتی توامان همراه نیست.

 

سبلان - جاهای دیدنی سبلان و مسیرهای کوهپیمایی همراه با نقشه

 

نئور دریاچه‌ای جذاب و دیدنی است که با انتخاب آن برای گردشگری می‌توان شاهد بازدید از مناظری فوق العاده جذاب و دیدنی بود، آبشار ورزان یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی از دریاچه نئور محسوب می گردد. نئور حاوی مناظری زیبا و خیال انگیز است، که قطعاً گردشگران را به خود جذب خواهد کرد، سوارکاری یکی از دیدنی ترین اتفاقاتی است که می توان در دریاچه نئور شاهد آن بود. امکان کرایه اسب ها و دریافت راهنمایی های مناسب برای سوارکاری با این حیوان در کنار دریاچه نئور یکی از جذابیت هایی است که قطعاً بسیاری از گردشگران اطلاعی از آن ندارند. کوه های زیبا در کنار دریاچه یکی دیگر از اتفاقاتی است که گردشگران می توانند ساعت ها زمان خود را برای تماشای این مناظر اختصاص دهند، فصل خرداد از بهترین فصول برای کوهنوردی در کنار دریاچه نئور و شب نشینی های دور از هیاهوی شهر به شمار می‌آید. بازدید از دشت شقایق از مهم‌ترین اولویت هایی است که گردشگران باید به آن توجه کنند.

 

آب و هوای اردبیل - بررسی وضعیت آب و هوای اردبیل و بهترین زمان سفر به این استان


در کنار تمامی این اتفاقات، دوچرخه سواری و رکاب زدن در کنار دریاچه نئور اتفاقی واقعاً هیجان انگیز است که هرگز برای دوچرخه‌سواران خسته کننده نخواهد بود. نه تنها دوچرخه سواری بلکه موتور سواری نیز پیشنهادی متفاوت برای تجربه سرعت در کنار دریاچه نئور است. جاده کنار دریاچه نئور جاده ای نه ‌چندان هموار است که قطعاً تجربه موتور سواری در آن می تواند لذت بخش باشد، اما گردشگری در دریاچه نئور تنها به موتورسواری و دوچرخه‌سواری محدود نمی‌شود. آفرود از گزینه ‌های دیگری است که ترکیبی از هیجان و جذابیت را برای گردشگران به همراه خواهد داشت. مسیر آفرود سواری در کنار این دریاچه جزو مسیرهای پرتردد و پرطرفداری است که بسیاری از آفرود سواران آن را برای کسب تجربه های جدید انتخاب می کنند. البته که حرفه ای بودن در آفرود سواری مهمترین پارامتر است که باید به آن اشاره کرد، چرا که مسیر آفرود سواری دریاچه نئور در بیشتر فصول سال مسیری پوشیده شده از مه است.

 

دریاچه نئور از جاذبه های دیدنی اردبیل

 

جنگل فندقلو طبیعت بکر در دل گردنه حیران

در فاصله 40 کیلومتری شهر اردبیل جنگلی قرار دارد که نام آن را  جنگل فندقلو نامیده اند، طبیعت بکر و زیبا مهم ترین چیزی است که این جنگل را به عنوان یک مکان گردشگری عالی در بین گردشگران معرفی می کند. از جمله درختان این جنگل می توان به درخت فندق، تمشک، توت فرنگی اشاره کرد، همچنین وجود گل های بابونه در این مکان چهره متفاوتی را به جنگل داده است. از دلچسب ترین و با شکوه ترین فصل ها برای بازدید از این منطقه می توان به خرداد ماه اشاره کرد. برای تمام افرادی که عاشق بازدید از مناظر دیدنی گردنه حیران هستند، فندقلو یعنی جنگل فندقلو انتخابی بکر و متفاوت شناخته می شود. جنگلی که از گل های بابونه پوشیده شده و آرامشی متفاوت را به گردشگران انتقال می دهد. فصل خرداد بهترین زمان برای بازدید از گلهای بابونه در این جنگل به شمار می رود، البته نباید فراموش کرد که بازدید از گوزن های وحشی تجربه ای است که تنها جنگل فندقلو به گردشگران می دهد، در بسیاری از مناطق سرسبز و شمالی ایرانی، می توان شاهد جنگل هایی زیبا و دوست داشتنی بود، اما بازدید از مناطق خاص با منظره های بکر و جالب، اتفاقی معمول و تکراری به نظر نمی ‌رسد. 

 

آشنایی با شهر سرعین - شهر چشمه های آب گرم ایران

 

در منطقه فندقلو می‌توان شاهد طبیعت بکری بود، که عموماً درکمتر نقطه ای از ایران پیدا می شود، در بیشتر روزهای سال جنگل فندقلو پوشیده از مه است و این هوای مه آلود تجربه واقعاً لذت بخش را برای بازدیدکنندگان به همراه دارد. بازدید از دشت گل بابونه یا آبگرم مشه سویی یا مرال های زیبا و تله کابین سواری و جنگل نوردی و همینطور تجربه اسکی روی چمن از جمله اتفاقاتی است که به سادگی می توان آن را در این جنگل تجربه کرد. برای چشیدن طعم فندق حتما این جنگل را انتخاب کنید.

بقعه باستانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی 

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مکانی باستانی و تاریخی در قلب شهر اردبیل است، این بنا در شهر اردبیل که معماری قابل توجهی در آن به نمایش گذارده شده را  می توان به عنوان یک بقعه بسیار خاص و منحصر به فرد معرفی کرد. علاوه بر آرامگاه شیخ صفی‌الدین در این مکان می توان نظاره گر آرامگاه های بزرگان سلسله صفوی نیز بود، که شاه عباس صفوی و همسر شاه عباس در این مکان به خاک سپرده شده اند.
قالی اردبیل که از جمله آثار قدیمی و بسیار نفیس شناخته می شود، در این مکان نگهداری می شده است. امروزه این قالی در یکی از موزه های انگلیس به نام ویکتوریا و آلبرت قابل مشاهده است، بقعه شیخ صفی‌الدین به دلیل دارا بودن معماری خارق‌العاده هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر جهان جذب خود می کند.

 

عکس جاهای دیدنی اردبیل

 

قلعه اولتان مغان

قلعه اولتان مغان یک قلعه تاریخی و باستانی است که می توان آن را یادگاری از دوره ساسانیان دانست، این قلعه که شهرستان پارس آباد مغان قرار دارد، نمایی شفاف از تاریخی 200 ساله است. مساحت 300 الی 330 هزار متر مربعی این بنا از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که باید به آن اشاره کرد، چرا که وسعت و معماری خارق العاده قلعه تداعی کننده سبک طراحی "قلعه لشکری" است. وجود خندق در اطراف این قلعه سبب شده تا اولتان مغان از حملات دشمنان در امان باشد. نزدیکی این قلعه با روستانی اولتان شاید یکی دیگر از دلایل نامگذاری آن باشد، در شهرستان پارس آباد از اولتان مغان به عنوان مهم ترین جاذبه گردشگری یاد می کنند.

 

شهر رویایی خلخال - معرفی جاذبه های گردشگری آداب و فرهنگ + آب و هوا

 

پل معلق پیر تقی واقعا معلق است؟

اگر قصد سفر به اردبیل را دارید بازدید از این پل را در اولویت قرار دهید، این پل یکی از هیجان انگیزترین و دیدنی ترین تجربه هایی است که می توانید در حافظه خود ثبت کنید. پل معلق پیر تقی جزء طولانی ترین پل ها در اردبیل شناخته می شود که با ارتفاع بیش از 55 متر و طول بیش 160 متر به عنوان بخشی از مهم ترین بدنه و تاریخچه گردشگری اردبیل مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.
پس از رفتن روی پل معلق پیر تقی تجربه ای متفاوت را برای خود رقم خواهید زد، چرا که بازدید از چشم اندازی زیبا و سراسر حیرت انگیز، ساده ترین اتفاقی است که پس از قدم گذاشتن روی پل آن را تجربه می کنید. این پل در روستایی احداث شده که تنها یک نفر در آن زندگی می کند، همین موضوع شاید برای وسوسه انگیزتر شدن سفر به اردبیل کافی است.

 

پل معلق مشگین شهریکی از طولانی ترین پل های معلق خاورمیانه در استان اردبیل

 

غار یخگان اردبیل

این غار آهکی از مکان های دیدنی در اردبیل به شمار می رود، قندیل های تشکیل شده در این غار به زیبایی و هیبت این غار افزوده است. همچنین یکی از کاربرد های این غار برای افراد ساکن در حومه این منطقه می توان استفاده از آن به عنوان یخچال طبیعی اشاره کرد. ساکنان حومه این منطقه از این غار به عنوان یک یخچال در فصل تابستان استفاده می‌کنند، این غار یکی از مکان های مورد علاقه و بازدید گردشگران از این شهر به شمار می رود.
علاوه بر زیبایی های این غار، آبگرم معدنی گیوی نیز در کنار آن قرار گرفته تا گردشگران بسیاری از سراسر نقاط کشور به این منطقه سفر کنند. آبگرم معدنی گیوی مکانی بوده که در گذشته های دور مردم آن را به عنوان یخچال طبیعی می شناختند. بر اساس یافته ها، می توان گفت که این غار اصلی ترین پناهگاه خفاش و تشی است.

 

غار اردبیل و پل معلق اردبیل

 

چشم انداز دشت مغان را از دست ندهید

اگر شما هم علاقه مند به طبیعت هستید پس دیدن این مکان را از دست ندهید، دشت مغان یکی از بکرترین مناطقی است که شاید بازدید از آن برای شما هم جذابیت بسیار زیادی داشته باشد. شهرهای بیله سوار، گرمی و پارس آباد، شهرهای تشکیل دهنده این دشت بزرگ و زیبا هستند. 
دشت مغان یکی حاصلخیزترین مناطق کشاورزی است که به واسطه دارا بودن خاک حاصلخیز انجام برخی از فعالیت های کشاورزی در آن نتیجه ای بسیار رضایت بخش خواهد داشت. هلو، شلیل، زردالو،آلو، سیب، گلابی، به، انگور، گیلاس، آلبالو، انار، انجیر را می توان به عنوان ثمره های میوه دشت مغان معرفی کرد. در این دشت می توانید شاهد سه ناحیه آب و هوایی یعنی کوهستانی، جلگه ای و کوهپایه ای باشید.

 

گردنه حیران - آشنایی با گردنه ای سرسبز در میان ابرها


این دشت که بخش زیادی از اردبیل را از آنِ خود کرده است، دقیقا به فاصله 110 کیلومتری استان اردبیل قرار گرفته و برای بازدید از آن باید مسافتی تقریبا 2 ساعت از اربیل را طی کرد، پس از طی کردن این فاصله قطعا بازدید از این دشت می تواند مملو از جاذبه ها و دیدنی هایی باشد که انتظارش را هم نخواهید داشت.
بازدید از دشت مغان، به معنا واقعی کلمه بازدید از تاریخ و هویت گذشته گان است، گورستان هایی در این دشت قرار دارند که متعلق به هزاره اول قبل میلاد هستند، البته که طی سال های گذشته این گورستان ها بیشتر از هر زمان دیگری در معرض آسیب و غارت قرار گرفته اند.

آبشار کرکری اردبیل بلند تربن آبشار  ایران

از بلند ترین و دیدنی ترین آبشار ها در ایران می توان به آبشار کرکری در مشکین شهر اردبیل اشاره کرد. ‌ارتفاع آبشار کرکری بیشتر از 22 متر است و زیبایی دو چندانی را به این منطقه می دهد. به دلیل پر آب بودن این آبشار در طول سال، هر چهار فصل این مکان، دیدنی و جذاب است، به علاوه وجود این چشمه سبب شکل گیری مراکز پرورش ماهی در این منطقه شده است.
کوهنوردان زیادی هرساله به صورت دست جمعی یا فردی با به همراه داشتن وسایل مورد نیاز از این منطقه دیدن می کنند. کوه های سربه فلک کشیده اما سرسبز، دشت هایی که که پوشیده شده از گلهای وحشی هستند و آبشارهایی پر آب با صدایی لذت بخش، دورنمایی کاملا واضح از آبشار کرکری است.

طبیعت گردان بازدید از این منطقه به عنوان نقطه ای زیبا و کاملا بکر را توصیه می کنند، بهتر است بدانید که آبشار کرکری از جمله آبشارهایی است که به معنا واقعی کلمه، آرامش با به بازدیدکنندگان انتقال می دهد. از طرفی بازدید از این آبشار تنها محدود به یک فصل خاص نیست و زمستان و تابستان می تواند هر یک به قدر کافی مملو از زیبایی های مسحورکننده برای گردشگران در این آبشار باشد.

 

دشت مغان و جاذبه های اردبیل

 

کلیسای مریم مقدس اردبیل

این مکان در سال 1878 ساخته شد، فعالیت این کلیسا تا قبل از دهه 20 میلادی انجام می شد اما با مهاجرت مسیحیان از این شهر فعالیت این کلیسا به پایان رسید. این کلیسا که در زمان خود دارای حمام و مدرسه هم بود اکنون به دلیل تخریب آن تنها به عنوان یک زورخانه مورد استفاده قرار می گیرد که بازدید از آن البته برای بازدیدکنندگان هیچ هزینه ای را دربر ندارد. آخرین مراسم مذهبی که در کلیسای مریم مقدس برگزار شد به سال 1323 می رسد.

 

دریاچه سوها - کمپ و طبیعت گردی + راه های دسترسی به دریاچه سوها

 

دریاچه شورابیل با قدمتی بیش از دریاچه ارومیه

از دیگر جاذبه های طبیعی و هم چنین از دیگر مکان های گردشگری در اردبیل می توان به دریاچه شورابیل اشاره کرد، از لحاظ قدمت، قدمت این دریاچه از دریاچه ارومیه بیشتر است. به دلیل افزودن آب شیرین به آب شور این دریاچه از میزان شوری آب کاسته شده و در حال حاضر این دریاچه در زمینه پرورش ماهی فعالیت می کند.
جالب است اگر بدانید که تا قبل از انتقال آب شیرین، گِل دریاچه شورابیل به عنوان یک عنصر درمانی مورد استفاده افرادی که از ناراحتی های پوستی رنج می بردند، قرار می گرفت. از امکانات تفریحی در این منطقه می توان به دوچرخه سواری، قایق رانی اشاره کرد، این منطقه با توجه به دارا بودن آب و هوایی بسیار تمیز و شفاف، از جمله بهترین مکان ها برای گردشگری شناخته می شود.

از مهم ترین پرندگانی که دارای زیست بومی طبیعی در این دریاچه هستند، می توان به اردک جشم طلایی، غاز، پلیکان های خاکستری، قرقاول، مرغابی و حواسیل اشاره کرد. امکانات تفریحی در این دریاچه، یکی از مهم ترین مواردی است که گردشگران را به خود جذب می کند.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر