جاهای دیدنی گرگان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/09/30
بازدید: 2326
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گرگان به عنوان مرکز استان گلستان یکی از شهرهای شمالی ایران است که پتانسیل بالایی برای جذاب گردشگران داخلی دارد. جاهای دیدنی گرگان به قدری زیاد است که شاید در یک مسافرت محدود و چند روزه نتوانید از تمامی آن ها بازدید کنید. 
جنگل های سرسبز و انبوه گرگان می توانند شما را متحیر ساخته و هیجان یک سفر مطلوب به نقاط شمالی کشور را برای شما به ارمغان بیاورند. نکته ای که باعث شده است تا شهر گرگان نسبت به استان هایی همانند گیلان و مازندران بیشتر مورد توجه آژانس های گردشگری واقع شود دمای مطلوب تر، رطوبت پایین تر و بارش کمتر است. 
میزان بارش باران و رطوبت هوا در شهرهایی همانند مازندران و رشت به قدری بالاست که در برخی از مواقع باعث می شود مسافران کلافه شده و لذت واقعی سفر به حواشی دریای خزر را از دست بدهند. 
گذشته از اینکه تراکم مسافران در شهرهای استان گیلان و مازندران به شدت بالاست و این امر نیز باعث می شود تا هزینه های اقامت و امکانات رفاهی در آن بالاتر باشد. قیمت متعادل تر برای اقامت و استفاده از خدمات گردشگری در شهر گرگان یکی دیگر از علل افزایش محبوبیت این شهر در میان مسافران شمال کشور است.

 

جاهای دیدنی گرگان

 

مکان های دیدنی گرگان کجاست؟

همانند سایر شهرهای شمال کشور اغلب مکان های دیدنی گرگان نیز در جاذبه های طبیعی خلاصه می شوند. بنابراین اگر به طبیعت گردی علاقه بسیار زیادی دارید قطعا انتخاب درست و ایده آلی در خصوص مسافرت به استان گلستان و شهر گرگان داشته اید. طبیعت بسیار زیبای گرگان می تواند نیاز شما به یک مسافرت هیجان انگیز در دامان طبیعت را برطرف کند.

 

گرگان، پایتخت جگرکی های ایران _ گرگان به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران، در قسمت جنوبی استان گلستان قرار دارد. با کلیک کردن بر روی لینک با جاذبه های دیدنی آن بیشتر آشنا شوید!


فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه را برای مسافرت به شهر گرگان انتخاب کنید چرا که بهار واقعی را می توانید در این ماه از سال تجربه کنید. فصل تابستان اندکی هوا گرم تر شده و ممکن است شرایط مناسبی برای مسافرت به گرگان نباشد، اما در فصل پاییز باز هم با شرایط مطلوبی در سراسر شهر گرگان رو به رو می شویم که رفته رفته و با ورود به فصل زمستان جای خود را به سرمای زیاد و بارش های فراوان می دهد. 
پس بهتر است در انتخاب فصل و ماه مسافرت دقت کنید تا بتوانید بهترین استفاده ممکن را از مکان های ذیل به عنوان مکان های دیدنی گرگان ببرید.

پارک جنگلی ناهارخوران، بهشت گمشده در شمال ایران

پارک جنگلی ناهارخوران یک تفرجگاه کم نظیر در شمال ایران است که تقریبا چهار کیلومتر با جنوب گرگان فاصله دارد. آب و هوای این تفرجگاه به قدری مطلوب است که شما را شگفت زده خواهد بود. پوشش گیاهی این منطقه انبوه است، اما شرایط مساعدی برای مسافران فراهم شده است تا بتوانند ساعت ها در دل این پارک جنگلی قدم زده یا حتی کوهنوردی کنند.
امکانات رفاهی بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد که می توانند نیاز شما را برای یک یا چند شبانه روز تفریح و گشت و گذار در پارک جنگلی ناهار خوران رفع کنند. علاوه بر این ها باید به پوشش گیاهی و جانوری گسترده ای اشاره کرد که در سراسر این پارک طبیعی وجود دارد. 

 

جنگل ناهار خوران گرگان - یکی از زیباترین و خاص ترین مناطق شمال کشور به حساب می آید.


رودخانه زیارت نیز که از میان پارک جنگلی ناهارخوران عبور می کند چشم انداز فوق العاده ای به این جاذبه مهم و مشهور استان گلستان داده است.

 

پارک جنگلی ناهارخوران

 

آبشار زیارت که زیبایی آن در وصف نگنجد

آبشار زیارت یکی از جاذبه های دیدنی روستایی به همین نام است. این آبشار در فاصله پنج کیلومتری از جنوب روستای زیارت قرار گرفته و تقریبا 19 کیلومتر از جنوب گرگان فاصله دارد. شما می توانید بعد از بازدید از جاذبه های ناهارخوران به این منطقه بیایید و از آبشار بسیار زیبایی که از ارتفاعات 16 متری به درون حوضچه های زیبایی می ریزد بازدید کنید چرا که آبشار زیارت و پارک جنگلی ناهارخوران در یک مسیر قرار دارند و فاصله آن ها از یکدیگر به 11 کیلومتر نمی رسد.

 

روستای زیارت - در سفر به استان گلستان حتما به روستای سرسبز و باصفای آن به نام روستا زیارت رفته و از پتانسیل های گردشگری و طبیعت گردی آن بهره مند شوید.


بعد از اینکه مسیر تابلوها را گرفتید و به روستای زیارت رسیدید و پس از عبور از کنار امام زاده عبدالله باید پنج کیلومتر جاده خاکی را با چشم انداز فوق العاده ای پشت سر بگذارید. در این مسیر محو زیبایی هایی خواهید شد که بیشتر به یک پارک جنگلی شباهت دارند و در انتهای آن فضای خاصی برای پارک خوردوها تعیبه شده است، اما بعد از این مسیر باید تقریبا 200 متر پیاده روی کرده و از پل ها و رودخانه هایی بگذرید تا به آبشار دوقلوی زیارت برسید.

 

آبشار زیارت

 

پارک جنگلی آلنگدره، زیباترین پارک جنگلی ایران

این پارک جنگلی که به عنوان بهشت پاییزی شهر گرگان شناخته می شود یکی از برترین پارک های جنگلی در ایران محسوب می شود. زیبایی های این پارک در فصل پاییز به قدری افزایش می یابند که در وصف و گفتار نمی گنجند؛ در این میان جاده ای چوبی و بسیار زیبا تحت عنوان -جاده سلامت- در این پارک طراحی شده است که شما می توانید ساعت ها بدون استرس عبور و مرور ماشین و وسایل نقلیه به رفت و آمد در آن بپردازید.
اگر میزان پیاده روی شما افزایش یابد و به میانه های پارک جنگلی النگدره برسید، صدای هیجان انگیز رودخانه ای را خواهید شنید که شما را به سمت خود می کشاند. این رودخانه قلاشی نام دارد و شما می توانید در حوالی آن سه چشمه آب زیرزمینی را نیز مشاهده کنید. ناگفته نماند که این پارک در فاصله بسیار کمی از پارک جنگلی ناهارخوران واقع شده و شما اگر به ناهار خوران بروید می توانید به راحتی از این پارک نیز دیدن کنید.

 

پارک جنگلی آلنگدره

 

مسجد جامع گرگان، هنر زیبای معماران ایرانی

در کنار جنگل ها و جاذبه های طبیعی شهر گرگان بد نیست سری هم به مسجد جامع این شهر که یک جاذبه تاریخی قلمداد می‌شود بزنیم. برای اینکه بتوانید از مسجد جامع گرگان بازدید کنید باید به بازار قدیمی و سنتی نعلبندان بروید. 
ساخت این مسجد به دوره سلجوقی می رسد، اما از آنجا که اغلب بخش ‌های این مسجد در دورانی بعد از حکومت سلجوقیان مورد مرمت و بازسازی واقع شده است می توان گفت که تنها مناره‌های آجری این جاذبه گردشگری و تاریخی یادآور معماری دوره سلجوقیان است.
یک حیاط مرکزی به مساحت یک هزار متر مربع، ۴ عدد شبستان بسیار زیبا که انسان را غرق در معنویت می کنند، گلدسته های بلند، مناره های کوتاه، کتیبه هایی به خط کوفی و اتاقکی در بخشهای فوقانی مسجد برای اذان توسط موذن که در انتهای پله های پیچ پیچی بسیار زیادی قرار گرفته است از مهمترین و بارزترین ویژگی های مسجد جامع گرگان است.

 

مسجد جامع گرگان

 

جنگل شصت کلا، منطقه ای بکر در شمال کشور

جنگل شصت کلا در فاصله شش کیلومتری از جنوب غرب گرگان واقع شده است، اما باتوجه به فاصله بسیار کمی که با این شهر دارد به عنوان یک منطقه دور از دسترس شناخته می شود به گونه ای که بافت جنگلی و حیات وحش آن همچنان دور از تغییرات انسانی باقی مانده و یک منطقه بکر قلمداد می شود؛ علت این امر برمی گردد به تراکم بسیار بالای درختان که عبور گردشگران را دشوار کرده است.

 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 


اگر می خواهید حیات وحش گرگان را از نزدیک ببینید می توانید به جنگل شصت کلا رفته و برخی از جانواران وحشی را نیز از نزدیک ببینید، اما بهتر است مراقب خود و اعضای خانواده تان باشید، چرا که برخی از جانداران این منطقه بسیار وحشی و درنده هستند. 
همچنین اگر قارچ هایی را در این منطقه سرسبز مشاهده کردید، تا زمانی که از سمی نبودن آن ها مطمئن نشده اید هرگز آن ها را نخورید، چرا که بخش قابل توجهی از قارچ های این منطقه سمی هستند.
باتوجه به اینکه در چند سال اخیر توجه بیشتری به جنگل شصت کلا صورت گرفته است، امروزه بسیاری از امکانات رفاهی و گردشگری همانند کافه ها، آلاچیق ها، سرویس بهداشتی، فروشگاه های عرضه مواد غذایی و بهداشتی و مواردی از این قبیل در اطراف منطقه راه اندازی شده اند. اگر به این منطقه رفتید، حتما از آبشار شصت کلاته در انتهای جنگل نیز دیدن نمایید. 

 

جنگل شصت کلا

 

چشم انداز بی نظیر دریاچه توشن

در چهار کیلومتری از جنوب گرگان روستای زیبایی وجود دارد که توشن نام داشته و یکی از روستاهای دهستان انجیرآب است. هرچند توشن خود یک منطقه گردشگری محسوب می شود، اما دریاچه آن جایگاه ویژه ای داشته و اغلب کسانی که راهی این روستای زیبا می شوند، با هدف تفریح و گشت و گذار در جوار دریاچه توشن به این منطقه می روند. 
یکی از موقعیت های مهم در این منطقه، فاصله محدود دریاچه به جنگل های بسیار زیبای النگدره است. شما می توانید در اطراف این دریاچه جلوه ای بی نظیر از کوه ها، جنگل ها و مراتع را ببینید که زیبایی خیره کننده ای را خلق کرده اند. 
جمعیت بسیار زیادی که همواره در کناره های دریاچه توشن مشغول تفریح و خوشگذرانی هستند گواه مطلوبی بر جذابیت های کم نظیر این منطقه خواهند بود. 
مسیر دسترسی به این دریاچه یک جاده جنگلی است و بهتر خواهد بود به آرامی رانندگی کنید تا از زیبایی های مسیر نهایت استفاده را ببرید. عصرها حال و هوای دیگری در اطراف دریاچه وجود دارد. اگر می خواهید رقص ماهیان رنگارنگ در آب های زلال دریاچه را ببینید، بهتر است عصر را در کنار دریاچه اتراق نمایید. قطعا بازدید از دریاچه توشن یکی از برترین تجارب شما در مسافرت به استان گلستان خواهد بود.

 

دریاچه توشن

 

بازار نعل‌ بندان، سنتی ترین بازار در شمال ایران

بازار نعلبندان یا بازار قدیمی گرگان یکی از سنتی ترین بازارهای این شهر محسوب می شود که هرچند قدمت بسیار زیادی دارد، اما همچنان دارای فروشگاه های فعال و جنب و جوش خاصی است. 
این بازار بعد از میدان شهرداری گرگان واقع شده و یک راسته باریک مانند است که دارای چرخش ها و پیچ های متنوعی بوده و در نهایت یک بازار محلی و کاملاً فعال را تشکیل می دهد. قدمت این بازار که در گذشته به عنوان قلب تپنده استرآباد به شمار می‌رفت به قرن چهارم هجری باز می گردد.
اگر در حد فاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارید می توانید به این بازار سری زده و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین بازدید از این بازار برای کسانی که در حال بازدید از مسجد جامع گرگان هستند بسیار راحت است، چرا که هر دوی آنها در جوار یکدیگر قرار گرفته اند؛ همچنین اگر قصد خرید سوغات از ترکمنها یا مردم بومی گرگان را دارید، می ‌توانید به این بازار رفته و با طیف وسیعی از محصولات زینتی به عنوان سوغات استان گلستان مواجه شوید.

 

بازار نعل‌ بندان

 

آبشار رنگو، بهترین مکان برای کوهنوردان

آبشار رنگو در 15 کیلومتری جنوب غرب شهرستان گرگان واقع شده و از مسیر منتهی به پارک جنگلی و روستای توشن قابل دسترسی است. بازدید از آبشار هفت متری رنگو به کسانی پیشنهاد می‌ شود که علاقه بسیار زیادی به طبیعت گردی، کوهنوردی و پیاده روی در دامان طبیعت دارند، چرا که باید مدت زمان بسیار زیادی را برای رسیدن به این آبشار نیم دایره ای و بسیار زیبا پیاده روی کرده و از مسیرهای دشواری عبور کنید.
منظور از بستر نیم دایره‌ای آبشار رنگو اینگونه است که یک محل ریزش اصلی و چندین محل ریزش فرعی دارد به صورتی که مجموع آنها با یک حالت نیم دایره از یک ارتفاع هفت متری به پایین سرازیر می شود و صحنه بسیار زیبایی را در میان درختان سر به فلک کشیده ایجاد می‌کند. 
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که منطقه مربوط به آبشار رنگو گرگان فاقد هرگونه امکانات تفریحی و تفرجگاهی است بنابراین باید تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را در ابتدای مسیر تهیه کنید.

جنگل توسکستان، در هر فصل زیبایی منحصر به فرد خودش را دارد

جنگل توسکستان در حد فاصل گرگان و شاهرود و بخش‌های شمال شرق البرز قرار دارد. زمانی که از گرگان به سمت شاهرود می‌روید پس از 13 کیلومتر رانندگی به جاده ای خواهید رسید که به سمت یکی از روستاهای استان گرگان و به همین نام امتداد می یابد. این جاده به همراه جنگل های اطراف یکی از بی نظیر ترین مناظر طبیعی در استان گرگان قلمداد می شود.
زیبایی های جنگل توسکستان در فصل پاییز به اوج خود می رسد، اما در فصل بهار، تابستان و حتی اوایل زمستان نیز می توانید از جذابیت‌ های این جنگل زیبا بهره مند شوید. 

 

جنگل توسکستان


این جاده 30 کیلومتری می ‌تواند خاطره ای دل انگیز از رانندگی، پیاده روی و کوهنوردی را برای شما به همراه داشته باشد. جنگل زیبای اطراف جاده توسکستان بخشی از پارک هیرکانی شهرستان گرگان بوده و به تازگی به یکی از پارک های ملی کشور در شمال ایران مبدل شده است.
کاروانسرای قزلق به عنوان تنها منطقه‌ تفرجگاهی در اواسط این جاده قرار گرفته و شما می توانید پس از طی کردن 150 متر به سمت شرق و شمال شرق به این کاروان سرای اسلامی رسیده و اندکی در آنجا استراحت کنید.
دقت کنید که این کاروانسرا زمانی که در حین رانندگی هستید قابل مشاهده نیست، بنابراین باید خودروی خود را در کنار جاده پارک کرده و به سمت تابلوهای موجود حرکت کنید تا به کاروانسرای قزلق برسید.

 

جنگل توسکستان

 

خانه تقوی ها، شاهکار معمری ایران

خانه تقوی های استان گلستان یکی از بناهای بسیار مهمی است که در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به فردی به نام حاج محمد تقی تقوی بوده است. این بنای تاریخی یکی از شاهکارهای معماری در ایران قلمداد شده و فضای بسیار گسترده اطراف آن دارای بیش از ده حیاط اصلی و فرعی است که هر کدام از آنها با یک هدف خاصی طراحی شده و نامگذاری شده بودند. 
هر کدام از این حیاط ها دارای حوضچه مخصوص به خود و همچنین یک ایوان بسیار زیبا بودند که به مهتابی شهرت داشته ‌اند؛ مهتابی ها یکی از مهم ترین ارکان این بنای تاریخی هستند که جذابیت بسیار بالایی داشته و قطعاً می توانند نظر شما را به خود جلب کنند. 
این عمارت بسیار زیبا در دو طبقه ساخته شده بود و فاصله آن از سطح زمین یک متر است. علت وجود فاصله یک متری از سطح زمین در امان ماندن کف خانه از نفوذ رطوبت موجود در شمال کشور بوده است. 
زیبایی های این عمارت تاریخی هرگز در وصف نمیگنجد. حتی تصاویر موجود در وب سایت‌ های گردشگری نیز نمی‌ توانند ظرافت های این بنای بسیار زیبا و تاریخی را به تصویر بکشند. بنابراین پیشنهاد می کنیم در مسافرت به شهر گرگان حتماً به بافت قدیمی و تاریخی این شهر رفته و در نزدیکی بازار نعلبندان و در مجاورت امامزاده نور از این بنای بسیار زیبا بازدید کنید.

 

خانه تقوی ها در گرگان

 

دیوار بزرگ گرگان، معروف به دیوار سرخ

دیوار بزرگ گرگان که با نام های دیگری همانند دیوار تاریخی گرگان، دیوار سرخ یا دیوار بزرگ اسکندر نیز شناخته می شود در مناطقی همانند پیشکمر در شمال شرقی کلاله، شمال گنبدکاووس به سمت کلاله و مراوه تپه و همچنین روستای تمر قره قوزی قابل رویت است. ساخت این دیوار دفاعی به یک هزار سال پیش از ساخت دیوار چین می رسد.

 

دیوار گرگان - این دیوار در واقع دیواری دفاعی بوده که پس از دیوار چین بزرگ ترین دیوار در دنیا محسوب می شود.


زمانی که به دیوار بزرگ گرگان نگاه می کنید شباهت آن را با دیوار چین نیز مشاهده خواهید کرد، با این تفاوت که ارتفاع این دیوار بسیار کمتر بوده و در ساخت آن از آجرهای قرمز استفاده شده است. بد نیست بدانید که دیوار تاریخی گرگان 195 کیلومتر طول دارد و از این حیث در رتبه دوم جهان و بعد از دیوار بزرگ چین قرار می گیرد. 
این دیوار باستانی نیز که جنبه‌ تاسیسات دفاعی و نظامی داشته است در بخش شمال شرقی ایران و گوشه جنوب شرقی دریای خزر واقع شده است.

 

دیوار بزرگ گرگان

 

کاخ موزه گرگان، سفر به دوران پهلوی

کاخ موزه گرگان یکی از کاخ های اختصاصی و سلطنتی این شهرستان است که قدمت آن به دوره پهلوی اول باز می‌گردد و دستور ساخت آن توسط رضاشاه صادر شده است. 
در واقع این کاخ یکی از ۱۲ کاخ متعلق به خانواده پهلوی است که در یکی از بهترین نقاط ایران از حیث آب و هوا ساخته شد و بعدها به عنوان یک موزه از آن استفاده گردید. 
این کاخ موزه اولین موزه شمال کشور قلمداد می ‌شود، اما چهارمین موزه تخصصی باستان‌ شناسی و بیست و چهارمین موزه کشور به حساب می آید. در بخشی از این موزه می توانید شاهد معرفی مشاهیر استان گلستان و در بخش دیگر آن شاهد اشیای سلطنتی خانواده پهلوی باشید.

منطقه‌ حفاظت شده جهان نما، جاذبه گردشگری بی نظیر در گرگان

منطقه حفاظت شده جهان نما در شمال ایران و به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری شهرستان گرگان یکی از خارق العاده ترین مکان های دیدنی در این منطقه محسوب می‌ شود. منطقه حفاظت شده جهان نما دارای مساحتی بالغ بر 30 هزار و 650 هکتار است که در شرقی ترین قسمت رشته کوه البرز واقع شده و ارتفاع آن به 3 هزار و 86 متر می رسد.
شما در ارتفاعات این منطقه می توانید چشم انداز بسیار زیبایی از شهرستان کردکوی، گرگان و بندرترکمن را مشاهده کنید. پس از پارک ملی گلستان که به عنوان معروف ترین و بزرگترین منطقه حفاظت شده این استان به شمار می رود، منطقه حفاظت شده جهان نما نیز یکی از بهترین و زیباترین پارک های محافظت شده در گلستان است. در این منطقه می توانید شاهد دهکده های ییلاقی، آثار تاریخی،آثار باستانی، طبیعت بکر، حیات وحش زیبا و حتی پرندگان نادر باشید.

 

کاخ موزه گرگان

 

تپه ای باستانی به نام تورنگ تپه

تورنگ تپه نام یکی از تپه های باستانی در مجاورت روستایی به همین نام است که از توابع استان گلستان و شهرستان گرگان بوده و تقریباً 20 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. 
گذشته از این که در مجاورت تپه‌ باستانی تورنگ تپه یک استخر طبیعی و بزرگ وجود دارد باید در ارزش تاریخی این تپه توجه ویژه ‌ای کرد، چرا که باستان شناسان عقیده دارند که قدمت این تپه و زندگی در آن به 5 هزار سال قبل می ‌رسد.
کاوش ‌های باستان ‌شناسی در تورنگ تپه نشان می ‌دهد که مردمانی سخت‌کوش در این منطقه فعالیت داشته اند و هم اکنون نیز می ‌توانید آثار باستانی موجود در این تپه را در بازدید از این منطقه مشاهده کنید. 
در این تپه باستانی ده ها اثر تاریخی و اشیای قیمتی از جنس طلا، نقره و برنز کشف شده است. بسیاری از باستان شناسان در نقاط مختلف ایران و حتی سایر کشورهای جهان راهی این منطقه شده و سعی کرده‌اند به زوایای بسیار زیادی از زندگی بشر در هزاره های قبل دست پیدا کنند، اما متاسفانه صنعت گردشگری ایران همت چندانی جهت معرفی این منطقه نکرده است و هم اکنون توسط تعداد محدودی از مسافران مورد بازدید قرار میگیرد.
شما نیز می توانید در مسافرت به استان گلستان و شهرستان گرگان از این منطقه تاریخی دیدن کرده و در زمره معدود کسانی قرار بگیرید که تجربه بازدید از یک منطقه تاریخی با قدمت پنج هزار ساله در گرگان را به دست آورده اند. باتوجه به اینکه تعداد جاذبه های گردشگری در این شهرستان بسیار زیاد است برنامه خود را به گونه ای تنظیم کنید که فرصت بازدید از تمامی این مکان را داشته باشید.

 

تورنگ تپه

 

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

 

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 101 کاربر