باغ لاله گچسر

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 8899
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده


به هر شهری که سفر کنید ردپایی از باغ های سرسبز را در آن خواهید دید. باغ لاله گچسر یکی از همین باغ هاست که بازدید از آن می تواند ذهن تان را باز کند و در عین حال سیستم عصبی و ایمنی تان را به طرز معجزه آسایی تقویت نماید. اگر تا به حال این باغ زیبا و جذاب را از نزدیک ندیده اید، در این مقاله همراه ما باشید تا با هم جای جای آن را کاوش کنیم.

 

باغ لاله ی گچسر

 

باغ لاله های گچسر

سفر به البرز و قدم گذاشتن در جاده چالوس آغاز سفری شگفت انگیز را نوید می دهد. زمانی که وارد استان البرز می شوید و بخش های مختلف آن را وارسی می نمایید، با گزینه هایی رو به رو خواهید شد که هر کدام شان به تنهایی کوله باری از تجربه را برایتان به ارمغان می آورند. در کیلومتر 54 جاده کرج چالوس و در بخش آسارای استان البرز باغی به مساحت یک هکتار جا خوش کرده که پر از لاله های زیبا و رنگارنگ است. این باغ را باغ لاله گچسر می نامند. به هنگام بهار زمین جان تازه ای به خود می گیرد و میزبان گل ها و گیاهان متنوعی می شود که هر کدام از آن ها نشانه ای بی بدیل از زیبایی های خلقت هستند. در این میان اما گل های لاله طرفداران زیادی دارند. 

 

جاهای دیدنی کرج - معرفی تمام جاذبه های کرج از روستای کردان تا کاخ مروارید


گل لاله در فرهنگ ما ایرانی ها به یک نماد ملی تبدیل شده است. این گل زیبا با رنگ های متنوعی که در خود دارد چشم تان را به سمت خود می کشد و از فاصله ای دور در میان چمن های سرسبز خوش رقصی می کند. کافی است خودتان را به باغ لاله گچسر برسانید تا این همه زیبایی را از نزدیک به تماشا بنشیند و از گل های لاله ای که تنوع بالایی دارند هم دیدن کنید.  
به دلیل اهمیتی که گل لاله در فرهنگ ما ایرانی ها دارد، سالانه در گوشه و کنار سرزمین عزیزمان ایران جشنواره های مختلفی برای آن برپا می شود. به جرات می توان گفت که بزرگ ترین و زیباترین جشنواره ای که برای پاسداشت زیبایی های گل لاله و محافظت از آن برگزار می شود جشنواره باغ لاله گچسر باشد.

 

گل های باغ لاله ی گچسر

 

وسعت باغ لاله گچسر چقدر است؟

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، این باغ مساحتی بالغ بر یک هکتار دارد. اگر در فصل زیبای بهار سری به آن بزنید خودتان را در میان گونه های مختلفی از گل های لاله خواهید یافت که هر کدام شان رنگ و بوی خاصی دارند. بهتر است بدانید که بیشتر مساحت این باغ در فصل بهار با انواع مختلف گل لاله پوشیده می شود و گونه های ایرانی و حتی خارجی این گل به بهترین شکل ممکن جلوه نمایی می کند. هیچ چیز بهتر از این نیست که دست از فعالیت های روزمره تان بردارید و خودتان را در فصل بهار به باغ لاله گچسر برسانید. مطمئن باشید که قرار است با زیبایی های طبیعت شگفت زده شوید. در حال حاضر بیش از 32 نوع لاله در رنگ ها و شکل های مختلف در آن یافت می شود و سالانه گردشگران زیادی را از سرتاسر ایران به سمت خود جلب می کند.

 پیشینه تاریخی باغ لاله گچسر "باغ لاله های کرج"

از 50 سال پیش این باغ برای کشت گل ها و گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. از سال 1360 به بعد کاربری آن تغییر یافت و به کشت گل لاله اختصاص پیدا کرد. از آن زمان به بعد اسامی مختلفی برای باغ انتخاب شده است که از جمله آن ها می توان به باغ لاله، باغ لاله ها، باغ گچسر، باغ لاله های کرج و باغ لاله های البرز اشاره کرد. در حال حاضر بیشتر افراد این باغ را به اسم باغ لاله گچسر می شناسند و سالانه در فصل بهار به سمت آن روانه می شوند.

 

سد کرج - اولین سد چند منظوره کشور ایران می باشد.

 

بخش های مختلف باغ لاله گچسر

هیچ چیز بهتر از این نیست که خودتان را در میانه گل های رنگارنگ ببینید و از بوی خوش شان مست شوید. باغ لاله گچسر در نزدیکی جاده چالوس و روستای گرماب جا خوش کرده است و به همین دلیل میزبان امکانات رفاهی و خدماتی متعددی است. در این شرایط به راحتی می توانید به سوپرمارکت ها، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و مسجد دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز استراحت کنید. در کنار همه این مواردی که بیان کردیم به هنگام برگزاری جشنواره گل ها، امکانات و بخش های مختلفی در باغ قرار می گیرد و کار را برای گردشگران و مسافران ساده تر می سازد. بیایید این بخش ها را یک به یک بررسی کنیم.

غرفه هایی متنوع در ورودی باغ لاله های البرز

زمانی که وارد باغ می شوید غرفه هایی که هر کدام شان مشغول فروش صنایع دستی و گل ها هستند نظرتان را به سمت خود جذب می کند. اگر صنایع دستی را دوست دارید و می خواهید سوغاتی بخرید بهتر است سری به این غرفه ها بزنید و محصولات شان را از نزدیک کاوش کنید. مطمئن باشید که از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد.

 

بخش های مختلف باغ لاله

 

مجسمه ای زیبا و چشم نواز در باغ لاله های البرز

یک مجسمه زیبا به هنگام ورود به باغ لاله گچسر دیده می شود که سوژه عکاسان مختلف شده است. اگر شما هم به عکاسی علاقه دارید می توانید در کنار عکاسی از گل ها و گیاهان این باغ، یک عکس زیبا از مجسمه هم بگیرید و به یادگار در میان عکس هایتان داشته باشید.

یک برکه دل انگیز در باغ لاله های کرج

در میان همه زیبایی های طبیعی که این باغ دارد، برکه موجود در آن چیز دیگری است. این برکه که میزبان چندین اردک است، می تواند چند دقیقه ای شما و کودکان تان را سرگرم کند و یک جاذبه مهم برایتان باشد. در بیرون از باغ نیز می توان غرفه های مختلفی را برای خرید انواع مختلف گل و گیاه پیدا کرد. اگر دل تان برای یک گل زیبا لک زده است و می خواهید یک یادگاری دوست داشتنی را به خانه ببرید خرید از این غرفه ها را پشت گوش نیندازید.

زمان برگزاری جشنواره گل لاله گچسر

 جشنوار گل لاله گچسر سالانه از 14 تا 24 ام اردیبهشت ماه برگزار می شود. یکی از مهم ترین اهدافی که این جشنواره دنبال می کند جذب گردشگر از سرتاسر ایران و حتی جهان است. معرفی محیط زیست و احترام گذاشتن به آن از جمله اهداف دیگری است که مسئولان برگزاری این جشنواره به دنبال نهادینه کردن آن هستند. در این میان برگزاری جشنواره های مختلف همچون جشنواره گل لاله گچسر تلاش می کند فرهنگ کاشت گل و گیاه و استفاده درست از زمین های کشاورزی را در میان افراد ایجاد کند و جاذبه های طبیعی و توریستی استان البرز را به درستی به مسافران نشان دهد. این جشنواره هر سال به مدت 10 روز بر پا می شود و افراد مختلفی را به سمت خود جذب می کند. اگر بتوانید  اردیبهشت ماه به این ناحیه سفر کنید با مناظر زیبا و دل انگیزی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آن ها لحظات نابی را تا آخر عمر در ذهن تان حک می کنند.

 

بازدید باغ گل لاله گچسر

 

 گل لاله نماد چیست؟

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید گل لاله در فرهنگ ایران و فرهنگ سایر کشورها نماد چه چیزی است. قبل از هر چیزی باید بدانید که گل لاله در رنگ ها و شکل های مختلفی یافت می شود. از جمله این رنگ ها می توان به گل لاله قرمز، صورتی، زرد، نارنجی و بنفش اشاره کرد. گل لاله زرد نشانه ای از شادی و لاله های سفید رنگ نمادی از  بخشندگی هستند. اگر دوست دارید وفاداری خود را به کسی نشان دهید گل لاله صورتی به او هدیه کنید. گل لاله قرمز نماد عشق عمیق و پایدار است. گل لاله بنفش نشانه ای از قدرت و خوشبختی است. 

آدرس باغ لاله گچسر

برای رسیدن به باغ شگفت انگیز لاله های گچسر کار سختی در پیش نخواهید داشت. خودتان را به استان البرز برسانید. بعد از اینکه جاذبه های طبیعی و گردشگری آن را کاوش کردید دل به جاده بزنید و وارد جاده کرج-چالوس شوید.در نزدیکی روستای گرماب آدرس این باغ را از افراد محلی جویا شوید و خودتان را به آدرسی که گرفته اید برسانید. هدیه شما دیدن گل های زیبا، متنوع و جذابی است که روح و روانتان را جلا می دهند. 

 

آتشگاه کرج - کوه آتشگاه کرج یکی از جاذبه‌های زیبای این استان

 

تصاویری دل انگیز از باغ لاله گچسر

حالا که از غوغای بیرون دور شده اید و خودتان را به باغ گچسر رسانده اید، نمی توانید بدون عکس گرفتن از آن خارج شوید. بعد از اینکه از جاده فاصله گرفتید و در میان لاله های سر به اسمان گذاشته غرق شدید چیزی جز صدای پرندگان را نخواهید شنید. اینجاست که می توانید دست به کار شوید و از گل های زیبای لاله عکاسی کنید. تنوع گل های لاله در این باغ آنقدر بالاست که سوژه کافی برای عکاسی را خواهید داشت. پس نگران سوژه نباشید و لنز دوربین تان را نزدیک لاله ها ببرید. فقط مراقب باشید که به گل ها دست نزنید. در کنار گل های لاله زیبا، شکوفه هایی که تازه بیرون آمده اند نیز برایتان جذاب خواهد بود. در ادامه عکس های چشم نوازی که از گل های این باغ گرفته شده است را با هم به تماشا می نشینیم.

 

باغ لاله ی البرز

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 102 کاربر