غار زینگان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 4001
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر ایلام به عروس زاگرس معروف است، این شهر به دلیل جاذبه‌های گردشگری خوبی که دارد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از جذاب ‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایلام، غار زینگان است که زینگ به معنای زنده بودن یک شخص است و نام این غار نشان از در جریان بودن زندگی دارد. 

غار زینگان کجاست؟

غار زینگان در استان ایلام و در بخش گرمسیری صالح‌ آباد از توابع شهرستان مهران واقع شده است. اگر بخواهیم مکان دقیق این غار را بگوییم می ‌توان گفت که غار زینگان در ۵۲ کیلومتری جنوب غربی ایلام و در ۵ کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد قرار دارد. این غار کاملا رو باز بوده و شبیه به یک تنگه‌ ی بسیار زیبا است در نتیجه اصلا شبیه به تصوراتمان از یک غار نیست. اگر وارد غار شوید باید از داخل آب عبور کنید و نکته‌ جالب این است که درون این غار بسیار خنک بوده و شاهد اختلاف دمای زیادی نسبت به محیط بیرون خواهیم بود. به همین دلیل غار زینگان بهترین مقصد تفریحی و گردشی برای فصل‌های معتدل به حساب می‌آید. 

 

 غار زینگان


جاذبه‌های غار زینگان

خنکی غار زینگان در فصل تابستان به قدری خوب است که آن را بهشت ایلام یا غار بهشت نیز می‌نامند. همانطور که اشاره کردیم این غار اصلا شبیه به غار نبوده و کاملا سر باز است در نتیجه می‌توان آن را به عنوان یک تنگه معرفی کرد. دو سر مسیر این تنگه نیز کاملا باز بوده است. رودخانه‌ها، کوه‌ها و پوشش گیاهی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. به گفته‌ اهالی این منطقه طول غار زینگان به ۶ کیلومتر می‌رسد و در آن آب، قندیل‌ها و آبچک ‌های طبیعی دیده می‌شود. در ورودی غار آبچک ‌هایی وجود دارند که در فصل تابستان احساس بسیار خوبی را منتقل خواهند کرد. وقتی وارد غار زینگان شوید قطرات آبی مانند باران را احساس خواهید کرد. در دیواره‌های این غار نیز پوشش گیاهی وجود دارد و شاهد گیاهان مختلفی چون سرخس‌ها و جلبک‌ها خواهید بود. در این مکان گردشگری می‌توانید شاهد رودخانه‌ ها، دره‌ ها و آبشار‌ها نیز باشید اما فراموش نکنید که برای طی کردن مسیر غار باید کفش مناسبی را انتخاب کنید و حتما عینک آفتابی، لباس گرم، دوربین عکاسی، آب و خوراکی به همراه داشته باشید. از سوی دیگر اگر از مکان‌های تنگ و بسته می‌ترسید نباید چندان نگران باشید زیرا این غار سرپوشیده نبوده و فضای داخلی غار هم چندان تنگ و تاریک نیست که برایتان نگران‌ کننده باشد. در این غار دو آبشار به طور ۳ متر تا ۴ متر وجود دارند که این آبشارها از دل سنگ‌ها بیرون‌ آمده‌اند و منظره‌ حیرت‌ انگیزی را به وجود آورده‌اند. در نتیجه مسیر غار برایتان بسیار هیجان‌انگیز و پر از ماجراجویی خواهد بود. در این منطقه همچنین امامزاده خاص علی وجود دارد که می ‌توانید از آن هم بازدید کنید یا در آن اقامت داشته باشید.

 

غار شاپور - یکی از دیدنی ترین و عجیب ترین و در عین حال ناشناخته ترین جاذبه های گردشگری استان فارس


راه‌های دسترسی به غار زینگان

برای رسیدن به غار زینگان، بهترین مسیر، جاده‌ ایلام به مهران است که این جاده آسفالت بوده و با ماشین‌های سواری نیز می‌توانید به این سفر بروید. برای رفتن از ایلام به جاده‌ صالح آباد، ۳۰ دقیقه زمان لازم بوده و این مسیر ۳۷ کیلومتر است. پس از اینکه به جاده‌ صالح آباد رسیدید با یک مسیر خاکی روبرو خواهید شد که بهتر است این مسیر را با ماشین‌ های مناسب یا تراکتورهای محلی طی کنید. این مسیر خاکی جاده صالح آباد، ۴ کیلومتر بوده و پس از طی کردن ۲۰ دقیقه از این مسیر خاکی به ابتدای غار زینگان خواهید رسید.
در نهایت برای طی کردن مسیر غار و گردش در این منطقه نیازی نیست تا مهارت خاص غارنوردی داشته باشید یا حرفه ‌ای باشید. در نتیجه هر فرد معمولی که از سلامتی کافی برخوردار باشد، می‌تواند به این منطقه سفر کند و درون این غار بهشتی به گشت و گذار بپردازد.

 

جاهای دیدنی ایلام - لیستی از زیباترین و بکرترین مکان های دیدنی ایلام


بهترین زمان سفر به زینگان

همانطور که اشاره کردیم، درون این غار بسیار خنک و مطبوع است اما به طور کلی ایلام در تابستان بسیار گرم و طاقت ‌فرسا خواهد بود در نتیجه سفر به این منطقه در تابستان توصیه نمی‌شود. از سوی دیگر در فصل زمستان نیز این منطقه بسیار سرد و بارانی خواهد بود و خطر بروز سیل وجود خواهد داشت. در نتیجه بهترین زمان برای گشت و گذار و سفر به غار زینگان ایلام در فصول بهار و پاییز است که هوا بسیار دلپذیر بوده و در فصل بهار نیز این منطقه پرطراوت و رودخانه‌ها پرآب خواهند بود. باید اشاره کنیم که گردش در غار زینگان به مدت یک روز کافی خواهد بود و نیازی نیست تا بیش از یک روز از سفر خود را به آن اختصاص دهید. اما امکان اجاره‌ اقامتگاه‌های محلی در روستا وجود دارد و می ‌توانید وقت بیشتری را در این منطقه سپری کنید. از سوی دیگر می‌توانید تجهیزات پیک نیک را به همراه داشته باشید و یک روز کامل را در این طبیعت بکر بگذرانید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 103 کاربر