عجایب هفتگانه قشم

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 4291
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نام عجایب هفتگانه، فورا ما را به یاد اهرام ثلاثه مصر می اندازد، اما در این مطلب خبری از اهرام یا مکان های دور از دسترس ما نیست. قصد داریم به عجایب هفتگانه قشم در سرزمین خودمان بپردازیم. در جنوب ایران و در استان هرمزگان جزیره زیبای قشم قرار دارد که حقیقتا هر گوشه از آن را می توان به عنوان یک جاذبه منحصر به فرد در دنیا دانست. همین دیدنی های بی نظیر هستند که هر ساله صد ها هزار نفر گردشگران خارجی و داخلی را به این جزیره می کشانند. علاوه بر تفریحات آبی و دیگر تفریحات در قشم، عده کثیری از گردشگران، صرفا به خاطر دیدن ژئوپارک یا تنگه چاهکو یا هر کدام از دیگر دیدنی های طبیعی این جزیره به آن سفر می کنند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی این عجایب هفتگانه قشم که هر کدامشان ارزش صد ها بار دیدن را دارند بپردازیم،

عجایب هفتگانه قشم

عجایب هفتگانه قشم چیست ؟

اولین چیزی که در معرفی جزیره قشم باید بگوییم، این است که این جزیره بزرگترین جزیره خلیج فارس و ایران است. آداب و رسوم در جزیره قشم بسیار غنی و گسترده است. در کنار ساختمان های کاملا مدرن و سازه های امروزی بی نظیر، روستاهایی هم هستند که ساختار سنتی خود را حفظ کرده اند. این جزیره در تقسیمات استانی جزء استان هرمزگان است و مساحت آن چیزی حدود 1491 کیلومتر مربع است. در شمال جزیره قشم، بندر عباس، در شمال شرق آن جزیره هرمز و در جنوب آن جزیره هنگام قرار دارد.  شرایط جغرافیایی جزیره قشم، جاذبه های گردشگری زیادی را برای این جزیره به ارمغان اورده است. همین جاذبه های طبیعی هستند که در سال های گذشته بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته اند. در جزیره قشم تفریحات دریایی پرطرفداری مانند غواصی، تماشای دلفین ها، شاتل سواری، کشتی های کف شیشه ای، قایق سواری موتوری و پدالی و... وجود دارد که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. برخی هم به قصد خرید به این جزیره می روند و از مجتمع های معروفی نظیر بازار ستاره، بازار فردوسی، بازار دو دلفین درگهان و دیگر بازار های  این جزیره خرید می کنند. 

آب و هوا و راه های دسترسی به  قشم

تور قشم - سفر به بکرترین و بزرگترین جزیره ایران با قیمت های باورنکردنی!

نخستین ژئوپارک خاورمیانه | از عجایب هفتگانه قشم

ژئوپارک قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است که در غرب جزیره قشم واقع شده است. این ژئوپارک 30 هزار هکتار وسعت دارد. این ژئوپارک از شمال و جنوب به سواحل، از شرق به روستای طبق و سلخ و از غرب به روستای گوری و کانی محدود شده است. ژئو پارک قشم در سال 1385 به عنوان اولین ژئوپارک خاورمیانه در شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو ثبت شد. در ژئوپارک قشم پدیده های طبیعی زیادی می بینید، مثلا مجسمه هایی را خواهید دید که به دلیل فرسایش طبیعی به شکل های عجیبی درامده اند که بعضی از آن ها بسیار شبیه به انسان و جانوران دیگر هستند. در این ژئو پارک چند سایت اصلی وجود دارد. که دره تندیس ها یکی از معروف ترین آن هاست. 

تندیس های شبیه به حیوانات | عجایب هفتگانه جزیره قشم

دره تندیس ها یا دره مجسمه ها در جنوب جنگل حرا قرار دارد و به دلیل وجود سنگ تراشیده های طبیعی به دره تندیس ها معروف شده است. این اشکال به قدری زیبا هستند که انگار یک هنرمند بر شکل گیری آن ها نظارت داشته است. این دره بازمانده دشتی است که در گذشته به بام قشم منتهی می شد. با عقب رفتن ساحل و بالا آمدن تدریجی جزیره، این بخش ها به وجود آمده است. این بخش درواقع یک فرسایش چشمگیر را بعد از بیرون آمدن از آب چشیده است. این فرسایش به دلیل این است که با تخریب و از بین رفتن لایه آهکی سخت، لایه های نرم باقی مانده اند و این فرسایش ادامه پیدا کرده است. این فرسودگی از سمت دریا به سمت بام قشم ادامه میابد. دره تندیس ها وسعت بیشتری نسبت به دره ستارگان دارد. همه اشکالی که در این دره می بینید، همه زاده قدرت طبیعت هستند. یکی دیگر از دیدنی های این دره، ترک های گلی ای است که نمای بسیار زیبایی برای آن پدید می آورد. این منطقه در هنگام بارش باران بسیار چسبناک و باتلاقی می شود. برای رسیدن به این دره از جنگل حرا به سمت روستای طبل حرکت کنید و از آنجا از پایین در مسیر سلخ به سمت بام قشم حرکت کنید. دره تندیس ها بیش از هر جای دیگری قوه تخیلتان را به کار می اندازد.

دره مجسمه ها

تنگه چاهکوه - مخوف اما زیبا و اعجاب‌انگیز!

اشکال عجیب تنگه چاهکو قشم، جزیره عجایب هفتگانه

تنگه چاهکو در بخش شهاب جزیره قشم، دره ای است به عمق 100 متر که فرسایش سنگ های رسوبی را به خوبی نشان می دهد. دره چاهکو با شهر قشم 70 کیلومتر فاصله دارد. این تنگه یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی گردشگری قشم است. در دل این دره، حفره ها، دالان ها و اشکال اعجاب آور وجود دارند که هر بیننده ای را مبهوت می کند. این پدیده کم نظیر در کشور هایی مثل آلمان، انگلیس، چین و آمریکا هم دیده می شود. دره چاهکو یا چاهکوه در دل یک کوه سنگی یکپارچه واقع شده است که به صورت ضربدر برش خورده است. تنگه چاهکو در ابتدا عریض است و دیوار ها بلند به نظر می آیند ولی رفته رفته از عرض آن کم می شود ولی ارتفاع دیوار ها هنوز بلند است و از آن کاسته نمی شود. تنگه چاهکو در چهار طرف خود 4 تنگه دارد که در برخی نقاط آن عرض دیوار ها به کم تر از نیم متر می رسد.جنس سنگ های این تنگه، از سنگ های رسوبی موسوم به سنگ های آهکی است. طرح ها و اشکال روی دیواره های تنگه چاهکو هر بیننده را متاثر می کند. اهالی روستای چاهکو در ابتدای این دره چاه هایی حفر کردند که باعث شده این دره به چاهکو معروف شود. این چاه ها زیبایی این جاذبه طبیعی را دو چندان کرده اند و حتما نظر شما را به خود جلب خواهند کرد.  تنگه چاهکو یک پدیده شگفت انگیز از فرسایش سنگ های رسوبی زمین است. 

دره ای پر از ستاره | عجایب هفتگانه در قشم

دره ستارگان به دلیل زیبایی طبیعی اش در دنیا زبانزد گردشگران طبیعت دوست است. در شکل گیری این دره و اشکال داخل آن، انسان دخالتی نداشته است و هنوز هم ممکن است با عوامل طبیعی مانند یک باران شدید تغییر کند. قدمت این دره به دو میلیون سال پیش می رسد. بومیان داستان هایی درباره این دره مطرح می کنند که برخی از آن ها ترسناک و بسیار جذاب اند. یکی از عقاید جالب درباره شکلگیری این دره، این است که یک ستاره با آن برخورد کرده است. زیبایی این دره پای زمین شناسان را نیز به آن باز کرد، این پژوهشگران با تحقیقات خود روی این منطقه نشان دادند که علت شکلگیری این منطقه فرسایش خاک، سنگ و ماسه بوده که توسط باد، باران و رگبار ها انجام شده است. این ها تنها شگفتی های این دره نیستند دره ستارگان به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. لایه های زیرین دیواره ها و ستون های این دره، نسبت به لایه های نازک رویی استحکام کمتری دارند به همین دلیل وقتی لایه های رویی از بین می روند لایه های زیرین به سرعت دچار فرسایش و تغییر می شوند. برخی از مردم منطقه معتقدند شب ها از دره ستارگان صداهایی به گوش می رسد. آنان معتقدند این صدا متعلق به ارواحی است که از حضور انسان ها در دره ناراحت شده اند. این مردم پس از غروب آفتاب به هیچ عنوان به این دره وارد نمی شوند. از نظر علمی علت بروز صدا وزش باد در لابه لای ستون ها و دالان های دره ستارگان است. 

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

معرفی ستارگان قشم

عجیب ترین قندیل های نمک در غار نمکی قشم

غار نمکی یکی از زیباترین جاذبه های قشم است. رگه های نمک موجود روی کوه این غار منظره شگفت انگیز و دیدنی را بوجود می آورد. غار نمک با شهر قشم 90 کیلومتر فاصله دارد. این کوه گنبندی 237 متر با دریا فاصله دارد. در داخل این غار هر چه جلوتر می روید نور کمتر می شود و در بعضی نقاط آن برای دیدن استالاکتیت های بلورین نمک باید چراغ قوه پرنور در اختیار داشته باشید. سقف این غار تشکیل شده است از قندیل های مرمرین و بلورین که در اشکال مختلفی وجود دارند. سفر به این غار بهتر است همراه با یک راه بلد انجام شود. یک جریان آب دائمی زیرزمینی در غار جریان دارد که از غار خارج می شود و در مقابل غار به یک حوضچه می ریزد که سفید رنگ است.

جنگل دریایی حرا - معرفی یکی از عجایب هفتگانه قشم

جنگل های عجیب قشم

جنگل های حرا 22 هزار کیلومتر وسعت دارد. این جنگل در سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. این جنگل که تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد، در دنیا کم نظیر است. درختان 3 تا 6 متری این جنگل در تمام طول سال سبز اند. این درختان در طی میلیون ها سال، با آب شور سازگاری پیدا کرده اند و از آن تغذیه می کنند به این صورت که ابتدا آب شور را جذب، سپس نمک آن را دفع می کنند و به این ترتیب به صورت طبیعی آن را از ناخالصی پاک می نمایند. این جنگل ها به خاطر شرایط زیست محیطی مناسب محل زندگی بسیاری از پرندگان شده است. در این جنگل ها پرندگانی نظیر حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل خندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی زندگی می کنند.سطح آب این جنگل در حالت عادی 1 متر و نیم و در زمان مد دریا، درختان جنگل به زیر آب می روند و این مکان محل مناسبی برای ماهیگیری می شود چرا که ماهی ها به این منطقه هجوم می آورند. هر 6 ساعت یک بار جزر و مد در این جنگل ها رخ می دهد. اگر در زمستان از جنگل حرا دیدن کنید، می توانید در آن پرندگان مهاجر زیادی را تماشا کنید. موضوع زندگی حیوانات در این جنگل ها اهمیت آن ها را چند برابر می کند، چرا که زیستگاه این نوع پرندگان باید حفظ شود. بهترین زمان برای دیدن این جنگل اواسط پاییز تا اردیبهشت ماه است.

معرفی عجایب هفتگانه قشم

سفیدی این حوضچه به خاطر نمک های انباشته شده در آن است. بستر این چشمه سرخرنگ است و رسوبات گل اخرا را می توانید در آن مشاهده کنید. رسوبات به وجود آمده در این منطقه حاوی اکسید آهن و هماتیت هستند. سقف غار هم ساختار بسیار زیبایی دارد و قندیل های بلورین آن تماشایی است. به گفته برخی پژوهشگران نمک های استخراج شده از این غار خواص دارویی درمانی نیز دارند. تحقیقات زمین شناسان دانشگاه شیراز روی این غار نشان می دهد که این غار یکی از طولانی ترین غار های نمک در جهان است و طول آن به 6400 متر می رسد. طبق این پژوهش سن نمک های این غار به 570 میلیون سال پیش هم می رسد. 

تفریحات قشم- شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از تفریحات جالب و دیدنی جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

بام قشم، جذابیتی ناتمام از عجایب قشم

بین روستاهای طبل و سلخ یک منطقه تقریبا مرتفع وجود دارد که به بام قشم شهرت پیدا کرده است. اگرچه بام قشم با مرکز شهر فاصله دارد ولی گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. وقتی بالای بام قشم می روید، خود را کاملا دور از اتوبان و ماشین و تکنولوژی حس می کنید که این یک تجربه لذت بخش است. در این بام سنگ آهک و پوسته های صدفی را خواهید دید. در این منطقه پوشش گیاهی درختان وجود دارد که منظره ای تماشایی بوجود آورده است همچنین آب انبار های قدیمی نشان می دهد در گذشته مردم برای فرار از گرما و شرجی بودن هوای تابستانی قشم، به این منطقه می آمدند. باستان شناسان در این منطقه ابزار سنگی مثل تبر و چاقو در این منطقه پیدا کرده اند که برای شکار مورد استفاده قرار می گرفتند این نشان می دهد که این منطقه، منطقه ای باستانی است. عمر ابزار و اشیایی که در این منطقه پیدا شده است به 150 هزار سال پیش باز می گردد. اگر علاقه مند به تماشای ستاره ها هستید آسمانی بی نظیر را مشاهده خواهید کرد و ستارگان پرنور را آنقدر نزدیک خود حس می کنید که انگار اگر روی نوک انگشتانتان بایستید می توانید آن ها را در دست بگیرید. در بام قشم، امکانات توریستی مدرن وجود ندارد، آب کافی، غذای سبک و کلاه آفتاب گیر به همراه خودتان داشته باشید. ئوقتی به بام قشم می رسید انگار به دنیایی تازه قدم گذاشته اید و هر نقطه اش برایتان جذابیت خواهد داشت.

بام قشم

عجایب هفتگانه - لیست 7 موردی توسط دو تن از نخستین تاریخ نگاران و محققین یونانی به نام های هرودوت و کالیمکس تهیه شده است.

زیستگاه لاکپشت ها از 7 عجایب قشم

روستای شیب دراز قشم، سواحل وسیع و گسترده ای دارد که در آن لاکپشت های پوزه عقابی و لاکپشت های دریایی زندگی می کنند. این لاکپشت ها هر سال در بازه زمانی اسفند تا خرداد ماه به این سواحل می آیند و تخمگذاری می کنند. لاک پشت ها در مدت زمان 20 روز حدود 300 تخم می گذارند. آن ها برای محافظت از این تخم ها چاله هایی می کنند و آن ها را در چاله مخفی می کنند. تخم ها پس از دو ماه باز می شوند و بچه لاکپشت ها به سمت نور مهتاب که در دریا منعکس می شود می روند. اگر به این ساحل بروید لاکپشت های پوزه عقابی را خواهید دید که ظاهر دیدنی ای دارند. علت نام پوزه عقابی برای این لاکپشت ها این است که برای بیرون کشیدن مرجان ها که غذای اصلی آن هاست پوزه آن ها به شکل منقار عقاب در آمده است. نکته جالب درباره این لاکپشت ها این است که لاکپشت هایی که از تخم بیرون می آیند وقتی بزرگ می شوند، بعد از گشت و گذار در تمام خلیج فارس باز هم برای تخمگذاری به این ساحل که زادگاه آنهاست می آیند. لاکپشت های پوزه عقابی اکثر زندگی خود را در دریا سپری می کنند و تنها پیوندشان با ساحل این است که در آن لانه می سازند و تخمگذاری می کنند. برخی لاکپشت ها نیز برای گرم شدن و آفتابگیری به مدت محدود به ساحل می آیند. همین موضوع باعث شده که این جانداران سازگاری کامل با محیط دریا داشته باشند.
سخن آخر
در بالا سعی کردیم کمی درباره عجایب هفتگانه جزیره قشم توضیح دهیم. اگر با تور قشم به این جزیره سفر کردید حتما بازدید از این مکان ها را در اولویت خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که به خاطر هوای گرم قشم بهتر است این برنامه ریزی برای دیدن این دیدنی ها را به اول صبح یا بعد از غروب آفتاب موکول کنید. چرا که آفتاب داغ قشم و گرمای هوا می تواند شما را خسته کند و لذت سفر رو بازدید از این جاذبه های گردشگری طبیعی را از شما بگیرد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر