دریاچه سوها

زمان مطالعه: 12 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 5510
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دریاچه سوها یکی از زیباترین جاذبه های ایران است که در شهرستان نمین واقع در استان اردبیل می باشد. قرارگیری این دریاچه در میان چمنزارها و جنگل های اطراف، فضایی رویایی و شگفت انگیز را پدید آورده که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کند. آرامشی در این مکان نهفته است که می توانید ساعاتی به دور از هرگونه تعلقات دنیایی به استراحت بپردازید و روحیه ای تازه کنید. 

 

دریاچه سوها


دریاچه سوها کجاست؟

دریاچه سوها یا سوآ در 35 کیلومتری شهر اردبیل، شهرستان نمین و در روستایی به نام سوها واقع شده است؛ با پرس و جو از اهالی محله متوجه می شوید که این دریاچه در پشت سدی قرار گرفته که منظره ای بی نظیر را پیش چشمان شما به نمایش می گذارد. اگر می خواهید از تهران راهی این مکان زیبا شوید باید بدانید که مسیری 625 کیلومتری را در پیش دارید که حدود 8 ساعت به طول می انجامد. روستای سوها در ابتدای جنگل های گیلان قرار دارد و به دلیل چشمه های متعددی که در اطراف آن وجود دارد این نام را بر روی آن گذاشته اند. طول دریاچه سوها 1.5 کیلومتر و عرض آن 0.5 کیلومتر می باشد؛ در واقع این دریاچه آبی است که در پشت سد سوآ قرار گرفته و به دلیل زیبایی های وصف ناپذیر امروزه به مکانی گردشگری تبدیل شده است. گفتنی است از آن جایی که آب دریاچه راکد می باشد، قابل شنا کردن نیست. در زمین های اطراف دریاچه هم چاله هایی وجود دارد که پر از آب هستند؛ خاک منطقه به گونه ای است که با وارد کردن فشارِ زیادِ پا ممکن است از دل هر نقطه از زمین، آب بیرون بیاید. 

 

آب و هوای اردبیل - بررسی وضعیت آب و هوای اردبیل و بهترین زمان سفر به این استان


روستا سوها دارای مغازه های کوچکی است که به دلیل کمبود جا تخت هایی در فضای بیرونی قرار داده اند و با چای، قلیان و تنقلات به پذیرایی از میهمانان و گردشگران می پردازند. در این روستا حدود 350 خانوار زندگی می کنند که شغل اکثر آن ها دامداری و کشاورزی می باشد. آب و هوای منطقه کوهستانی بوده به همین دلیل زمستان های سرد و تابستان های معتدلی دارد. بازدید از این روستا و دریاچه معروف آن رایگان می باشد.

دیدنی های اطراف دریاچه سوها

طبیعت اطراف این دریاچه به اندازه ای مسحور کننده است که خود مهم ترین دیدنی منطقه به حساب می آید؛ در اطراف دریاچه دشتی مملو از بابونه وجود داشته که علاوه بر زیبایی بخشیدن به منطقه، خواص دارویی هم دارد. ولی افزون بر جلوه های بصری این محیط می توان به جاذبه های دیگری نیز اشاره کرد.

  • آبشار لاتون: آبشار لاتون که مرتفع ترین آبشار ایران به حساب می آید، در فاصله 16 کیلومتری از دریاچه واقع شده؛ ارتفاع این آبشار حدود 105 متر می باشد. برای بازدید از این آبشار باید از میان جنگل های انبوه عبور کنید؛ اگرچه این مسیر بسیار دیدنی می باشد ولی ساعات طولانی (حدود 15 ساعت) را باید پیاده روی کنید تا به آن برسید. 

 

دشت مغان - دشت همیشه بهار ایران

 

  • روستای کوته کومه: این روستا در فاصله 9 کیلومتری از آبشار لاتون واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی اطراف روستای سوها نمین به حساب می آید. 
  • جنگل فندقلو نمین: این منطقه جنگلی یکی دیگر از جاذبه های اطراف دریاچه می باشد که فضایی مسحور کننده و دلفریب دارد. خوب است بدانید که تله کابین حیران هم در این مکان قرار دارد و می توانید تجربه ای تکرار نشدنی را بر فراز جنگل های فندقلو داشته باشید. 

 

مناظر دل انگیز دریاچه سوها


تفریحات دریاچه سوها

تفریح در میان طبیعت بی مثال دریاچه سوها اردبیل برای هر گردشگری بسیار لذت بخش می باشد؛ از جمله تفریحاتی که می توانید در این منطقه به آن سرگرم شوید عبارتند از:

  • قایقرانی: آب های آرام سوها اردبیل برای قایقرانی کاملا مناسب هستند؛ قایق سواری در میان این منظره بکر، تفریحی دلچسب برای گردشگران به شمار می آید. 
  • عکاسی: هنگام طبیعت گردی در دریاچه سوها حتما یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا بتوانید تصاویری از مناظر دل انگیز آن به ثبت برسانید. 
  • کمپ کردن: در اطراف دریاچه امکان کمپ کردن و چادر زدن وجود دارد ولی باید مراقب حیوانات منطقه هم باشید.  

امکانات رفاهی دریاچه سوها

آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و محل قابل اسکان از جمله امکاناتی است که در دریاچه سوها در اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال اگر به قصد اقامت 2 الی 3 روزه راهی این مکان می شوید، بهتر است لوازم مورد نیاز خود از قبیل مواد خوراکی، لباس گرم، چادر مسافرتی، چراغ قوه، GPS و لوازم ضروری سفر را به همراه داشته باشید تا هیچ گونه کمبودی حس نکنید. نزدیک ترین محل اقامتی به دریاچه سوها، هتل احسانی نمین نام دارد. در تپه های نزدیک دریاچه، اهالی روستا آلاچیق هایی برپا کرده اند و به فروش آش دوغ و چای می پردازند. 

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها

بسیاری از گردشگران تعطیلات بهار و تابستان را برای سفر به مناطق شمالی کشورمان انتخاب می کنند اما از آن جایی که شهرهای گیلان و مازندران بسیار شرجی هستند، اردبیل انتخاب مناسب تری برای تفریح و گردش می باشد. این شهر مناظر طبیعی و جاذبه های فراوانی را در خود جای داده و این قابلیت را دارد که سفری خاطره انگیز را برای گردشگران مهیا سازد. بهترین زمانی که می توانید راهی شهر خوش آب و هوای اردبیل شوید و از مکان های تماشایی آن نظیر دریاچه سوها دیدن کنید، ماه های خرداد تا شهریور است زیرا در این زمان زیبایی های شهر به بیشترین حد خود می رسد و هوا معتدل می باشد. در فصل بهار مه غلیظی بر محیط دریاچه سایه افکنده که منظره ای تماشایی را پدید می آورد. 

 

دریاچه سوآ


راه های دسترسی به دریاچه سوها

دسترسی به دریاچه سوها نمین از طریق جاده اردبیل به بریس امکان پذیر می باشد؛ به طوری که از این جاده باید به نیارق بروید و از آن جا به سمت روستای سوها که تابلوهایش را در مسیر مشاهده می کنید، حرکت کنید. فاصله بین روستا سوها تا دریاچه مسیری خاکی است که حدود 5 کیلومتر امتداد پیدا کرده و گردشگران تور اردبیل می توانند با خودروی شخصی خود این مسیر را بپیمایند. البته لازم به ذکر است که بگوییم قسمتی از مسیر جاده را حتما باید با آفرود یا نیسان بپیمایید یا این که در صورت تمایل به صورت پیاده از آن عبور کنید؛ یکی از راه های درآمد روستاییان جابجایی گردشگران با نیسان به محل دریاچه است. 
هنگام سفر به این دریاچه برخی نکات را باید مد نظر قرار دهید:

  1. تنها نقاط محدودی دارای آنتن دهی مناسب هستند از همین رو امکان گم شدن افراد وجود دارد. 
  2. از آن جایی که حیواناتی نظیر مار، خرس، پلنگ و گرگ در این منطقه دیده شده، بهتر است پس از تاریکی هوا از اقامت در منطقه پرهیز کنید. 
  3. اگر برای اولین بار راهی این مکان می شوید بهتر است همراه داشته باشید.

آدرس دریاچه سوها

اردبیل/ شهرستان نمین/ روستای سوها/ جاده دریاچه سوها

نظرات کاربران

  1. مهسا مهسا 1402/10/06
    0 نفر پسندیدند
    دریاچه سوها بی نظیره پیشنهاد می کنم اگه رفتید اردبیل حتما این دریاچه رو ببینید

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 103 کاربر