جشن های 2500 ساله در تخت جمشید

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 8535
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شیراز، شناسنامه تاریخ ایران باستان

تمدن 2500 ساله آریایی های ایران زمین نشانی از قدمت این آب و خاک دارد. بخش بزرگی از تاریخ تمدن ایران مدیون وجود کوروش کبیر شاه پر افتخار و پر آوازه ی دودمان هخامنشیان است که در حال حاضر نیز بقایای این دوران در شیراز وجود دارد و نه تنها گردشگران داخلی بلکه توریست های خارجی نیز علاقه فراوانی به بازدید از آثار به جا مانده از ایران باستان دارند. خوشبختانه شیراز نیز امکانات رفاهی خوبی برای گردشگران فراهم کرده است و مسافران علاوه بر اقامت در هتل های شیراز نیز میتواند در صورت تمایل به اسکان در اقامتگاه های غیر هتلی اقدام به اجاره سوئیت در شیراز نمایند.

 

جشن های 2500 ساله

 

جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ایران

به مناسبت 2500 امین سال بنیانگذاری شاهنشاهی ایران به دست کوروش بزرگ، محمدرضا شاه پهلوی در زمان سلطنت خود در سال 1350 در تاریخ 20مهر تا 24 مهر در تخت جمشید برگزار شد که در این جشن باشکوه و منحصر به فرد در طول تاریخ سران و پادشاهان 69 کشور جهان نیز شرکت کرده بودند و نمایشی با شکوه از تمدن کهن ایران را به نظاره نشستند.

هزینه برگزاری جشن های 2500 در شیراز

بر اساس نرخ دلار در سال 1350 (هر دلار آمریکا به قیمت 120 ریال) حدود 22 میلیون دلار هزینه برگزاری جشن های 2500 ساله شده است اما بر اساس گفته های "ژان لوروریه" هزینه برگزاری و تامین و ساخت پروژه های عمرانی این مراسم چیزی در حدود 500میلیون دلار برای حکومت پهلوی هزینه داشته است.

چرا جشن های 2500 ساله برگزار شدند؟

محمدرضا شاه خلع شده از حکومت به انگیزه پیوند دادن سلسه پهلوی به شاهنشاهی ایران باستان و بالابردن اعتبار حکومت خود و هویت تاریخی در سطح بین المللی و داخلی اقدام به برگزاری این جشن های پر هزینه کرد.

تخت جمشید شهر باستانی در شناسنامه تاریخ ایران

تخت جمشید یا پارسه شهر مهم و باشکوه ایران در دوران کهن بوده است و در زمان امپراطوری خاندان همخامنشی رفته ر فته تکمیل شده بود که در نهایت در جنگ های بین ایران و روم به دست سردار رومیان اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد و تا کنون بقایای اندکی از آن برای ما و نسل های بعدی باقی مانده است.

تخت جمشید شیراز

 

تاریخچه تخت جمشید

518 سال پیش از میلاد، داریوش بزرگ بنای ساخت تخت جمشید را به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان گذاشت و بعد طی سالیان در زمان حکومت خشارشا پسر کوروش بزرگ و نوه اش اردشیر یکم کاخ ها و ساختمان های تخت جمشید وسعت داده شد. مجموعه تخت جمشید شامل 39 قرارگاه مسکونی بوده و جمعیتی در حدود 43 هزار نفر نیز در این دشت سکونت داشته اند. در روایات تاریخی بیان شده است که ساخت تخت جمشید 120 سال به طول انجامیده است.

البته پادشاهان ساسانی نیز در طول دوران حکومت خود کتیبه هایی در کاخ تچر تخت جمشید برجای گذاشته اند همچنین در منابع تاریخی آمده است که بعد از ورود اسلام به ایران نیز همچنان تخت جمشید را محترم شمرده میشده است.

تخت جمشید کجای شیراز است؟

اگر به شیراز سفر کرده باشید و برای بازدید از تخت جمشید رفته باشید دیده اید که تخت جمشید در فاصله ای نسبتا طولانی از مرکز شهر شیراز واقع شده است. تخت جمشید در 57 کیلومتری شمال شرق شیراز و در 10 کیلومتری شمال شهرستان مرودشت قرار دارد. قسمتی از این کاخ ها بر روی کوه رحمت واقع شده و مابقی مجموعه تخت جمشید درون جلگه مرودشت بنا شده است.

کتیبه بزرگ پادشاه کوروش بر دیوار جبهه جنوبی تخت جمشید گواه این را میدهد که تا پیش از ساخت تخت جمشید در این منطقه بنای دیگری وجود نداشته است.

کاخ آپادانا در تخت جمشید

بقایای سنگی ای که امروزه در تخت جمشید کنونی میبینیم باقی مانده ای از کاخ آپادانا است که از یک تالار مرکزی با 36 ستون و سه ایوان 12 ستونی در هر جبهه شمالی، جنوبی و شرقی تشکیل شده بود که ایوان های شمالی و شرقی آن از طریق مسیر پلکانی به حیاط های مقابل متصل میشده اند هر یک از این مسیرهای پلکانی 78 گام طول و 9 گام بلندی دارند و در قسمت مرکزی یا مهتابی جلو که برای هدیه آوران تعبیر شده است 9 گام بلندی و 2 برابر آن طول داشته است، ارتفاع ستون های کاخ آپادانا 18 متر است؛ این مجموعه هم در فهرست آثار تاریخی ایران و هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اهورا مزدا در تخت جمشید

از نقوش کاخ صد ستون و نقش های آرامگاه ها، پادشاه و شش تن از یارانش نشان داده شده اند که درست به سان قرار گرفتن اهورا مزدا در میان شش فرشته بزرگ و افسانه ای در باور ایرانیان باستان است و همین تصویر تایید کننده زرتشتی بودن هخامنشیان است.

سنگ نگاره های تخت جمشید

 

سنگ نگاره های تخت جمشید

نکته جالب توجه در سنگ نگاره های تخت جمشید این است که هیچ فردی را نمیتوانید به حالت خضوع یا سرافکندگی ببینید حتی شکست خوردگان و برده ها نیز همه به طور یکسان عضوجامعه بزرگ جهانی به تصویر کشیده شده اند.

در سنگ نگاره های مجموعه تخت جمشید سرو هایی به چشم میخورد. سرو درخت مقدسی در ایران باستان بوده است و در این نقوش فاصله هر ملت با ملت بعدی توسط تصویری از درخت سرو جدا شده اند.

در صف نمایندگان و در کل تخت جمشید تصویر هیچ فردی سوار بر اسب نیست چراکه هیچ اصراری برای برتر نشان دادن پارسی ها بر دیگر اقوام نداشته اند.

داشتن عصا در سنگ نگاره ها نشان از مقام و درجه عالی فرد بوده است و همینطور کلاه شیاردار بلند نمادی از مقام ارتشی و کلاه بلند ساده نشانه ای از بزرگی و منزلت و کلاه استوانه ای کوتاه  نمادی از کارمند دربار، گارد سلطنتی و خدمتگزاران بوده است.

سنگ نگاره پیشکش آوران در تخت جمشید

این سنگ نگاره که در قسمت های مختلف کاخ های هخامنشیان در تخت جمشید به چشم میخورد پیشکش آورانی را به تصویر در آورده که هر کدام با حمل یک تحفه از پلکانی بالا میروند. این طرح در کاخ هدیش که متعلق به خشارشا و کاخ تچر که کاخ اختصاصی داریوش بزرگ بوده است استفاده شده است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 102 کاربر