آرامگاه شجریان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7485
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

محمدرضا شجریان در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است. به نقل از روزنامه ونکوورسان (Vancouver Sun)، استاد شجریان یکی از مهمترین هنرمندان جهان است و رادیوی عمومی ملی در سال 2010 وی را به عنوان یکی از 50 صدای برتر جهان معرفی کرده‌ است. استاد محمدرضا شجریان در تاریخ 17 مهر ماه سال جاری (1399) دار فانی را وداع گفت و پیکر وی در آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی واقع در شهر توس به خاک سپرده شد، چنانچه از علاقمندان به بازدید از آرامگاه استاد شجریان هستید و یا قصد دارید اطلاعاتی در رابطه با این مکان کسب کنید در ادامه با لحظه آخر همراه باشید.

محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان چه کسی بود؟

محمد رضا شجریان یکی از بهترین و بزرگ ترین اساتید موسیقی سنتی ایران بود که در سال 1319 در شهر مشهد به دنیا آمده و سال های نوجوانی خود مشغول فعالیت در حوزه تلاوت قرآن بود و پس از آشنایی با اولین معلم موسیقی خود، پا به عرصه موسیقی سنتی گزاشت، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این استاد بزرگ، خوشنویس خط نستعلیق نیز بوده و در سال 1349 درجه ممتازی را در این رشته کسب کرده است.
وی در طول زندگی خود به فعالیت های هنری و غیر هنری بسیاری پرداخته بود که در ادامه لیستی از آن ها را مشاهده می کنید:

  • بزرگ ترین استاد موسیقی سنتی ایران
  • رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران
  • خلق چندین ساز موسیقی
  • بنیانگذار گروه موسیقی شهناز

لازم به ذکر است که دعای ربنا معروف ترین تلاوت قرآنی استاد محمدرضا شجریان به شمار می آید و به جرأت می توان گفت که تمامی ایرانیان با این تلاوت آشنا هستند. محمدرضا شجریان پس از دریافت دیپلم خود از دانش سرای عالی در اداره آموزش و پرورش استخدام شده و به تدریس مشغول شد وی در سال 1340 با همسر اول خود ازدواج کرده و حاصل این ازدواج سه دختر و یک پسر بود که از میان آن ها مژگان و همایون شجریان در حال حاضر یکی از خوانندگان و موسیقیدانان محبوب ایرانی به شمار می آیند. محمدرضا شجریان در طول سالهای زندگی خود خدمات بسیاری شایانی به موسیقی اصیل ایرانی کرده است و محبوبیت بسیاری در میان مردم ایران دارد، همانطور که در مقدمه اشاره کردیم وی در تاریخ 19 مهر سال 1399 پس از 15 سال جنگ با بیماری سرطان کلیه دارفانی را وداع گفت. مردم ایران و بسیاری از هنرمندان علی رغم وجود بیماری کرونا و خطر ابتلا به آن در مراسم تدفین وی حضور بسیار پر رنگی داشتند و همین امر نشان از محبوبیت وی می باشد.

آرامگاه شجریان کجاست

آرامگاه محمدرضا شجریان کجاست؟

استاد محمدرضا شجریان بنا به وصیت خود و همچنین خواست خانواده گرامیشان در مقبره حکیم ابولقاسم فردوسی واقع در شهر طوس واقع در استان خراسان رضوی به خاک سپرده شد و علاقمندان به بازدید از آرامگاه ایشان می توانند به مقبره فردوسی مراجعه کنند. علت انتخاب این مکان برای دفن استاد محمدرضا شجریان اردات وی به حکیم ابولقاسم فردوسی بود، شجریان در یکی از مصاحبه های خود در این باره می گوید "فردوسی زبان فارسی را نجات داد و من در تلاشم موسیقی ایران را نجات دهم". لازم به ذکر است که علاوه بر استاد شجریان آرامگاه افراد سرشناس دیگری نظیر استاد مهدی اخوان ثالث، ذبیح الله صاحبکار، عماد خراسانی و گلچین معانی نیز در باغ طوس (مقبره فردوسی) قرار دارد.

آرامگاه فردوسی

معرفی آرامگاه فردوسی 

آرامگاه حکیم ابولقاسم یکی از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری موجود در استان خراسان رضوی می باشد و اغلب گردشگران تور مشهد در سفر خود از این آرامگاه بازدید به عمل می آورند. این آرامگاه در 36 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است و باید بدانید که در تاریخ 12 فروردین سال 1342 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از مهم ترین بناهای موجود در ایران به شمار می آید. آرامگاه فردوسی دارای بخش های مختلفی است که عبارتند از بنای آرامگاه، موزه فردوسی، کتابخانه فردوسی، آرامگاه شجریان، آرامگاه اخوان ثالث و غیره که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

بنای آرامگاه

بنای آرامگاه در واقع اصلی ترین بخش موجود در مقبره فردوسی می باشد که محل دفن این شاعر نامی است، طراحی این بنا بسیار خاص بوده  و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند، جالب است بدانید که بنای پاسارگاد (مقبره کوروش) الهام بخش ساخت این سازه است. در میانی ترین بخش آرامگاه سنگ قبری از جنس مرمر وجود دارد که متعلق به حکیم ابولقاسم فردوسی بوده و باید بدانید که این سنگ قبر مرمری با طرح های ایرانی و همچنین خط نستعلیق تزئین شده است. گردشگران تور مشهد باید توجه داشته باشند که در داخل بنای آرامگاه بخش های دیگری نظیر تالار و محوطه پلکانی نیز وجود دارد.

موزه فردوسی 

این بخش از آرامگاه فردوسی در گذشته استراحتگاه و چای خانه بود که در سال 1361 به موزه تغییر کاربری داد، از جمله آثاری که در این موزه نگهداری می شود می توان به آثار سنگی کشف شده از اطراف شهر طوس، اشیایی که با الهام گرفتن از شاهنامه فردوسی ساخته شده اند، اشیا مربوط به قرن 4 و 5 هجری و آثار اهدایی و نفیس هنرمندان برجسته کشور اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آرامگاه فردوسی می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید

آرامگاه فردوسی - معرفی کامل آرامگاه بزرگ ترین حماسه سرای ایرانی 

شرایط بازدید از آرامگاه شجریان

آدرس و راه های دسترسی به آرامگاه استاد شجریان

علاقمندان می توانند همه روزه از 8 صبح تا 4.5 بعد از ظهر به آرامگاه فردوسی رفته و علاوه بر بازدید از مزار استاد شجریان، از آرامگاه فردوسی نیز بازدید به عمل بیاورند. امیدواریم این مقاله در سفر به شهر مشهد برایتان مفید واقع شود. با تشکر از همراهی شما کاربران گرامی.

  • هزینه بازدید از آرامگاه استاد شجریان: 50000 ریال 
  • شماره تماس: 051-32663825
  • آدرس آرامگاه استاد شجریان: طوس، انتهای بلوار بهارستان، آرامگاه فردوسی
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 101 کاربر