جاهای دیدنی لاهیجان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/13
بازدید: 1299

لاهیجان یکی از شهرستان های دیدنی استان گیلان است که در غرب این استان قرار داشته و هر گوشه اش پر است از آثار طبیعی و تاریخی زیبا که بازدید از هر کدامشان می تواند بسیار روح بخش و مفید باشد. گیلان یکی از سه استان شمالی است که رونق گردشگری بالایی دارد و در این استان گردشگران بسیار زیادی رفت و آمد می کنند. در ادامه قصد داریم تا به معرفی جذاب ترین جاذبه های گردشگری، تفریحی و تاریخی استان گیلان و شهرستان لاهیجان بپردازیم. از این رو پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.


دیدنی های گیلان

در ابتدای این بخش قصد داریم تا تعدادی از دیدنی های گیلان را به شما عزیزان معرفی کنیم تا در صورتی که با تور گیلان به این استان سفر کردید بتوانید با اطلاعات بیشتری در خصوص این جاذبه های گردشگری و تفریحی به آن ها نیز سری زده و سفر بی نظیری را تجربه کنید.


مسجد اکبریه لاهیجان 

یکی از عمارت های تاریخی و جاذبه های گردشگری زیبایی که در شهرستان لاهیجان استان گیلان وجود دارد، مسجد اکبریه است. این مسجد با استناد به سنگ نوشته ای که از جنس مرمر در آن موجود است، در سال 1239 و در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. این سنگ نوشته همچنین معمار این بنا را حاج اکبر لاهیجانی معرفی می کند. این بنا، بسیار زیبا و هنرمندانه تزیین و معماری شده است. این مسجد دارای دو بخش قدیمی و نو است که هر دو قدمت زیادی دارند و با یک درب بزرگ به یکدیگر متصل می شوند. معماری این مسجد بسیار دیدنی است و توصیه می کنیم اگر به گیلان سفر کردید حتما از این مکان بازدید کنید. 

 

مکان های دیدنی لاهیجان

تله کابین لاهیجان - مهیج ترین تفریح لاهیجان را بشناسید.


تالاب سوستان

تالاب سوستان، یکی از زیبا ترین پدیده های طبیعی در لاهیجان است که بسیار دیدنی است و گردشگران زیادی برای بازدید از آن به گیلان می روند. انعکاس آسمان و تصویر درختان در آب این تالاب، آن را شبیه به یک تکه از بهشت می کند. داخل و اطراف این تالاب را درختان با شکوه و گیاهان مردابی محاصره کرده اند. مسیر دسترسی به این تالاب هم دارای زیبایی های زیادی است که در طول مسیر اجازه نمی دهند شما خسته شوید. این تالاب به قدری زیبا است که اغلب موسسات گردشگری، بازدید از آن را برای کسانی که با تور شمال به این استان سفر می کنند در نظر می گیرند. 

 

مکان های دیدنی لاهیجان

 


آرامگاه کاشف السلطنه (موزه تاریخ چای)

آرامگاه محمد میرزا قاجار قوانلو، که امروزه به موزه چای تبدیل شده است، یکی دیگر از آثار دیدنی و گردشگری لاهیجان است که بر روی تپه های چای این شهر قرار دارد. در واقع، وصیت خود محمد میرزا بود که مقبره اش را روی تپه های چای گیلان ساخته شود. این آرامگاه به دوره معاصر تعلق دارد و از سال 1375 به موزه چای تبدیل شده است. موزه چای، یک سالن اصلی دو طبقه، دو فضای اداری و یک برج دارد. در طبقه همکف این موزه، اسنادی که از مرحوم کاشف السلطنه به جای مانده است نمایش داده می شود. وی اولین کسی است که کشت چای را در ایران رواج داد، از این رو او را پدر چای ایران نامیده اند. کاشف السلطنه وسایل کاشت چای را از هندوستان به ایران آورد و در لاهیجان تلاش هایی برای کشت چای کرد، به همین دلیل به چایکار شهرت یافت.  


استخر لاهیجان 

دامنه شیطان کوه یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است. دامنه شیطان کوه که در بخش شرقی لاهیجان قرار دارد، به استخر لاهیجان مشهور است. این جاذبه زیبا، در زمینی به وسعت 17 هکتار قرار دارد که عمقی در حدود 4 متر دارد. در گذشته این مکان به عنوان مخزن آب برای سیراب کردن شالیزار های برنج استفاده می شده است. یک جزیره زیبا در این استخر طبیعی وجود دارد که قبل تر به آن میان پشته می گویند. این جزیره با یک پل سیمانی که نسبتا طولانی است به بخش جنوبی استخر متصل شده است. پژوهشگران تاریخی معتقدند این مکان به دستور شاه عباس ساخته شده است. این استخر محبوب گردشگرانی است که با تور شمال به استان گیلان سفر می کنند.  

 

مکان های دیدنی لاهیجان

 


تله کابین لاهیجان

تله کابین احرار با نام «بام سبز» نیز شناخته می شود. تله کابین احرار در سال 1384 احداث شده است که 5 دکل، 33 کابین و دو ایستگاه دارد. نام ایستگاه نخست، بام سبز و نام ایستگاه دوم تاج خروس است. ارتفاع این ایستگاه ها به ترتیب 123 و 313 متر است. در بالای این تله کابین، چشم انداز زیبایی را می توانید از منطقه لاهیجان مشاهده کنید. در هر دو ایستگاه این تله کابین، فروشگاه صنایع دستی، خوراکی و کافی شاپ قرار دارد. 

 

مکان های دیدنی لاهیجان

 


پل خشتی لاهیجان 

پره سر (پرده سر)، محله ای است در غرب لاهیجان که قدمتش به دوران کیانیان باز می گردد. در این محل پلی قرار دارد که حتی میرظهیرالدین مرعشی در کتاب خود از آن نام برده است. به فرموده وی زمانی که قاجاریه تازه به قدرت رسیده بودند، حاج جعفر کاشانی که از خیرین زمان خود بود، پلی آجری ساخت تا جانشین پل سنگی قدیمی باشد. در سال 1271 این پل کاملا مورد بازسازی قرار گرفت. این پل 50 متر طول و بیش از 4 متر عرض دارد. ارتفاع پل خشتی لاهیجان چیزی در حدود 11 متر است. در ساخت این پل از آجر های قرمز رنگ، آهک و ساروج استفاده شده است. این پل 5 چشمه معلق دارد که قدمتشان تقریبا به قرن 9 هجری می رسد. 

 

مکان های دیدنی لاهیجان

 


آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی 

یکی از جاهای دیدنی رشت که به لاهیجان هم نزدیک است، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، سردار بزرگ گیلانی است که در مقابل استعمار ایستادگی کرد. این مرد که در استادسرای رشت به دنیا آمده بود در 11 آذر 300 به شهادت رسید. آرامگاه او در جنوب شهر رشت، محله سلیمان داراب قرار دارد. این مقبره میان بقعه و گورستان داراب ساخته شده است. پس از انقلاب اسلامی، بنایی برای یادبود میرزا کوچک خان با مساحت 40 متر و ارتفاع 9 متر ساخته شد که شکلی هشت ضلعی دارد. در ساخت این بنا از آجر، چوب، کاشی و سفال استفاده شده است. 

 

مکان های دیدنی لاهیجان

 


حمام گلشن لاهیجان 

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری لاهیجان و استان گیلان که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد، حمام گلشن این شهر است. این حمام در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و محل آن زاویه شمال شرقی میدان وحدت است. این بنا در گذشته حوضچه ها و خزینه های بیشتری داشته است که اکنون اثری از آن ها باقی نمانده است. در ساخت این بنای چند ضلعی، از ساروج، گل آهک و آجر های قرمز رنگ محلی استفاده شده است. 


بقعه شیخ زاهد گیلانی

تا این جا باید دانسته باشید که در استان گیلان و لاهیجان بناهای تاریخی زیادی وجود دارد. یکی دیگر از این بناهای تاریخی، بقعه شیخ زاهد گیلانی است که در روستای شیخانه ور واقع شده است. این روستا در مسیر لاهیجان به لنگرود قرار دارد. شیخ زاهد گیلانی که نام اصلی او شیخ تاج الدین ابراهیم است، در این بقعه به خاک سپرده شده است. وی که از اساتید شیخ صفی الدین اردبیلی بود، در سال 711 از دنیا رفت و مقبره وی به دستور سلطان حیدر صفوی در سال 892 هجری قمری ساخته شده است. گفته می شود این سلطان خوابی دیده است که پس از آن دستور ساخت این بنا را داده است. دیدن کاشی کاری های بی نظیر و رنگی این بنا می تواند برای شما بسیار جذاب باشد. 

 

مکان های دیدنی لاهیجان

 


بازار سنتی لاهیجان 

یکی از بهترین مکان ها برای آشنایی با فرهنگ مردم لاهیجان بازار سنتی این شهر است. این بازار در میدان چهار پادشاهان قرار دارد. در بازار پر رفت و آمد لاهیجان، رنگ، بو و مزه طبیعت را احساس خواهید کرد. بازار سنتی می تواند نیاز های روزانه مردم لاهیجان را برطرف کند. در این بازار، مواد غذایی رنگارنگ، سبزی های خوش عطر محلی، تخم مرغ محلی، ماهی و زیتون را می توانید بیابید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.4 از 5 | از 102 کاربر