ارگ شیخ بهایی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/06
بازدید: 1823

بهاالدین محمد بن حسین، ملقبب به شیخ بهایی، از دانشمندان و شاعران عصر صفوی بود که در قرن دهم زندگی می کرد. وی در رشته های فقه، نجوم، ریاضی، ادب و... سرآمد دیگر دانشمندان عصر خود بود. علاوه بر 95 کتابی که شیخ بهایی از خود بر جای گذاشته است، سازه هایی نیز به دست وی ساخته شده است که از جمله آن ها می توان به گلخن گرمابه، منارجنبان، قنات زرین کمر، مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف اشاره کرد. اصفهان یکی از شهر هایی است که هر ساله مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد و بیشتر گردشگران برای دیدن ساختمان های قدیمی و جذاب این استان به آن سفر می کنند. یکی از شهر های استان اصفهان که توریست ها به آن علاقه زیادی دارند نجف آباد است.
این علاقه عمدتا به دلیل وجود ارگ شیخ بهایی در این شهر است که بسیاری از موسسات گردشگری که تور داخلی به مقصد اصفهان را ارائه می دهند، بازدید از این بنای تاریخی را در برنامه گردشگری خود قرار می دهند. در ادامه قصد داریم به معرفی ارگ شیخ بهایی یا هفت برج خارون که بزرگترین مجموعه تفریحی نجف آباد است بپردازیم. 

 

ارگ شیخ بهایی


مختصری درباره شهر نجف آباد 

نجف آباد یکی از پرجمعیت ترین شهر های استان اصفهان است که طراح و معمار آن همچو شهر اصفهان، شیخ بهایی بوده است. این شهر که در غرب اصفهان واقع شده است، 25 کیلومتر با شهر اصفهان فاصله دارد. از این شهر به نام شهر علم ایثار و شهادت یاد می شود. این شهر دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که از جمله آن ها می توان به برح های کبوتر خانه خارون، برج های کبوتر خانه صفا، عصار خانه بزرگ، عصار خانه زمانیان، خانه های تاریخی و... اشاره کرد. در این شهر، شکوفه های بادام، عسل و انار به خوبی رشد می کنند. شیرینی محلی معروف این شهر اِگِردَک نام دارد. آب و هوای این شهر معتدل و نسبتا خشک است. میانگین سالیانه بارش در این شهر در حدود 120 میلی متر است. این شهر از سطح دریا 1600 متر ارتفاع دارد. نجف آباد دارای منابع آبی زیرزمینی است و از معدود منابط آب سطحی آن می توان به چشمه مرغاب، رودخانه خانه خشک رود و دریاچه سد زاینده رود اشاره کرد. 


معرفی ارگ شیخ بهایی اصفهان

ارگ شیخ بهایی یکی از آثار تاریخی اصفهان است که در شهر نجف آباد قرار دارد. روزگاری این سازه فقط پناهگاهی برای کبوتران بود، ولی امروز تبدیل به یکی از بزرگترین مجموعه های تفریحی شهر نجف آباد تبدیل شده است. در گذشته این مکان برای فراهم کردن کود حیوانی احداث شده بود، تا در جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد. ارگ شیخ بهایی در محله جوی خارون واقع شده است. این ارگ، هفت برج 14 متری دارد که شش عدد از آن ها برای زندگی کبوتران آماده شده است. دیوار های این سازه کاه گلی است و ظاهری شبیه به ارگ (قلعه) را به این مکان می دهد. مساحت باغ این ارگ 3000 متر مربع است و در گذشته راهنمایی برای مسافرانی بود که می خواستند به شهر نجف آباد بروند. 

 

ارگ شیخ بهایی

 

ویژگی های ارگ شیخ بهایی 

در این ارگ چند آلاچیق کاه گلی وجود دارد که نمای آن را بسیار زیبا کرده است. برج هفت خارون بزرگ ترین مرکز تفریحی و نخستین مجموعه فرهنگی هنری شهر نجف آباد است. در سال 1382 شهرداری نجف آباد بازسازی این ارگ و برج های کبوتر خانه اش را در دستور کار قرار داد که پس از دو سال تلاش، با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون تومان، این ارگ بازسازی شد. در این بازسازی، فضای سبز، چایخانه و کافه سنتی به آن اضافه شده است و این ارگ را به یک مجموعه تفریحی زیبا تبدیل شد و در حال حاضر، کسانی که با تور اصفهان به این استان سفر می کنند، از آن بازدید به عمل می آورند. 


کبوترخانه ارگ شیخ بهایی

در ارگ، هشتی ها و دالان هایی وجود دارد که شما را از طبقه های بالا، پایین و همکف به کبوترخانه راهنمایی می کنند. کبوتر خانه ها و کبوتر های این ارگ، روزگاری جزوء نماد های اصلی شهر نجف آباد به حساب می آمدند. این کبوترخانه ها همانطور که در بالا گفته شد، برای جمع آوری کود در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت. برج ها در زاویه ها و ضلع دیوار ها و همچنین سردر ورودی واقع شده است که منظره ای بسیار زیبا را پدید می آورد. یک نمونه دیگر که بسیار شبیه به این برج ها است در تبریز قرار دارد. 

 

ارگ شیخ بهایی

 

 

آدرس ارگ شیخ بهایی 

ارگ شیخ بهایی در اصفهان، در جنوب شرقی نجف آباد و در محله جوی خارون بلوار بهارستان واقع شده است. برای رفتن به ارگ شیخ بهایی نجف آباد، می توانید با تور اصفهان به این استان رفته و از آن جا به نجف آباد و برج خارون دسترسی پیدا کنید. نجف آباد با اصفهان 25 کیلومتر فاصله دارد، بعد از طی این مسیر و اتمام خیابان آیت الله یزدی، باید به خیابان طالقانی بروید، سپس به جاده دلگشا وارد شوید، در ادامه این مسیر به خیابان ولیعصر و بلوار بهارستان وارد خواهید شد و در انتها به ارگ شیخ بهایی خواهید رسید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.6 از 5 | از 101 کاربر