پل معلق مشگین شهر

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 12432
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مشگین شهر سومین شهر بزرگ استان اردبیل است که زیبایی ها و جاذبه های وصف ناپذیری دارد. یکی از جاذبه های گردشگری که به جرات می توان گفت معروف ترین جاذبه گردشگری این شهر است، پل معلق مشگین شهر است. پل های معلق در تمام دنیا معمولا در ارتفاعات بالا ساخته می شوند، پل معلق مشکین شهر هم این چنین است و عبور از آن هیجان و استرس خاصی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با یکی از طولانی ترین پل های معلق خاورمیانه آشنا کنیم. کوله بار خود را ببندید تا با هم بالای پل معلق مشگین شهر برویم.  

 

پل معلق مشگین شهر 

 

معرفی پل معلق مشگین شهر 

پل معلق مشگین شهر، نخستین پل معلق ایران است که در استان اردبیل و شهرستان مشگین شهر واقع شده است. این پل روی رودخانه خیاوچایی و پارک جنگلی مشگین شهر قرار دارد. طول این پل 365 متر است و به عنوان طولانی ترین پل خاورمیانه از آن یاد می شود. عرض این پل 2 متر و ارتفاع آن 80 متر است. پل معلق مشگین شهر، گذرگاهی سرشار از هیجان است که عبور از آن تبدیل به فراموش نشدنی ترین خاطره شما خواهد شد.  عبور از پل مشگین شهر نه فقط به دلیل ارتفاع آن، بلکه به دلیل آب و هوای بی نظیر و طبیعت رویایی مشگین شهر است که تبدیل به یکی از پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری استان اردبیل شده است. زمانی که بالای این پل می روید، چشم اندازی بی نظیر از طبیعت پارک جنگلی مشگین شهر به علاوه رودخانه خیاوچایی را خواهید دید که زیبایی اش به شدت مجذوب کننده است. این پل توسط مهندسان و کارشاناسان ایرانی ساخته شده است و ایده ساخت آن نیز توسط آقای مهندس گنجعلی بیگ مطرح شد. ساخت پل معلق مشگین شهر 9 ماه زمان برده و هزینه ای بالغ بر 40 میلیارد تومان در بر داشته است و مساحت زمین آن 130 هکتار است. اگر از ارتفاع می ترسید، باید بدانید که عبور از این پل کاملا ایمن است و خطری ندارد. این امنیت به حدی بالا است که در روز های تعطیل بیش از 3000 نفر از روی آن عبور می کنند. 

 

مشگین شهر - معرفی آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری 

 

دیدنی های پل معلق مشگین شهر 

در صورتی که قصد داشته باشید تا از پل معلق مشگین شهر بازدید نمایید مطمئنا با زیبایی ها و دیدنی های مختلفی رو به رو خواهید شد، در ادامه به معرفی برخی از دیدنی های پل معلق مشگین شهر خواهیم پرداخت تا شما نیز بیشتر با این جاذبه های دیدنی آشنا شوید.

عبور از روی قسمت شیشه ای

این که این پل 80 متر ارتفاع دارد، خود در حالت عادی خیلی ها را از رفتن روی آن منصرف می کند، چه برسد به این که بدانند قسمتی از آن از شیشه ساخته شده است. عبور از این قسمت از پل بسیار هیجان انگیز است و عبور از آن و نترسیدن کار هر کسی نیست. برای این که با خیال راحت از روی آن رد شوید کافی است به مهندسان و کارشناسان سازنده این سازه اعتماد کنید و از عبور خود لذت ببرید. اگر هنگام عبور از روی شیشه به پایین نگاه کنید، رودخانه و جنگل را خواهید دید که قطعا برای شما منظره حیرت انگیزی خواهد بود. 

زیپ لاین پل معلق مشگین شهر 

تنها قسمت هیجان انگیز این پل معلق، بخش شیشه ای آن نیست. کمی جلوتر امکان تفریحی زیپ لاین برای گردشگران قرار گرفته است که بسیار دوست داشتنی است. زیپ لاین یک سرگرمی پر هیجان است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این تفریح به این صورت است که شما یک مسیر سرازیری را از کابل آویزان شده و طی می کنید. شما می توانید در کنار پل معلق، زیپ لاین را تجربه کنید و از یک دره عمیق عبور نمایید. بعد از رسیدن به نقطه اخر، باید برای رسیدن به ابتدای زیپ لاین دوباره از روی پل عبور کنید. 

 

پارک جنگلی مشگین شهر 

 

مجموعه گردشگری خیاو تاگیردولی 

پل معلق مشگین شهر در واقع بخشی است از یک مجموعه گردشگری به نام مجموعه گردشگری خیاو تاگیردولی که از آن با نام نور سبلان نیز یاد می شود. در مجموعه تفریحی خیاوتاگیردولی امکانات مختلفی قرار دارد که هر کدامشان می تواند لحظات بسیار خوشی را برای شما رقم بزند. تالار های پذیرایی، سوییت های اقامتی، ورزش های هوایی، اسب سواری، پیست دوچرخه سواری، رستوران گردان و بازارچه های صنایع دستی و شهر بازی از جمله امکاناتی است که در این مجموعه تفریحی قرار دارد. علاوه بر این ها، پاراگلایدر، هارد سافت، موتور چهارچرخ و شتر سواری را نیز می توانید در این مجموعه تفریحی تجربه کنید. 

 

آب و هوای اردبیل - بررسی وضعیت آب و هوای اردبیل و بهترین زمان سفر به این استان

 

پارک جنگلی مشگین شهر 
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، پل معلق مشگین شهر بر روی پارک جنگلی مشگین شهر واقع شده است. این پارک 300 هکتار وسعت دارد و در کناره غربی رود خیاوچایی واقع شده است. ظاهر این پارک جنگلی از بالا شبیه به بیضی است و 5 کیلومتر طول دارد. 
درب ورودی این پارک زیبا، تفرجگاه، شهربازی، زمین اسکیت و آبشار مصنوعی وجود دارد که جذابیت آن را بسیار بیشتر می کند. علاوه بر تمام این ها، در این پارک، برخی ماشین های قدیمی نیز وجود دارند که می توانید در آن ها سوار شوید و به گشت و گذار بپردازید. 

هزینه و اطلاعات بازدید از پل معلق مشگین شهر 

پل معلق مشگین شهر هر روز از ساعت 9 تا 23 فعال است. میانگین قیمت امکانات این مرکز تفریحی 10 هزار تومان است. برای دسترسی به این پل، کافی است به استان اردبیل بروید و از آن جا به مشگین شهر رفته، سپس منطقه گردشگری نور سبلان را بیابید که در جنوب مشگین شهر و نزدیک روستای میرک واقع شده است.برای اقامت در مشگین شهر، هم می توانید روی کمپینگ و چادر زدن حساب کنید و هم از هتل ها و مهمان سرا ها بهره ببرید. در خود مجموعه گردشگری خیاو تاگیردولی تالار های پذیرایی و سوییت های اقامتی جهت رفاه گردشگران وجود دارد. 

 

معروف ترین پل های دنیا - معرفی معروف ترین پل های دنیا

 

بهترین زمان سفر به مشگین شهر و بازدید از پل معلق

از اوایل بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید از پل معلق مشکین شهر است. در بهار و تابستان این منطقه آب و هوای معتدلی دارد و خبری از گرمای تابستانی نیست. پاییز و زمستان این منطقه هم دیدنی است، ولی سرمای هوا در این دو فصل به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیار بالاست، که ممکن است برای شما آزار دهنده باشد. به همین دلیل توصیه ما برای بهترین زمان سفر به این مکان همان بهار و تابستان است.  
 

نظرات کاربران

  1. سودابه صفری سودابه صفری 1402/10/13
    0 نفر پسندیدند
    فاصله مشکین شهر تا تهران چقدره
  2. محمدرضا محمدرضا 1402/10/06
    0 نفر پسندیدند
    اردبیل خیلی شهر قشنگی این پلم یکی از قشنگ ترین جاهاشه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 105 کاربر