جاهای دیدنی مازندران

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4369
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زمانی که دل تان یک سفر بی نظیر می خواهد، سر زدن به شهرهای استان مازندران بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. اگر چه ایران جاهای مختلفی برای سفر دارد، اما هیچ چیز جای سفر به شمال ایران و گشت و گذار در جنگل های زیبای آن را نمی گیرد. به جرات می توان گفت که مازندران یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران محسوب می شود. این منطقه آنقدر سرسبز و زیبا هست که سالانه گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید و لذت بردن از این جاذبه ها راهی آن می شوند و روح شان را به کمک آب و هوای مطبوع و مناظر چشم نوازی که در این ناحیه خودنمایی می کنند جلا می بخشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی جاهای دیدنی مازندران بپردازیم. پس همراه ما باشید. 

جاهای دیدنی مازندران

مکان های دیدنی مازندران 

شمال ایران پر از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری است و همین موضوع می تواند دلیل محکمی برای سفر به آن باشد. زمانی که با تور شمال به این ناحیه زیبا سفر می کنید، باید با مکان های دیدنی آن نیز آشنا باشید. در ادامه سعی می کنیم به طور مختصر برخی از این مکان ها را با هم بررسی کنیم.

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

دریاچه شورمست

در مسیر جاده فیروزکوه دریاچه ای زیبا قرار دارد که اهالی به آن دریاچه شورمست می گویند. این دریاچه چشم نواز در دل جنگل های توسکا قرار دارد و چهار فصل سال را می توان به زیبایی های بی نظیر آن خیره شد. 

دریاچه شورمست مازندران

دریاچه چورت

یکی از زیباترین مکان هایی که در شمال ایران به چشم می خورد دریاچه چورت است. اگر دوست دارید یک مکان طبیعی و آرام را تجربه کنید، با تور مازندران خودتان را به این ناحیه برسانید و غرق در آرامش شوید. برای اینکه بتوانید به این دریاچه زیبا برسید، باید مسیر ساری-کیاسر را طی کنید تا به روستای چورت برسید. بعد از اینکه 10 کیلومتر از جاده خاکی را طی کردید، به این دریاچه چشم نواز خواهید رسید.

تله کابین نمک آبرود

تله کابین نمک آبرود که در جنوب شرقی نمک آبرود جا خوش کرده است، یکی دیگر از مکان های دیدنی استان مازندران محسوب می شود. اگر چه خیلی ها سوار شدن بر تله کابین را تنها به عنوان یک تفریح ساده در نظر می گیرند، اما این منطقه زیبایی های بی نظیری در خود دارد. زمانی که به این ناحیه سفر می کنید، می توانید به بالای قله مدوبن نیز صعود کنید. هزینه استفاده از تله کابین نمک آبرود بسته به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای استفاده از خط 1 این تله کابین، باید بیش از 30 هزار تومان هزینه کنید.

موزه مردم شناسی کندلوس

برای آن هایی که تاریخ را دوست دارند، بازدید از موزه ها بهترین گزینه خواهد بود. اگر سری به روستای کندلوس بزنید، در کنار جاذبه های طبیعی و زیبای آن موزه ای را خواهید دید که جزء موزه های مردم شناسی این ناحیه محسوب می شود. طبقه بندی های مختلفی در این موزه انجام شده است که از جمله آن ها می توان به بخش پوشاک، مجسمه‌ ها، نقاشی‌ های سنتی و قهوه‌خانه ‌ای، ظروف و ابزارآلات فلزی و چوبی، ظروف سفالی، ظروف چینی و وسایل روستایی اشاره کرد. قدمت برخی از این اشیا به دوره قاجار نیز می رسد. بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است. 

متل قو - صفرتا صد متل قو، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران را بخوانید.

موزه مردم شناسی مازندران

آبشار آب پری

جاهای دیدنی ایران را نمی توان در یک فهرست کوچک جا دارد. شمال ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. زمانی که به استان مازندران سفر می کنید، جاذبه های طبیعی زیادی را برای کاوش پیش رو خواهید داشت. یکی از همین جاذبه ها، آبشار آب پری است. این آبشار در 17 کیلومتری شهرستان رویان واقع شده و نزدیک شهر نور جا خوش کرده است. اطراف آبشار می توان به امکانات رفاهی مختلف همچون آلاچیق  اشاره کرد.

پل ورسک

در استان مازندران و 27 کیلومتری شهر پل سفید یک پل زیبا چشم نوازی می کند که آن را به عنوان پل ورسک می شناسند. این پل در سال 1315 افتتاح شد و تنها مخصوص حرکت قطار است. ورسک در ارتفاع 110 متری از سطح زمین واقع شده است و همین امر موجب می شود چشم انداز و منظره زیبایی به اطراف داشته باشد.

پل ورسک - پل ورسک با اختلاف معروف ترین و اصلی ترین جاذبه تاریخی موجود در استان مازندران است.

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان یکی دیگر از جاذبه های بی نظیر استان مازندران محسوب می شود و جزء جنگل های جلگه ای شمال ایران هم به حساب می آید. این پارک پر از درختان بلوط، شمشاد و افرا است. اگر دوست داشتید سری به این پارک بزنید، باید خودتان را به 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور برسانید. این پارک جنگلی با مساحتی بالغ بر 602 هکتار به سه بخش ساحلی، جنوبی و غربی تقسیم بندی می شود و زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری متنوعی است. بازدید از پارک جنگلی سی سنگان رایگان است. 

پارک جنگلی سی سنگان مازندران

روستای جواهر ده

جواهرده نام منطقه ای تاریخی است که از سه طرف با کوه احاطه شده است. فاصله رامسر تا جواهرده حدود 29 کیلومتر است. جواهرده تنها به دلیل روستای زیبایی که در آن قرار دارد مشهور و شناخته شده نیست. زمانی که به این روستا سفر می کنید، جاذبه های دیگری همچون آبشار و رودخانه های فصلی نیز نظرتان را به سمت خود جلب می کند. پس اگر به دنبال دیدن یک روستای رویایی هستید بی شک جواهرده بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

قبرستان سفیدچاه

اگرچه بازدید از قبرستان برای خیلی ها خوشایند و مطلوب نیست، اما قبرستان سفیدچاه یکی از جاذبه های استان مازندران محسوب می شود و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این قبرستان در بخش یانه سر و در روستای سفیدچاه واقع شده است و جزء جاذبه های تاریخی این استان به حساب می آید. قدمت این گورستان به 1200 سال قبل باز می گردد و از اولین قبرستان های مسلمانان محسوب می شود. اهالی این منطقه معتقدند اجسادی که در این گورستان دفن شده اند، هیچ وقت پوسیده نمی شوند و از بین نمی روند. شاید به همین دلیل است که خیلی ها قبرستان سفیدچاه را مکانی رازآلود می دانند.

دهکده مازیچال

دهکده مازیچال جزء جاذبه های کلاردشت و البته استان مازندران محسوب می شود که 48 کیلومتر با چالوس فاصله دارد. اگر در سفری که به شمال خواهید داشت به جاده چالوس سر زدید بازدید از دهکده مازیچال را به هیچ عنوان از دست ندهید. این دهکده میزبان مناظر طبیعی متعدد و زیبایی است و به هنگام ورود به آن با ابرهای منحصر به فرد رو به رو می شوید. فصل بهار این منطقه به بهشت مازندران تبدیل می شود و سرتاسر آن را گل های رنگارنگی فرا می گیرد. برای اینکه بتوانید خودتان را به این دهکده زیبا برسانید، بهترین کار این است که سری به جاده چالوس بزنید. حالا وارد جاده مرزن آباد شوید و مسیرتان را به سمت  کلاردشت پی بگیرید. 

دهکده مازیچال مازندران

 تالاب میانکاله 

همه ما خیلی خوب می دانیم که شمال ایران پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و هر کدام از این جاذبه ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در میان همه جاذبه هایی که در این خطه جلوه گری می کنند، تالاب میانکاله چیز دیگری است. این تالاب در 12 کیلومتری شهرستان بهشهر قرار گرفته و یکی از مهم ترین جاذبه های مازندران است. تالاب میانکاله مساحتی بالغ بر 100 هکتار دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر نیز به حساب می اید. آب این تالاب محلی برای زندگی ماهی های مختلف همچون کپور، کفال، سفید و سوف است. بهترین فصل برای سفر به این ناحیه فصل بهار و تابستان است.

پارک نیلوفر آبی

اگر به دنبال دیدن یک پارک زیبا هستید، به هیچ عنوان پارک نیلوفر آبی را از دست ندهید. پارک نیلوفر آبی در روستای آبندانسر استان مازندران قرار گرفته است و دو هکتار از مساحت آن با نیلوفرهای آبی و صورتی پوشیده شده است. اگر اهل عکاسی هستید و دوست دارید در میان عکس هایتان تصویری زیبا از طبیعت را ثبت کنید، بی شک این پارک بهترین گزینه برایتان خواهد بود. امکانات مختلفی هم در این پارک گنجانده شده است که از جمله آن ها می توان به سفره خانه، قایقرانی، اسب سواری و لوازم بازی کودکان اشاره کرد. شما می توانید هر ساعت از شبانه روز که دوست داشتید به این پارک زیبا سر بزنید. 

پارک نیلوفر آبی مازندران

پناهگاه حیات وحش سمسکنده 

پناهگاه سمسکنده در 10 کیلومتری جنوب شرقی ساری جا خوش کرده و گونه های گیاهی و جانوری مختلفی در آن به چشم می خورد. اگر به طبیعت و حیوانات علاقه خاصی دارید بی شک بازدید از این پناهگاه برایتان بسیار لذت بخش خواهد بود. در پناهگاه سمسکنده گونه های گیاهی مختلفی همچون ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی و گونه های جانوری همچون گوزن زرد، قرقاول، پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی به چشم می خورد. 

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 103 کاربر