تنگ بستانک

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4450
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان فارس، جایی که به محض شنیدن نامش، انبوهی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری را به یاد ما می آورد. دروازه قرآن، تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه، آرامگاه شاه شجاع، آرامگاه خواجوی کرمانی، بارگاه شاهچراغ، مسجد جامع عتیق، مسجد نصیرالملک، گهواره دید، عمارت دیوانخانه، ارگ کریم خانی، حمام و بازار وکیل، نقش رستم، نقش رجب و ده ها جاذبه دیگر تنها بخشی از دیدنی هایی است که می توانید در استان فارس ببینید. اما در این استان جاذبه های طبیعی هم وجود دارد که بسیار دیدنی هستند. در نزدیکی شهر مرودشت تنگ بستانک وجود دارد که به بهشت گمشده معروف است. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی بهشتی گمشده در شیراز و زیبایی های بی بدیل آن بپردازیم. این مکان آنقدر زیبا است که در میان گزینه های مسافرت در داخل کشور با تور داخلی بسیار مورد توجه هموطنان طبیعت گرد قرار می گیرد. 

تنگ بستانک

تنگ بستانک کجاست؟

در 120 کیلومتری شمال غربی شیراز، حدود 20 هزار متر مربع زیبایی خالص وجود دارد که به تنگ بستانک مرودشت یا بهشت گمشده استان فارس شهرت دارد. این تنگ در امتداد رشته کوه دنا قرار دارد. ارتفاع این رشته کوه از 1700 تا 3700 متر است. این موضوع باعث شده است که این تنگ منطقه ای کوهستانی با پوشش و آب و هوای جنگلی باشد. در گذشته این منطقه را فقط بومیان همین منطقه می شناختند، ولی با رونق کوهنوردی و ورود طبیعت گردان به این تنگ، کم کم در تمام ایران شناخته شد. تنگ بستانک تا تخت جمشید 2 ساعت و تا نقش رستم یک ساعت و 50 دقیقه فاصله دارد. همچنین آبشار مارگون و تنگ براق نیز نزدیک به تنگ بستانک قرار دارند. 

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

معرفی تنگ بستانک

تنگ بستانک در شیراز یا بهشت گمشده، جایی است که سراسر آن را زیبایی و شگفتی های طبیعت پوشانده است. این تنگ دارای تنوع جانوری زیادی است که قوچ، بز وحشی، خرس قهوه ای، سمور، سنجاب ایرانی، خرگوش، روباه، میش، کبک و پرندگان شکاری را شامل می شود. در تنگه محوطه سازی شده و در آن آب نما، مبلمان محیطی، آلاچیق، باربیکیو، سطل زباله، نیمکت، میز، صندلی و همچنین سرویس های بهداشتی برای رفاه حال گردشگران قرار دارد. اگر دوست دار مناطق خوش آب و هوا هستید، بازدید از تنگ بستانک را از دست ندهید. زمانی که از روستاهای بیضا و کامفیروز گذشتید، کوچه باغ ها و کشتزار های زیبایی را خواهید دید که بعد از پشت سر گذاشتن آن ها یک منظره بسیار تماشایی و رویایی شروع می شود. دریاچه سد درودزن، جنگل های بلوط، روستاهای دیدنی، شالیزار های سبز بخشی از هویت و مشخصات این منطقه هستند که باعث می شوند هر ساله گردشگران زیادی راهی تنگ بستانک شوند. بعد از این ها، آبشار تنگ بستانک را می بینید، این مکان بسیار خوش آب و هوا و سرسبز است. می توانید در کنار این آبشار های کوچک اطراق کنید و به خوردن میوه یا ناهار مشغول شوید و به استراحت بپردازید. در راهتان چشمه ای خواهید دید که بسیار زیباست و به گفته بومی ها در گذشته، آب آن بالاتر بوده و کل بستر را در بر می گرفته است، ولی رفته رفته حجم آن کم شده است. آب سرچشمه تنگ بستانک توسط لوله های 6 اینچی به روستاهای پایین دست منتقل می شود. بعد از طی کردن مسیری سه کیلومتری به سرچشمه می رسید، در این قسمت آب فراوان وجود دارد و مناسب اطراق کردن است، در این قسمت به یک دو راهی بر می خورید. اگر به سمت راست بروید، تنگه تمام می شود و باغات سیب و گردو و سپس خانه های روستای جیدرزار  نمایان می گردد. مسیر سمت چپ در واقع ادامه تنگ است و در آن یک استخر 9 متری وجود دارد که عمقش نزدیک به سه متر است. این استخر در زیر یک طاق سنگی قرار دارد که زیبایی خاصی به آن می بخشد. 

پوشش گیاهی تنگ بستانک

پوشش گیاهی تنگ بستانک

پیش تر اشاره کردیم که تمام این منطقه مملو از طبیعت و سرسبزی است، از جمله پوشش گیاهی که در این منطقه وجود دارد، می توان به بنه، بلوط، زالزالک، ارس، بادام کوهی، دافنه، کیکم، تنگرس، ارژن، بو مادران و آویشن اشاره کرد. وجود این پوشش گیاهی باعث می شود در هرکجای این تنگ که قرار داشته باشید، چشم اندازی بسیار دیدنی و زیبا خواهید داشت. معمولا گروه های گردشگری و طبیعت گردی که با تور شیراز به این شهر سفر می کنند، بازدید از این منطقه که از جاهای دیدنی ایران است را مورد توجه قرار می دهند. 

بهترین زمان سفر به تنگ بستانک

بهترین زمان برای دیدن بهشت گمشده مرودشت، فصل بهار است و در فصل بهار، بهترین زمان اواخر فروردین و اردیبهشت ماه است، آب و هوای خوب این منطقه تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت و شما می توانید در فصل تابستان نیز از این تنگه بازدید کنید. اگر چه باید گفت زیبایی این منطقه در زمستان و پاییز دست کمی از بهار و تابستانش ندارد، ولی به علت سردی شدید هوا، شاید لذت زیادی از بودن در این منطقه نبرید. 

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

بهترین زمان سفر به تنگ بستانک

دسترسی به تنگ بستانک

برای دسترسی به تنگ بستانک، باید به جاده شیراز_یاسوج بروید و خود را به مسیر منتهی به بیضا برسانید. در طول این مسیر تابلوهای راهنما نصب شده است که شما را به خوبی به این منطقه دیدنی می رسانند. بعد از بیضا به کامفیروز می رسید. بعد از کامفیروز می توانید بهشت گمشده را بین دو روستای محجن آباد و منگان پیدا کنید. توصیه می کنیم اگر به آن جا رفتید، بازدید از جاذبه های بیضا و کامفیروز را از دست ندهید. این دو شهر با طبیعتی دلچسب مانند تنگ بستانک از بهترین جاهای دیدنی ایران هستند. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 101 کاربر