کاخ سلطان سلیمان در استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/17
بازدید: 11835
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در استانبول، کاخ ها و قصر های زیادی توسط سلاطین عثمانی ساخته شده است که یکی از آن ها کاخ سلطان سلیمان است که در ادامه این مطلب قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. از دیگر کاخ های معروف استانبول می توان به کاخ عادله سلطان، کاخ بیلربیی، کاخ چراغان کمپینسکی، کاخ دلمه باغچه، کاخ توپکاپی، کاخ کوچوک سو و کاخ ایهلامور اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اگر قصد سفر به استانبول و بازدید از کاخ سلطان سلیمان را داشتید، با اطلاعات کافی بتوانید برای بازدید از کاخ سلطان سلیمان برنامه ریزی کنید. در ادامه این مقاله بخش‌های مختلف این کاخ را به شما معرفی خواهیم کرد.

کاخ سلطان سلیمان در استانبول

معرفی کاخ سلطان سلیمان در استانبول

کاخ سلطان سلیمان اولین قصری است که عثمانی ها در استانبول ساختند. این کاخ به دستور سلطان محمد دوم در قرن 15 میلادی بنا شده است. کاخ سلطان سلیمان در نقطه برخورد تنگه بسفر، گلدن هورن و دریای سیاه واقع شده است و به جرات می توان گفت در کنار مسجد ایاصوفیه، معروف ترین بنای استانبول است. از ویژگی های بی نظیر کاخ سلطان سلیمان، چشم اندازی است که به منظره بی نظیر شهر دارد. این کاخ که هم اکنون به موزه تبدیل شده است، بین توریست ها و گردشگران بسیار معروف است. کاخ سلطان سلیمان به چند بخش توپکاپی، لباس های سلطان، دیوان، حرم، خزانه داری، اثار مذهبی، سالن ظروف، آشپزخانه ها و... تقسیم می شود. گفته می شود سلطان سلیمان و دیگر سلاطین عثمانی با بیش از 5 هزار نفر در این کاخ بزرگ که مساحتی بالغ بر 700 هزار متر مربع دارد، زندگی می کرده اند.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

معماری کاخ سلطان سلیمان

کاخ سلطان سلیمان به مدت 4 قرن مرکز اداری، آموزشی، هنری و مرکز امپراطوری عثمانی بوده است. در طول سال های متمادی هر سلطان یک بخش به کاخ توپکاپی اضافه کرد یا این که بخشی از آن را تغییر داد، از این رو با بازدید از این کاخ، در واقع از 4 قرن معماری ترکی بازدید خواهید کرد. نسختین عمارتی که در این کاخ بنا شده است، عمارت جینیلی است که ساخت آن در سال 1472 به پایان رسیده است. توپکاپی در زبان ترکی به معنای «دروازه توپ ها» است. علت قرار گرفتن این نام بر روی این عمارت این است که توپ های بزرگی خارج از دروازه های این قصر استقرار یافته اند. گویا این توپ ها برای فتح این شهر مورد استفاده قرار گرفته اند. در این موزه، گنجینه های بسیاری از اشخاصی که بیش از 400 سال در آن زندگی کرده اند وجود دارد.

کاخ سلطان سلیمان در استانبول

کاخ سلطان سلیمان در دوران جدید

کاخ سلطان سلیمان در سال 1924 به موزه تبدیل شد، این کاخ نخستین موزه جمهوری ترکیه به حساب می آید. کاخ سلطان سلیمان که بزرگترین کاخ دنیا نیز هست، به عنوان یکی از میراث جهانی ترکیه به ثبت رسیده و از آن محافظت می شود. امروزه کاخ توپکاپی کوچکتر شده، ولی این مسئله چیزی از جذابیت آن برای گردشگران نکاسته است. کاخ توپکاپی دارای سه بخش اصلی است که کاخ قدیمی، کاخ جدید و کاخ ییلدیز نام هایی است که برای این سه بخش در نظر گرفته شده است. آنچه به نام توپکاپی شناخته می شود، همان قصر جدید است. کاخ قدیمی نخستین کاخی است که در شهر تازه فتح شده استانبول ساخته شده است. در سال 1524 یک آتش سوزی در این کاخ رخ داده که به سبب آن ساکنین این کاخ به کاخ جدید رفته‌اند. 
کاخ جدید مکانی است که سلطان با مشاورانش در آن جا جلسه تشکیل می دادند و اگر پیروز جنگی می شدند، جشن پیروزی را آن جا برگزار می کردند. کاخ ییلدیز برای سلطان یک آبادی بود که می توانست در آن به استراحت بپردازد، ولی سلطان عبدالحمید دوم، تمام دربار را به آن جا منتقل کرد و این عقیده را تغییر داد. کاخ توپکاپی دارای یک کتابخانه و بایگانی است که 300 هزار سند در آن قرار دارد. باغ های این کاخ با گیاهانی نظیر سنبل، گل رز، لاله و... تزیین شده است که روش تزیین و پرورش آن ها به شیوه عثمانی ها انجام شده است. زمانی که توپکاپی به موزه تبدیل شد، نخستین باری بود که مردم اجازه داشتند به آن قدم بگذارند.

کاخ سلطان سلیمان

دیدنی های کاخ توپکاپی

با توجه به اینکه کاخ توپکاپی از نظر وسعت بسیار وسیع است، دارای جاذبه های دیدنی بسیار زیادی نیز بوده که لازم است هر یک از آن ها در بخش جداگانه ای معرفی شوند. از این رو در ادامه به معرفی دیدنی های کاخ توپکاپی خواهیم پرداخت.

دیدنی های کاخ توپکاپی

حیاط اول
کاخ توپکاپی بسیار گسترده است به همین دلیل محوطه های حیاط گونه زیادی دارد. نخستین حیاط کاخ توپکاپی با دیوار های بلند محصور شده است که در کاخ به شکل یک پارک مورد استفاده قرار می گرفته است. در این حیاط قسمت های قدیمی تر و تاریخی تر وجود داشته که متاسفانه از بین رفته اند. تمام اعضای کاخ اجازه حضور در حیاط نخست را داشته اند. در این حیاط، بیمارستان، نانوایی، انبار مهمات، انبار ذخیره سازی و برخی خوابگاه ها قرار داشته اند. این حیاط آخرین جایی بود که اعضای قصر اجازه داشتند در آن با اسب تردد کنند. تردد با اسب در حیاط های بعدی فقط مختص شاه بود و برای دیگر اعضا ممنوع بوده است. 
حیاط دوم 
بعد از گذشتن از دروازه دوم، به حیاط دوم وارد می شوید. ساخت و تکمیل این بخش در سال 1465 انجام شده است. در این بخش، موزه ها و حرمسرا های کاخ وجود دارند. در سمت راستِ حیاط دوم، آشپزخانه کاخ را خواهید دید که حدود 800 تا 1000 نفر در آن مشغول به کار بوده اند تا غذای سلطان، وزرا و اعضای حرمسرا و دیگر افراد حاضر در کاخ را آماده می کردند. 
حیاط سوم
بعد از عبور از دروازه سوم، وارد حیاط سوم خواهید شد. این کاخ مخصوص سلطان و اعضای نزدیک به وی بوده و در آن جشن ها و ضیافت های سلطنتی را برگزار می کردند. 
موزه های کاخ توپکاپی ترکیه
در بازدید از کاخ توپکاپی ترکیه که یک مجموعه عظیم از دیدنی ها است، با موزه های زیادی رو به رو می شوید. در یک بخش موزه سلاح و ادوات جنگی وجود دارد که در آن سلاح های مربوط به دوران عثمانی و حتی ادوات دشمنان آن ها نمایش داده می شود. یکی دیگر از موزه ها، مربوط به ظروف چینی و ژاپنی است که قدمت زیادی دارند. در یک بخش از این موزه، لوازم آشپزخانه های قدیم که بعضی هایشان از طلا و بعضی دیگر از مس ساخته شده است نشان داده می شود. بخشی از این موزه به لوازم تزیینی که از کشور های دیگر به آنجا آورده بودند اختصاص داده شده است. یک موزه که دیدن آن را نباید از قلم بیندازید موزه جواهرات سلطنتی در قصر توپکاپی است که در آن انواع مختلفی از جواهرات سلطنتی نگهداری می شود.   

مسجد ایاصوفیه


جاذبه های گردشگری نزدیک به کاخ توپکایی

اگر قصد دارید تا در زمانی که در استانبول به سر می برید، سری هم به کاخ توپکاپی بزنید، پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید تا از جاذبه های گردشگری نزدیک به کاخ توپکاپی نیز اطلاع پیدا کنید تا در زمانی که از کاخ دیدن نمودید، بتوانید به این جاذبه های گردشگری که در اطراف کاخ قرار دارند نیز سر زده و در زمان خود صرفه جویی بسیار زیادی انجام دهید.
مسجد ایاصوفیه
ایاصوفیه یکی از بزرگترین و مهم ترین آثار ملی ترکیه است که ابتدا یک کلیسا بوده و بعد از این که استانبول به دست مسلمانان افتاده است آن را تبدیل به مسجد معنوی بزرگی کرده اند. در پی این تغییر کاربری بوده است که برخی بناها مانند مناره، به این معماری عظیم اضافه شد. در درون مسجد ایاصوفیه، نام مقدس الله، محمد (ص)، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین روی سقف این مسجد بر روی لوح هایی نوشته شده است که حال و هوای معنوی به آن مکان می دهد. در این مسجد، چند گنبند کوچک وجود دارد، اما زیبایی اصلی برای گنبد بزرگی است که 18 طبقه ارتفاع دارد و با هزاران کاشی طلایی و 40 پنجره مزین شده است. 

مسجد ایاصوفیه - با کلیک بر روی لینک می توانید با یکی از زیباترین مساجد جهان که در استانبول واقع شده آشنا شوید.


مسجد سلطان احمد
اگر با تور ترکیه به این کشور سفر کرده اید، وقتی به مسجد سلطان احمد وارد شوید، تازه خواهید دانست چرا به مسجد آبی معروف شده است. مسجد سلطان احمد، مزین به 20000 کاشی آبی فیروزه ای، 260 شیشه رنگی، الگوهای پیچیده گلدار و خطاطی است. طراحی رنگارنگ و پر نور این مسجد با ایاصوفیه متفاوت است. 

مسجد سلطان احمد - زیباترین مسجد استانبول را بیشتر بشناسید

پارک گول هانی 
در استانبول فضای سبز خوب زیاد نیست، یکی از فضای سبز های بسیار عالی این شهر که در منطقه سلطان احمد واقع شده است، پارک گول هانی است، این پارک پر است از درختان چنار، چمن، آلاچیق و گل های رنگارنگی که به روحتان جلا می دهند. اگر تا انتهای این پارک قدم بزنید، به نقطه ای خواهید رسید که چشم انداز تنگه بسفر و دریای مرمر را می بینید که بسیار لذت بخش است. درون این پارک یک موزه تاریخ علوم و فناوری نیز قرار دارد که می توانید در صورت تمایل از آن نیز بازدید کنید.

موزه باستان شناسی استانبول
این موزه از سه ساختمان تشکیل شده است که در فضای باز جلو قصر توپکایی قرار دارند. در این موزه، مجموعه ای از آثار باقی مانده از هزاران سال پیش که از تمدن های حاکم بر ترکیه به جای مانده اند قرار دارد. موزه اصلی در سال 1891 تاسیس شده است که عثمان حمدی تلاش کرد برخی وسایل که از کشور های تحت سلطه امپراتوری عثمانی به جای مانده بودند، در این کشور نگه دارد. تابوت اسکندر، یکی از آثاری است که در این موزه قرار دارد، روی این تابوت که در لبنان کشف شده، نقوشی از جنگ های اسکندر گجستک نقش بسته است.
موزه تاریخ علوم و فناوری در اسلام
در غرب پارک گول هانی، که قبلا اصطبل قصر توپکاپی بوده است، موزه علوم و فناوری در اسلام قرار دارد. در این موزه از آثار دانشمندان و مخترعان مسلمان در زمان قرون وسطی رونمایی شده است. 
در این موزه، آثاری درباره موضوعاتی چون اخترشناسی، حمل و نقل، ریاضی، فیزیک، جنگ و پزشکی وجود دارد. البته یک نکته که لازم است اینجا به آن اشاره کنیم این است که آثاری که در این موزه به نمایش در آمده اند، بازسازی آنچه در گذشته بوده هستند و اصل نیستند. 
ایاصوفیه کوچک
ایاصوفیه کوچک را، یوستینیانوس برای دو قدیس به نام های سرگیوس و باکوس ساخته است. نام ایاصوفیه کوچک به جهت شباهتی است که این معماری به مسجد ایاصوفیه دارد. یوستینیانوس این کلیسا را پیش از ایاصوفیه ساخته است. در سال 1500 به دستور بایزید و توسط حسین آغا این کلیسا به مسجد تبدیل شد. بخشی از موزاییک های این بنا از بین رفته اند، ولی کتیبه یونانی یوستینیانوس، تئودورا (همسرش) و قدیسان در ردیف کتیبه ها قابل مشاهده هستند. سرستون های این بنا تزیین شده و ستون هایش از جنس مرمر است که آن را بسیار با شکوه می کند. 

بازدید از کاخ سلطان سلیمان

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

اطلاعات و هزینه بازدید از کاخ سلطان سلیمان استانبول

با توجه به این که کاخ سلطان سلیمان در منطقه سلطان احمد واقع شده است، می توانید خود را با وسیله های نقلیه عمومی مثل مترو به آنجا برسانید. برای این کار کافی است به ایستگاه سلطان احمد بروید و آن جا از مترو پیاده شوید. کاخ توپکاپی در زمستان، هر روز از ساعت 9 صبح تا 16:45 و در تابستان تا ساعت 18:45 است. آخرین زمان بلیط فروشی در این مجموعه 45 دقیقه قبل از بسته شدن آن است. یعنی زمستان ها در ساعت 16 و تابستان ها در ساعت 18 بلیط فروشی این مجموعه تمام می شود. بلیط این کاخ برای دیدن همه بخش های آن از 40 تا 65 لیر است. قیمت ورودی این کاخ 40 لیره است و برای بازدید از بخش حرمسرا باید 25 لیر اضافه پرداخت کنید.

اطلاعات و هزینه بازدید از کاخ سلطان سلیمان استانبول

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

سخن آخر

اگر قصد دارید با تور استانبول به این شهر زیبا سفر کنید، حتما توری را انتخاب کنید که شامل بازدید از کاخ توپکاپی باشد. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که این کاخ، بسیار بزرگ است و از بخش های زیادی تشکیل شده است و بازدید از تمام آن ممکن است شما را از گردش در دیگر نقاط استانبول محروم کند. از این رو بهتر است بخش هایی که به دیدنشان علاقه دارید را انتخاب کنید و با برنامه ریزی دقیق از آن ها بازدید کرده و بدین صورت در وقت خود صرفه جویی کنید تا بتوانید از دیگر دیدنی های استانبول هم دیدن کنید. کاخ توپکاپی در منطقه ای قرار دارد که می توانید به راحتی و در حداقل زمان به جاذبه های گردشگری دیگر که در نزدیکی آن است دسترسی داشته باشید. اگر قصد دارید تا به این جاذبه توریستی نزدیک باشید، هتل هایی در میدان سلطان احمد وجود دارد که این امر را برای شما میسر می کنند. 

نظرات کاربران

  1. مهدی نجفی مهدی نجفی 1402/06/06
    2 نفر پسندیدند
    واقعا جای زیبا و نوستالژیکی هستش. بنظرم هر کس که میره استانبول برای یکبارهم که شده باید از کاخ سلطان سلیمان دیدن کنه. هزینه بازدیدش هم زیاد نیست با مترو و اتوبوس هم در دسترسه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر