معرفی دریاچه وان (جاذبه‌های دیدنی دریاچه)

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/02/25
بازدید: 3157
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ترکیه یکی از کشورهای توریست پذیر است که سالیانه عده زیادی برای بازدید، تفریح، خرید، طبیعت گردی و دیدار از ساحل های زیبا به این کشور سفر می کنند. در ترکیه اغلب شهرها توریست پذیر بوده و به  دلیل داشتن یک ویژگی خاص مشهور هستند. مثلا آنتالیا به دلیل سواحل بسیار زیبایی که دارد طرفداران زیادی داشته و یا استانبول به دلیل اماکن تاریخی فراوان از شهرت زیادی برخوردار است. 
یکی دیگر از شهرهای ترکیه که آن هم به دلیل داشتن یک دریاچه زیبا محبوبیت زیادی نزد گردشگرها پیدا کرده، شهر وان ترکیه است. بزرگترین دریاچه ترکیه در شهر وان قرار دارد و به دلیل ویژگی های خاص و منحصر به فردش، افراد زیادی را با استفاده از تور وان به این شهر سفر می کنند. 
شهر وان، یکی از شهرهایی است که کمترین فاصله را تا مرزهای غربی ایران دارد. این شهر به دلیل اقلیم بسیار مناسب و دل انگیز، طبیعت جذاب و تماشایی، فراهم بودن امکان خرید و همچنین وجود دریاچه وان نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند و معمولا گردشگرانی که با تور ترکیه از این کشور دیدن می کنند، سعی می کنند در برنامه ای که برای سفر خود چیده اند، از این شهر نیز دیدن کنند.
این دریاچه یک محیط طبیعی و بسیار زبیا برای تفریح، گردش و حتی تفریحات آبی توریست ها و بازدید کنندگان فراهم کرده است. جالب است بدانید، می توانید بدون هیچ گونه مشکلی در این دریاچه به شنا بپردازید. 
در این متن قصد داریم در مورد دریاچه زیبای وان ترکیه صحبت کنیم و با زیبایی های که اطراف آن وجود دارد، نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. پس ادامه متن را با ما همراه باشید. 

دریاچه وان

دریاچه وان ترکیه؛ آشنایی با دریاچه‌ای توریستی

این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های خاورمیانه است و توانسته محیطی بسیار زیبا، جذاب و آرام را برای گردشگران فراهم کند. این دریاچه در ارتفاع 1640 متری از سطح دریا واقع شده است و 607 کیلومتر مکعب حجم آب در آن وجود دارد و 430 کیلومتر ساحل نیز به خود اختصاص داده است.
نکته ای که باید در مورد این دریاچه به آن اشاره داشت، این است که آب دریاچه وان شوری بسیار بالایی داد و به همین دلیل در طول فصل زمستان دچار یخ زدگی نمی شود. به ندرت بخش های شمالی و قسمت هایی که عمق کمی دارند، یخ می زنند.
فعالیت های آتشفشانی در طول سالیان دراز باعث ایجاد این دریاچه شده و آب موجود در آن نیز از آب های روانی که از کوه ها سرازیر می شود، تامین می شود. این دریاچه با داشتن طول 120 کیلومتری و عرض 80 کیلومتری، مساحتی حدود چهار هزار کیلومتر دارد.

عمق این دریاچه متغیر است. هر چه به سمت غرب حرکت کنیم عمق آب افزایش پیدا می کند و در عمیق ترین جاها به 450 متر می رسد. هر چه به سمت شرق حرکت کنیم، عمق آب کمتر شده و برخی جاها به 170 متر می رسد. 

ضلع شمالی این دریاچه به کوه سبحان و ضلع جنوبی آن به کوه های اختیار شهاب منتهی می شود. به دلیل شوری بیش از حد این آب، جانوران آبزی زیادی نمی توانند در آن زندگی کنند. اسیدیته آب این دریاچه نیز بالا است و امکان استفاده در کشاورزی و آب شرب را ندارد.

دریاچه وان در کشور ترکیه

اطلاعات بازدید از دریاچه وان

اگر دوست دارید در نزدیکی این دریاچه اقامت کنید، می توانید در یکی از هتل ها و مسافرخانه هایی که در شهر وان وجود دارد، ساکن شوید. البته امکان سکونت در شهرهایی مثل تاتوان، ادرمیت و اجریش نیز وجود دارد. این شهرها اطراف دریاچه وان قرار گرفته و محیط خوبی را برای اسکان مسافران فراهم کرده اند.
دریاچه وان برای کسانی که دوست دارند در کنار دریاچه چادر زده و یک شب را در فضای باز به سر کنند، موقعیت خوبی ایجاد کرده است تا بتوانند در کنار دریاچه کمپ بزنند.
در کنار اسکله دریاچه وان، رستورانی وجود دارد که اگر شما غذای خود را در این محل صرف کنید، می توانید از محیطی که برای کمپینگ در نظر گرفته، رایگان استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که اختلاف دمای شب و روز در این منطقه زیاد است و در صورت اسکان در کنار دریاچه، باید لوازم و تجهیزات مورد نیاز در هوای خنک و سرد را با خود به همراه داشته باشید. 
شهر وان یکی از شهرهای کوهستانی ترکیه است و به همین دلیل اقلیم سردی دارد. اگر مایلید تا از این دریاچه زیبا دیدن کنید، بهتر است زمانی را برای مسافرت خود انتخاب نمایید که هوای سرد و بارندگی در منطقه وجود نداشته باشد. بهتر است بعد از آنکه بارندگی های بهاره به اتمام رسید به این کشور سفر کرده و از دریاچه وان دیدن کنید. 
اگر دوست دارید خود را به این شهر وان برسانید، می توانید به صورت زمینی به این شهر رفته و از دریاچه آن دیدن کنید. نکته جالب آن است که شما می توانید از مرز رازی که یکی از مرزهای ترکیه و ایران است با طی مسافت 104 کیلومتر خود را به این دریاچه برسانید.

دریاچه زیبای وان

تفریحات و دیدنی های دریاچه وان

دیدن این دریاچه از نزدیک، برای برخی افراد که عاشق طبیعت و آب هستند، بهترین و زیباترین تفریح است، اما با این حال این دریاچه تنها به این بسنده نکرده و شرایطی را فراهم کرده است که طیف وسیعی از گردشگران در کنار دریاچه وان بهترین لحظات و ساعات سفر خود را تجربه نمایند.

جزیره آدیر

آدیر، بزرگترین جزیره موجود در دریاچه وان است و یک کلیسای تاریخی به نام سنت جرج در آن وجود دارد. این کلیسا قدمت زیادی دارد و اعتقاد بر این است که این محل در سال 1305 میلادی ساخته شده است. این کلیسا تا قرون 17 و 18 میلادی توسط مردم مورد استفاده قرار داشت. 

جزیره آکدامار

جزیره آکدامار بعد از آدیر، بزرگترین جزیره موجود در دریاچه است و کلیسایی به نام صلیب مقدس در خود دارد. علاوه بر وجود این کلیسای زیبا در آکدامار، شما می توانید به چشمه جوشانی که در شرق آکدامار قرار دارد رفته و زیبایی و پر آب بودن این چشمه را تماشا کنید.

کلیسای آلتینساج

کلیسای آلتینساج، در قسمت غربی دریاچه وان و بر روی یک تپه قرار دارد. با رفتن به بلندای تپه، مناظر بسیار زیاد و نمایی خارق العاده از دریاچه قابل مشاهده است. کلیسای آلتینساج قدمت زیادی دارد، اما هنوز هم توانسته پایداری خود را حفظ کند و محلی برای بازدید گردشگران باشد.

شهر احلات

قدمت و پیشینه شهر احلات را حدود سه هزار سال تخمین می زنند. این شهر در قسمت شمالی دریاچه وان قرار دارد و یکی از دلایلی که باعث شده این شهر بسیار مورد استقبال گردشگران واقع شود، گورستان های تاریخی است که در احلات وجود دارد. نکته ای که در این گورستان توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می کند، قبرهایی است که شکل های عجیب و چند بعدی دارند.
در مورد تاریخچه و قدمت این گورستان ها نظر یکسان و واحدی وجود ندارد. برخی، این گورستان را به زمان سلجوقیان و برخی به دوره های پادشاهان ارمنی، مغول ها و صفویان نسبت می دهند، اما اگر نظر تمام کسانی که در این رابطه صاحب نظر هستند را جمع کنیم، می توان به طور تقریبی گفت که این گورستان ها متعلق به قرون 12 تا 15 میلادی هستند.
اگر به بازدید از این شهر رفتید، از رفتن به موزه ای که در احلات وجود دارد، غافل نشوید. زمان ساخت این موزه به سال 1970 میلادی باز می گردد و اشیائی قدیمی مانند تندیس ها، ظروف و سرامیک هایی که از دوره سلجوقی باقی مانده در این موزه قرار داده شده است. برخی از اشیائی که در این موزه وجود دارد، قدمتی حدود چهار هزار ساله دارند.

گورستان گواش

یکی از شهرهایی که در جنوب دریاچه وان قرار گرفته است، شهر گواش است. در این شهر نیز یک گورستان قدیمی و تاریخی وجود دارد و قدمت آن را به قرون 14 تا 17 میلادی نسبت می دهند. یکی از جذاب ترین صحنه هایی که می توانید در این گورستان ببینید، قبر حلیمه خاتون، یکی از اعضای حکومتی ترکمنی قراقویونلو است. قبر حلیمه خاتون چند گوشه است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

شنا در دریاچه وان

شنا کردن در دریاچه وان

در دریاچه وان با وجود وسعت زیادی که دارد، محلی برای شنا به طور مختص در نظر گرفته نشده است، اما با این حال، هنوز هم می توان سواحلی را یافت که بهترین شرایط برای شنا کردن را در اختیار گردشگران قرار می دهد. یکی از این سواحل در شهر ادرمیت است که 20 کیلومتری جنوب شهر وان قرار دارد. 
اگر تصمیم داشتید در این شهر اقامت کنید، خوب است بدانید که برخی هتل ها، سواحل خصوصی برای خود ایجاد کرده و قایق هایی نیز در اختیار مهمانان خود قرار می دهند و شما به راحتی می توانید یک قایق سواری لذت بخش بر روی آب های دریاچه وان را تجربه کنید.

ماهیگیری

از دیگر تفریحاتی که می توان در این دریاچه به انجام آن مبادرت ورزید، ماهیگیری است. اگر از آن دست کسانی هستید که به ماهیگیری علاقه فراوان دارند، این دریاچه محیط بسیار خوبی برای این امر فراهم کرده است.

همه چیز درباره ترکیه - در رابطه با کشور ترکیه بیشتر بدانید.

علاوه بر ماهیگیری، تماشای ماهی در هنگام شنا نیز می تواند صحنه جذاب و تماشایی باشد. در برخی قسمت های دریاچه، سکوهایی تدارک دیده شده تا شما بتوانید به راحتی پرش ماهی ها به درون آب را مشاهده کنید. 

سخن آخر

دریاچه وان، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیزی دارد. در انتخاب این دریاچه به عنوان یکی از جاهایی که قرار است در سفر با تور ترکیه از آن بازدید کنید، به هیچ عنوان شک و تردید نداشته باشید. این شهر جذابیت های فراوانی برای شما می تواند داشته باشد. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 103 کاربر