بام قشم

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/07
بازدید: 1814
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قشم جزیره عجیبی است. نمی توان به هنگام انتخاب محلی برای سفر و گشت و گذار نام آن را در لیست مقاصد خود در نظر نداشته باشید. قرار داشتن این جزیره در کنار دریا، باعث شده سواحل زیبا و جزایر منحصر به فردی در این جزیره ایجاد شود. البته طبیعت نیز در این جزیره بیکار نمانده و دست به کار شده و صحنه ها و مناظر بسیار زیبا و بی بدیلی را در قشم خلق کرده است. یکی از این مناظر زیبایی که جا دارد در مورد آن ساعت ها صحبت شود، بام قشم است. شکل و شمایل متفاوتی که این بام با بقیه کوه هایی که شما می شناسید دارد، تنها یکی از زیبایی های منحصر به فرد این جاذبه طبیعی است. اگر بتوانید از ارتفاعات بام قشم صعود کنید، می توانید مناظر بسیار زیبایی را رو به روی خود به تماشا بنشینید.

بام قشم

بام قشم کجاست؟

سالانه گردشگران زیادی با تور قشم برای بازدید از بام قشم به این محل مراجعه می کنند. زیبایی و بکر بودن این منطقه یکی از جمله نکات مثبتی است که باعث شده این منطقه طرفداران زیادی پیدا کند. بام قشم را می توانید در غرب جزیره قشم پیدا کنید. این منطقه بین دو روستای بندر سلخ و روستای طبل قرار گرفته است. این بام در ارتفاعات غربی و فلاتی واقع بوده که از جمله گسترده ترین و وسیع ترین بخش های مرتفع جزیره قشم به شمار می رود.  ارتفاعات بالاتر این جزیره از سنگ آهک تشکیل شده و دامنه ها از ماسه سنگ و سلیت و مارن ساخته شده اند. ویو زیبایی که از جنگل های حرای جزیره قشم با بالارفتن از ارتفاعات بام قشم نصیب مسافران می شود، بسیار دیدنی و شگفت انگیز است. 

تور قشم لحظه آخری - بدون تخفیف به قشم سفر نکن؛ تخفیف 20 الی 70 درصدی روی آفر های ویژه لحظه آخر

تاریخچهٔ بام قشم

بام قشم علاوه بر زیبایی طبیعی، داستانی تاریخی نیز دنبال خود دارد. در سال‌های پیشین مردم زیادی این منطقه را به عنوان یک سکونتگاه موقت در زمان گرما و شرجی شدن هوا پذیرفته بودند. آن‌ها به آب‌ انباری که از سال‌ها پیش در این بام وجود داشته، پناه می‌آوردند. این آب انبار به نام آب انار بی‌بی هم شناخته می‌شود. علت این نام‌گذاری این است که بانوی نیکوکاری به نام صوغیه در سال 1202 دستور ساخت این آب انبار را صادر کرده بود. صوغیه همسر شیخ عبدالله است که حاکم آن منطقه در آن زمان بوده است. در این منطقه روستاهایی قدیمی نیز وجود دارد که کلات کشتار در دستهٔ معروف‌ترین آن‌ها قرار دارد. داستان جایی قابل توجه‌تر می‌شود که متوجه شویم باستان‌شناسان در این محدوده ابزارهایی از قبیل ساطور، سنگ مادر، تراشه‌های لوالوا و سوراخ‌کننده پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد طول سکونت انسان در این‌جا به بیش از ده‌ها هزار سال قبل بر می‌گردد. از این ابزار جهت شکار، کندن ریشهٔ گیاهان و پوست حیوانات استفاده می‌شده. قدمت آن‌ها بیشتر از صد و پنجاه هزار سال است که به دورهٔ پارینه سنگی می‌رسد و نشان می‌دهد اولین محل زندگی مردم در این جزیره همین اطراف بوده است. با توجه به چند ظرف سفالی پیدا شده مشخص می‌شود که بعد از اسلام نیز این منطقه محل سکونت انسان‌ها بوده. اما امروزه بام قشم به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده و ساکنین دائمی ندارد. 

ویژگی های طبیعی بام قشم چیست؟

بام قشم در ناحیهٔ غربی جزیرهٔ قشم قرار دارد که با نزدیک شدن به آن‌جا ارتفاعات گسترده‌ای مشاهده می‌شود که از فراز آن می‌توان چشم‌اندازی فوق‌العاده به جنگل‌های حرا، سواحل شمالی خلیج فارس و مناظر بی‌نظیر فرسایشی ژئوپارک قشم را تجربه کرد. بخش‌های حاشیه‌ای و دامنه‌های بام قشم از جنس ماسه‌سنگ، سیلت و مارن هستند و این در حالی است که قلهٔ بام دارای سنگ‌هایی با خاصیت آهکی است که می‌توان پوستهٔ صدفی آن‌ها را به سادگی حس کرد. کوه‌های این منطقه باتوجه به جنسی که دارند حاصل پس‌رفت دریا هستند. در واقع پایهٔ کوه‌ها از آتشفشان‌های قدیمی شکل گرفته‌اند و با رسوب املاح موجود در آب دریا برای سال‌های طولانی، ارتفاعات آهکی به وجود آمده‌اند. 

بهترین زمان سفر به قشم - اطلاع از بهترین زمان سفر به قشم بر اساس آب و هوا، خرید کردن و ... !

بهترین فصل و زمان بازدید از بام قشم

به صورت کلی جنوب ایران دارای آب و هوایی گرم و شرجی است. سفر به بام قشم هم نیازمند انتخاب زمان مناسب است تا مسافران هم بتوانند قیمت تور قشم به‌صرفه‌ای تهیه و هم بیشترین لذت سفر را تجربه کنند. پاییز و زمستان بهترین فصل‌های تجربهٔ این بازدید هستند. چون شدت تابش آفتاب در این فصول کمتر است و هوای خنک‌تری جریان دارد. هم‌چنین اگر در طول فصل‌های دیگر سراغ این مکان گردشگری می‌روید، بهترین زمان روز، صبح‌ زود و عصر است که نور خورشید شدتش کمتر است.

 جزیره قشم به دلیل قرار گیری در عرض هایی پایینی کشور، در اغلب اوقات سال آب و هوای گرمی دارد و تحمل این اقلیم برای برخی از مسافران سخت و آزار دهنده است. اما از آنجایی که این جزیره زیبایی های بسیاری دارد، نمی توان تنها به بهانه آب و هوا از دیدن جاذبه های طبیعی و گردشگری این جزیره و به خصوص بام قشم صرف نظر کرد. بهترین زمانی که می توان برای مسافرت به بام قشم پیشنهاد کرد، زمانی است که هوا در این ناحیه بهاری و معتدل باشد. معمولا در فصل های پاییز و زمستان هوای جزیره بسیار دلچسب است و موقعیت بسیار خوبی را برای رفتن به بام قشم فراهم می کند. نکته دیگری که باید در مورد بازدیدتان از بام قشم مد نظر قرار دهید، زمان است که شما تصمیم می گیرید به آنجا بروید. از آنجایی که ممکن است تمام مدت بازدید از این بام در زیر آفتاب باشید، سعی کنید حتما اوایل صبح را برای رفتن به آنجا انتخاب کنید تا هوا خنک باشد و نور خورشید نیز آن چنان شدید و آزار دهنده نباشد. معمولا کسانی که با تور داخلی به قشم سفر می کنند، دوست دارند حتما از بام قشم در بهترین فصل آن دیدن کنند.

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

 

بهترین زمان بازدید از بام قشم

چرا بام قشم میان گردشگران محبوب است؟

بام قشم برای جذب گردشگران مکانی بسیار منحصر به فرد است. اول اینکه اگر کسانی به بعد تاریخی و باستانی مناطق برای سفر نگاه کنند، این مکان قطعاً گزینهٔ مناسبی برایشان خواهد بود. زیرا قدمت صخره به دورانی خیلی دور برمی‌گردد. حتی اگر کسی به بعد باستانی یک مکان توجه نداشته باشد، جاذبه‌های طبیعی این  بام را نمی‌تواند به آسانی از دست دهد. چشم‌انداز این مکان آن‌قدر گسترده است که می‌تواند هر انسانی را مجذوب کند. از طرفی دیدن آسمان شب از بالای این بام برای کسانی که شیفتهٔ آسمان و نجوم هستند، تجربه‌ای خواهد شد که هرگز نتوانند لذتِ آرامش و تحقق رؤیای دیدن آسمانی پرستاره را از یاد ببرند. از یاد نبریم که این مکان برای عکاسان و کسانی که به دنبال مکان‌هایی خاص و کمتر دیده‌شده هستند، یک مکان ایده‌آل است. 

جاهای دیدنی قشم در شب - جاهای دیدنی که میتونید در شب های قشم ببینید

بام قشم

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

مکان‌ های دیدنی اطراف بام قشم کدامند؟

برای بازدید از بام قشم چندین دلیل می توان ذکر کرد. یکی از دلایل موجود، ظاهر متفاوت این بام است که در بالاتر در مورد آن صحبت شد، اما دیدار از بام قشم می تواند بنا به چند دلیل دیگر نیز صورت پذیرد که از آن جمله می توان به فاصله کم آن با دره تندیس و دره ستارگان اشاره کرد.  دره ستارگان، یک مجموعه متشکل از سنگ و آهک است که با بام قشم حدود نیم ساعت فاصله دارد. دره تندیس ها نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اطراف بام قشم هست که قبلا بستر دریا بوده و به همین دلیل شکل ها و تندیس های زیادی را می توان در این دره مشاهده کرد. برخی از این تندیس ها به قدری زیبا هستند که ممکن است تصور کنید یک مجسمه ساز چیره دست، دستور ساخت آن ها را صادر کرده است. اگر به این دره وارد شوید، می توانید در بافت تندیس ها آثاری از گذشته این دره مانند فسیل های ماهی، نرم تن ها و آبزیانی که در آن موقع در آب های موجود در این منطقه زندگی می کرده اند را بیابید. از دیگر جاهایی که حتما توصیه می کنیم همراه با بازدید از بام قشم از آن دیدن کنید، دره ستارگان است. این دره نیز به دره تندیس ها شباهت دارد و بومیان منطقه اعتقاد دارند که این دره از سقوط یک ستاره ایجاد شده است و به همین دلیل به این دره، دره ستارگان می گویند. برخی از مردم تصور می کنند این دره محل زندگی ارواح و اجنه است. 

مسیر دسترسی به بام قشم

نحوه دسترسی به بام قشم چگونه است؟

برای آنکه بتوانید خود را به بام قشم برسانید، باید مسیر خود را از روستای طبل آغاز کنید. همان طوری که بالاتر نیز به آن اشاره شد، بام قشم بین دو روستای طبل و سلخ قرار دارد. روستای طبل در غرب جزیره قشم قرار دارد و با مرکز قشم حدود 62 کیلومتر فاصله دارد. بعد از رسیدن به روستای طبل، باید خود را به سلخ برسانید. در این مسیر به جایی خواهید رسید که جاده ماشین رو ندارد. در این جا شما باید از خودرو خارج شده و به صورت پیاده راه خود را به سمت بام قشم ادامه دهید. حدود یک ربع طول می کشد تا شما بتوانید بام قشم را ملاحظه کنید. در سفر به مناطق جنوبی ایران به منظور تفریح و سیر و سیاحت، جزیرهٔ قشم یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. قشم از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار است که یکی از آن‌ها "بام قشم" است. این بام در لیست عجایب هفت‌گانهٔ جزیرهٔ قشم جای دارد. در ادامه به بیان اطلاعاتی برای آشنایی بیشتر با این مکان شگفت‌انگیز پرداخته می‌شود. برای رسیدن به این مکان زیبا، سه مسیر زمینی وجود دارد.

دو مسیر برای رسیدن از تهران و یک مسیر برای یافتن مسیر از خود جزیره‌ی قشم که در ادامه هر سه را بیان می‌کنیم. 

  1. مسیر اول: از اتوبان خلیج فارس تهران و سپس از آزادراه تهران-قم به قم بروید و مسیر خود را در جهت کاشان ادامه دهید. از اتوبان کاشان-نطنز به سمت یزد و بعد از آن به سیرجان بروید تا به بندرعباس برسید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به قشم بروید، خود را به بندر پل برسانید. این مسیر 81 کیلومتر است که حدود یک ساعت زمان می‌برد. بعد به مقصد بندر لافت، وارد شناورهای خودروبر یا لندینگ‌کرافت شوید. بام قشم در فاصلهٔ 36 دقیقه‌ای بندر لافت قرار دارد. اگر قصد نداشتید با خودروی شخصی بروید، می‌توانید به اسکلهٔ شهید حقانی بندرعباس بروید. با اتوبوس‌های دریایی به بندر شهید ذاکری یا درگهان قشم بروید. این اتوبوس‌ها از 6 صبح تا 11:30 شب به حمل و نقل مسافران مشغولند. زمان سفر با اتوبوس دریایی تا قشم 50 دقیقه و تا درگهان  1 ساعت و 30 دقیقه است. این اتوبوس‌ها در روزهای دریایی مسافر جابه‌جا نمی‌کنند.
  2. مسیر دوم: فاصله تهران تا بندر پل از این مسیر هزار و ۳۴۹ کیلومتر است. این مسیر از قم، کاشان، اصفهان، شیراز، جهرم و لار می گذرد و در نهایت به بندر پل می‌رسد. از بندر پل با ماشین وارد شناورهای خودروبر و یا لندینگ کرافت شوید تا به بندر لافت برسید. اگر قصد ندارد با ماشین به قشم بروید، مسیر را تا بندرعباس ادامه دهید. ماشین خود را پارک کنید و سپس از طریق اسکله شهید حقانی به قشم بروید. بام قشم در غرب جزیره واقع شده است. از بندر لافت یا اسکله شهید ذاکری به سمت غرب بروید تا به روستایی به نام طبل برسید و سپس مسیر را به سمت روستای صلخ ادامه دهید. با توجه به تابلوهای کنار جاده مسیر خود را پیدا می‌کنید. بام  بین این دو روستا است. بعد از اتمام مسیر باید ماشین را پارک کرده و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید تا به بام برسید. اگر به مشکلی برخوردید می توانید از محلی‌های خونگرم منطقه کمک بگیرید.
  3. مسیر سوم: برای رسیدن به بام قشم از مرکز جزیره باید 13 دقیقه راه به سمت غربی آن طی کنید. در این مکان جاده‌ها نام‌های مشخصی ندارند اما تابلوهای راهنما در سرتاسر مسیر به کمک شما می‌آیند. در مسیر میان قشم تا بام باید از روستاهای دهخدا، سهیلی و هفت رنگو عبور کنید.

بام قشم

راهنمای سفر به قشم - اطلاعاتی کامل از بزرگترین جریره خلیج فارس!

وسایل و تجهیزات در سفر به بام قشم

  • لباس خنک. 
  • زیرانداز. 
  • آب معدنی و نوشیدنی‌های خنک دیگر. 
  • کرم ضدآفتاب. 
  • خوراکی خشک و کنسروی. 
  • کفش مناسب راه رفتن در شن.
  • لباس اضافه از آن‌چه بر تن دارید. 
  • عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر. 
  • اطلاعات بازدید از بام قشم

از آن‌جایی که این بام یکی از مکان‌هایی است که چندان شناخته‌شده نیست، امکانات زیادی نمی‌توانید در آن بیابید. پس بهتر است همان‌طور که در ادامهٔ مقاله به تعدادی از وسایل لازم اشاره شده، لوازم مورد نیازتان را برای یک گردش خوب بردارید. هر ساعت از روز که اراده کنید امکان بازدید از این مکان وجود دارد و محدودیت زمانی ندارد. البته بهتر است قبل از گرم‌شدن هوا به این گردش بروید. برای اینکه شب کم‌نظیر آن‌جا را ببینید، با تورها همراه بشوید یا یک راه‌بلد داشته باشید. هم‌چنين باید اشاره کرد که بازدید از این منطقه هزینهٔ ورودی ندارد. اگر می‌خواهید به قله برسید، یک کفش نرم و راحت مهم‌ترین وسیله‌ای است که باید با خود داشته باشید. قلهٔ این بام شما را با شگفتی رو به رو می‌کند.

اقامتگاه بوم گردی قشم - برای اقامت در قشم از اقامتگاه های این جزیره استفاده کنید

اقامتگاه های نزدیک به بام قشم

همان‌طور که ذکر شد این مکان یک مکان مسکونی نیست اما برای راحتی و اقامت شما، علاوه بر هتل‌های مرکز شهر، اقامتگاه‌هایی نزدیک به بام هم وجود دارند که تجربهٔ جذابی خواهند بود. نام چند اقامتگاه را برای آشنایی بیشتر ذکر می‌کنیم:اقامتگاه بوم‌گردی پسر ناخدا امینی. 
اقامتگاه بوم‌گردی باغ هنر قشم.
اقامتگاه بوم‌گردی باغ آیین‌های زینت.
اقامتگاه بوم‌گردی پیر حرا قشم.
نحوهٔ دسترسی به بام قشم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 102 کاربر