تنگه واشی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 6055
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر به فکر این هستید آخر هفته خود را چگونه بگذرانید و یا از گرمای تابستان به یک جای خنک و دنج با طبیعت زیبا پناه ببرید، باید بگوییم تنگه واشی می‌تواند بهترین گزینه برای شما خواهد بود. همچنین در دسته یکی از آبشارهای تهران قرار دهید.
اگر دوست دارید اطلاعات دقیق‌‌تری در مورد تنگه واشی و نحوه رفتن به آنجا و امکانات سفر و چیزهایی که لازم دارید با خود ببرید به دست آورید. با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با تنگه واشی و جاذبه‌های دیدنی آن در اختیار شما قرار دهیم.

 

تنگه واشی


آشنایی با تنگه واشی

تنگه واشی به دلیل داشتن طبیعت بکر و آب و هوای بسیار خنک آن در فصل تابستان مقاصد بسیاری از شهرستان‌های اطراف است و روزهای تعطیل تعداد زیادی تور طبیعت گردی به این منطقه سفر می‌کنند تا به دور از روزهای داغ تابستان یک روز خوش آب و هوا را بگذرانند. 
این منطقه از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول تنگه واشی و قسمت دوم را ساواشی می‌گویند. به دلیل نامگذاری قسمت اول، کل این منطقه به تنگه واشی معروف شده است. 
قسمت اول تنگه واشی شامل ۲۵۰ متر است که از ابتدای تنگه شروع شده و با رسیدن به دشت ساواشی پایان می‌‌یابد. قسمت دوم شامل ۱۷۰۰ متر است که به دشت ساواشی شناخته می‌شود. بعد از پیاده روی لذت بخش تنگه واشی به آبشار انتهای آن میرسید که خستگی را از تن آدم بیرون می‌کند.

 

جریان آب در تنگه واشی

 

تنگه واشی در زمستان

از آنجا که این طبیعت بکر در منطقه‌ای کوهستان واقع شده، پس می‌توان گفت این جاذبه در فصل زمستان سرمای غیرقابل تحملی به خود می‌گیرد، البته که در برخی فصل‌ها نظیر: بهار هم این طبیعت سرمای زمستانی دارد و هنگامی که وارد آب می‌شوید، سرما را با نسیم سرد را کامل حس می‌کنید.

 

تنگه واشی در زمستان و تابستان

 

تنگه واشی در تابستان

تقریبا در هر طبیعتی، فصل تابستان بهترین فصل برای بازدید از آن است، تنگه واشی از این قاعده مستثنی نیست. البته باید این را هم در نظر داشته باشید، قبل از آنکه بخواهید به سمت تنگه واشی حرکت کنید، از وضعیت جوی و آب و هوایی منطقه باخبر باشید. در مواقع نادر امکان دارد تنگه واشی میزبان رعدوبرق و بارش‌ها ناگهان شدید باشد که همین امر می‌تواند شرایط و جان بازدیدکنندگان را به خطر بی‌اندازد. از آنجا که تهران تا فیروزکوه 170 کیلومتر فاصله دارد، پس بهترین زمانی که می‌توانید به فکر حرکت باشید، صبح زود است.

دیدنی ها و جاذبه های تنگه واشی

در ابتدا مسیر تنگه واشی روستایی به نام روستای جلیزجند وجود دارد که در این روستا مسیر پرپیچ و خم است. در اواسط و برخی از مسیر‌های این روستا، قسمت‌های باریکی وجود دارد که توریستان فقط می‌توانند پیاده آن را طی کنند و از آب و هوا لذت ببرند.

هنگامی که این روستا را پشت سر می‌گذارید، مزارع گندم، سیب زمینی و باغ‌های میوه به چشم می‌خورد که از جذابیت‌های تنگه واشی به حساب می‌آید. قسمت ابتدایی تنگه هیچ محیطی را برای استراحت و ایستادن وجود ندارد و برای لذت بردن از این طبیعت باید وارد آب شوید تا مسافت یک و نیم کیلومتر را طی کنید. سپس هنگامی که این مسیر به پایان رسید، وارد دشت زیبای ساواشی می‌شوید. این دشت بهترین گزینه برای استراحت کردن است.

 

جاذبه های دیدنی تنگه واشی

 

سپس پس از روستای دشت، وارد تنگه دوم می‌شوید ک به تنگه سا سنگلاخی مشهور است. صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی از الزامات این تنگه محسوب می‌شود. عمق آب و مسیر تنگه سا از تنگه واشی کمتر است. آبشار کوچکی که در این جزیره به وجود آمده، باعث شده تا زیبایی این منظره دوچندان بشود؛ اما باید مراقب سنگ‌های خیس این تنگه باشید! پس از اتمام یافتن مسیر تنگه سا وارد آبشار ساواشی می‌شوید که زیبایی این آبشار می‌تواند خستگی مسیر طی شده را جبران کند.

کتیبه های تاریخی تنگه واشی 

در مسیر تنگه واشی ۳ کتیبه تاریخی وجود دارد که مربوط به دوره قاجار است. وجود این کتیبه‌ها به جاذبه دیدنی تنگه واشی ارزش بیشتری می‌بخشد. این کتیبه‌ها به کتیبه تنگه واشی معروف هستند. دو کتیبه دیگر هم مانند کتیبه تنگه واشی وجود دارد. یکی در پشت تونل وانا در جاده هراز و دیگری در چشمه‌علی شهرری قرار دارد. این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده‌اند، بسیاری از مورخین دلیل ساخت این کتیبه‌ها توسط فتحعلی شاه قاجار را دیدن کتیبه‌های شهر پادشاهی قبل خود یعنی شیراز می‌دانند.
بزرگ‌‌ترین کتیبه این تنگه واشی نقش شکارگاهی است که تصویر شکارهای شاه را به نمایش می‌گذارد. اگر خوب به این تصویر دقت کنید تصویر علی قلی میرزا، عباس میرزا و علی نقی میرزا، سه پسران فتحعلی شاه را مشاهده می‌کنید.

 

کتیبه تنگه واشی

 

مسیر تنگه واشی

همانطور که گفتیم مسیر شما داخل رودخانه‌ای با آب بسیار سرد است، پس یادتان باشد در هنگام رد شدن مواظب پاهایتان باشید و آن‌ها را بر روی سنگ‌های درشت بگذارید تا احتمال لیز خوردن و افتادن در آب برای شما کاهش پیدا کند. 
بعد از گذشتن از تنگه اول زمانی که به دشت می‌رسید، می‌توانید در آنجا استراحت کنید و انرژی کافی برای رسیدن به آبشار را به دست آورید. در دشت تنگه واشی محلی‌ها به پذیرایی شما می‌آیند تا انواع خوراکی‌هایی مانند آلوچه، نعنا جنگلی و صحرایی را به عنوان سوغاتی به شما عرضه کنند. 
تنگه دوم یک تنگه سرسخت‌تر از تنگه اول است. در مسیر، دیواره‌هایی را مشاهده می‌کنید که از آن‌ها آب روان جاری شده است. بعد از گذراندن ۸۰۰ متر به آبشار ۱۵ متری می‌رسید که در زیر آبشار یک استخر با عمق یک متری و با وسعت ۵۰ متری پیش روی شما قرار می‌گیرد.

نکات مهم برای بازدید از تنگه واشی 

از آنجا که کوه‌نوردی و رودخانه‌نوردی در مسیر طی کردن تنگه واشی و ساواشی در انتظار شماست بهتر است وسایل مورد نیاز را همراه خود داشته باشید و تا جایی که امکان دارد تنها وسایل ضروری در کوله خود قرار دهید تا هم سبک و هم کاربردی باشد.

 

نکات مهم در حین سفر به تنگه واشی


برخی از این وسایل مورد نیاز شامل یک غذای سبک و آب معدنی، لباس گرم، کفش مناسب برای کوهنوردی است. به همراه داشتن یک دمپایی هم می‌تواند در این گردش کمک کننده باشد. 
از آنجا که بعد از تنگه دوم با دشت سرسبزی مواجه می‌شوید، در این منطقه تابش نورخورشید مستقیم‌تر است بنابراین استفاده از عینک، کلاه‌آفتابی و همچنین ضدآفتاب را فراموش نکنید.
از آنجا که این مسیر کمی طولانی است و ممکن است قسمت‌هایی از آن عمق آب زیاد شود از آوردن کودکان خردسال و افرادی که توانایی پیاده‌روی زیاد از حد را ندارند خودداری کنید.
امیدواریم در سفرتان به تنگه واشی شما هم دوست‌دار طبیعت باشید و آوردن کیسه زباله جهت ریختن زباله‌هایتان داخل آن را فراموش نکنید. بدون شک در طول مسیر با اسب‌ها مواجه خواهید شد. سعی کنید به آرامی از کنار آنها بگذرید و با سر و صدای ناگهانی موجبات ترس و فرار آن‌ها را فراهم نکنید. اگر در مسیر احساس خستگی کردید می‌توانید از اسب‌ها، قاطرها و سایر حیوانات باربر محلی استفاده کنید تا عبور از تنگ واشی برایتان راحت‌تر شود.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری فیروزکوه قرار گرفته است، برای رسیدن به این منطقه لازم است تا در مسیر تهران به دماوند، قبل از رسیدن به فیروزکوه وارد فرعی که در سمت چپ جاده قرار دارد وارد شوید. در حد فاصل 2 کیلومتری از فیروزکوه می‌توانید جاده تنگه واشی را به خوبی مشاهده کنید.
اگر قصد دارید از تهران به سمت فیروزکوه بروید باید از اتوبان شهید بابایی به سمت رودهن دماوند و جاده فیروزکوه حرکت کنید. بعد از این که به جاده فیروزکوه رسیدید، پیدا کردن جاده تنگه واشی دشواری خاصی ندارد.
بعد از این که وارد جاده تنگه واشی شدید، با طی کردن حدود ۹ کیلومتر به روستای جلیزجند می‌رسید. در اطراف این روستا دشت بسیار سبزی مشاهده می‌شود که شامل مزارع‌گندم، باغ‌های بسیار زیبا و زمین‌های سیب زمینی است. بعد از طی کردن این روستا به دشتی می‌رسید که در کنار آن رودخانه‌ای قرار گرفته شده، لازم است تا در این قسمت خودرو خود را پارک کرده و با پای پیاده به سمت تنگه واشی راه را ادامه دهید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر