تنگه هلت

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/05/11
بازدید: 1496
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 یکی از زیباترین شهرهای کشور ما، شهر خرم آباد است که شما در آن می توانید جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی را مشاهده کنید. به صورت کلی تور لرستان برای گردشگرانی که به دنبال یک منطقه خارق العاده هستند، بهترین گزینه محسوب می شود زیرا شما در این تور هیجان انگیز می توانید از آبشارهای طبیعی بسیار دیدنی و فوق العاده ای که در این استان وجود دارد بازدید کرده و یا در صورت علاقه به موضوعات تاریخی سری به مکان ‌های تاریخی و باستانی استان لرستان زده و از آن ها بازدید کنید.
در این مطلب قصد داریم تا به سراغ یکی از جاذبه ‌های طبیعی این منطقه به نام تنگه هلت رفته در رابطه با شرایط فوق العاده آن صحبت کنیم. برای افرادی که علاقه مند به طبیعت گردی هستند و دوست دارند تا تخلیه هیجانی با تفریح صخره نوردی را تجربه کنند، تنگه هلت بهترین گزینه برای آن ها محسوب می ‌شود.

 

تنگه هلت

 

تنگه هلت، رودخانه در دل زاگرس

تنگه هلت در لرستان، یکی از جاذبه ‌های طبیعی فوق العاده خرم آباد و شهرستان پلدختر است. ویژگی این مکان دیدنی شرایط آب و هوایی خنک و مطلوب آن است که باعث شده تا این تنگه به یک مقصد فوق العاده برای افرادی که قصد دارند تا از گرمای شهری فاصله گرفته و یک سفر هیجان انگیزی را تجربه کنند تبدیل شود. 
برای آن که به این تنگه بسیار زیبا سفر کنید لازم نیست تا وسایل کاملی به همراه خود داشته باشد و شما می توانید با وسایل حداقلی ولی ضروری، به بازدید این تنگه آمده و از آن دیدن کنید.
نکته بسیار مهمی که در رابطه با تنگه هلت وجود دارد این است که این تنگه در واقع رودخانه ای در دل زاگرس است که مسیر طولانی و آب سردی دارد و به همین دلیل افرادی که قصد بازدید از این منطقه را دارند باید آمادگی جسمانی بسیار بالایی داشته باشند از این رو تنگه هلت برای افراد سالمند، کودکان، معلولان و افرادی که مشکلات استخوانی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
تنگه هلت یک جاذبه گردشگری طبیعی است که در طول زمان و با گذشت دوره های مختلف به وجود آمده است. اگر بخواهیم به علت ایجاد این تنگه اشاره کنیم باید گفت که این تنگه که یکی از زیباترین مکان هایی است که در استان لرستان قرار دارد، در نتیجه گذر رودخانه از دل کوه و در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده است. آبی که نتوانسته کوه را بشکافد و از آن عبور کند، مسیر تازه ای را انتخاب کرده و تنگه ای برای خود به وجود آورده است.
نامگذاری این تنگه به یکی از طوایف لر باز می ‌گردد که هلد نام دارد و به همین دلیل این تنگه بین افراد بومی و محلی به اسم تنگه هلد نیز شناخته می شود.

 

تفریح در تنگه هلت

 

تفریح در تنگه هلت

شما میتوانید تفریحات مختلفی را در تنگه هلت تجربه کنید اما لازم است تا به نکات ایمنی بسیار مهم نیز توجه داشته باشید. بهترین تفریح در این تنگه صخره نوردی است و افراد بسیار زیادی برای انجام این تفریح به تنگه هلت می آیند.
امکان شنا کردن و آب تنی نیز در این تنگه فراهم است اما باید توجه داشته باشید که پیش از شنا کردن لازم است تا مسیر تان را به درستی بررسی کنید و از مسیری شنا کنید که با سنگ برخورد نداشته باشید زیرا یک برخورد کوچک با سنگ می تواند حوادث ناگواری را برای شما رقم زند.

 

آبشار سفید الیگودرز - دیدنی ترین آبشار لرستان


موقعیت این تنگه در دل کوه می باشد و به همین دلیل شما باید به این نکته توجه داشته باشید که احتمال ریزش سنگ ها بر اثر ارتعاش صدا وجود دارد پس باید از فریاد زدن در تنگه هلت خودداری کنید.
متاسفانه بسیاری از افراد در هنگام تفریح در تنگه هلت با خود خوراکی به همراه می ‌آورند اما باید این موضوع را بدانید که آوردن و خوردن خوراکی در تنگه باعث می ‌شود که در طول مسیر و رها کردن پسماند زباله های تولیدی سبب می شود تا به مرور محیط تنگه و به خصوص رودخانه آن آلوده شود از این رو سعی کنید تا از آوردن خوراکی به درون تنگه خودداری کنید و یا همواره پلاستیک های زباله ای با خود به همراه داشته باشید.
در اطراف تنگه هلت شما می توانید به بازدید روستای کرکی، روستای پا علم یا پا تنگه و شهر پلدختر رفته و از این مکان های دیدنی بازدید کنید. هریک از روستاها و شهرهای گفته شده دارای مناظر طبیعی و تاریخی خارق العاده هستند که می تواند تبدیل به یک سفر و گردش جداگانه برای شما شود.

 

سفر به تنگه هلت


نکات ضروری برای گردشگران تنگه هلت


برای آن که به تنگه هلت سفر کنید لازم است تا نکات ضروری و بسیار مهمی را دانسته و به آن عمل کنید. در وهله اول بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت اواخر مرداد تا اوایل پاییز است و فصل تابستان بهترین گزینه برای سفر به این منطقه می باشد.
فصل زمستان فصل مناسبی برای بازدید از این تنگه نیست، زیرا ریزش ‌های جوی در این مدت به طرز چشم گیری افزایش پیدا می ‌کند و همین مسئله می‌تواند سفر شما را دچار مشکل کند.
برای این که بتوانید در سفر خود به تنگه هلت تجربه فوق‌ العاده‌ ای داشته باشید لازم است تا وسایل ضروری به همراه آورید که این وسایل نظیر پاوربانک، کاور های ضد آب، لباس، کلاه، عینک آفتابی، داروهای ضروری، تلفن همراه، غذای آماده و میان وعده می باشند.
سعی کنید تا به همراه خود برای سفر به تنگه هلت دمپایی نیز به همراه داشته باشید تا در هنگام عبور از تنگه دمپایی را به جای کفش هایتان پا کنید. نکته دیگری که باید در سفر به تنگه بدانید این است که بهترین زمان برای رفتن به تنگه هلت در ساعات اولیه روز می باشد. 

 

دیدنی های تنگه هلت


اطلاعات بازدید از تنگه هلت
آدرس این تنگه بسیار زیبا در استان لرستان، شهرستان پلدختر، آزاد راه خرم آباد-اندیمشک، بین تونل خرگوشان ۱ و ۲ است.
برای دسترسی به این تنگه باید تا انتهای تونل خرگوشان 1 حرکت کنید و پس از خارج شدن از تونل و پیش از وارد شدن به تونل خرگوشان 2 مسیر خاکی را در پیش گرفته و در آن جا ماشین خود را پارک کنید. سپس در سراشیبی خاکی به سمت پایین حرکت کرده تا به ورودی تنگه رسیده و به تنگه هلت وارد شوید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر