ساحل چمخاله

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/07/27
بازدید: 2345
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

چمخاله یکی از شهرهای ساحلی استان گیلان است که دومین قطب گردشگری این استان، بعد از بندرانزلی محسوب می‌شود. این شهر زیبا، در مساحت کوچک خود مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیدنی شگفت‌انگیز را جای داده است. ییلاق خوش آب‌و‌هوا و تماشایی، جزیره‌ای کوچک در کنار دریای خزر و ساحلی وسیع و بسیار زیبا، تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های چمخاله هستند.

 

چمخاله

 

چمخاله کجاست؟

چمخاله یکی از شهرهای شهرستان لنگرود از استان گیلان است. این شهر در شرق شهر رشت واقع شده است. برای اینکه از رشت به چمخاله بروید، باید در مسیری ۵۰ کیلومتری ابتدا از شهر لاهیجان گذر کنید تا به شهرستان لنگرود برسید. از آنجا نیز مسیری حدود ۱۰ کیلومتری را بپیمایید تا به چمخاله برسید. برای رفتن از سمت استان مازندران به چمخاله، باید از شهرهای آمل و چالوس، رامسر و چابکسر گذر کنید تا به لنگرود برسید.

 

چمخاله

 
تاریخچه چمخاله گیلان

چمخاله همانند اکثر شهرهای شمالی کشور، قدمتی طولانی دارد. بطوریکه در متون تاریخی مربوط به قرن پنجم هجری قمری از آن نام برده شده‌است. بنابر اسناد تاریخی یافت شده نادرشاه افشار برای مبارزه با تاتارهای شرق مازندران شهر چمخاله را برای ایجاد پایگاه نظامی انتخاب کرده بود. همچنین جهت توسعه تجارت آبی، در این شهر کارخانه کشتی سازی ساخت. از دیگر وقایع مهم شهر چمخاله در زمان نادرشاه کوچ خیل عظیمی از مردمان کرد به این منطقه است. هم‌اکنون نیز بسیاری از هموطنان ساکن این خطه از شمال کشور به زبان کردی گویش می‌کنند. عده‌ای براین عقیده هستند این افراد جهت دور ماندن از جنگ‌هایی که در آن زمان در نواحی کردنشین در جریان بوده‌است به این نواحی کوچ کردند و عده‌ای دیگر معتقدند به دلیل اینکه آن زمان چمخاله یکی از تبعیدگاه‌های ایران بود این مردمان در اصل به این شهر تبعید شدند. چمخاله تا قبل از سال ۱۳۸۸ یکی از روستاهای لنگرود بود. بعدها در تاریخ ۱۲/مهر/۱۳۸۸ به پیشنهاد وزارت کشور با چندین روستای اطراف ادغام شد و شهر چاف و چمخاله نامیده شد.

 

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

 

چمخاله


ساحل چمخاله

اگر عاشق دریا و ساحل هستید، چمخاله یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. ساحل متفاوت این شهر یکی از پرطرفدارترین مقصد‌ها برای مسافران شمال کشور است. ساحلی وسیع با وسعت ۷۰۰ متر که بسیاری از زمین‌ها و اراضی کشاورزی در کنار آن قرار دارد و زیبایی آن را دوچندان کرده است. در این ساحل شما منظره حیرت‌انگیز پیوستن رودخانه به دریا را از نزدیک مشاهده می‌کنید. علاوه براین می‌توانید از تفریحات لذتبخش ساحل چمخاله نیز استفاده کنید و ساعات زیبایی را برای خود و خانواده خلق کنید. تعدادی از تفریحات ساحل چمخاله به شرح زیر است:

  • قایق‌سواری
  • جت اسکی
  • شاتل
  • بنا
  • شنا در محدوده‌های تعیین شده
  • دوچرخه سواری
  • موتور چهارچرخ
  • فوتبال یا والیبال
  • پارک بازی کودکان
  • اسب سواری 

ساحل چمخاله به دلیل تجهیزات و زیبایی بی‌نظیر خود در سال ۹۵ عنوان بهترین ساحل ایران را کسب کرد.

 

ساحل چمخاله

 
آب و هوای چمخاله

چمخاله همانند اغلب شهرهای شمال کشور آب‌و‌هوایی گرم و مرطوب دارد. در تابستان به دلیل رطوبت دریای خزر اغلب روزها گرم و شرجی است اما در بهار و اوایل و اواسط پاییز هوایی معتدل و دلپذیر در انتظار شماست.

 
بهترین زمان سفر به چمخاله

چمخاله در هر فصلی از سال زیبایی‌های به خصوص خود را دارد. اگر در فصل بهار به این شهر زیبا سفر کنید، باید خود را آماده باران‌های بهاری کنید زیرا در اکثر روزهای این فصل هوا ابری یا بارانی است. اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب کردید می‌توانید از طبیعت سبز و دریای آرام این شهر ساحلی لذت ببرید. ضمن طبیعت‌گردی و بازدید از جنگل‌ها و ییلاق این منطقه می‌توانید از تفریحات آبی در ساحل چمخاله استفاده کرد و یا با شنا و آب‌تنی در دریای مازندران گرمای تابستان را فراموش کنید. 
خطه شمالی کشور پاییزی شگفت‌انگیز دارد. اگر شانس این را داشتید که فصل پاییز به این شهر سفر کنید، طبیعت مملو از رنگ‌های زیبا را نظاره می‌کنید. اگر کمی دقت کنید برگ‌ریزان درختان در هوهوی باد پاییزی را مشاهده می‌نمایید و صدای خش خش آن‌هارا زیر پاهایتان می‌شنوید که روحتان را جلا می‌دهد. شاید هم رگبار و باران پاییزی را دیدید و دریای طوفانی که موج‌هایش به جوش و خروش افتاده‌اند. و در زمستان نیز می‌توانید  درختان آرمیده را مشاهده کنید و جنگلی که در سرما به سکوت فرا رفته است…

 

چمخاله


مسیر دسترسی به چمخاله

برای رفتن به چمخاله باید ابتدا به شهر لنگرود بروید. سپس از لنگرود حدود ۱۰ کیلومتر به سمت شرق رانندگی کنید تا به این بهشت برین برسید. اگر از مبدا رشت به این شهر سفر می‌کنید باید اول به شهر لاهیجان بروید و از آنجا حدود ۵۰ کیلومتر دیگر به سمت شرق رانندگی کنید تا به چمخاله برسید.

فاصله تهران تا چمخاله

اگر قصد دارید سفر خود را از تهران شروع کنید، راهی به طول ۳۸۰ کیلومتر پیش رو دارید. یعنی بعد از حدود ۵ ساعت رانندگی به چمخاله خواهید رسید. کافی است بعد از رسیدن به چالوس به سمت رامسر رفته و از آنجا راه لنگرود را در پیش بگیرید تا بعد از آن به چمخاله برسید.

 

چمخاله

 

فاصله رامسر تا چمخاله

اگر میخواهید از سمت مازندران به سمت چمخاله حرکت کنید و یا قصد دارید سفری هوایی داشته باشید، در هر دو حالت باید ابتدا وارد رامسر شوید. فاصله رامسر تا چمخاله ۷۰ کیلومتر است و شما حدودا طی زمان یک ساعت و ۱۳ دقیقه به این شهر خواهید رسید.

جاذبه‌ های گردشگری چمخاله

اگر قصدتان از سفر بازدید از جاذبه‌های طبیعی بکر است یا اینکه تماشای محلی متفاوت از آن‌چه تاکنون دیده‌اید را دوست دارید، و یا قصد اقامت در ساحلی خاص و زیبا و البته مجهز دارید باید به چمخاله سفری داشته باشید. در این شهر می‌توانید از جزیره کوچک فلامینگو بازدید کنید یا ییلاق زیبای لیلاکوه را به نظاره بنشینید و لذت ببرید. چمخاله برای هر فردی با هر سلیقه‌ای پیشنهادی دارد!

 

چمخلا

 

جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا

این جزیره کوچک زیبا که در دل شهر چمخاله جای دارد به واسطه رودخانه این شهر که در نهایت به دریای خزر می‌پیوندد به وجود آمده است. این جزیره در ۲ کیلومتری شهر قرار دارد و با سفر به این منطقه علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های این بهشت کوچک، می‌توانید از تفریحات آن نظیر جت اسکی، پاراموتور، فلای برد، شاتل سواری و قایق‌سواری بهره بیرید و آدرنالین خون‌ خود را چندین برابر کنید!

 
منطقه گالشکلام

با سفر به این منطقه روستایی می‌توانید زمین‌های سرسبز و بکر را ببینید که گاوها و گوسفندان درحال چرا روی آن هستند. علاوه‌براین می‌توانید رودخانه و تالاب و مرداب‌های ساحلی این منطقه را ببینید و مجذوب زیبایی آن شوید.

 

چمخلا

 
لیلا کوه

سفر شمال بدون بازدید از ییلاقات آن قطعا لطفی نخواهد داشت. طبیعت لیلا کوه یکی از زیباترین ییلاقات خطه شمال کشور است که قطعا شما را محصور خود می‌کند. زیبایی این منطقه فراتر از کلمات است در توصیف آن همین بس که گویی مخملی سبز رنگ به سرتاسر کوه کشیده شده باشد. علاوه بر این بوی درختان پرتقال و زمین‌های چای هوش از سر خواهد برد. لیلاکوه در ۳ کیلومتری چمخاله قرار گرفته است.

 
رودخانه و تالاب چمخاله

یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر چمخاله رودخانه و تالاب ای شهر است. این رودخانه پرآب و پر عمق محل زندگی بسیاری از پرندگان است که به زیبایی آن افزوده است. در دوران قدیم کشتی‌های ایرانی و روسی نیز از این رودخانه تردد می‌کردند. عمق این رودخانه در برخی از قسمت‌های آن بیش از ۵ متر می‌شود و در انتها به دریای خزر می‌پیوندد.

 

چمخاله

 
روستای سلیم چاف

یکی از دیدنی‌ترین مناظری که می‌توانید در سفر خود به شمال کشور تجربه کنید روستای سلیم چاف است. نیزارها و رودخانه قشنگی که به دریا متصل می‌شود در حالی که در اطراف محل این اتصال شالیزارهای زیبا و تماشایی وجود دارد از جذاب‌ترین منظره‌هایی است که می‌توانید مشاهده کنید.

 
پول چوبی و پارک جنگلی توسکا

اگر طبیعت زیبای چمخاله هنوز نتوانسته شمارا سحر کند، پس شمارا به پارک جنگلی توسکا دعوت می‌کنم. پارکی مملو از درختان کهن سال که سایه شاخ و برگ‌هایشان در سراتاسر جنگل گسترانیده شده و صدای پرندگان و بلبل‌های خوش آواز مدهوشتان می‌کند. برای ورود به این پارک جنگلی باید از روی پلی چوبی و قدیمی گذر کنید که حس زیبای نوستالژی را برای شما خواهد داشت. این محل آرامشی غیرقابل وصف به شما هدیه خواهد داد بطوریکه خستگی چندین ماه کار و شلوغی شهر را از تن شما بیرون خواهد کرد!

 

چمخلا


رستوران های چمخاله

بی‌شک غذاهای شمالی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است. هرگز در سفرهای شمال نباید لذت نوش جان کردن یک غذای درجه یک محلی شمالی را از دست داد. با سفر به شهر چمخاله می‌توانید از غذاهای باکیفیت این شهر امتحان کنید تا طعم و مزه بی نظیر آن‌ها تا ابد در ذهنتان ماندگار شود. چند مورد از معروف‌ترین رستوران‌های چمخاله عبارت‌اند از:

رستوران دریا بانو

نشانی: خیابان پردیس، روبه‌روی هتل ماندگار
این رستوران با محیط و دیزاین کاملا سنتی خود آماده خدمت،رسانی به میهمانان خود است‌. در این رستوران می‌توانید غذاهای سنتی اعم از مرغ شکم‌پر، کباب ترش، فسنجان و… را میل کنید. علاوه‌براین به عنوان دسر هم ماست‌ کوزه‌ای سرو می‌شود که واقعا پیشنهادی وسوسه‌انگیز است.

 

چمخاله

 

رستوران بشیر

نشانی: جاده ساحلی حد فاصله دستک و چمخاله
اگر هوس یک پلوماهی حسابی گیلانی کرده اید، رستوران بشیر یکی از بهترین پیشنهاد ها برای شماست. شما می‌توانید در اتاق‌های اختصاصی این رستوران غذای خود را نوش جان کنید.

رستوران گلشاهی

نشانی: جاده ساحلی چمخاله به بندر کیاشهر در محله دستک
اگر به کباب ترش علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما رستوران گلشاهی است‌. این رستوران یکی از بهترین کباب ترش‌های شمالی را طبخ می‌‌کند که قطعا ارزش امتحان را دارد.
از دیگر رستوران‌هایی که غذای باکیفیت ارائه می‌دهند می‌توان رستوران عمو کوچی خان، رستوران جزیره ارشیا، رستوران بزرگ مسلمی و رستوران شالیزار را نام برد.

 

چمخاله


هتل های چمخاله

برای اقامت نگران نباشید خوشبختانه در چمخاله گزینه‌های زیادی برای این منظور دارید. از هتل‌های چند ستاره گرفته تا خانه‌های روستایی سنتی و آپارتمان‌های مبله و سوییت‌های ارزان قیمت یا ویلا‌های لوکس همه از گزینه‌های روی میز برای شما هستند. به دلیل مسافرخیز بودن این شهر به ویژه در فصل تابستان و ایام تعطیل، توصیه می‌کنیم حتما قبل از سفر اقدام به رزرو محل اقامت خود کنید. برخی از هتل‌های شهر چمخاله عبارت‌اند از:

هتل ماندگار

این هتل سه ستاره اقتصادی، دارای ۲۴ اتاق است و دسترسی خوبی به مرکز شهر و ساحل چمخاله دارد. در این هتل کودکان زیر ۴ سال از اقامت رایگان برخوردار هستند.

هتل ستاره دریا

این مجتمع مسکونی تفریحی، یکی از اولین هتل‌های ۵ ستاره شرق گیلان است. ویو اتاق‌های این هتل به سمت دریا و دریاچه است که اقامت در آن می‌تواند یکی از زیباترین خاطرات سفرتان باشد. از دیگر هتل‌های شهر چمخاله می‌توان هتل شایان، هتل شالیزار، مجتمع اقامتی وهاب‌پور، هتل نور و هتل ایزایران نام برد.

 

کلام آخر

شهر چمخاله به دلیل جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده خود یکی از توریستی‌ترین شهرهای استان گیلان است که در بیشتر روزهای سال مملو از مسافر هست. اگر ترجیح شما برای مسافرت روزهای خلوت سال است توصیه می‌کنیم هنگام پاییز به این شهر سفر کنید. اگر به این شهر سفر کردید حتما از روستاهای اطراف و طبیعت بکر آن دیدن فرمایید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر