کویر حلوان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/04/28
بازدید: 3551
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر زیاد اهل سفر کردن بوده اید و اکنون به دنبال یک منطقه جدید گردشگری هستید ما به شما کویر حلوان را پیشنهاد می کنیم. کویر حلوان یک منطقه گردشگری بکر و منحصر به فرد بوده و نقطه‌ مقابل مناطقی همچون شهرهای شمالی کشور و دیگر نقاط سبز با آب و هوای خنک و بارانی است.
 اغلب پسران جوان و برخی از دختران ماجراجو، تور کویر و به ‌خصوص تور کویر حلوان را به عنوان یکی از خاص ترین تورهای گردشگری دانسته و بخش کثیری از اعضای تور طبیعت گردی در مناطق کویری را تشکیل می دهند. 
شما نیز اگر نمی توانید به همراه خانواده به این مناطق شگفت‌انگیز سفر کنید می توانید به همراه دوستان خود در تور کویر گردی حلوان ثبت نام نموده و راهی این دیار داغ و سوزان شوید.

 

کویر حلوان

 

آشنایی با کویر حلوان 

بسیاری از ما با نام طبس به عنوان یکی از مهم‌ ترین تقسیمات کشوری ایران آشنا هستیم. با این حال اطلاعات جزئی و دقیقی در خصوص این منطقه نداریم. طبس نام شهرستانی است که در شرق استان خراسان جنوبی قرار دارد و دارای سه بخش مرکزی، دستگردان و دیهوک است.
بخش مرکزی شهرستان طبس از دهستان های پیرحاجات، گلشن، منتظری و نخلستان تشکیل شده است. کویر حلوان به عنوان بخشی از روستای حلوان متعلق به دهستان پیرحاجات بخش مرکزی طبس است. این منطقه به شدت مورد توجه تورهای گردشگری داخلی بوده و صنعت گردشگری در این منطقه با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش و پیشرفت است.

دیدنی ها و تفریحات کویر حلوان 

شما با شرکت در تور کویر حلوان می توانید از مناطق زیر به عنوان جاذبه های گردشگری طبس دیدن کنید. این مناطق به علت قرار گیری در نقاط بیابانی و کویری از ظاهر و بافت خاصی برخوردار بوده و مانند آن را صرفا می توان در نقاط کویری مشاهده کرد.
روستای حلوان 
روستای حلوان که نام کویر حلوان نیز برگرفته از آن است، یک جاذبه گردشگری بکر و زیباست که با نخلستان‌های خرما، باتلاق های نمک و گذرگاه های سرشار از ریگ و کلوخ شناخته می شود. این روستا بافت بسیار زیبایی داشته و گردشگران ساعت ها در کوچه پس کوچه های آن به پیاده روی می پردازند.
اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان 
این اقامتگاه هرچند یک هتل سنتی با بافت قدیمی و معماری مربوط به نقاط گرمسیر است با این حال یک جاذبه گردشگری بسیار زیباست که اغلب مسافران کویر را ترغیب به یک شب ماندن در آن می کند. شما می توانید علاوه بر استراحت در این اقامتگاه ساعات خوشی را در شب های کویر و روی ایوان های چراغانی این اقامتگاه بگذرانید.
قلعه حلوان 
از کوچه پس کوچه های روستای حلوان با بافت قدیمی و معماری منحصر به فرد که رد می شوید به قلعه حلوان خواهید رسید که مهم ترین جاذبه گردشگری و مصنوعی این روستا است. معمولا اغلب تورهای کویر گردی در حلوان بازدید از این روستا و قلعه معروف آن را در برنامه های کویر گردی خود قرار می دهند.
جاذبه های گردشگری طبس 
شما با تور طبس راهی کویر حلوان می شوید، بنابراین جای تعجب ندارد اگر به دیدن دیگر مناطق گردشگری و طبیعت گردی طبس نیز دعوت شوید. طبس دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است که می توان مهم ترین آن ها را به صورت ذیل بیان نمود.
دره جن ها 
دره جن ها که در زبان بومی مردم طبس به عنوان کال جنی شناخته می شود در ۳۵ کیلومتری شمال شهر طبس قرار داشته و یکی از جاذبه های گردشگری روستای ازمیغان طبس است. 
این دره در حکایات قدیمی محل زندگی جن و ارواح بوده و بسیاری از مردم توصیه می‌کنند که گردشگران در طول روز راهی این منطقه شوند و پیش از تاریک شدن هوا منطقه را ترک کنند. این دره به قدری زیبا است که قطعاً شما را محسور زیبایی های طبیعت و شگفتی های مناطق کویری خواهد ساخت.
روستای ازمیغان 
ازدل شنزارهای حلوان و فلات مرکزی ایران که بگذرید به روستای ازمیغان با یک بافت سرسبز و مراتع انبوه خواهید رسید که متفاوت ترین بخش فلات ایران است. وجود این روستا نشان می دهد که در یک نقطه گردشگری می توان آب و هواهای کاملا متفاوت و متمایزی را تجربه کرد.

 

کویر حلوان و سفر به آن


 دریاچه نمک خور 
این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران بوده و یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعت گردی در تور طبس است. این منطقه هر چند در بخش خور و بیابانک استان اصفهان قرار دارد اما در فاصله ۵۰ کیلومتری طبس بوده و شما می توانید به سادگی به همراه سایر گردشگرانی که در تور طبس با شما همراه هستند راهی این منطقه شوید.
روستای اصفهک 
این روستا نیز در فاصله ۳۸ کیلومتری طبس قرار داشته و به سبب بافت بسیار قدیمی و ویران شده آن در زلزله سال ۵۷ شهرت یافته است. تلاقی معماری قدیمی، خانه های خشتی و خانه ‌های نوساز پس از زلزله سال ۵۷ باعث ایجاد منظره ای چشم‌ نواز در دل این منطقه بیابانی شده است. 
قالی‌، خرما و زعفران این روستا بسیار مشهور بوده و با کیفیت بسیار بالایی در بازارهای ایران و حتی جهان عرضه می شوند. صحنه بسیار زیبای مربوط به مزارع زعفران در فصل برداشت یکی از زیباترین مناظر طبیعی تور طبس است.
روستای نایبند 
نایبند یک روستای زیبا با معماری پلکانی و با تلاقی درختان نخل در قلب کویر مرکزی ایران است. از چهار طرف این روستا شن ‌های داغ کویر به چشم می خورند. این روستا در فاصله بسیار زیادی از شهر طبس قرار داشته و ممکن است برخی از تورهای طبیعت گردی بازدید از این روستا را در برنامه خود قرار ندهند چرا که یک فاصله ۲۲۵ کیلومتر با شهر طبس منجر به افزایش زمان بازدید و به تبع آن باعث افزایش هزینه‌ های تورگردی خواهد شد.

اطلاعات سفر به کویر حلوان 

هرچند بسیاری از ما تصور می کنیم مسافرت با ماشین شخصی بسیار بهتر و دل انگیز تر خواهد بود اما مناطق کویری از جمله نقاط گردشگری محبوبی هستند که همواره توصیه می شود از طریق تورهای گردشگری به این نقاط مسافرت کنید. 
فصل پاییز و زمستان بهترین زمان مسافرت به کویر حلوان و دیگر کویرهای فلات مرکزی ایران است. شما می توانید با جستجو در سایت های مرتبط با نجوم از زمان دقیق بارش های شهابی در مناطق کویری مطلع گردید چرا که بارش های شهابی یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری در مناطق کویری هستند. پیشنهاد می کنیم در فصل تابستان و نیمه دوم بهار به هیچ وجه راهی مناطق کویری نشوید چرا که قطعاً با مشکلات فیزیکی و تنفسی بسیاری مواجه خواهید شد.
سفر به کویر حلوان با خودروی شخصی
اگر قصد دارید به صورت شخصی و بدون شرکت در تورهای کویر گردی راهی کویر حلوان شوید می توانید از طریق سه مسیر ذیل اقدام کنید:
-     مسیر اول جاده خور- طبس است. در این مسیر که از چاله کویر و دریاچه نمک خور عبور می کند کویر حلوان در جنوبی ‌ترین قسمت ممکن این جاده قرار دارد.
-    مسیر دوم جاده خور- طبس است که از سه راهی جعفر آباد و پس از چند آلونک سنگی از مسیر قبل جدا می شود و از طریق یک مسیر خاکی شما را به شنزارهای کویر حلوان می رساند.
-    مسیر سوم جاده خور- طبس و پس از مسیر جعفر آباد- طبس است. پس از ورود به جاده فرعی دیدن تابلوهای مربوط به روستای حلوان، مسیر تابلوهای کویر حلوان را دنبال نمایید.

 

کویر مصر

کویر مصر 

کویر مصر در کنار کویر حلوان مهم‌ ترین مناطق کویری و بیابانی ایران در فلات مرکزی را تشکیل می ‌دهند. کویر مصر بخشی از استان اصفهان بوده و در ۴۵ کیلومتری شهر جندق قرار دارد. در بسیاری از مواقع تور کویر و طبیعت گردی در کویر های ایران با سفر به کویر حلوان و کویر مصر به صورت همزمان، تکمیل می گردد و می توان از آن به عنوان یکی از هیجانی ترین و به یادماندنی ترین تورهای داخلی برای گردشگران نام برد.
این کویر بسیار بزرگ و زیبا بوده و شما می توانید با پای برهنه شنزارهای لطیف این منطقه را طی کنید و از نرمی موجود در شن و ماسه این کویر لذت ببرید و آنرا با تمام وجود احساس کنید. 
کویر گردی با پای برهنه در کویر مصر یکی از جالب ترین و زیباترین تفریحات گردشگران است. شبهای کویر برای بسیاری از ما نامی آشنا بوده و علت شهرت آن جذابیت خارق العاده ای است که آسمان کویر در شب دارد. اگر به دیدن ستاره ها در شب علاقه بسیاری دارید پیشنهاد می کنیم تا یک شب را به طور کامل در کویر بگذرانید. 
کویر گردی در ایران چندان متداول نبوده و در مقایسه با دیگر مناطق گردشگری همچون شمال و جنوب کشور از شهرت کمتری برخوردار است. بسیاری از مردم با جاذبه های گردشگری در این مناطق آشنا نبوده و به همین علت ضرورت معرفی بهتر و بیشتر این مناطق در فضای مجازی و به خصوص وب سایت های گردشگری احساس می‌ شود. 
شما می توانید به عنوان فردی که حداقل یک بار به این منطقه سفر نموده است خاطرات خود را در خصوص تور کویر و به خصوص تور کویر مصر و تور کویر حلوان با ما در میان بگذارید تا بتوانیم بیش از پیش کاربران را با زیبایی ها و دیدنی های این مناطق به آشنا کنیم.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر