دریاچه اوان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/04/08
بازدید: 2431
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دریا‌چه‌ها از جمله زیباترین مناظر طبیعی هستند که در مقایسه با دیگر ارکان طبیعت برای گردشگری و تفریح مورد توجه کمتری قرار می‌گیرند. با این حال اگر به تصاویر و گالری‌های ارائه شده درخصوص دریاچه‌های محبوب همچون دریاچه اوان نگاه کنید، طراوت و لطافت تصویر را به خوبی احساس نموده و ذوق طبیعت‌گردی را در شما بر می‌انگیزد. دریاچه اوان از جمله دریاچه‌های بکر و دست نخورده کشور ایران است، که در قلب منطقه کوهستانی و خوش آب و هوای الموت استان قزوین قرار گرفته است. نزدیکی اوان به شهر تهران، به مردم این شهر فرصت تور یک روزه بازدید از این دریاچه را داده است. در ادامه مطلب همراه لحظه آخر باشید تا بیشتر با این جاذبه طبیعی و بکر آشنا شوید. 

 

دریاچه اوان

 

دریاچه اوان، زیباترین دریاچه الموت

دریاچه اوان به عنوان یکی از مناطق گردشگری بسیار زیبا و دلنشین، در سال‌های اخیر مورد توجه تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی ایران واقع شده است. از این رو قصد داریم تا در ادامه مقاله در رابطه با این دریاچه اطلاعات کامل‌تری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در صورتی که مایلید تا با یکی از بی‌نظیرترین دریاچه‌های ایران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. این دریاچه در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران ثبت شده است و جزو تالاب‌های تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.قسمت پرعمق این دریاچه دیدنی حدودا 6 متر عمق دارد و مساحت آن به 70 هزار متر مربع می‌رسد.

 

دریاچه اوان


همه چیز در رابطه با دریاچه اوان

اوان نام دریاچه بسیار زیبایی در استان قزوین است که در نیمه شمالی منطقه‌ الموت و در دامنه‌‌های کوه «خشچال» قرار گرفته است. دریاچه اوان جزو جاهای دیدنی استان قزوین به شمار می‌آید. دریاچه اوان با مساحتی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع، دارای ارتفاعی به میزان ۱۸۱۵ متر از سطح دریا است. نکته‌ای که بیش از همه در رابطه با این دریاچه به چشم می‌آید جوشش آب‌های زیرزمینی در آن است. در واقع چشمه‌های زیرزمینی علت اصلی به وجود آمدن این دریاچه هستند. دریاچه اوان به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است. منطقه الموت به خصوص در اطراف دریاچه، پوشش گیاهی بسیار متراکمی دارد و اغلب ارتفاعات و کوهپایه‌ها را نیز در بر گرفته است. علاوه بر پوشش گیاهی مربوط به چمن‌زارها می‌توان به انواع مختلفی از درختان سیب، آلبالو، گیلاس، فندق، گردو، سنجد، چنار، بید و درخت تبریزی که توسط مردم کاشته شده است نیز اشاره کرد. علاوه بر این درختان می‌توان شاهد رویش کنگر در فصل بهار، شیرین بیان و گون خود رو نیز باشید. واژه اوان به معنای وان پر از آب و محل گرد آمدن آب است. جالب است بدانید هیچ رودخانه‌ای به این دریاچه نمی‌ریزد، بلکه آب آن از نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه تامین می‌شود. به علاوه اینکه از سرریز آب دریاچه اوان، رود کوچکی میان روستای کوشک و آیین جاری می‌شود که مورد استفاده کشاورزان روستا قرار می‌گیرد.

 

دریاچه


دریاچه اوان کجاست؟ مسیر دسترسی به آن چگونه است؟

درياچه بکر و دیدنی اوان در دهستان «معلم كلايه» واقع شده است که این دهستان از توابع بخش «رودبار الموت» استان قزوین می‌باشد. دریاچه اوان از شمال شرقی قزوین 75 کیلومتر فاصله دارد و در بین 4 روستای «ورین، زوار دشت، زر آباد، اوان» واقع شده است. می‌توان گفت این دریاچه در دامنه کوه خشچال نیز قرار دارد. دریاچه اوان به «نگین الموت» نیز شهرت دارد و مردم محلی آن را با این اسم یاد می‌کنند. قلعه الموت نیز در نزدیکی این دریاچه زیبا قرار دارد. از تهران تا این دریاچه زیبا، 215 کیلومتر، و از کرج تا اوان 175 کیلومتر راه پیش رو دارید.

 

اوان


برای دسترسی به دریاچه اوان استان قزوین باید از طریق اتوبان تهران-قزوین خود را به ورودی قزوین برسانید. توجه داشته باشید که مردم محلی این شهر به این منطقه «میدان غریب کش» نیز می‌گویند. سپس در سمت راستتان می‌توانید تابلوی الموت را مشاهده کنید. به سمت همین تابلو راه خود را ادامه دهید و از تماشای زیبایی این مسیر نهایت لذت را ببرید. این مسیر مملوء از دشت‌های سرسبز و پهناور است که روحتان را شاداب می‌کند. اما لازم به ذکر است که این مسیر گاها صعب‌العبور می‌شود و رد شدن از آن بسیار دشوار می‌شود. 3 ساعت در ادامه مسیر به راه خود ادامه دهید تا به یک دو راهی رسیدید، به سمت دریاچه اوان راه خود را پیش بگیرید. بعد از پیمودن 8 کیلومتر و گذر از روستای زرآباد، به دریاچه اوان برسید. 

 

قزوین


گونه جانوری در اطراف دریاچه اوان

حیات جانوری در این منطقه، بسیار زیبا و دیدنی است. حیواناتی مانند کل و بز در این منطقه به وفور دیده می‌شدند، اما به دلیل شکار بیش از حد انسان‌ها، این گونه را کمتر در این منطقه می‌توانید ببینید. در این دریاچه انواع ماهی کپور، قزل‌آلای رنگین کمان و اردک ماهی زندگی می کنند. شما می‌توانید در فصول مجاز مبادرت به ماهی‌گیری بروید. گیاهانی چون خوشاب و چنگال آبی با حرکت بر روی دریاچه، محیط مناسبی برای اردک ماهی‌ها فراهم می‌کنند تا به شنا در مناطق به خصوصی از دریاچه بپردازند. در اطراف دریاچه انواع گونه‌های حیات وحش همچون عقاب، شاهین، جغد، خرس قهوه‌ای، روباه، فاخته، دارکوب، دليچه، گربه وحشی، گرگ، شغال، گراز، دال، سبزقبا، قورباغه، لاکپشت، خرچنگ و انواع گنجشک‌ها نیز وجود دارند. به همین دلیل بهتر است در صورتی که قصد یک تفریح شبانگاهی دارید به تنهایی عازم این محل نشوید و تجهیزات دفاعی اولیه را به همراه داشته باشید.

 

دارکوب رو اوان

 


گونه گیاهی در اطراف دریاچه اوان

گونه‌های درختی نظیر چون سیب، گیلاس، آلبالو، بيد، چنار، فندق، سنجد و گردو در اطراف دریاچه اوان وجود دارد که قابل برداشت و چیدن هستند. گیاهان دارویی مانند شیرین بیان که برای رفع درد معده بسیار مفید است، گیاه کنگر و گون نیز  در این محل می‌رویند. جالب است بدانید که داخل خود دریاچه هم گیاهانی مانند چنگال آبی، گياهان غوطه ور خوشاب و نی بن در آب وجود دارد.

 

درخت میوه


تفریحات دریاچه اوان

در دریاچه اوان امکانات مربوط به قایق‌ رانی و گشت و گذار بر روی آب‌‌های دریاچه نیز فراهم شده است. انواع پرندگان مهاجر همچون مرغابی، غاز و قو در فصل پاییز به این منطقه آمده و مشاهده آن‌ها از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در اطراف این دریاچه از آن لذت ببرید. جالب است بدانید که در فصول سرد سال سطح آب این دریاچه یخ می‌زند و شرایط مناسبی جهت اسکی سواری در فصل زمستان را فراهم می‌کند. لازم است بدانید که ماهی‌گیری از این دریاچه همیشه مجاز نیست و چند بار در سال با در نظر گرفتن شرایط اکولوژی این تالاب، اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین مجوز ماهیگیری صادر می‌شود. اما عکاسی از طبیعت بکر و سرسبز اطراف دریاچه، به علاوه مه صبحگاهی خود دریاچه را از دست ندهید. این فضا از زیباترین لوکیشن‌ها برای ثبت عکسی به یادگار است. از یاد نبرید که شنا کردن در این دریاچه کار خطرناکی است، زیرا رسوبات و گیاهانی کف دریاچه هستند که بهتر است در این دریاچه تن به آب نزنید.

 

اسکی رو یخ


بهترین زمان از نظر آب و هوایی برای رفتن به دریاچه اوان

این دریاچه در 6 ماه اول سال، طبیعتی سرسبز و دیدنی در اطراف خود دارد که فضا را بسیار زیبا و دیدنی می‌کند. بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه از ائل اردیبهشت ماه تا آخر مهر ماه می‌باشد. آب و هوای این دریاچه در فصول سرد سال بسیار پایین است و بهتر است در این تایم‌ها به این دریاچه نروید، مگر برای اسکی روی سطح آب یخ‌زده دریاچه!!!

 

درایچه اوان


اقامت در اطراف دریاچه اوان

لازم است بدانید که در اطراف دریاچه اوان اقامتگاهی وجود ندارد و اگر قصد دارید در این منطقه بمانید، بهتر است که شب را کمپ یا چادر بزنید. حتی می‌توانید به روستاهای اطراف و اقامتگاه‌‎‌های داخل آن‌ها بروید و شب را در آنجا بگذرانید. کنار این دریاچه سرویس بهداشتی و تخت‌هایی برای نشستن وجود دارد، اما مغازه‌ای به آن صورت در این منطقه یافت نمی‌کنید. پس بهتر است که با خود وسایل مورد نیاز و مواد خوراکی همراه داشته باشید. برای بنزین زدن و صرف غذا می‌توانید به معلم کلایه و رجایی دشت بروید.

 

اوان

 

نبایدهای دریاچه اوان

برخی از عمل‌های انسانی روی اکوسیستم دریاچه اان اثر گذار است، پس بهتر است رعایت کنیم.

  • خواهشا پرندگان بومی و مهاجر دریاچه را به صورت بی‌رویه شکار نکنید.
  • دریاچه اوان از دسته دریاچه‌های آب شیرین کشور ایران به شمار می‌آید. اما کشاورزان مناطق اطراف نباید خیلی از این دریاچه آب بردارند تا رو به خشکسالی نرود.
  • اگر به گیاهان اطراف این دریاچه آسیب برسانید، بعد از بارش باران گل و لای وارد آب دریاچه می‌شود و امکان دارد که منافذ جوشش چشمه‌های زیرزمینی کف دریاچه را مسدود کند، و به تدریج شاهد کاهش سطح آب شویم.
  • لطفا مراقب باشید که فاضلاب انسانی و کشاورزی وارد دریاچه اوان نشود. زیرا در پی این اتفاق دو عنصر نیتروژن و فسفر (مواد مغذی‌کننده) که عناصر اصلی هستند، مقدارشان در آب افزایش می‌یابد و باعث افزایش پلانکتون‌های گیاهی و گیاهان آبزی می‌شود. سپس با بیش از حد شدن این گیاهان، شاهد گندیدگی و بوی خیلی بدی می‌شویم. به علاوه اینکه اگر این تعداد از گیاهان خیلی زیاد شود، اکسیژن آب را استفاده می‌کنند و ماهیان درون آب خفه می‌‎شوند.  به این اتفاق «پیری زودرس دریاچه» نیز گفته می‌شود.

 

شفاف ترین دریاچه جهان - آیا می دانید شفاف ترین دریاچه جهان در کجا واقع شده است؟


بازدید از قلعه الموت و دریاچه الوبوم

بسیاری از افرادی که به صورت شخصی و بدون شرکت در تور قزوین و طبیعت‌گردی راهی مناطق مختلف کشور می‌شوند، شانس بازدید از نقاط زیبا در حوالی منطقه اصلی را از دست می‌دهند. در این خصوص می‌توان به دریاچه الوبوم اشاره کرد که در فاصله بسیار اندکی از دریاچه اوان قرار داشته و اغلب مسافران و گردشگران منطقه از آن بی‌خبرند. علاوه بر دریاچه الوبوم باید به مهم‌ترین منطقه گردشگری الموت یعنی قلعه معروف این نقطه اشاره کرد که اغلب مسافران با هدف بازدید از آن، چند ساعتی را نیز در کنار دریاچه می‌گذرانند. پیشنهاد می‌کنیم زمان ویژه‌ای را برای مسافرت به این منطقه در نظر بگیرید تا بتوانید از تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت در این منطقه بهره بگیرید.

 

الموت

 

سخن پایانی
در صورتی که قصد مسافرت به قلعه الموت و دریاچه اوان را دارید پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در تور داخلی راهی این منطقه شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های درج شده در وب سایت لحظه آخر تماس گرفته و با کارشناسان این مجموعه به جهت تهیه تور مورد نظر خود مشورت‌های لازم را به عمل آورید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر