تپه های سیلک

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/04/28
بازدید: 1069
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 زمانی که به جای جای ایران سفر می کنیم با جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلفی رو به رو می شویم که هر کدام از آن ها تاریخچه خاص خود را دارند و بازدید از آن ها می تواند اطلاعات بسیار مفیدی در اختیارمان گذارد. شهر کاشان شهری کویری در دل ایران است که به دلیل جاذبه های تاریخی متعددی که در خود دارد در میان گردشگران بسیار محبوب شده است. یکی از همین جاذبه های تاریخی، تپه های سیلک در آن است که به گفته باستان شناسان قدمتی هفت هزار ساله دارد و جایگاه اولین تمدن شهرنشینی بشر محسوب می شود. اگر علاقه مند هستید این تپه ها را از نزدیک ببینید و خودتان را با تاریخ قدیمی ایران آشنا کنید سفر به کاشان می تواند این فرصت را در اختیارتان گذارد. در این مقاله قصد داریم کمی راجع به تپه های سیلک صحبت کنیم و ببینیم چرا این مکان بهشت افرادی است که عاشق تاریخ اند از این رو در صورتی که به تاریخ علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید. 

 

تپه های سیلک

 


تپه های سیلک کاشان، جاذبه ای به قدمت تاریخ 

شاید باورتان نشود اما زمانی که بر روی تپه های سیلک قدم می زنید بر روی زمینی راه می روید که قدمتی دیرینه دارد. در سالیان قدیم مردم غارنشینی که در فلات ایران زندگی می کردند به دلیل تغییر آب و هوا تصمیم گرفتند دشت ها را برای زندگی شان انتخاب کنند زیرا این منطقه شرایط بهتری برایشان فراهم می کرد. به همین دلیل بار و بندیل شان را بستند و راهی مکانی شدند که این روزها به عنوان تپه سیلک در میان افراد شناخته می شود. باستان شناسان بر این باورند که این تپه ها قدمتی 7 هزار ساله دارند و خواستگاه اولین تمدن شهرنشینی بشر هستند. این تپه ها از گل و رس ساخته شده اند و تا چند دهه پیش هیچ کس از وجودشان خبری نداشت. سیلی که 80 سال پیش در کاشان رخ داد این زمین ها را نمایان کرد و باستان شناسان را در حیرت فرو برد. سیلک یکی از مکان های باستان شناسی مهم فلات ایران محسوب می شود و جزو قدیمی ترین سکونت گاه هایی است که در فلات مرکزی به چشم می خورد. این محوطه باستانی در جنوب غربی کاشان جا خوش کرده و در سمت راست جاده کاشان به فین واقع شده است. 

 

تپه های سیلک

 


دیدنی های تپه سیلک

زمانی که با تور کاشان به این شهر دیدنی سفر می کنید با جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آن ها می توانند برای پر کردن زمان سفر یک گردشگر کافی باشند. همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم تپه های سیلک برای باستان شناسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون می تواند نشانگر تمدن قدیمی ما ایرانی ها باشد. وقتی عزم تان را برای سفر به تپه های سیلک و بازدید از آن ها جزم می کنید باید با دیدنی هایی که در این ناحیه جلوه گری می کنند نیز آشنا باشید. شاید بهترین و مهم ترین چیزی که با سفر به این ناحیه به دست بیاورید گشت و گذار در منطقه ای باشد که پر از ناگفته های تاریخی است. در طول سال ها کاوش، اشیای تاریخی مختلفی از تپه های سیلک به دست آمده است که دیدن آن ها از نزدیک می تواند برای علاقه مندان به آثار باستانی بسیار هیجان انگیز باشد. در واقع سفر به تپه های تاریخی سیلک قبل از اینکه یک سفر تفریحی باشد یک سفر باستان شناسی است و افرادی که عاشق تاریخ هستند و دوست دارند خودشان را در میان عتیقه ها و اشیای تاریخی غرق کنند می توانند سفر به تپه های سیلک را در برنامه هایشان بگنجانند. 

 

تپه های سیلک

 


 تاریخچه تپه های سیلک کاشان

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم تپه سیلک قدمتی هفت هزار ساله دارد. باستان شناسان مختلفی بر روی این ناحیه کار کرده اند و هر کدامشان بخشی از شگفتی های  تپه سیلک را به تصویر کشیده اند.  یکی از این باستان شناسان فردی به نام رومن گیرشمن بود. او تحقیقات خود را در سال 1933 آغاز کرد و بعد از بررسی های فراوان نتایجی که به دست آورده بود را در کتابش به رشته تحریر درآورد. اطلاعات موجود در این کتاب نشان می دهد قدمت این تپه ها به ده هزار سال قبل باز می گردد. البته کم نبودند باستان شناسان ایرانی که برای روشن شدن تاریخچه این ناحیه تحقیقات متعددی انجام دادند. یکی از همین افراد، باستان شناسی مشهور به نام صادق ملک شهمیرزادی است که در جریان کاوش های خود به نتایج جالب و هیجان انگیزی رسید. او در طی تحقیقات خود توانست عبادتگاه سیلک که مربوط به دوران باستان بود را کشف کند. در این مکان، مردگان را بر روی کف زمین و به صورت چمباتمه زده دفن کرده بودند که با نبش قبر اشیای تاریخی متعددی در مقبره آن‌ ها کشف شد. 

 

تپه های سیلک


اشیای تاریخی متعدد نشانگر قدمت تمدن بشری
با تلاش باستان شناسان متعددی که سال ها بر روی این ناحیه کار کرده اند، اشیای تاریخی مختلفی از آن کشف شده است که قدمت هر کدام از آن ها به هزاران سال قبل باز می گردد. به عنوان مثال در طی تحقیقات دکتر صادق ملک شهمیرزادی فلزات گرانبها و زیورآلات مختلفی کشف شد. البته کشفیات باستان شناسان به همین جا ختم نشد و گورها و اشیای داخل آن گواه تاریخچه قدیمی این ناحیه است. یکی دیگر از مواردی که در این ناحیه به دست آمده، دوک های بافندگی است. این موضوع نشان می دهد اهالی تپه سیلک سال ها قبل با صنعت رسیندگی و بافندگی به خوبی آشنا بودند و از آن ها به بهترین شکل ممکن بهره می بردند. 

 

جاهای دیدنی کاشان - لیستی از بهترین و محبوب ترین مکان های دیدنی کاشان را در این لینک می توانید مشاهده کنید.


بازدید از تپه های سیلک

تپه های سیلک در جنوب غربی کاشان قرار گرفته و شامل دو تپه شمالی و جنوبی است. اگر تصمیم گرفته اید سری به این منطقه تاریخی بزنید و از جاذبه هایش لذت ببرید، کافی است خودتان را به شهر کاشان برسانید و سری به جاده فین کاشان بزنید. اگر نمی خواهید دردسر رانندگی را به جان بخرید یا حوصله تنهایی رانندگی کردن را ندارید می توانید از تاکسی هایی که در شهر کاشان هست برای رسیدن به این منطقه کمک بگیرید. شهر کاشان یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود و جاذبه های تاریخی متعددی هم در خود دارد. افرادی که یکبار به کاشان سفر کرده اند زیبایی های آن را با چشم دیده و تحسین نموده اند. تا به حال به این شهر سفر کرده اید؟ چه جاذبه دیگری در کاشان هست که دوست دارید راجع به آن صحبت کنید؟ در بخش دیدگاه ها تجربیات تان را با ما در میان بگذارید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 102 کاربر