روستای ابیانه

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4264
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستاهای مختلفی در سرتاسر ایران وجود دارد که هر کدامشان موقعیتی دارند و به دلیل خاصی در میان افراد مشهور شده‌اند. روستای ابیانه نیز یکی از همین روستاهای محبوب است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در این مقاله قصد داریم تا به اختصار درباره روستای ابیانه اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم از این رو در صورتی که به دنبال یک روستای بکر و خوش آب و هوا برای یک سفر چند روزه می گردید تا انتها با ما همراه باشید. 

روستای آبیانه

همه ما حداقل برای یکبار هم که شده در طول عمرمان به روستایی خوش آب و هوا سفر کرده ایم. از همان دوران کودکی زمانی که صحبت از سفر به میان می آمد چیزی که در ذهنمان نقش می بست روستایی خوش آب و هوا و خوش منظره بود که می توانستیم ساعت ها در آن بازی کنیم و حتی یک دقیقه هم به فکر بازگشت به خانه نباشیم. زمانی هم که بزرگ تر شدیم در دلمان شعر خوشا به حالت ای روستایی را می خواندیم و به حال روستاییانی که در مناطق مختلف ایران زندگی می کردند غبطه می خوردیم. کمتر کسی را در دنیا پیدا می کنید که سفر به مناطق روستایی و آرامشی که قرار است در دل کوه ها و طبیعت زیبای آن نصیبش شود را دوست نداشته باشد. مگر می شود به روستایی سر زد و با حال بد و گرفته به خانه برگشت؟ معلوم است که نمی شود! 

روستای ابیانه کاشان 

زمانی که به اصفهان یا کاشان سفر می کنید از اهالی این مناطق سوال کنید و آدرس روستای ابیانه را بگیرید. این روستای مشهور و البته دیدنی از توابع شهرستان نطنز اصفهان محسوب می شود اما در 80 کیلومتری کاشان نیز می توان به آن دست یافت. این روستا به دلیل ارتفاع 2222 از سطح دریا یکی از بلندترین مناطق مسکونی ایران محسوب می شود. روستای ابیانه را بیشتر به دلیل آب و هوای بسیار مطبوع و سردی که دارد می شناسند، اما وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد بر زیبایی‌های آن افزوده است. زمانی که در این روستا قدم می زنید باید بدانید که بر روی تمدنی 1000 ساله راه می روید. شاهان صفوی زمانی که برای ییلاق شهر اصفهان و نطنز را انتخاب می کردند دوست داشتند در این روستای خوش منظره اتراق کنند.

کوچه خیابان ابیانه

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید بافت خانه هایی که در روستای ابیانه جا خوش کرده اند حلزونی است و قدمت آن ها به سه دوره سلجوقیه، صفویه و قاجاریه بر می گردد. بیشتر خانه هایی که در این ناحیه دیده می شوند به شکل مکعب با درب های چوبی ساخته شده اند که به صورت پله پله بر روی هم قرار گرفته اند. اگر سری به روستای کندوان در آذربایجان شرقی زده باشید به طور قطع با این نوع خانه ها و نحوه قرار گرفتنشان کنار هم آشنا هستید. ساختمان های قدیمی روستای ابیانه با پوششی از خاک سرخ پوشانده شده اند و به همین دلیل خیلی ها این منطقه را به عنوان سرخ ترین سکونت گاه ایران می شناسند. 

سرسبزی روستای آبیانه

روستای ابیانه از سه محله با نام های پل، یسمون و هرده تشکیل شده که همین امر نشان می دهد با روستای بسیار دوست داشتنی کوچکی طرف هستید.

نام روستای ابیانه در زمان گذشته

نام و عنوان روستای ابیانه نسبت به امروز متفاوت بوده است. در زمان های قدیم روستای ابیانه را به نام ویونا می شناختند که از دو کلمه وی و ویانه نشات گرفته بود. اما امروزه این نام به ابیانه تغییر پیدا کرده است.

مشاغل روستای ابیانه کاشان

خرج و مخارج زندگی مردمان ابیانه کاشان با کار کردن در امور کشاورزی، باغداری و دامداری سپری می شود که بانوان نقش بسزایی در تامین امور مالی و اقتصادی خانواده دارند. همچنین در این روستا می توانید محصولاتی نظیر: قنات، گندم، بادام، گردو و ... را کشت و مشاهده کنید. دیگر مشاغلی که در این روستا وجود دارد، قالی بافی و گیوه بافی می باشد که یکی از مشاغل پر درآمد و با اهمیت محسوب می شود.

مرتب کردن میوه توسط بانوان

معماری خانه های روستای ابیانه

تقریبا تمامی خانه های این روستا بر روی کوه کرکس بنا شده اند که معماری منحصر بفردی هم دارند. معماری و شکل و شمایل خانه های این روستا، شباهت زیادی به خانه های پلکانی ماسوله دارد. ایوان های موجود در این خانه ها می تواند جذابیت و نمای منحصر بفردی بدهد که در کمتر محیطی می توانید آن را تجربه کنید.

وجود دیوارهای خشتی در حین بنا این خانه ها می تواند منجر به کنترل دمای خانه در طول 24 ساعت باشد. پوشاندن رنگ سرخ بر اثر خاک رس می تواند از دیگر دلایل زیبایی و محکم بودن دیوارهای این روستا دانست. بافت های این روستا به صورت حلزونی می باشد که از دوران سلجوقی و صفوی الهام گرفته شده است. استشمام بوی خاک در لابلای کوچه های کج و معوج می تواند حس بسیار خوشایندی باشد که در کمتر روستایی می توانید تجربه کنید.

معماری خانه های روستای ابیانه

برخی خانه های این روستا از دوران سلجوقی و صفوی بازمانده اند که هرکدام و شکل و ظاهر خاصی را به خود اختصاص داده است. مردمان و ساکنین روستا ابیانه برای اینکه بتوانند از دام و آذوقه های زمستانی خود محافظت کنند، به سمت دره هایی سوق پیدا می کنند که شبیه به غار هستند.

جاذبه های گردشگری روستای ابیانه

زمانی که به این روستا سفر می کنید شاید تصویری از یک روستای معمولی را در ذهنتان داشته باشید که جاذبه های گردشگری زیادی در آن نیست اما بعد از اینکه به این منطقه سر زدید دیدگاه تان کاملاً تغییر خواهد کرد. روستای ابیانه جزو معدود روستاهایی در ایران است که علاوه بر بافت تاریخی بسیار شگفت انگیز جاذبه های گردشگری مختلفی هم در خود دارد. کافی است تا یک بار حداقل با تور کاشان به این شهر سفر کنید و خودتان را به 80 کیلومتری آن برسانید. بعد از کمی گشت و گذار متوجه می شوید که قرار است از بخش های بسیار زیادی در این ناحیه بازدید کنید و ممکن است با کمبود وقت هم مواجه شوید. اجازه دهید به طور خلاصه برخی از این جاذبه ها را با هم مرور کنیم.

پلکانی بودن خانه های آبیانه

 آتشکده ابیانه

به جرات می توان گفت قدیمی ترین اثر تاریخی ابیانه همین آتشکده ای است که در دل ابیانه خودنمایی می کند. آتشکده ابیانه را نمونه ای از معابد زرتشتی می شناسند. آتشکده در لحن و گفتار محلی، هرپک نامیده می شود که «هر» به معنای زیر و «پک» به معنای پله می باشد. اما برخی دیگر بجای نام هرپک، هارپاک را به زبان می آورند که یکی از چهره های مهم هخامنشی محسوب می شود.

این منطقه که در دل ابیانه واقع شده، در زمان هخامنشیان بنا شده؛ اما اوج شکوه این منطقه به دوره ساسانیان باز می گردد. در مرکز آتشکده می توانید شعله ای را مشاهده نمایید که در گذشته برای پیدا کردن مسیر کاروان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

مسجد ابیانه و آتشکده هارپاک

مسجد ابیانه

معروف ترین مسجد این روستا، مسجد ابیانه است که به نسبت دیگر مسجدهای موجود در این روستا به عنوان قدیمیترین هم شناخته می شود؛ این مسجد از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول، محرابه ای واقع شده که قدمتی دیرینه دارد و تاریخ ساخت این محرابه به 477 هجری قمری می رسد، همین امر نشان می دهد تا با یک عبادتگاه قدیمی روبرو هستید.

بخش دیگری که در این مسجد وجود دارد، ساکنین سعی کرده اند تا تزئینات زیبایی و مذهبی صورت دهند. بازدید کنندگان در این بخش می توانند سوره یس را مشاهده کنند که بر روی دیوار با خط کوفی حک شده است. در این مسجد منبری از جنس چوب قرار دارد که قدمتی 466 هجری قمری دارد، بر روی این منبر نقش و نگار هایی با وجود دارد.

مسجد پرزله

از دیگر مساجدی که در این روستا وجود دارد، مسجد پرزله می باشد که از دوره ایلخانی برجای مانده است. این مسجد با دو درب بنا شده که بر روی درب اول عدد 701 هجری قمری و بر روی درب دوم تاریخ 1058 هجری قمری حک شده که نمایانگر دوره شاه اسماعیل صفوی می باشد. همچنین جالب است بدانید که درب اول مسجد پرزله به عنوان قدیمی ترین درب مسجد در روستا به حساب می آید.

نمای بیرونی مسجد پرزله و یوسمون

مسجد یوسمون

مسجد یوسمون که قدمتی 700 ساله دارد از دیگر مسجدهای این روستای محسوب می شود. این مسجد در گذشته برای مراسمات روضه خوانی مورد استفاده قرار می گرفت.

دیگر مساجد

در این روستا مسجدهای دیگری هم وجود دارد که هر کدام قدمت و خصوصیات خاصی دارند. برخی از این مساجد عبارت اند از:

  • مسجد حاجتگاه
  • مسجد پنبه علی
  • آب انبار
  • مسجد پالیزه

خانقاه ها

در گذشته خانقاه ها محلی برای استراحت پادشاهان صفوی در تابستان بوده است. خانقاهی در محله پس خانقاه وجود دارد که افراد می توانند از این استراحتگاه دیدن کنند.

خانقاه ها و آب انبارها

آب انبارها

در گذشته ساکنین بتوانند راحتتر زندگی کنند، از آب انبارها برای ذخیره آب استفاده می کردند. در روستا ابیانه می توانید سه آب انبار پیدا کنید که هر کدام قدمتی 100 ساله دارند. نام این آب انبارها عبارت اند از: آب انبار پالیزه، آب انبار پرزله، پس باغچه.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی که در ابیانه واقع شده در سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه را آثاری نظیر خط کوفی، خط قدیمی، قرآن های خطی، اشیاء کشاورزی، ظروف پخت و پز، لباس های سنتی و ... تشکیل داده اند. برای بازدید از این موزه باید به آزمایشگاه و مهدکودک قدیمی سر بزنید این روستا سر بزنید که امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی شده است.

قبرستان ابیانه و موزه مردم شناسی

قبرستان قدیمی

قبرستان های قدیمی این روستا هم می تواند از دیگر جذابیت های ابیانه باشد. شکل مثلثی که هر قبر به خود گرفته و همچنین تصویر «شانه» که جنسیت ها را تفکیک می کند می تواند از دیگر عجایب این روستا محسوب شود. شکل شانه در این قبرستان به معنای میت خانوم می باشد.

حسینیه ها

در روستا ابیانه، دو حسینه وجود دارد که یکی از آن ها میان سال 1372 الی 1375 بنا شده است، به همین دلیل این حسینه از جدیدترین حسینه این روستا محسوب می شود. برای بازدید از حسینه قدیم ابیانه، باید به نزدیکی زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی (ع) سر بزنید.

حمام ها

تعداد حمام های این روستا با حسینه ها برابری می کند و دو حمام در ابیانه بنا شده که یکی در هرده و دیگری در یسمون قرار دارد. لازم به ذکر است بدانید که امروزه حمام هرده تخریب شده و ساکنین فقط از حموم یسمون استفاده می کنند.

آسیاب

این روستا سه آسیاب را در خود جای داده که در رودخانه داریون قرار داد، نام های این آسیاب ها عبارت اند از:  آره هره، آره داریون، آره میون.

کاروانسراها

 ابیانه دو کاروانسرا در خود دارد که یکی از آن ها در غرب روستا واقع شده است. این کاروانسراها توسط فردی به نام فاطمه زاغول ساخته شده اند که بنای آن ها به دلیل سیل از بین رفته است. علاوه بر این دو کاروانسرا، کاروانسراهای دیگری هم در ابیانه وجود دارد که با کمی گشت و گذار می توانید با آن ها آشنا شوید.

کاروانسرا ابیانه

تفریح های ابیانه

فضا و محیط این روستا می تواند برای خیلی از افراد که عاشق طبیعت و سرسبزی هستند به گونه ای تفریح و خوش گذرانی باشد؛ اما به طور کلی تفریحات این روستا عبارت اند از:

  • گشت و گذار و پیاده روی
  • عکاسی از جاهای دیدنی
  • طبیعت گردی

زیارتگاه های روستای ابیانه

 زمانی که به روستای ابیانه سفر می کنید باید خودتان را برای بازدید از موقعیت های مختلفی آماده کنید. یکی از این موقعیت ها، زیارتگاه هایی است که در این ناحیه جا خوش کرده اند. ابیانه دو زیارتگاه در خود دارد که یکی از آن ها مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی و دیگری هینزا خوانده می شود. 

نمای داخلی و تابلو امام زاده یحیی و عیسی

جاهای دیدنی کاشان - لیستی از بهترین و محبوب ترین مکان های دیدنی کاشان را در این لینک می توانید مشاهده کنید.

چشمه روستای ابیانه

در هر روستا و محیط های سرسبز، وجود و حضور چشمه امری عادی و طبیعی محسوب می شود؛ روستای ابیانه از این قاعده مستثنی نیست. چشمه رئیسون که در این روستا قرار دارد، آب آن باعث می شود تا عمر انسان طولانی تر بشود.

چشمه روستای ابیانه

چشمه دو آبی به عنوان اصیلترین آب روستا ابیانه محسوب می شود. از دیگر چشمه هایی که می توانید در این روستا پیدا کنید عبارت اند از:

  • قنات تاردر
  • چشمه کرشک
  • پی قستان
  • پی کی جا
  • پاش یووینگا

 قلعه های روستای ابیانه

در زمان ‌های قدیم، افراد یک منطقه برای اینکه خودشان را برای محافظت در برابر اشرار آماده کنند، قلعه های بزرگی می ساختند و یک به یک در آن ها به نگهبانی و محافظت می پرداختند. 
روستای ابیانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سه قلعه دیدنی در خود دارد. یکی از این قلعه ها در جنوب غربی روستای ابیانه واقع شده و به تخت هامان معروف است. قلعه هرده در شمال شرقی ابیانه واقع شده است و دیگری با نام قلعه پاله در شمال غربی ابیانه جا خوش نموده است. 

قلعه های روستای ابیانه

سوغات ابیانه

سوغات و محصولات هر روستایی نشان دهنده فرهنگ و تمدن می باشد. از جمله سوغاتی هایی که در ابیانه می توانید تهیه کنید عبارت اند از:

  • لواشک
  • لبنیات
  • سیب
  • گردو
  • بادام
  • صنایع دستی

روستای تاریخی ابیانه کجاست

حال که پس از مطالعه این مقاله تصمیم گرفته اید این منطقه تاریخی و خوش آب و هوا را از نزدیک ببینید و از زیبایی های طبیعی اش به بهترین شکل ممکن استفاده کنید کافی است چمدان تان را ببندید و راهی جاده شوید. برای رسیدن به ابیانه کار سختی در پیش نخواهید داشت. از دو طریق می توانید به این روستا دسترسی پیدا کنید. یکی از این مسیرها جاده کاشان–نطنز و دیگری اتوبان کاشان–اصفهان است.
اگر تا به حال تجربه سفر به روستای ابیانه و بازدید از بخش های طبیعی و تاریخی این روستا را داشته اید این فرصت را خواهید داشت تا با استفاده از بخش نظرات همین مطلب تجربیات و خاطرات خود از سفر به ابیانه را با دیگر کاربران لحظه آخر به اشتراک گذارید. همچنین اگر فردی از دوستان و آشنایانتان قصد سفر به به منطقه ای گردشگری و طبیعی را دارد و در انتخاب مقصد سفر هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است می توانید با ارسال این مقاله برای وی، او را در انتخاب مقصد نهایی سفرش یاری کنید.

آب و هوای کاشان - اطلاع از وضعیت آب و هوای کاشان و بهترین زمان سفر به این منطقه

اقامت در روستای ابیانه

یکی از دغدغه هایی که برخی افراد در حین سفر دارند، اقامت و ساکن شدن می باشد. هنگامی که به این روستای خوش آب و هوا سفری چند روزه داشته باشید می توانید در خانه های محلی و چادر و کمپ اقامت داشته باشید البته این راهم در نظر داشته باشید که برای کمپ زدن باید همواره وسایل های مطلوبی را داشته باشید تا سفری خوش و پرخاطره داشته باشید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 102 کاربر