جاهای دیدنی تبریز

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 10085
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تبریز یکی از کلان شهر های ایران است و بافت کلی آن شباهت بسیار زیادی به کشورهای اروپایی دارد. این شهر در سال 1394 به عنوان زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران توسط سازمان ملل انتخاب شد. جاذبه های دیدنی تبریز از بازارهای سنتی تا طبیعت های بکر و دست نخورده بیرون شهر آنقدر زیاد هستند که شما را ساعت ها محو خود می کند.

جاهای دیدنی تبریز

کندوان، روستای زیبای تبریز 

کندوان نام یکی از روستاهای آذربایجان شرقی است و قدمتی سه هزار ساله دارد. گفته می شود احداث خانه های کندو مانند این روستا همزمان با حمله‌ مغول ها بوده است. این روستا کاملاً صخره‌ای بوده و خانه های آن در دل صخره های بزرگی ساخته شده اند که به علت استحکام بسیار زیاد در گذر زمان نیز آسیب جدی به آنها وارد نشده است. این صخره های کله قندی پس از تخلیه فضای داخلی آنها، شرایط جهت سکونت در آنها فراهم شده است و دارای پنجره و حتی اتاقک های مجزا بوده و در فضای داخلی آن ها شاهد سکوهایی برای نشستن و استراحت کردن هستیم. ناگفته نماند که همچنان تعداد محدودی خانوار روستایی در دل این صخره ها سکونت داشته و به فعالیت های مختلف مشغول هستند. 

اجاره سوییت در روستای کندوان 

یکی از مهمترین فعالیت های اقتصادی مردم کندوان، اجاره دادن برخی از واحدهای سنگی و کله قندی این روستا است. برخی از این واحدها به علت فضای محدود و سادگی امکانات با قیمتی ارزان در اختیار مسافران قرار می گیرند اما شما می‌توانید از واحدهای لوکس و جذاب این روستا با قیمت‌های بالا نیز استفاده کنید.

کندوان

اغلب افرادی که با حس ماجراجویی و تجربه یک زندگی سنتی در قلب روستاهای باستانی راهی این منطقه می شوند مبادرت به اجاره یکی از خانه‌های روستایی موجود در روستای کندوان می کنند با این حال اغلب مسافران، اجاره ویلا، سوئیت و یا اقامت در هتل های شهر تبریز را ترجیح می دهند. با توجه به کوهستانی بودن منطقه بهتر است در طول روز از آن بازدید کنید.
آدرس روستای کندوان تبریز: آذربایجان شرقی، 18 کیلومتری جنوب اسکو، دامنه سرسبز سلطان داغی 

گردش در پارک ائل گلی در قلب تبریز 

اگر تنها یک بار به شهر تبریز سفر کرده باشید قطعاً برای همیشه نام و خاطره پارک ائل گلی تبریز در ذهن شما خواهد ماند. ائل گلی که به علت دشوار بودن تلفظ برای گردشگران غیر بومی به پارک شاه گلی مشهور شده است یک پارک جنگلی با بافت دست ساز و معماری ایرانی است که از آن به عنوان نگین جاذبه های گردشگری شهر تبریز یاد می شود.

پارک شاه گلی تبریز به عنوان زیباترین و محبوب ترین جاذبه گردشگری شهر تبریز دارای استخر، فضای سبز بسیار گسترده، زمین مینی گلف، پیست اسکیت، شهربازی و کاخ ائل گلی است. ساعت ها پیاده روی در پارک ائل گلی محبوب ترین فعالیتی است که در طول شبانه‌روز صدها گردشگر بومی و غیربومی را به سمت این منطقه می‌کشاند. 

شکم گردی در پارک ائل گلی 

بهترین و البته یکی از ارزان ترین خوراکی هایی که در پارک ائل گلی ارائه می‌شود لقمه های ساندویچی بسیار خوشمزه ای است که حاصل ترکیب تخم مرغ آبپز، سیب زمینی آب پز و کره آب شده به همراه سبزیجات معطر است.

ائل گلی

این لقمه های ساندویچی هرچند قیمت بسیار ارزانی دارند اما طعم دلچسب و فراتر از انتظار شما خواهند داشت. در شهر تبریز اعم از تابستان و یا زمستان شبهای خنک و سردی را تجربه خواهید کرد به همین علت در تمام ایام سال شاهد فروش انواع آش و به خصوص آش رشته در فضاهای زیبا و سرسبز این مجموعه گردشگری هستیم. به هرطرف که می روید عطر خوراکی های خوشمزه اعم از فست فودها و آش های سنتی و همچنین عطر قهوه های تلخ احساس می‌گردد. قطعاً شما نیز در مسافرت به تبریز به یک بار بازدید از این مجموعه رضایت نخواهید داد. بازدید از این مجموعه محدودیت زمانی ندارد.
آدرس ائل گلی تبریز: تبریز، خیابان شهید باکری، بلوار ائل گلی 

پارک خاقانی شهر تبریز 

پارک خاقانی یک بوستان بسیار زیبا با طراوت و همراه با المان های زیبایی از معماری ایرانی است. این منطقه گردشگری با توجه به وجود مجسمه خاقانی، یکی از شعرای بزرگ پارسی زبان بدین نام معروف شده است. این پارک در مجاورت مسجد کبود و موزه آذربایجان قرار داشته و بخشی از تاریخ شهر بزرگ تبریز را در بر میگیرد. محوطه پارک در گذشته محل عبادت بسیاری از فقها و زاهدان تبریزی بوده و از مهمترین علل تاسیس مسجد کبود در مجاورت آن نیز ارزش مذهبی این پارک است. گردشگران می توانند ساعتی مسرت بخش و مفره را در این بوستان دل انگیز گذرانده و علاوه بر آن از مسجد کبود و موزه آذربایجان نیز بازدید کنند. درب های ورودی این پارک تا ساعت یازده شب برای مسافران و گردشگران باز خواهد بود.
آدرس پارک خاقانی تبریز: خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهار راه منصور، جنب مسجد کبود 

پارک خاقانی تبریز

کلیسای تاریخی استفانوس مقدس در جلفا

جامعه بسیار بزرگی از ارامنه در تبریز و آذربایجان وجود دارد از این رو چند کلیسای بزرگ به چشم میخورد. برخی از این کلیسا ها در خود شهر تبریز قرار دارند و برخی در شهر های دیگری همچو جلفا واقع شده اند. کلیسای استفانوس مقدس کلیسای مشهوری در شهر جلفا است که از تبریز حدود 2 ساعت فاصله دارد . این کلیسا یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای سن اسپانوس است که در 17 کیلومتری رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک قرار دارد. در سده نهم میلادی این بنا ساخته شد ولی به دلیل زلزله شدید آسیب جدی دید که در دروان صفویه بازسازی شد. کلیسای استفانوس در سال 1342 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد کهن کبود 

بنای این مسجد که به عنوان مسجد جهانشاه نیز شناخته می شود به دوره ابو مظفر جهانشاه قراقویونلو باز میگردد. این مسجد در دوره های تاریخی متفاوت، آسیب های بسیاری را متحمل گردیده است اما همچنان زیبایی و نمای اولیه خود را حفظ نموده و گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می کند.

ایوان و ورودی اصلی این مسجد در دوره های مختلف از وقایع طبیعی به خصوص زلزله‌ای که در سال 1193 به وقوع پیوسته است در امان بوده و دیگر ارکان منزل نیز در 50 سال گذشته مرمت و بازسازی شده اند.
آدرس مسجد کبود تبریز: خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهار راه منصور، جنب بوستان خاقانی
ساعت بازدید: 9 صبح الی 20 شب 

دیدنی های تبریز

موزه آذربایجان، دومین موزه باستان شناسی

این موزه یکی از مهمترین موزه های ایران و دومین موزه باستان شناسی کشور است که بعد از موزه ملی ایران شناخته میشود. زیربنای موزه آذربایجان 2400 متر مربع است و دارای یک سالن نمایش در هر طبقه و کتابخانه و چند اتاق اداری می باشد. همان گونه که در مطالب اخیر بیان نمودیم موزه آذربایجان در مجاورت مسجد کبود و پارک خاقانی قرار دارد. این مکان در سال 1337 به عنوان یک موزه معرفی شد اما افتتاح و بهره برداری آن به سال 1341 موکول گردید. اشیا عتیقه بسیار زیادی در این موزه وجود دارد و برخی از آنها حتی متعلق به عصر آهن هستند. موزه آذربایجان در میان موزه های باستان شناسی ایران، رتبه دوم را پس از موزه ملی تهران دارد. موزه آذربایجان دارای چندین سالن نمایش با ابعاد بسیار بزرگ، چندین اتاق اداری و یک کتابخانه است.
آدرس موزه آذربایجان: خیابان امام، جنب مسجد کبود
ساعت بازدید: 8 صبح الی 18 و سی دقیقه عصر 

بازار تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا 

بازارگردی یکی از مهمترین بخش‌های مسافرت شما به یک منطقه گردشگری و توریستی است. در مسافرت به شهر تبریز نیز نباید بازارگردی در میان بازار سرپوشیده و بسیار گسترده این شهر با عنوان بازار بزرگ را از دست دهید. بازار بزرگ تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است و به احتمال بسیار زیاد پس از چند ساعت بازارگردی در میان مسیرهای مختلف آن، درب ورودی را گم خواهید کرد.

این اتفاقی است که برای اغلب مسافران در بازار تبریز رخ می دهد اما با پرسش از بازاریان این محل میتوانید درب ورودی که از آنجا وارد بازار شده اید و قطعا بهترین نقطه دسترسی به خودروی شخصی تان است را پیدا کنید.

بازار بزرگ تبریز

آدرس بازار بزرگ تبریز: خیابان بازار، بازار بزرگ تبریز
ساعت بازدید: 7 صبح الی 21 شب 

ارگ تبریز یا ارگ علیشاه

ارگ علیشاه با قدمتی 700 ساله یکی از قدیمی ترین دیوارهای تاریخی کشور است و جزو مهمترین جاهای دیدنی تبریز به شمار میرود. بنا به گفته ها و یادداشت های جهانگردان تاریخی، ارگ علیشاه  تنها بنای مرتفع شهر تبری بوده و حتی از دور ست دیده میشود. این مجموعه بی نظیر در ابتدا شبیه به مسجدی بنا شده بود گه در اثر گذر زمان و زمین لرزه های فراوان و جنگ تا حدی سالم مانده است. در حال حاضر تنها بخشی که از این مجموعه باقی مانده دیوار مرتفعی است که ارگ علیشاه خوانده میشود. اولین بنای ارگ سال های 718 تا 739 هجری قمری با هدف ساخت آرامگاهی در مسجد علیشاه انجام شد. با فرو ریختن سقف بنا و مرگ علیشاه ساخت بنا متوقف شد و . برای مثال در دوران سلطنت قاجاریه این مسجد انبار مهمات نظامیان شد و حصاری در پیرامون آن کشیده شد که از آن به بعد به نام ارگ علیشاه تغییر نام پیدا کرد. این ارگ یک اثر تاریخی است که به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد و در ابتدا با هدف ساخت مسجد احداث شد اما به علت فرو ریختن سقف آن در هنگام ساخت، عملیات مربوطه خاتمه یافته و به صورت یک ارگ در آمده است. ارگ تبریز از جمله آثار تاریخی این شهر است که در معرض تخریب واقعی قرار داشته و ممکن است در سالیان آتی بخش قابل توجهی از این اثر تاریخی را از دست بدهیم.

ارگ تبریز

آدرس ارگ تبریز: خیابان امام، چهار راه شریعتی، به سمت میدان ساعت، جنب مصلی امام
ساعت بازدید: 8 صبح الی 17 و 30 دقیقه عصر

 

ارگ علیشاه - از معماری تا تاریخچه دقیق

مسجد جامع تبریز 

مسجد جامع تبریز یا مسجد جامع کبیری مربوط به دوره سلجوقیان بوده و در حوالی بازار تبریز ساخته شده است. تخریب بنا در برخی از بخش‌های این مسجد نیز به چشم می‌خورد اما مرمت و بازسازی آن تا حد بسیار زیادی موفقیت‌آمیز بوده و سبب ترکیب ویژه‌ای از معماری قدیم و معماری جدید شده است. این مسجد فضای بسیار گسترده‌ای داشته و اغلب گردشگران ساعت‌ها در میان ستون های سنگی آن به قدم زدن و نظاره کاشیکاری های فوق العاده آن می‌پردازند.
آدرس مسجد جامع تبریز: خیابان بازار، خیابان شهید مطهری، روبروی خانه مشروطه
ساعت بازدید: 8 الی 20 شب در تابستان، 8 الی 17 و 30 در زمستان

مقبره الشعرا، آرامگاه مشاهیر

مقبره الشعرا یک گورستان تاریخی در شهر تبریز است که به عنوان قبرستان سرخاب نیز شناخته می شود. این قبرستان محل دفن بیش از ۴۰۰ فرد مشهور تبریزی بوده که اغلب آن ها شاعر بوده اند؛ مشهورترین این افراد حکیم اسدی طوسی و سید محمدحسین شهریار است. با توجه به اینکه بنای این گورستان نیز مورد مرمت و بازسازی واقع شده است در کنار طراحی سنتی شاهد معماری مدرن خواهید بود.
آدرس مقبره الشعرا: خیابان ثقه الاسلام
ساعت بازدید: 8 و 30 دقیقه صبح الی 18 عصر 

مقبره الشعرا

تله کابین و پارک کوهستانی عینالی 

این پارک کوهستانی با وسایل متعددی همچون خودروی شخصی و از همه مهمتر به وسیله تله‌کابین قابل دسترسی است و برخی از افراد نیز به صورت پیاده به ارتفاعات عینالی می روند. شما می توانید بازدید از این پارک را به مراحل آخر مسافرت به تبریز موکول کنید چرا که فضایی دنج و مناسب جهت پذیرایی از مهمانان و گشت و گذار در فضای بلند کوهستانی تبریز برای شما فراهم شده است. مسافران ساعت های بسیار زیادی در این منطقه استراحت نموده و از چشم انداز بسیار زیبای شهر تبریز لذت می برند. با این حال باید بگوییم که این منطقه کوهستانی حتی در روزهای تابستان نیز به شدت سرد بوده و باید امکانات لازم از جمله لباس گرم به اندازه کافی همراه داشته باشید. در بلندای این کوهستان می توانید با انواع آش و چای داغ از خود پذیرایی کنید.
آدرس تلکه کابین عینالی: بزرگراه پاسداران، مجموعه تفریحی کوه عینالی
ساعت بازدید: 9 صبح الی 20 شب 

میدان ساعت و عمارت شهرداری تبریز

برج ساعت تبریز از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در هر ساعت از شبانه روز و بدون محدودیت می توانید از آن بازدید کنید. این ساعت زینت دهنده عمارت شهرداری تبریز با ۳۰ متر ارتفاع است که از سمت بالا همانند یک عقاب در حال پرواز به نظر می رسد. عمارت شهرداری تبریز اولین موزه تاریخ شهرداری ایران بوده و اشیای گرانبهایی همچون اولین تاکسی و ماشین آتش نشانی تبریز در آنجا نگهداری می شوند. هر چند بازدید از ساعت ۴ صفحه ای تبریز محدودیت زمانی ندارد اما بازدید از موزه در ساعت خاصی در طول روز صورت می گیرد.
آدرس میدان ساعت تبریز و عمارت شهرداری: خیابان امام، میدان ساعت، ساختمان شهرداری
ساعت بازدید از عمارت شهرداری تبریز: 8 صبح الی 20 عصر در تابستان، 8 صبح الی 18 عصر در زمستان 

میدان ساعت تبریز

خانه پروین اعتصامی 

پروین اعتصامی شاعر گرانقدر و معروف ایرانی است که خانه پدری وی هم اکنون به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر تبریز مبدل شده است. خانه ای سنتی با بافت بسیار زیبا و حیاط بزرگ که هر چند امروزه به عنوان یک موزه شخصی معرفی می‌گردد اما همچنان بافت مسکونی آن حفظ شده است. پروین اعتصامی از بدو تولد تا سن هفت سالگی را در این خانه سکونت داشته و هم اکنون مجسمه های متعددی از این شاعر گرانقدر ایرانی در نقاط مختلف این موزه تاریخی رویت می شود.
آدرس خانه پروین اعتصامی: خیابان چای کنار، نرسیده به پل شهید بهشتی، جنب مسجد میر آقا، کوچه پروین، پلاک 6
ساعت بازدید: 9 صبح الی 17 عصر 

موزه قاجار 

این موزه که در ابتدا خانه امیر نظام گروسی یکی از معروف ترین رجال سیاسی ناصرالدین شاه بوده است یک عمارت بسیار زیبا با بافت سنتی متفاوت و محوطه ای سرشار از گل ها و سبزه زار های زیباست. در این موزه انواع پول و سکه های قاجاری، ظرف و ظروف عتیقه، کاشی های رنگارنگ، تفنگ و اسلحه های دوره قاجار و وسایل دیگر به چشم می خورد. این موزه در حوالی مقبره الشعرا قرار دارد.
آدرس موزه قاجار تبریز: خیابان ششگلان، جنب اداره صنعت، معدن و تجارت، جنب مقبره الشعرا
ساعت بازدید: 9 صبح الی 18 عصر 

موزه قاجار

جنگل بکر و زیبای ارسباران 

اگر به طبیعت گردی در تبریز علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم جنگل ارسباران را به عنوان مهم ترین نقطه بکر و طبیعی آذربایجان شرقی از دست ندهید. شما در جنگل ارسباران شاهد انواع مختلفی از گونه‌های جانوری و گیاهی خواهید بود. در این مکان علاوه بر درختان سرسبز و انبوه، چشم‌انداز های دیگری همچون اماکن و ابنیه تاریخی به چشم می خورد. قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه و بقعه شیخ شهاب الدین و همچنین بازار اهر در این منطقه قرار گرفته اند. مسیر دسترسی به جنگل ارس باران از سمت تبریز: فاصله منطقه ارس باران تا تبریز 221 کیلومتر است. در واقع فاصله تبریز تا منطقه کلیبر 174 کیلومتر بوده و دو ساعت و نیم به طول می انجامد. فاصله کلیبر نیز تا ارسباران 46 کیلومتر است که با ماشین شخصی تقریبا یک ساعت و نیم می شود.

ارسباران تبریز

آبشار اسکندر 

پس از طبیعت گردی در جنگل ارسباران بازدید از آبشار اسکندر که در حد فاصل تبریز و اهر قرار دارد را به شما پیشنهاد می کنیم. این آبشار با یک ارتفاع ۳۰ متری محل مناسبی جهت اتراق مسافران و کوهنوردی ورزشکاران خواهد بود. هوای این منطقه بسیار مطبوع و دل نشین است و می توانید در عصر که هوا قدری گرم تر می شود راهی این منطقه شوید.
آدرس آبشار اسکندر: مسیر تبریز-اهر، روستای طویقون، دامنه های شمالی کوه سهند 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 103 کاربر