دریاچه عروس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/07/19
بازدید: 2319
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر قصد شما سفر با خانواده است و به دنبال آسایش و رفاه نیز هستید یا تمایل به سفر با فرزند کم سن و افراد سالمند را دارید، قطع به یقین این جاذبه بکر و بی‌همتا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما و خانواده باشد. در شهر رودبار استان گیلان، در مجاورت شهر تنکابن روستایی به نام حلیمه جان استقرار دارد. در نهان این روستا افزون بر پوشش جنگلی زیبا و شالیزار‌ها، دریاچه عروس را نیز مشاهده خواهید کرد. این دریاچه بی‌مانند به سبب دو رنگی و تغییر رنگ آن در مدت زمان روز، موقعیت مکانی بی‌نظیر برای عکاسی و سپری کردن روز و ساعاتی تفریحی در کنار خانواده و دوستان محسوب می‌شود.

دریاچه عروس گیلان

 

آشنایی با دریاچه عروس گیلان

دریاچه عروس گیلان که قدیمی ها آن را با نام دریاچه حلیمه جان می شناسند یکی از جاذبه های منحصر به فرد شهرستان رودبار، توابع بخش رحمت آباد و بلوکات است. دلایل زیادی برای نامگذاری این دریاچه به دریاچه عروس وجود دارد. برخی ها معتقدند زمانی که باد می وزد و جلبک های روی دریاچه به کنار می روند، دریاچه چهره واقعی خودش را نشان می دهد و به همین خاطر آن را به عروسی تشبیه کرده اند که با کنار زدن توری، چهره زیبایش را به نمایش می گذارد. این دریاچه به دلیل دو رنگ بودنش هم در میان گردشگران تور گیلان شهرت یافته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جلبک های زیادی بر روی این دریاچه خودنمایی می کنند. به هنگام وزش باد این جلبک ها مسیر دیگری را طی می کنند و راه را برای نمایان شدن رنگ واقعی دریاچه باز می کنند. همین امر موجب می شود در بخش هایی از روز، دریاچه به دو رنگ زیبا در بیاید و هر بیننده ای را به خود جذب کند. 

دریاچه عروس کجاست؟

 

دریاچه عروس کجاست؟

دریاچه عروس در استان گیلان که برای بسیاری از افراد به نام دریاچه حلیمه جان مشهور است، در مجاورت روستایی با همین نام قرار دارد. روستای حلیمه جان از متعلقات بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار بوده و همچنین در شمال شرق شهر رودبار سکنی گزیده است. مسافت دریاچه عروس تا تهران، حدوداً ۲۸۰ کیلومتر است و مسافران می‌بایست برای رسیدن به آن تقریباً سه ساعت رانندگی کنند. تعداد زیادی از گردشگران به جهت مسافت نزدیک این دریاچه تا تهران، آن را همچون مقصدی یک ‌روزه برای سفر انتخاب می‌کنند.

دیدنی های خاص استان گیلان - با خاص ترین مکان های دیدنی استان گیلان آشنا شوید.

تفریحات دریاچه عروس

دریاچه عروس زیستگاه مناسبی برای موجودات آبزی و دوزیست است. اگر علاقه به این دسته از حیوانات دارید نیز می‌توانید لاک‌پشت‌ها را ببینید. صدای قورباغه‌ها نیز اکثر اوقات به گوش می‌خورد و می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. مشاهده پرنده‌های مهاجر و لاک‌پشت‌ها، پیک‌نیک، عکاسی از عروس گیلان، کمیپنگ در روز‌های غیربارانی سال، ملاقات از خانه‌های روستایی دارای معماری سنتی، قایق‌سواری، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شالیزار‌های آن محدوده و مزارع چای شامل تفریحاتی هستند که می‌توانید در پیرامون این دریاچه به آن‌ها بپردازید.

امکاناتی که برای بازدید از دریاچه عروس نیاز دارید

در ابتدا یادآوری این نکته لازم است که همه ما به‌ عنوان مسافر و گردشگر مسئولیت‌پذیر و متعهد وظیفه مراقبت از محیط زیست و همین طور اکوسیستم را داریم. پس هنگام ملاقات از دریاچه عروس در طبیعت از ر‌ها کردن زباله از جمله پلاستیک، ته‌سیگار، زباله‌تر، بطری آب معدنی و… خودداری کرده و به درختان جنگلی کمیاب و طبیعت خدشه وارد نکنید. کفش متناسب با طبیعت‌گردی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کوله‌پشتی، کلاه، لباس اضافه، کیسه زباله و در صورت کمپ وسایل پیک‌نیکی مثل چادر، زیرانداز، منقل، آب، غذا، میان‌وعده، دارو‌های شخصی، کارت شناسایی، دوربین عکاسی، موبایل و پاوربانک همراه خود داشته باشید.

بهترین زمان سفر به دریاچه عروس

 

بهترین زمان سفر به دریاچه عروس

به دلیل آب و هوای شرجی مناطق شمالی ایران در فصل تابستان، مناسب‌تر است که بازدید خود را به فصل بهار، ماه‌های فروردین و اردیبهشت موکول کنید. همچنین فصل چندین رنگ پاییز، مهرماه اوقات مناسبی برای بازدید از دریاچه عروس و جنگل رنگارنگ حلیمه جان است. اگر تمایلی به شلوغی و ازدحام ندارید و ترجیح می‌دهید از سکوت و آرامش بی‌مانند این منطقه بهره‌مند شوید، در ایام نوروز آخرهفته‌ها و همین طور تعطیلات به این ناحیه مسافرت نکنید؛ زیرا در این روز‌ها تعدد مسافران برای گذراندن اوقات خود به‌سمت این جاذبه طبیعی افزایش می‌یابد.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه عروس چگونه است؟

دریاچه عروس منشأ موجودات مختلفی مانند ماهی سفید و انواع دیگر ماهی‌ها، قورباغه‌ها و لاک‌پشت‌ها است. در پیرامون این دریاچه حیوانات دیگری مثل گاو‌ها و دام‌های روستاییان مشغول به چرا مشاهده می‌شود. در اطراف این دریاچه انواع مختلفی از درختان هم چون راش، ممرز، توسکای‌ییلاقی و قشلاقی، بلوط، افرا، شمشاد، انجیر، ازگیل، گیلاس وحشی، زرشک و همین طور درختان جنگی و شالیزار‌های برنج دیده می‌شوند. 
تمام این‌ موارد منظره‌ای زیبا و منحصر به فرد در اطراف دریاچه بکر در استان گیلان و در نزدیکی رشت به شمار می‌آیند. در طول معبر پیاده‌روی در محدوده دریاچه عروس بوته‌های تمشک جنگلی، گزنه و کوله خاس به چشم می‌خورد که شما می‌توانید در این مسیر از تماشای درختان و بوته‌های جنگلی، آلوچه‌های وحشی، ازگیل و زالزالک لذت ببرید و در صورت تمایل نوش جان کنید.

آدرس دریاچه عروس

 

آدرس دریاچه عروس

برای آن هایی که مایلند تا با خودرو شخصی به دریاچه عروس سفر کنند، آدرس دسترسی به این دریاچه زیبا را قرار داده ایم تا بتوانید به راحتی با طی کردن این مسیر به راحتی به روستانی حلیمه و در نهایت دریاچه عروس برسید. برای رسیدن به این دریاچه لازم است تا ابتدا خودتان را به استان گیلان و سپس شهرستان رودبار رسانده و از آنجا به روستای حلیمه جان رفته و پس از گذر از روستا به دریاچه عروس برسید.  

جاهای دیدنی رشت - در این لینک محبوب ترین مکان های دیدنی رشت را می توانید مشاهده کنید.

اقامت در کنار دریاچه عروس چگونه است؟

یکی از مناطق شمال ایران برای اقامت و همین طور تسکین دغدغه‌های ذهنی، همین دریاچه و روستا است. برای اتراق در مجاورت دریاچه عروس محل‌هایی مانند اقامتگاه‌های بومگردی، اجاره خانه‌های محلی در اطراف دریاچه و روستای حلیمه جان و همین طور اقامت در هتل‌های مدرن و تجهیز شده شهر‌های اطراف مانند رودبار و رشت وجود دارند. البته لذت کمپینگ در کنار دریاچه و گذراندن شب زیر آسمان پرستاره خالی از لطف نبوده و از آن دسته تجربیاتی است که هرگز از یاد شما نخواهد رفت؛ اما اگر تمایل به ایجاد کمپ دارید، پیشنهاد ما به شما این است که در نزدیکی دریاچه چادر بزنید و از هوای پاک و منظره بکر اطراف آن لذت ببرید.

اقامت در کنار دریاچه عروس چگونه است؟

 

چه دیدنی‌هایی در اطراف دریاچه عروس وجود دارد؟

لازم به ذکر است که دریاچه عروس در مجاورت منطقه رحمت آباد رودبار است. اگر قصد و نیت شما، سکنی گزیدن در روستای حلیمه جان نیست، می‌توانید از جاذبه‌های دیگر این محدوده بهره‌مند شده و لذت ببرید. شهر رودبار و مناطق اطراف آن دارای جاذبه‌هایی هم چون، منطقه دیدنی استخرگاه، ‌ییلاقات سرانسر، روستای داماش، دامنه کوه درفک، روستای اسکولک، روستای دیورش و… است.


سخن نهایی

 هر شهری جاذبه های طبیعی خاص خود را دارد. استان گیلان نیز به دلیل مناظر بکر و سرسبزی که سال ها از آن میزبانی کرده، مشهور و محبوب است. زمانی که به این خطه سرسبز و بی نظیر سفر می کنید، جاذبه های طبیعی متعددی پیش رویتان قرار می گیرد. در میان همه این جاذبه ها، بازدید از دریاچه ها بسیار لذت بخش و آرامش بخش خواهد بود. دریاچه عروس یکی از همین جاذبه هاست که اگر زمان مناسبی برای سفر به آن انتخاب شود می تواند انرژی بخش ترین گزینه موجود باشد و آرامش از دست رفته تان را باز گرداند. 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 102 کاربر