دشت ارژن

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/07/20
بازدید: 2364
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دشت ارژن در نزدیکی شیراز، با طبیعتی بکر و دست نخورده، مقصدی بی‌نظیر برای یک تفریح عالی است. اگر عاشق طبیعت، گل و گیاه، چادرهای عشایر نشین، آبشار زیبا و روستا قدیمی هستید، دشت ارژن همه این زیبایی‌ها را یک‌جا در خود جای داده است. آب و هوای بی‌نظیر دشت ارژن در بهار، یک فرصت استثنایی را برای سفری هیجان انگیز و پر خاطره فراهم می‌کند. دشت ارژن برای افرادی که به عکاسی از زیبایی‌های طبیعت علاقه دارند بهترین مکان است.

 

دشت ارژن


دشت ارژن کجاست؟

ارژن دشت از توابع شیراز و در نزدیکی کازرون قرار گرفته است. اگر قصد داشتید از سمت شیراز به ارژن دشت بروید؛ ابتدا باید وارد پلیس راه شیراز_کازرون شوید. سپس حسین آباد و خیر آباد را پشت سر بگذارید. همچنین باید از خان زنیان هم گذر کنید. وارد مسیر جنوب غرب شوید و به سمت دشت ارژن ادامه مسیر دهید. به طور کلی باید 2 ساعت رانندگی کنید، تا به ارژن دشت زیبا برسید.

 

دشت ارژن


آب و هوای دشت ارژن

دشت ارژن به علت مجاورت با رشته کوه‌های زاگرس از آب و هوایی بی‌نظیر و دلپذیر برخوردار است. وقتی زمستان بر دشت دامن می‌افکند، عطر گل نرگس هوش از سر می‌برد. البته باید گفت دشت ارژن هر چهار فصل پذیرای گردشگران است. چهارفصل؛ بهار، تابستان، پاییز و زمستان، در ارژن دشت هوا فوق العاده مطبوع و عالی خواهد بود. در فصل زمستان لباس گرم فراموش نکنید؛ زیرا شب‌های دشت ارژن در زمستان سرد است.

 

دشت ارژن


تاریخچه دشت ارژن

در تاریخ شیراز و استان فارس، نام دشت ارژن همیشه مهم و حیاتی بوده است. در زمان هخامنشیان دشت ارژن، شکارگاه سلطنتی شاهان بزرگ ایران محسوب می‌شد. دشت ارژن از دیرباز مورد توجه بوده و نام پرآوازه آن بارها در شاهنامه آورده شده است. حکمران دشت ارژن کوشک علی خان بوده، که به دست رضاخان پهلوی کشته شد. ارزش و قدمت تاریخی ارژن دشت بسیار مهم بوده و در کتیبه‌های تخت جمشید هم نام ارژن دشت برده شده است.

 

دشت ارژن


جاهای دیدنی دشت ارژن

از آثار باستانی و کتیبه‌های قدیمی گرفته تا آبشارهای بلند و درختان زیبا، همگی دست به دست هم داده‌اند تا دشت ارژن به زیباترین شکل ممکن جلوه کند و مانند نگین در قلب شیراز بدرخشد. مکان‌های دیدنی ارژن دشت بسیارند، مانند:

دریاچه ارژن

در فاصله‌ای نزدیک از دشت ارژن دریاچه‌ای متشکل از آب‌های شیرین رودخانه دالکی و آب‌های زیرزمینی به بزرگی بیش از دو هزار هکتار جای گرفته است. دریاچه ارژن در کنار رشته کوه‌های زاگرس با انعکاس بلندی و سبزی زاگراس، زیبایی و چشم نوازی خود را چندین برابر می‌کند. درختان بلند و پر شاخ و برگ، هوایی ملایم، عطر گل‌های شقایق و ابهت رشته کوه‌های زاگرس همگی یک فضای آرام و به دور از هیاهو را تشکیل داده‌اند. محیط دریاچه ارژن بهترین مکان برای آرام کردن ذهن از مشغله و درگیری‌های روزمره است.

 

دشت ارژن


آبشار چرونیز

آبشار چرونیز یا همان آبشار ارژن، یک پدیده طبیعی و دست‌نخورده بی‌نظیر است، که در هر فصل زیبایی خیره کننده‌ای دارد. در فصل تابستان آب جاری از آبشار چرونیز رنگین کمان زیبایی را ایجاد می‌کند، که باعث چشم‌گیری بیشتر فضای آبشار می‌شود. در زمستان هم آبی که از بالای آبشار سرازیر می‌شود، قندیل می‌بندد و کریستال‌های یخی زیبایی را به وجود می‌آورد. تابش نور آفتاب به کریستال‌های یخی منظره فوق‌العاده زیبایی را ایجاد می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را خیره به خود می‌کند.


بهترین زمان بازدید از دشت ارژن

همه فصول سال برای سفر و بازدیدی پرهیجان از دشت ارژن مناسب هستند. اما وقتی بهار به دشت می‌رسد، زیبایی دشت ارژن به بالاترین درجه خواهد رسید. تمام دشت یکپارچه سبز و پر از گل می‌شود. آب دریاچه ارژن و آبشار چرونیز چندین برابر می‌شوند. گل نرگس جای خود را به شقایق وحشی می‌دهد و رنگ قرمز در کل دشت پخش می‌شود. 
با تمام شدن اردیبهشت و رسیدن خرداد، کم‌کم عشایر و چادرنشینان به سمت دشت ارژن کوچ می‌کنند. کوچ عشایر حال و هوای تازه و جالبی به دشت ارژن می‌دهد. با اقامت عشایر در دشت ارژن، فصل جدیدی از زندگی برای دشت و چادرنشینان ورق می‌خورد.

 

دشت ارژن


پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

دشت ارژن به علت خوش آب‌وهوایی تنوع و پوشش گیاهی زیادی دارد. از غالب‌ترین نوع گیاه و درختان در منطقه می‌توان به بلوط، زالزالک و بادام را اشاره کرد. البته گل شقایق وحشی و گل نرگس در زمستان جلوه و زیبایی خاصی به دشت ارژن داده‌اند. عطر خوش شقایق از بهار تا آخر پاییز و نرگس از اول زمستان، کل دشت ارژن را در بر می‌گیرد. 
ارزش بالا و تعدد بالای پوشش گیاهی و جانوری ارژن دشت موجب شد تا در سال 1353 از طرف سازمان بین‌المللی به عنوان ذخیره زیست کره منتخب شود. گوزن زرد مهم‌ترین گونه جانوری در دشت ارژن بوده و طبق آخرین بررسی‌ها در سال 1389، 75 گوزن زرد در دشت ارژن موجود است.

 

دشت ارژن


بازارچه های محلی و رستورانهای دشت ارژن

بازارچه دشت ارژن پر از خوراکی‌های خوشمزه، لباس‌های محلی زیبا و... است. سوغاتی خوشمزه شیراز و کنگر که گیاه مخصوص منطقه ارژن است، در بازارچه محلی ارژن دشت به وفور یافت می‌شود. رستوران‌های اطراف ارژن دشت با تمامی امکانات رفاهی و رعایت بهداشت و تمیزی محیط، پذیرای گردشگران هستند. رستوران‌ها با سرو غذای محلی لذت یک سفر به یادماندنی را تکمیل می‌کنند.


مسیر دسترسی به دشت ارژن

از سمت شیراز به سوی ارژن دشت حرکت که کنید، 90 کیلومتر راه است. باید بعد از طی مسیری کوتاه وارد اتوبان شیراز_کازرون شوید. بعد از طی مسیری 1 ساعته به ارژن دشت خواهید رسید.

 

دشت ارژن


اقامت در دشت ارژن

دشت ارژن اقامتگاه های بوم گردی متعددی دارد. برخی از مسافران بعد از بازدید و گشت‌وگذار در دشت ارژن به سمت شیراز یا کازرون که در همسایگی، آن قرار دارند، می‌روند. اما یک شب اقامت در اقامتگاه‌های دشت ارژن و خوردن غذاهای سنتی خوشمزه، شبی به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.


امکانات دشت ارژن

دشت ارژن امکانات رفاهی زیادی دارد. از جمله بازارچه‌های محلی متعددی که پر از سوغاتی‌های محلی و خوراکی‌های خوشمزه است در اینجا قرار دارد. رستوران‌ها با غذاهای سنتی و مدرن خوش طعم و لذیذ، کبابی‌های سر راهی و باغ رستوران‌های متعدد در مسیر، همه و همه باعث رفاه حال گردشگران شده است. علاوه‌بر همه این‌ها در کنار آبشار ارژن هم رستوران‌ها و دیگر خدمات رفاهی برپا شده‌اند که همه گردشگران و مردم محلی را به این سمت جذب می‌کنند.

 

دشت ارژن


سخن پایانی

ارژن دشتی زیبا و تلفیقی از طبیعیت و تاریخ ایران در قلب استان فارس، شهر شیراز جای گرفته است. دشت ارژن از نایاب‌ترین دشت‌هایی بوده که در هر چهار فصل پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت خواهد بود. مردم محلی با ایجاد امکانات رفاهی زیاد، رفاه بیشتر حال مسافران را ایجاد کرده‌اند. علاوه‌بر این بازارچه‌های محلی دشت ارژن با عرضه بهترین خوراکی‌های محلی از مسافران پذیرایی می‌کنند.
 
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 103 کاربر