جاهای دیدنی رشت

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 50706
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر رشت مرکز استان گیلان در شمال کشورمان است، به عنوان شهر باران نیز در میان افراد شناخته می‌شود. این شهر بزرگ‌ترین شهر در میان شهرهای حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود و به خاطر وجود ماسوله در مجاورت کوه‌های آن و ساحل دریای خزر، یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود و بسیاری از موسسات گردشگری که خدمات تور داخلی را ارائه می‌دهند به مسافرانی که قصد بازدید از مناطق گردشگری و طبیعی را دارند بازدید از جاهای گردشگری و تفریحی رشت را پیشنهاد می‌دهند. از لحاظ تاریخی نیز این شهر، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری و گذرگاهی بوده که ایران را به روسیه و اروپا وصل می‌کرده است. شاید به همین خاطر باشد که آن را دروازه اروپا نیز می‌نامند. تاریخ شهر رشت به قرن سیزدهم باز می‌گردد، اما تاریخ مدرن آن به دوره صفویه مربوط می‌شود که در طول آن دوران، رشت یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت ابریشم محسوب می‌شد و فروشگاه‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کردند. شاید کمتر کسی را پیدا کنید که با شمال ایران و به خصوص رشت خاطره نداشته باشد. رشت به قدری زیباست که یک بار رفتن به آن کافی نیست پس ما در این مقاله قصد داریم تا به طور جامع جاهای دیدنی‌ رشت را به شما معرفی کنیم تا شما در سفر بعدی‌تان به رشت، از گشت و گذار در این شهر همیشه سبز لذت ببرید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. جاهای دیدنی رشت در شب؛ پرسه زدن در شهر همیشه بیدار
    1. 1. میدان شهرداری رشت؛ سن پترزبورگ در رشت
    2. 2. پارک ملت رشت؛ سیاه باغ رشت
    3. 3. پارک دانشجو؛ استخری با عکس درختان رشت
    4. 4. شهربازی رشت؛ تجربه تفریح واقعی در رشت
    5. 5. پیست کارتینگ فرودگاه؛ ماشین سواری بدون محدودیت در رشت
  2. جاهای دیدنی تاریخی رشت؛ سفر در زمان‌های دور
    1. 1. مدرسه شاپور رشت؛ قدیمی‌ترین مدرسه رشت
    2. 2. موزه میراث روستایی گیلان؛ جایی پر از خانه‌های قدیمی
    3. 3. موزه مردم ‌شناسی رشت؛ مکانی برای گم شدن در تاریخ
    4. 4. موزه گنجینه رشت؛ جایی برای کاوش در تاریخ رشت
    5. 5. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت؛ آرامگاهی برای مبارز آزادی
    6. 6. موزه و خانه میرزا کوچک خان؛ جایی برای برشی از تاریخ
    7. 7. کاروانسرای عباسی رشت؛ کاروانسرایی از زمان صفوی
    8. 8. خانه ابریشمی در رشت؛ جایی به جنس ابریشم
  3. جاهای دیدنی طبیعی رشت؛ گشت و گذار در شهر همیشه سبز
    1. 1. دریاچه سقالکسار رشت؛ محل آب خوردن پرندگان
    2. 2. تالاب عینک؛ عینکی در میان درختان
    3. 3. پارک جنگلی سراوان؛ جنگل همیشه خیس
  4. پارک‌ها و محله‌ها در جاهای دیدنی رشت؛ قدم زدن در خیابان‌های رشت
    1. 1. سبزه میدان؛ تماشای جریان زندگی
    2. 2. شهرداری و پیاده راه علم الهدی؛ قدم زدن در سن پترزبورگ
    3. 3. بوستان مفاخر رشت؛ جایی پر از درختان سر به فلک کشیده
    4. 4. باغ محتشم؛ رفتن به عمارت کلاه فرنگی
    5. 5. بازار بزرگ رشت؛ صحبت با گیلکی های خوش بیان
    6. 6. برج ساعت رشت؛ حس گذر زمان
    7. 7. ساغریسازان؛ محله قدیمی چرم دوزی
  5. جاهای دیدنی رشت در فصل ها؛ تفریح در شهر باران های نقره ای
    1. جاهای دیدنی رشت در بهار؛ بهاری با عطر خاک باران خورده
    2. جاهای دیدنی رشت در تابستان؛ تابستانی شرجی ولی سبز
    3. 1.امامزاده هاشم رشت؛ جایی پر از معجزه
    4. 2. بقعه خواهر امام رشت؛ زیارت خواهر امام رضا(ع)
    5. 3. کلیسای مسروپ مقدس رشت؛ کلیسایی با ثبت ملی
    6. 4. بقعه دانای علی رشت؛ آشنایی با مردی همزمان در دو مکان
    7. 5. مسجد صفی رشت؛ عبادتگاهی روی چاه
    8. جاهای دیدنی رشت در پاییز؛ پاییزی پر از رنگ
    9. جاهای دیدنی رشت در زمستان؛ زمستانی خلوت و سرد

جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی رشت در شب؛ پرسه زدن در شهر همیشه بیدار

شناختن جاذبه های گردشگری رشت و یا هر شهر دیگری به شما در برنامه ریزی دقیق برای اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از دیدنی های اصلی آن شهر بازدید کنید، کمک می‌کند. شمال کشور و علی‌الخصوص رشت پر از جاهای دیدنی است که به شما امکان می‌دهد تا در هر ساعتی از شبانه روز جایی برای سرزدن داشته باشید. جنب و جوش شهر رشت به قدری است که بسیاری آن را به عنوان شهر همیشه بیدار می‌شناسند و همین امر باعث شده تا شب بیداری و انجام تفریحات شبانه در آن به یک سرگرمی جذاب برای مسافران این شهر تبدیل شود.

1. میدان شهرداری رشت؛ سن پترزبورگ در رشت

میدان شهرداری رشت در مرکز این شهر واقع شده و بسیاری آن را به عنوان نماد شهر رشت می‌شناسند. مجموعه بناهایی که در این میدان قرار دارند در اوایل حکمرانی رضا شاه پهلوی احداث شدند. جالب است بدانید که کاخ شهرداری یا عمارت شهرداری به دستور اداره‌ بلدیه‌ رشت، بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ با الهام از معماری سن پترزبورگ ساخته شده است و همین موضوع نیز یکی از دلایل متفاوت بودن این معماری نسبت به دیگر مناطق شهر است. این مجموعه شامل کاخ شهرداری، موزه‌ پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است و در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. تماشای ساختمان‌ نورانی میدان شهرداری در شب و دیدن دست‌فروشان و اهالی رشت، قطعا خاطره‌ای ماندگار از شب‌های رشت را در ذهن شما رقم خواهد زد.

آدرس: مرکز شهر، انتهای خیابان بهشتی، مجموعه میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت

2. پارک ملت رشت؛ سیاه باغ رشت

پارک ملت رشت یکی از مکان های دیدنی در رشت و پارکی قدیمی محسوب می‌شود و میزبان درختان قدیمی این شهر است. خیلی‌ها این پارک را با نام سیاه باغ هم می‌شناسند. مساحت پارک ملت رشت به 120 هزار متر می‌رسد و در منطقه سه شهر رشت و بلوار شهید انصاری واقع شده است. جالب است بدانید که آکواریوم بزرگی در بخشی از پارک ملت احداث شده که در آن ماهی‌های زینتی متعددی نگهداری می‌شود. پس اگر عاشق ماهی‌ها هستید، بازدید از این منطقه دیدنی را به هیچ عنوان از دست ندهید. علاوه بر آکواریوم این پارک دارای امکاناتی از جمله زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، آب‌نمای موزیکال، نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران، برکه‌ طبیعی و همچنین سکوهای اتراق، آلاچیق، مبلمان‌ پارکی، نمازخانه، بوفه، شیرهای آب و فضای بازی کودکان است که این موارد شرایط یک اسکان شبانه راحت را برای شما فراهم خواهد کرد.

آدرس: رشت، خیابان شهید انصاری پارک ملت

پارک ملت رشت

3. پارک دانشجو؛ استخری با عکس درختان رشت

شاید شما هم به هنگام تماشای عکس‌های جاهای دیدنی رشت، چشمتان به تصویری از یک استخر زیبا در جایی سرسبز خورده باشد. پارک دانشجو در نزدیکی تالاب عینک رشت، پارک مشکات و پارک مفاخر رشت قرار دارد و شما می‌تانید پس از یک روز تفریح، شب خود را در آرامش در این پارک زیبا سپری کنید. وقتی وارد محوطه این مکان می‌شوی، استخر بزرگ و زیبای این پارک، اولین چیزی است که به چشم شما می‌خورد. تماشای پرندگان مهاجر، ماهیگیری، تماشای تصاویر درختان در آب و قدم زدن در کنار نرده‌های چوبی دور استخر از بهترین فعالیت‌هایی هستند که در پارک دانشجو نباید آن‌ها را از دست داد. علاوه بر این‌ها، پارک دانشجو دارای امکاناتی از جمله پیست دوچرخه سواری، میز پینگ پنگ، وسایل ورزشی و میز شطرنج است که وقت گذراندن در این مکان را برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

آدرس: میدان یخسازی ، کمربندی شهید بهشتی، نبش بلوار دانشجو

پارک دانشجو

4. شهربازی رشت؛ تجربه تفریح واقعی در رشت

شهربازی رشت در محله محتشم رشت و خیابان ملت، بین پارک شهر و گلستان واقع شده است. این مکان هر روز از ساعت 6 عصر تا 1 بامداد باز است پس اگر از دسته افرادی هستید که به رفتن به شهربازی علاقه دارید، تفریح در شهربازی رشت فرصت مناسبی است تا در شبی به یاد ماندنی، هیجان واقعی را تجربه کنید.

آدرس: رشت، باغ محتشم، شهربازی رشت

شهربازی رشت

5. پیست کارتینگ فرودگاه؛ ماشین سواری بدون محدودیت در رشت

اگر عاشق هیجان و سرعت هستید، شاید بد نباشید که شبی را در پیست کارتینگ فرودگاه رشت بگذرانید. هر دور سواری در این پیست با ۶۰۰ متر طول، حدود ۶ دقیقه به طول می‌انجامد. حداقل قد افراد برای استفاده از این مجموعه، ۱۳۵ سانتی‌متری و حداکثر وزن، ۱۰۰ کیلوگرم است. شما همچنین می‌توانید در این مجموعه از کلاس‌های آموزشی و تخصصی کارتینگ نیز استفاده کنید. این مجموعه هر روزه از یک ظهر تا یک بامداد در دسترس است ولی به خاطر داشته باشید که پیست کارتینگ در روزهای بارانی تعطیل است؛ پس قبل از مراجعه به آن، حتما آب و هوا را بررسی کنید.

آدرس: جاده رشت به انزلی، قبل از بیمارستان آریا، پیست کارتینگ فرودگاه

پیست کارتینگ فرودگاه

جاهای دیدنی تاریخی رشت؛ سفر در زمان‌های دور

هنگام سفر به هر شهری، گزینه های مختلفی پیش روی ما است تا در خلال روزهای سفر به آن‌ها سر بزنیم. رشت هم از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر دریا و جنگل های زیبایی که دارد، سرشار از مکان های تاریخی و فرهنگی است. فرقی نمی‌کند به کدام مکان تاریخی رشت سر بزنید چون بازدید از هر کدام از این مناطق برای شما حقایق جالبی از گذشته کشورمان را روشن می‌کند که دانستن آن‌ها قطعا برایتان جذاب خواهد بود.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

1. مدرسه شاپور رشت؛ قدیمی‌ترین مدرسه رشت

یکی دیگر از مناطق دیدنی رشت مدرسه شاپور است که قدمت آن به دوران پهلوی باز می‌گردد. بازدید از این بنا که در وسط یک زمین بزرگ ساخته شده رایگان است و معماری بسیار زیبایی دارد. سال 1356 مدرسه شاپور در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس: رشت، میدان فرهنگ رشت

مدرسه شاپور

2. موزه میراث روستایی گیلان؛ جایی پر از خانه‌های قدیمی

همه ما موزه را به نام مکانی سربسته با انبوهی از اشیا عتیقه و قدیمی می‌شناسیم. اما نوع دیگری از موزه‌ها هم وجود دارد که در فضای باز ساخته می‌شوند و ما در گیلان یک نمونه از آن‌ها را داریم. موزه میراث روستایی گیلان یکی از جاهای دیدنی در رشت است که ارزش یکبار دیدن را دارد. این موزه محلی مختص خانه‌های روستایی گیلان است‌. آب و هوا در شمال ایران در اغلب زمان‌ها بارانی و مرطوب بوده است به همین علت در معماری‌های قدیمی این منطقه اغلب سعی می‌شده بنایی سازگار با این آب و هوا ساخته شود. خانه‌های منطقه گیلان از تنوع بالایی برخوردار هستند و به نه منطقه تقسیم می‌شوند. ساخت این منازل با تکنیک و مهارت‌های خاصی همراه بوده است که برای بازدید کنندگان بسیار جالب است. هر کدام از این خانه‌ها در بخشی از روستاهای این منطقه قرار داشته اند که پس از زلزله رودبار ایده جابه جایی آن ها مطرح شد. به همین منظور هر یک از این خانه‌ها را در مبدا و این کرده و سپس در مقصد سرهم کرده‌اند. مساحت موزه جنگلی گیلان حدود 260 هکتار است پس نیاز است برای بازدید از آن حداقل نصف روز وقت بگذاريد. در کنار بازدید از این خانه‌های زیبا می‌توانید لباس‌های محلی این منطقه را نیز بپوشید و از خودتان عکس بگیرید. همچنین علاوه بر خانه‌ها، تنورهای نان پزی، کوره‌های آهنگری، انبار برنج، محل پرورش‌ کرم ابریشم، کوره ذغال و بسیاری مکان‌های قدیمی دیگر بازسازی شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها بازديد کنید. فرهنگ و آداب و رسوم غنی این منطقه به خوبی در این موزه قابل مشاهده است.

آدرس: آزاد راه رشت قزوین کیلومتر 18 نرسیده به پلیس راه. جاده سراوان، شفت

موزه میراث روستایی گیلان

3. موزه مردم ‌شناسی رشت؛ مکانی برای گم شدن در تاریخ

این مکان جذاب بخش بزرگی از تاریخ این مرز و بوم را در خود جای داده است. در بخش مربوط به مردم شناسی در این موزه مجسمه‌ای از مردم بومی در حال کار و زندگی روزانه قرار دارد. این مجسمه‌ها به همراه ابزار‌های قدیمی مانند قاشق‌های چوبی، ظروف فلزی و گلی، لوازم زینتی و لباس‌های سنتی نما و جلوه کاملی از فرهنگ قدیم این منطقه را به نمایش می‌گذارند. بخش باستانی این موزه نیز که در زیر زمین یا سرداب سازه واقع شده است شامل بخش وسیعی از دست سازه‌های قدیمی و یافته‌های بجا مانده از کل سرزمین گیلان می‌شود. بنای موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت در واقع منزل میرزا حسین خان کسمایی شاعر و روزنامه نگار عصر صفویه است. به نقل از تاریخ میرزا حسین خان از دوستان میرزا کوچک خان بوده است. تاریخ بازگشایی این خانه به عنوان موزه به قبل از انقلاب باز می‌گردد اما بعد از انقلاب نیز اشیا زیادی به آن افزوده شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اسکلت‌ها و اجسام کشف شده در تپه‌های مارلیک رودبار، تالش و دیلمان نیز در این موزه نگهداری می‌شوند. از جمله دیگر آثار تاریخی موجود در این موزه می‌توان به سکه‌های قدیمی، چراغ‌های نفتی و روغنی، آلات موسیقی محلی گیلان، کتیبه و زیورآلات باستانی، لوازم تولید ابریشم، دخانیات زین سازی و نظایر آن اشاره کرد.

آدرس: موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت: سبزه میدان خیابان طالقانی

موزه مردم شناسی در رشت

4. موزه گنجینه رشت؛ جایی برای کاوش در تاریخ رشت

موزه‌ها از دیرباز مکان‌های گردشگری جذابی برای مسافران بوده‌اند. زمانی که به شهری سفر می‌کنیم شاید اولین جایی که برای بازدید به ذهنمان خطور می‌کند موزه آن شهر باشد. با بررسی موزه‌ها می‌توان تاریخ هر شهر را به خوبی کاوش کرد و بدون اینکه ماشین زمان اختراع شده باشد در زمان‌های دور کند و کاو نمود. موزه گنجینه رشت نیز یکی از همین موقعیت هاست. قدمت این موزه به 70 سال قبل بر می‌گردد و در سبزه میدان واقع شده است. موزه گنجینه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.

آدرس: رشت، خیابان طالقانی ، روبروی بیمارستان دکتر فامیلی، موزه گنجینه رشت

موزه گنجینه

5. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت؛ آرامگاهی برای مبارز آزادی

یونس استاد سرایی که به میرزا کوچک خان جنگلی نیز مشهور است رهبر و مبارز دلیری است که آوازه رشادت‌هایش به گوش خیلی‌ها رسیده است. او در دوران جوانی در حوزه علوم دینی مشغول به تحصیل بود و بعدها تلاش کرد با گرد هم آوردن گروهی از جوانان رشت این بخش را از دست اشغالگران روسی در آورد. آرامگاه این مبارز بزرگ در شهر رشت قرار گرفته و یکی از مناطق دیدنی این شهر محسوب می‌شود.

آدرس: جنوب شهر رشت، محله سلیمان داراب، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی

6. موزه و خانه میرزا کوچک خان؛ جایی برای برشی از تاریخ

قطعا همه ما تا حدود در جریان رشادت‌ها و داوری‌های میرزا کوچک خان جنگلی در اواخر دوران حکومت قاجاریه هستیم. میرزا بخش بزرگ و مهمی از تاریخ کشورمان را شامل می‌شود. میرزا کوچک خان در جریان اتفاقات انقلاب مشروطه، تصرف تهران، جنگ با روس‌ها، جنگ با انگلیسی‌ها و مبارزات داخلی نقش مهمی داشت. بدون شک می‌توان میرزا کوچک خان را به عنوان یکی از برجسته‌ترین مشاهیر رشت و کل گیلان شناخت. به همین علت است که مجسمه این مرد بزرگ را در مرکز شهر جای داده اند و به عنوان نماد اصلی این شهر برشمرده می‌شود. محله استادسرای رشت از گذشته محل زندگی خاندان پدری میرزا کوچک خان بوده است. منزلی که امروزه به عنوان موزه میرزا کوچک خان در معرض دید عموم قرار گرفته است در واقع بخش باقی مانده از منزل پدری میرزا است. خانه‌ای که میرزا در آن به دنیا آمد و بزرگ شد سپس برای تحصیل به قزوین و در نهایت تهران رفت. این خانه به سبک خانه‌های چوبی دوره‌ی قاجاریه و در دو طبقه ساخته شده است. دو راه پله در دو سمت خانه وجود دارد که به طبقه دوم می‌رسند. این منزل چهار اتاق دارد که به یکدیگر را داشته و به ایوان نیز راه دارند.

طبقه اول این منزل به کتابخانه اختصاص داده شده است و در طبقه دوم ابزار زندگی قدیمی قرار دارند روی ستون‌های ایوان عکس‌هایی از میرزا و هم گروهانش نصب شده است. از جمله چیزهای دیدنی در این منزل گهواره میرزا با قدمتی 150 ساله، سلاح کمری، ظروف غذا، رادیو، تلفن و کتاب‌های قدیمی است. اگر قصد بازدید از این مکان جالب و دیدنی را دارید آدرس آن خیابان استاد سرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده است.

آدرس: رشت،فرهاد،میدان معلم،خ. استاد سرا، خانه میرزا کوچک خان جنگلی

موزه و خانه میرزا کوچک خان

7. کاروانسرای عباسی رشت؛ کاروانسرایی از زمان صفوی

در 35 کیلومتری شهر رشت زمانی که تنها چهار کیلومتر از امام زاده هاشم دور شده باشین می‌توانید کاروانسرای عباسی را ببینید. این کاروانسرا که از زمان صفویه به جای مانده است را در گذشته لات نیز می‌نامیدند. لات به معنای زمین صاف کنار رود است که به محل قرار گرفتن کاروانسرای اشاره دارد. کاروانسرای عباسی در دوران جمله روس‌ها به ایران به عنوان پادگان نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همین استفاده نابه جا آسیب‌های زیادی بر روی این بنای تاریخی به جای گذاشت. در سال‌های اخیر این مکان را تعمیر کرده‌اند و امروزه به عنوان اقامتگاه مسافران و رستوران از آن استفاده می‌شود. گردشگرانی که به این محل می‌آیند می توانند در برنامه‌های فرهنگی و تفریحی این مرکز شرکت کنند. همچنین مسافران قطار گردشگری گیلان نیز در این محل پیاده می‌شوند. رفتن به این کاروانسرا برای گردشگرانی که از تهران به رشت می‌آیند آسان‌تر است زیرا علاوه بر این محل می‌توانند از پارک جنگلی سراوان، امام زاده هاشم و موزه میراث روستایی نیز بازدید کنند.

آدرس: رشت، جاده قزوین رشت و در چهار کیلومتری امامزاده هاشم، کاروانسرای عباسی رشت

کاروانسرای عباسی

8. خانه ابریشمی در رشت؛ جایی به جنس ابریشم

خانه ابریشمی جای دیدنی کم‌تر شناخته شده در رشت است. این خانه زیبا قجری به دلیل اینکه اکنون به عنوان یک ساختمان اداری در اختیار بنیاد ملی نخبگان استان گیلان قرار دارد. برای دید عموم قرار نگرفته است. اما اگر به معماری‌های قدیمی علاقمند هستید می‌توانید با اجازه گرفتن از مسئولان این بنیاد بخش‌هایی از این مجموعه که قابل بازدید هستند را مشاهده کنید. متاسفانه بخش‌هایی از این خانه زیبا بخاطر بازسازی‌های غیر اصولی و استفاده‌های اداری نابه جا تخریب شده است با این وجود همچنان بخش‌های زیادی از این عمارت دست نخورده باقی مانده است. خانه ابریشمی توسط کلانتر رشت حاج میر اسماعیل حاکمی ساخت. بعد فوت وی وراث این خانه را در سال 1318به حاج میرزا احمد ابریشمی فروختند. از آن پس تا کنون این خانه به نام عمارت ابریشمی شناخته می‌شود. این عمارت خانه‌ای دو طبقه و حیاطی بزرگ با انبوهی از گل و گیاه و درختان قدیمی همچنین یک حوض بزرگ را شامل می‌شود. از جمله زیبایی‌های این بنا می‌توان پله‌ها و نرده‌های چوبی، سقف‌های آینه‌کاری و گچ‌بری شده به دیوار‌های پر نقش و نگار را نام برد. دو تالار عمارت ابریشمی یعنی تالار آینه و تالار چینی که گر از ظرف و ظروف سفالی دکوری هستند برای بازدید عموم بازگشایی نمی‌‌شوند. با وجودی که حال و روز این عمارت قدیمی چندان مساعد نیست. با این وجود بازدید و عکاسی از دیوار‌های آجری با ایوان تمام پنجره و نرده‌های چوبی این ساختمان خارج از لطف نیست.

آدرس: ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان انتهای کوچه شاعری

خانه ابریشمی رشت

جاهای دیدنی طبیعی رشت؛ گشت و گذار در شهر همیشه سبز

شمال کشور به خاطر بارندگی زیاد و آب و هوای مرطوبی که دارد، جز مناطق همیشه سبز کور به حساب می‌آید و همین موضوع نیز باعث شده تا عاشقان طبیعت همواره برای تفریحات خود به این بخش از کشور سفر کنند. شهر رشت در استان گیلان با جنگل‌ها و طبیعت زیبایی احاطه شده که آن را به مکانی مناسب برای تفریحات خانوادگی و کمپ کردن در دل طبیعت تبدیل کرده است.

1. دریاچه سقالکسار رشت؛ محل آب خوردن پرندگان

سقالکسار در واقع یک سد خاکی برای برای جمع آوری آب است. با این وجود در باور عموم این مکان را به عنوان یک دریاچه می‌شناسند. این دریاچه در کنار یک روستا به همین نام واقع شده است. برای اسم سقالکسار معانی مختلفی ذکر می‌شود. بومیان منطقه در این مورد می‌گویند سقال به معنای محل آب خوردن پرندگان است و لک و سار نیز نام دو پرنده زیبا در این منطقه هستند. عده‌ای دیگر هم معتقدند که این نام به معنای محل آبشخور بالای تپه است. این مکان زیبا که برای رسیدن به آن تنها کافی است سی دقیقه از شهر رشت رانندگی کنید مقصد بسیاری از عروس و دامادهای است که دوست دارند. عکس‌هایی از روز مراسم ازدواجشان در طبیعت داشته باشند. دریاچه سقالکسار در میان یک جنگل انبوه واقع شده است. ارتفاع آب این دریاچه در فصل تابستان به علت کمبود بارندگی و افزایش تبخیر آب به کمترین زمان خود می‌رسد. بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه در فصل‌های بهار و تابستان است. در فصل پاییز هم تا اواسط آبان ماه که هوا چندان سرد نشده و لغزندگی جاده‌ها کم است امکان سفر به این منطقه وجود دارد. اما پس از آن رفتن به دریاچه چندان توصیه نمی‌شود. قایق سواری روی این دریاچه می‌تواند تجربه بسیار جذاب و منحصر به فردی باشد به علاوه در روز‌های خلوت سال که بجز صدای پرندگان و وزش باد صدای دیگری به گوش نمی‌رسد و محیط بسیار آرام بخش است.

آدرس: 15 کیلومتر بعد از شهر رشت شهرستان لاکان روستای سقالکسار

دریاچه سقالکسار

2. تالاب عینک؛ عینکی در میان درختان

حتماً از خودتان می‌پرسید دلیل نامگذاری این تالاب چیست؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید تصویربرداری‌های هوایی از این منطقه نشان دهنده شباهت بی‌نظیر آن به عینک است و به همین خاطر است که آن را تالاب عینک رشت می‌دانند. این مکان محل ماهیگیری افراد محلی بوده و گیاهان زیبایی در آن یافت می‌شود. پس اگر شما هم به طبیعت علاقه دارید می‌توانید به صورت رایگان ساعت‌ها در این مکان وقت بگذرانید و لذت ببرید.

آدرس: رشت ، بلوار شهید افتخاری

تالاب عینک رشت

3. پارک جنگلی سراوان؛ جنگل همیشه خیس

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم شهر رشت به شهر باران نیز معروف است و شاید به دلیل همین بارش‌های سالانه باشد که تنوع گیاهی آن بسیار بالاست. اگر عاشق طبیعت هستید و دوست دارید در جنگل‌های سرسبز رشت قدم بزنید و از آب و هوای دل‌چسبش لذت ببرید به هیچ عنوان پارک جنگلی سراوان را از دست ندهید. این پارک به دلیل گونه‌های متنوع گیاهی که در دل خود دارد بسیار مشهور است و می‌توان ساعت‌ها بدون خستگی در آن قدم زد. زمانی که وارد پارک می‌شوید یک آبگیر کوچک نظرتان را به سمت خود جلب می‌کند که سکوی چوبی زیبایی هم در کنار خود دارد و بر زیبایی‌اش می‌افزاید.

آدرس: 17 کیلومتری جاده تهران، نرسیده به رشت

پارک جنگلی سراوان

پارک‌ها و محله‌ها در جاهای دیدنی رشت؛ قدم زدن در خیابان‌های رشت

حس و حال شهر رشت به حدی خاص و متفاوت است که بسیاری افراد فقط برای پرسه زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر به آن سفر می‌کنند. بافت رشت به قدری جذاب است که شما با رفتن به پارک‌ها و بازارهای محلی آن قطعا ساعت‌ها سرگرم خواهید شد. علاوه‌بر این، قدم زدن در رشت فرصت خوبی است تا با مردم گیلکی حرف بزنید و لهجه شیرین آن‌ها لذت ببرید.

1. سبزه میدان؛ تماشای جریان زندگی

سبزه میدان رشت از آن جاهای است که شبیه آن را کمتر در ایران و حتی در جهان پیدا می‌کنید. یک میدان زیبا در وسط شهر که حتی در ساعات شلوغ روز هم پر از انبوه کبوترانی است که از دست عابران دانه می‌گیرند. و مردمی که در اطراف میدان نشسته اند و تخته نرد، دومینو و شطرنج بازی می‌کنند این منظره جذاب در وسط شهر دیدنی باور نکردنی است. از گذشته تا کنون در وسط این میدان یک پارک زیبا و سرسبز برای نشستن و استراحت وجود داشته است. خیابان‌های منتهی به سبزه میدان پر از پاساژ و مرکز خرید است از همین رو اگر برای خرید بیرون بروید حتما گذرتان به سبزه میدان می‌افتد. از دیدنی های رشت که در اطراف سبزه میدان قرار دارند می‌توان به یک کتابخانه کوچک که بیشتر برای مطالعه دانشجویان استفاده می‌شود. خانه‌های قدیمی که اکنون برای کاربری اداری از آن استفاده می‌شود و به عنوان ساختمان پژوهشی سازمان میراث فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. که البته بازدید و عکاسی از آن برای عموم آزاد نیست به جز مواقعی که از قبل هماهنگ شده باشد. از جمله دیگر زیبایی‌های آن سرویس‌های نصب شده از مشاهیر گیلان است.

آدرس: رشت، سبزه میدان

سبزه میدان

2. شهرداری و پیاده راه علم الهدی؛ قدم زدن در سن پترزبورگ

یکی از معروف‌ترین و پر بازدید‌ترین جاهای دیدنی در رشت میدان شهرداری است. ویژگی‌های زیادی وجود دارد که این محل را به یک مکان پر بازدید تبدیل می‌کند. بیشتر از مرکز شهر بودن این مکان یک مرکز تفریحی است. طی یک پروژه بزرگ خیابان‌های اطراف میدان شهرداری برای عبور خودروها بسته شده‌اند و این خیابان‌ها و کل منطقه سنگ فرش شدند. در نتیجه هم ظاهر زیبایی پیدا کرده است و هم موجب کاهش ترافیک کل منطقه شده است. کاخ شهرداری، اداره پست و تلگراف و کتابخانه ملی سازه‌هایی‌ بودند که در حدود سال ‌1300 به سبک معماری‌های شهر سن‌پترزبورگ روسیه طراحی و ساخته شدند. میدان شهرداری با قرار گرفتن دو ساختمان اداره پست و شهرداری با نور پردازی‌های خیره کننده در دو سمت آن بسیار جذاب و دیدنی شده است. از جمله سازه‌های این میدان مجسمه میرزا کوچک خان سوار بر اسب، برج ساعت و گل کاری‌های زیبا هستند. در ورودی خیابان سعدی هر شب مراسم‌های زیادی نظیر مراسمات فرهنگی، سخنرانی، نمایشگاه و جشن برگزار می‌شود. از دیگر جذابیت‌های این میدان دستفروشان متعدد آن حوالی که تنقلات می‌فروشند هستند. به علاوه خوردن کباب در آن فضای آزاد از دست کبابی‌های اطراف میدان هم خالی از لطف نیست.

آدرس: رشت، میدان شهرداری

شهرداری و پیاده راه اغلم الهدی رشت

3. بوستان مفاخر رشت؛ جایی پر از درختان سر به فلک کشیده

بوستانی پر از درختان سر به فلک کشیده که هر کدام بیش از صدها سال عمر دارند قطقا ارزش دیدن دارد. بوستان مفاخر یکی از جاهای دیدنی رشت است که با وجود درختان کاج، بلوط، افرا و توسکا محیط آرام بخشی را برای قدم زدن فراهم کرده است. علت نام گذاری این پارک به بوستان مفاخر نام گذاری قسمت‌های مختلف این بوستان به نام مفاخر خطه گیلان است . غیر از این موضوع دیگر خبری از مفاخر در این پارک نیست! راهروهای باریک این بوستان که در هر در ابتدا و انتهای آن‌ها به تازگی تندیس‌های چوبی از شهدا نصب شده است یک منظره رویایی برای قدم زدن فراهم کرده است. رودی به نام گوهررود از کنار این بوستان عبور می‌کند و پارک سالار مشکلات نیز در روبه روی این بوستان واقع شده است. علت نام گذاری این پارک این بوده است که قدیمی‌ها از این محل به عنوان یخچال طبیعی استفاده می‌کردند. به این صورت که در اواخر زمستان برف‌ها را در چاله‌ای دفن می‌کردند تا فصول گرم از آن استفاده کنند به این یخچال طبیعی چمارسرا می‌گفتند. البته امروزه از یخچال طبیعی چمارسرا دیگر خبری نیست. تنها اسم و خاطراتی از وجود آن بر جای مانده است. بوستان مفاخر از امکاناتی همچون میز‌های‌ پیک نیک، سرویس بهداشتی نمازخانه و کتابخانه برخوردار است. این پارک و پارک دانشجو در دو طرف بلوار شهید بهشتی واقع شده‌اند.

آدرس: رشت، بلوار شهید بهشتی، خیابان هنر

بوستان مفاخر

4. باغ محتشم؛ رفتن به عمارت کلاه فرنگی

پارک شهر با همان باغ محتشم در سال 1240 ساخته شده است. سازنده این باغ فردی ثروتمند به نام اکبر خان بیگلربیگی است. در گذر سال‌ها درختان این باغ رشد کرده و زیبایی آن صد چندان شد. در همین زمان‌ها این باغ به شخصی به نام صادق خان ویزای اکبر محتشم الملک به ارث رسید از همان زمان به بعد این پارک به عنوان بوستان محتشم شناخته شد. چندین سال قبل از انقلاب این باغ به علت بدهی مالیاتی صاحبانش به دولت تحت تصور دولت قرار گرفت و به عنوان یک مکان عمومی تحت بازدید عموم قرار گرفت. بهترین زمان برای بازدید از این باغ در فصل پاییز زمانی که برگ درختان آن به رنگ قرمز نارنجی درآمده است. عمارت کلاه فرنگی نیز از همان زمان تاسیس این باغ در آن ساخته شده است و به دوره قاجاریه باز می‌گردد. دیدن نمای زیبای این خانه که علت اصلی نامگذاری آن نیز هست از جذابیت‌های اصلی این باغ است. به علاوه استفاده از دیوار صخره نوردی و کانون پرورش فکری کودکان از دیگر امکانات پارک است.

آدرس: رشت، بلوار حافظ

 باغ محتشم عمارت کلاه فرنگی

5. بازار بزرگ رشت؛ صحبت با گیلکی های خوش بیان

یکی از جاهای دیدنی هر شهری را بازار آن تشکیل می‌دهد. بازارها معمولاً جزو مکان های دیدنی و جذاب هر شهر محسوب می‌شوند و می‌توانند مسافران زیادی را به سمت خود جذب کنند. بازار بزرگ رشت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جزو مناطق دیدنی رشت محسوب می‌شود. این بازار یکی از بازارهای قدیمی رشت بوده و در مرکز شهر واقع شده است. جالب است بدانید که بازار بزرگ رشت مساحتی بالغ بر 24 هکتار دارد و شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، کاروانسراها و چارسوق هاست. اگر دوست دارید ارتباط نزدیکی با افراد محلی برقرار کنید و از نزدیک با فرهنگ‌شان آشنا شوید بهتر است سری به این منطقه بزنید.

آدرس: رشت، خیابان امام، بازار رشت

بازار بزرگ رشت

6. برج ساعت رشت؛ حس گذر زمان

برج ساعت رشت در زمان‌های قدیم برای آگاه کردن افراد نسبت به آتش‌سوزی و سایر خطراتی که ممکن بود جان اهالی را به خطر بیندازد مورد استفاده قرار می‌گرفت. این برج یکی از قسمت‌های عمارت بلدیه است و ارتفاع آن به حدود 24 متر می‌رسد. اگر سری به برج ساعت بزنید متوجه می‌شوید که هر نیم ساعت یکبار زنگ می‌زند و گذشت زمان را به شما یادآوری می‌کند.

 آدرس: رشت ، میدان شهرداری

برج ساعت رشت

7. ساغریسازان؛ محله قدیمی چرم دوزی

ساغری سازان نام محله‌ای در رشت است که گذشته و پیشینه جذابی دارد. اگر درباری این محله اطلاعاتی داشته باشید مطمئنا موقع بازدید از آن لذت بیشتری خواهید برد. ساغری نام نوعی کفش چرمی است که در گذشت کار دوخت و دبّاغی آن در این محل انجام می‌شده است. به همین جهت این نام از گذشته روی این محل گذاشته شده است. چندین ساختمان قدیمی که از سالیان گذشته باقی مانده‌اند کاملا سالم هستند و بدون هیچ آسیبی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. حمام حاجی با طراحی جذاب در آن، خانه فرهنگ که به نام خانه سمیعی‌ها نیز شناخته می‌شود. طراحی آبی رنگ، مسجد گلدسته و خانه‌های قدیمی متروکه که از گذشته تا کنون دست نخورده باقی مانده‌اند. نمونه‌های جالبی برای عکسبرداری هستند.

آدرس: رشت، بلوار مطهری، خیابان ساغری‌سازان

ساغری سازان

جاهای دیدنی رشت در فصل ها؛ تفریح در شهر باران های نقره ای

رشت به سبب ریزش باران‌های ریز و یکریز به عنوان شهر باران‌های نقره‌ای شناخته می‌شود. به خاطر آب و هوای مرطوب و معتدل رشت، این شهر هیچگاه شاهد سرما یا گرمای تحمل‌ناپذیر نخواهد شد ولی این شهر در بیشتر روزهای سال بارانی است و به همین خاطر است که شاید رفتن به بعضی مناطق دیدنی رشت در فصول مختلف سال سخت باشد. بعضی از جاهای دیدنی رشت چهار فصل هستند ولی برخی دیگر از تنها مخصوص فصول خاصی هستند.  اگر شما هم قصد دارید تا در فصل خاصی از سال راهی رشت شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا رشت را در بازه‌های مختلف سال برایتان به تصویر بکشیم.

جاهای دیدنی رشت در بهار؛ بهاری با عطر خاک باران خورده

باران‌های بهاری رشت و حال و هوای آن به شکلی است که غیرممکن است یکار آن را تجربه کنید و دلتان نخواهد دوباره به آن بازگردید. عطر خاک باران خورده و رنگین‌کمان در آسمان بعد از باران بهاری در رشت با تمام مناطق دیگر متفاوت است. جاهای دیدنی رشت در عید به دلیل آب و  هوای بهاری بسیار دل انگیز است و شما می توانید ساعت‌ها از تماشای طبیعت زیبا و  شکوفه ها نشسته بر درختان غرق لذت شوید. این بازه از سال، بهترین زمان سفر به رشت است و به شما توصیه می‌کنیم که از جاهای دیدنی رشت در فصل بهار و قبل از شرجی شدن هوا سر بزنید. بهترین مناطق رشت برای رفتن در بهار به شرح زیر هستند.

  • باغ محتشم
  • پارک ملت
  • بقعه دانای علی
  • خانه میرزا کوچک خان جنگلی
  • گوهر رود
  • خانه ابریشمی
  • کاروانسرای لات
  • پارک جنگلی سراوان
  • دریاچه سقالکسار

جاهای دیدنی رشت در بهار

جاهای دیدنی ایران - آشنایی کامل با 35 تا از زیباترین مکان های دیدنی ایران

جاهای دیدنی رشت در تابستان؛ تابستانی شرجی ولی سبز

آب و هوای شرجی و بسیار گرم رشت در تابستان ممکن است برای شما کممکان‌های مذهبی و زیارتگاه‌های رشت؛ ساعتی با خدا در رشت

بسیاری افراد رشت را به عنوان شهری تفریحی و سرسبز می‌شناسند ولی جالب است این را بدانید که در گوشه‌های مختلف این شهر دیدنی، جاذبه‌های مذهبی و امامزاده‌هایی وجود دارند که هر کدام برای مردم این مناطق از تقدس خاصی برخوردار هستند. زیارت از مکان‌های مذهبی رشت، فرصت خوبی است تا در روزهای سفر خود کمی از آرامش این مناطق بهره ببریم.

جاهای دیدنی رشت در تابستان

1.امامزاده هاشم رشت؛ جایی پر از معجزه

امامزاده هاشم را می‌توان به عنوان سر تیتر دیدنی های رشت در زمینه مذهبی عنوان کرد. امامزاده هاشم در روستایی به همین نام و در کنار جاده قزوین واقع شده است. شما می‌توانید ابتدا در کنار آستان مقدس این امامزاده توقف کنید و پس زیارت سری هم به سفید رود و پارک جنگلی سردار جنگل که در آن نزدیکی قرار دارند بزنید. کمی جلوتر از امامزاده هاشم نیز کاروانسرای عباسی قرار دارد که در همین مقاله به معرفی آن نیز پرداخته‌ایم.

آدرس: جاده قزوین رشت روستای امامزاده هاشم

امامزاده هاشم

2. بقعه خواهر امام رشت؛ زیارت خواهر امام رضا(ع)

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت بقعه خواهر امام است که در مسجدی به نام خواهر آنان واقع شده است. این بقعه متعلق به خواهر امام رضا علیه السلام است که در زمان خلافت عباسی‌ها به رشت مهاجرت کرد و پس از مدتی زندگی در این منطقه بر اثر بیماری درگذشت. نام این محله نیز به دلیل وجود این بقعه به محله خواهر امام شهرت دارد. دست فروشان و مغازه داران زیادی اطراف این زیارتگاه وجود دارند که این کاسبان به ارزان فروشی معروف هستند. رشتی‌ها وقتی به فروشنده‌های می‌رسند که جنسی را اندکی گران می‌فروشد سریع مثال می‌زنند که در محله خواهر امام همین جنس را به قیمت پایین می‌فروشند!

آدرس: رشت خیابان مطهری کوچه سوخته تکیه انتهای بازار سمساری‌ها

بقعه خواهر امام

3. کلیسای مسروپ مقدس رشت؛ کلیسایی با ثبت ملی

کلیسای مسروپ مقدس یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رشت محسوب می‌شود و ساخت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بر می‌گردد. در سال 1386 این مکان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 آدرس: میدان شهرداری، روبروی استاندار سابق

کلیسای مسروب

4. بقعه دانای علی رشت؛ آشنایی با مردی همزمان در دو مکان

دانای علی از اهالی روستایی به نام سیاه اسطلخ در رشت بود که حرف و حدیث‌های زیادی درباره‌اش وجود دارد. بر اساس نوشته‌های تاریخی، این فرد از قابلیت‌های منحصر به فردی برخوردار بود و می‌توانست در عین حال در دو مکان متفاوت حضور داشته باشد. برخی‌ها می‌گویند زمانی که مردم از این موضوع باخبر شدند و راز دانای علی برملا شد، او برای همیشه ناپدید گشت. اگر به دنبال یک مکان دیدنی جذاب هستید بازدید از بقعه دانای علی رشت را از دست ندهید.

 آدرس: رشت، محله چمارسرا

بقعه دانای علی رشت

5. مسجد صفی رشت؛ عبادتگاهی روی چاه

 یکی دیگر از دیدنی‌های رشت مسجد صفی این شهر است که قدیمی‌ها آن را با عنوان مسجد شهیدیه می‌شناسند. دقیقاً مشخص نیست این مسجد در چه بازه زمانی ساخته شده است اما گفته می‌شود شیخ صفی الدین اردبیلی طی سفری که به گیلان داشته در این مکان چاهی حفر می‌کند و عبادتگاهی در آن می‌سازد. بعدها این موقعیت به مسجد تبدیل می‌شود و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.

آدرس: رشت، محدوده بازار رشت

آب و هوای رشت - آشنایی با آب و هوای شهر زیبای رشت 

جاهای دیدنی رشت در پاییز؛ پاییزی پر از رنگ

تغییر رنگ برگ ها و پاییز هزار رنگ جلوه بیشتری به تفریحگاه های رشت می دهد و فضای آن را برای گشت و گذار در میان درختان رنگارنگ زیبا می‌کند. زیبایی رشت در این فصل به قدری است که می توان جنگل های آن را به عنوان یکی از عاشقانه‌‌ترین مکان‌ها در پاییز به شمار آورد. جاذبه دیدنی رشت در پاییز تنها به جاهای دیدنی خود رشت محدود نمی شود؛ بلکه، دیدنی های اطراف رشت نیز مناطق مناسبی هستند تا اوقات سفر خود را در آن‌جا بگذرانید. در ادامه به چند جای دیدنی رشت برای بازدید در سفرهای پاییزی اشاره خواهیم کرد.

  • جاده اسالم به خلخال
  • ییلاق ماسال
  • روستای اولسبلنگاه
  • قلعه رودخان
  • دریاچه ویستان
  • ماسوله
  • جنگل گیسوم
  • آبشار دودوزن

جاهای دیدنی رشت در پاییز

جاهای دیدنی رشت در زمستان؛ زمستانی خلوت و سرد

رشت زمستان های نسبتا سردی به خصوص در ماه بهمن دارد و به همین خاطر جای دیدنی رشت در زمستان با توجه به شرایط آب و هوایی بیشتر به مکان های گردشی سرپوشیده رشت ختم می‌شود. البته اگر تحل سرم را دارید می‌توانید به پیست ها و جاهای گردشی اطراف رشت که برفی هستند نیز سر بزنید. البته، قبل از سفر بهتر است شرایط آب و هوایی رشت را چک کنید چون در برخی موارد جاذبه های گردشگری رشت در زمستان ممکن است به دلیل بارش برف مسدود باشند. جاهای دیدنی شهر رشت در زمستان به شرح زیر است.

  • موزه پست
  • خانه میرزا کوچک خان جنگلی
  • مدرسه شاپور
  • جاده سراوان به فومن
  • پارک جنگلی سراوان

جاهای دیدنی رشت در زمستان

چرا باید به جاهای دیدنی رشت سر بزنیم؟

هدف ما از نوشتن این مقاله آشنا کردن شما با جاهای دیدنی کمتر شناخته شده ی رشت و جمع بندی دقیق از آنهاست تا شما در هر بار سفر به این شهر محبوب، گزینه های جدیدی برای تفریح و گشت و گذار داشته باشید. با شناخت بهتر از شهر‌های کشورمان متوجه می‌شویم که وطن‌ ما چه زیبایی‌های بی‌نظیری دارد. به طور کلی، بازدید از جاذبه‌های گردشگری هر شهر، مزایای زیادی از جمله قرار گرفتن در معرض فرهنگ، تاریخ و تمدن و زیبایی‌های طبیعی دارد . عده‌ای هم هستند که سفر کردن را بیشتر برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف ایران و جهان دوست دارند و ترجیح می‌دهند از حصار جغرافیایی خود بیرون بیایند و با افراد، مکان‌ها و موقعیت‌های جدید آشنا شوند و سفر به شهرهای شمالی کشور، بسته به روحیات، علایق و شرایط زندگی هر شخص، می‌تواند تاثیرات بسیاری بر زندگی او داشته‌ باشد. اگر شما هم تابه حال به رشت سفر کرده‌اید و خاطراتی از جاهای دیدنی رشت و اطراف آن دارید، می‌توانید در قسمت نظرات ما را نیز از تجربیات خود مطلع کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. میراث میراث 1402/10/27
    0 نفر پسندیدند
    تالاب عینک خیلی جای قشنگیه توی رشت و متاسفانه زیاد شناخته شده نیست
  2. بهمن صادقیان بهمن صادقیان 1402/09/22
    0 نفر پسندیدند
    اگه رفتید شهر به آرامگاه ابتهاجم سر بزنید حتما. انگار غریب افتاده اونجا بنده خدا
  3. احسان سلیمانی احسان سلیمانی 1402/09/05
    0 نفر پسندیدند
    چقد خوبه که جاهای دیدنی رشت و کامل توضیح دادین واسه کسی که نمیشناسه خیلی خوبخ

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 117 کاربر