پل مارنان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/25
بازدید: 1360
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پل مارنان یکی از پل های واقع شده در شهر اصفهان است. در اصل این پل ماربین نام داشته و خود این اسم نیز دگرگون شده مهربین می باشد و از فرهنگ روستایی اصفهان الهام گرفته شده است. رودخانه زاینده‌ رود از غرب به شرق در شهر اصفهان کشیده شده است و این رودخانه یکی از مهم ترین بخش های شهر اصفهان محسوب می‌ شود و این شهر قدیمی ایران را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. در واقع این رودخانه زاینده رود بوده است که عبور آن همیشه باعث طراوت بخشیدن و زیبایی به شهر اصفهان شده است و به دلیل عبور زاینده رود از دل شهر اصفهان، در تمامی دوران ها شاهد ساخته شدن پل های مختلفی بر روی این رودخانه بوده ایم که یکی از این پل های مهم شهر اصفهان که بر روی زاینده رود بسته شده است پل مارنان می باشد. 

 

پل مارنان اصفهان

 


پل مارنان اصفهان کجاست؟

اگر به وسیله تور اصفهان به این شهر سفر کرده اید و قصد دارید تا به بازدید جاهای دیدنی اصفهان و رودخانه زاینده ‌رود رفته و از این مکان ‌ها دیدن کنید، حتماً پل مارنان اصفهان را نیز در نظر داشته باشید و از دیدن آن غافل نشوید. این پل بسیار زیبا یکی از آثار دیدنی شهر اصفهان است و یکی از زیباترین پل هایی است که بر روی رودخانه زاینده رود بسته شده است. از نظر جغرافیایی این پل در غرب شهر اصفهان قرار دارد و محل دقیق آن در امتداد خیابان خیام به سمت خیابان وحید و در مجاورت پارک سعدی و پارک ‌ناژوان است. این پل بسیار زیبا یکی از مهم ترین مکان های دیدنی شهر است و عموماً موسسات گردشگری که تور داخلی ارائه میدهند بازدید از این پل را در برنامه گردشگری خود لحاظ می کنند و گردشگرانی که با آنها به اصفهان سفر می کنند را حتما به بازدید از این پل دعوت می کنند. 

 

پل مارنان اصفهان

 


اهمیت پل های اصفهان

معمولا افرادی که در رابطه با تاریخ مطالعه زیادی ندارند، ممکن است علت گشایش پل های مختلف برروی زاینده ‌رود را ندانند ولی باید به این نکته اشاره کرد که پل ها برای پیشینیان ما اهمیت بسیار زیادی داشته اند. از زمانی که گذشتگان و پیشینیان ما شهر اصفهان را به عنوان شهری برای محل سکونت انتخاب کردند، به این نتیجه رسیدند که نیاز است تا با افرادی که در آن طرف زاینده رود زندگی می کنند، ارتباط داشته باشند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند و به همین دلیل مردم ساکن اصفهان شروع به ایجاد پل بر روی زاینده رود کردند. از گذشته های بسیار دور پل مارنان اصفهان باعث اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی زاینده رود می شد و به علت آن که این پل در غربی ترین قسمت شهر نیز واقع شده بود، باعث اتصال روستاهای مابین به روستاهای ساحل جنوبی پل می شد. با وجود این که گشایش این پل را به دوره صفوی نسبت می دهند، منابع متعددی وجود دارد که نشان می ‌دهد، پیش از این نیز بر روی این قسمت از زاینده ‌رود پل های مختلفی زده شده بود ولی در عصر صفوی حکومت مرکزی با تمرکز بر روی این پل باعث شد تا پل مارنان یکی از بخش‌ های اصلی زاینده رود لقب گیرد. 

 

 


ویژگی های پل مارنان اصفهان

طول پل مارنان اصفهان به ۱۶۰ متر می‌ رسد. این پل دارای ۱۷ دهانه برای عبور آب است، البته کارشناسان مربوطه اظهار داشتند که این پل در گذشته دهانه های بیشتری داشته است اما با گذشت زمان شاهد بسته شدن این دهانه ها بوده ایم. علاوه بر دهانه های بزرگ و ویژه ای که در این پل به منظور عبور آب ایجاد شده است، می توان شاهد وجود دهانه های کوچکی نیز بر روی این پل باشیم که البته این دهانه ها بیشتر جنبه تزیینی داشته و به زیبایی پل مارنان اصفهان کمک کرده است.
از ویژگی های مهم این پل به متغیر بودن ابعاد دهانه‌ های هر بخش می توان اشاره کرد. شما می توانید این متغیر بودن را حتی در عرض پل نیز مشاهده کنید. بخش های ابتدایی، مرکزی و انتهایی پل به هیچ عنوان عرض یکسانی ندارند و در قسمت های مرکزی شاهد عریض تر شدن پل مارنان هستیم. پل مارنان اصفهان پایه سنگی دارد و پایه آن سنگ های کف رودخانه با ملات ساروج می باشد و قسمت های باقی مانده آن نیز با استفاده از آجر و ملات گچ ساخته شده است. برخلاف دیگر پل های اصفهان که نقش عبوری داشته و مردم با استفاده از آن از روی زاینده رود عبور می کردند، پل مارنان تنها یک پل عبوری محسوب نمی شده و در گذشته نقش سد را نیز ایفا می کرده است. البته با گذشت زمان پل مارنان اصفهان دچار فرسایش شده است و همین مسئله باعث شده تا امروزه این پل نیاز به بازسازی و مرمت داشته باشد. با توجه به فرسایش پل مارنان، این جاذبه دیدنی بسیار زیبای اصفهان بیش از گذشته نیاز به توجه دارد تا شاهد از بین رفتن آن نباشیم. 

 

پل مارنان اصفهان

 


تاریخچه پل مارنان

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، ساخت پل مارنان به پیش از دوران صفویه برمی ‌گردد و طبق اسناد به دست آمده از آن دوران، پیش از آن که صفویه حکومت مرکزی را به دست گیرد نیز شاهد وجود پل در این بخش شهر اصفهان بودیم اما پس از روی کار آمدن دولت صفویه، آن ها تصمیم به مرمت و بازسازی این پل کردند و سپس نام مارنان بر روی آن قرار گرفت.
اسناد به دست آمده در زمان شاه سلیمان صفوی نشان می دهد که نام این پل برای مدتی به نام پل سرافراز تغییر کرده است. علت این تغییر نام و نامگذاری جدید نیز این چنین نقل شده است که در آن دوران یکی از ثروتمندان ارامنه این پل را بازسازی کرده و پس از آن به لقب سرفراز از سوی حکومت مرکزی نائل گردید و به همین دلیل مدتی نام این پل سرافراز بود ولی با گذشت زمان شاهد تغییر نام این پل به اسم پل مارنان بودیم. امروزه بخش های مربوطه در تلاش هستند تا پل مارنان را به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران، ثبت جهانی کنند. 

 

پل مارنان اصفهان

 


تصاویر پل مارنان اصفهان

شما می توانید در این بخش، تصاویر بسیار زیبایی از پل مارنان اصفهان را مشاهده کنید و شاهد زیبایی بی حد و حصر این پل باشید. 

 

پل مارنان اصفهان پل مارنان اصفهان

 

سفر به اصفهان و دیدن پل مارنان
اگر اهل سفر هستید ولی شرایط مسافرت خانوادگی به این شهر تاریخی و گردشگری را ندارید پیشنهاد میکنیم که از خدمات تور اصفهان بهره مند شوید. شما می توانید با ثبت نام در یک تور داخلی به راحتی به اصفهان سفر کرده و در برنامه های گردشگری این تورها به پل مارنان اصفهان نیز سفری داشته باشید. در این مسیر میتوانید از تورهای گردشگری ارائه شده توسط وب سایت لحظه آخر نیز دیدن نموده و در صورت مهیا بودن شرایط از این تورها استفاده کنید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر