آبشار لاتون

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/23
بازدید: 2299
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آبشار لاتون یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای خطه شمال ایران زمین است. این آبشار مرتفع در فاصله بین استان گیلان و آستارا قرار گرفته و از جاذبه‌های پرطرفدار تورهای طبیعت‌گردی در شهرهای شمالی کشور به شمار می‌آید. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آبشار لاتون با دیگر آبشارهای استان گیلان و توابع همجوار این استان، ارتفاع و طبیعت منحصر به فرد اطراف آن است که مکانی بی‌نظیر برای طبیعت‌گردی‌های گروهی بوده و گردشگران زیادی را به خود فرا می خواند. برای اینکه بیشتر با این آبشار دیدنی آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه لحظه آخر باشید.

 

آبشار لاتون


آبشار لاتون، بلندترین آبشار ایران

آبشار زیبای لاتون یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی آستارا به سمت استان گیلان است. این آبشار از پرطرفدارترین جاهای دیدنی گیلان به شمار می‌آید. موقعیت جغرافیایی این آبشار امکان بازدید یک روزه برای گردشگران استان گیلان و اردبیل را فراهم آورده و تجربه‌ای لذت‌بخش برای دوست‌داران طبیعت‌گردی به شمار می‌آید. آبشار لاتون استان گیلان به بلندترین آبشار ایران شهرت داشته و در مجاورت کوه اسپیناس واقع شده است.
طبیعت بکر و زیبای اطراف آبشار ۱۰۵ متری لاتون، تحقق رویاهای دست نیافتنی شما بوده و از اجتماع سه آبشار فرعی تشکیل یافته است. عرض این آبشار 5 متر می‌باشد. مجموع این آبشار مرتفع، سه آبشار فرعی اطراف آن، کوه‌های قد برافراشته و جنگل‌های سرسبز اطراف این آبشار به منطقه لاتون شهرت داشته و یکی از اهداف اصلی تورهای طبیعت‌گردی و گردشگری شمال کشور به شمار می‌آید. مسیر رسیدن به این آبشار به یاد ماندنی، طبیعت چشم‌‌نوازی داشته و یکی از مسیرهای پرطرفدار پیاده‌روی و کوهنوردی‌های حرفه‌ای برای دوست‌داران طبیعت‌گردی است. این آبشار در گویش محلی بارزاو نام دارد.

 

لاتون

 

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس (یا اسپینه) سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه «لوندویل» که با طولی برابر با ۱۷ کیلومتر دارد، سرازیر می‌شود. سپس با شیب تند و به صورت خروشان به‌سمت «کوته کومه» حرکت می‌کند. در نهایت آب خروشان این آبشار به دریای خزر وصل می‌شود. تمام فصول از سال این آبشار آب دارد و خشکی در کار نیست. جالب است بدانید که آبشار لاتون در سال ۱۳۹۸، به‌عنوان یک جاذبه طبیعی و ارزشمند با شماره ثبت ملی ۶۴۵، در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

 

آبشار ویسادار - بکر ترین و زیباترین آبشار گیلان کجاست؟!

 

اقامت در طبیعت اطراف آبشار لاتون

همانطور که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، آبشار لاتون در میان قلب جنگلی که انبوهی از سرسبزی و درختان پربار را در خود جای داده است، قرار دارد. درختانی که میوه‌هایی نظیر آلو، گلابی، به، سیب وحشی و فندق را روی آن‌ها مشاهده می‌کنید و قابل چیدن هستند. برای اقامت در اطراف این آبشار دیدنی و زیبا یا باید به روستای کوته موته بروید، یا باید کمپ بزنید. جنگل‌های اطراف این آبشار مکان مناسبی برای کمپ و چادر زدن هستند، اما سعی کنید با عده زیادی و در قسمتی کمپ بزنید که نگران حیوانات نباشید.

 

کمپ در جنگل

 

بهترین زمان برای سفر به آبشار لاتون از نظر آب و هوای 

آبشار لاتون در مناطق شمال کشور قرار دارد و آب و هوای آن مانند تمام نقاط خطه شمال می‌باشد. منطقه آبشار لاتون در فصل زمستان بسیار سرد و برفی می‌باشد و پیشنهاد نمی‌کنیم در این فصل برای دیدن این آبشار به گیلان سفر کنید. به علاوه اینکه در نیمه دوم بهار و فصل تابستان آب و هوای اطراف این آبشار بسیار شرجی و گرم است. بنابراین این تایم از سال هم برای بازدید از این آبشار را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. اما در نیمه اول بهار و پاییز می‌توانید به سمت این آبشار بروید، زیرا در بهترین دوره آب و هوایی خود قرار دارند.

 

لاتون

 

 تفریح در آبشار لاتون

تفریح در طبیعت زیبای آبشار لاتون در تمام فصول سال خاطره‌های تکرار نشدنی بوده و از زیبایی‌های منحصر به فردی برخوردار است. رنگ زیبای برگ‌های پاییزی درختان و جنگل‌های اطراف این آبشار از لذت‌های بی‌نظیر سفرهای پاییزی به این منطقه بوده و لطافت آب و هوای فصول معتدل سال بر زیبایی و تجربه لذت‌بخش این سفر دو صد چندان افزوده است. بازدید از آبشار لاتون جزو پیشنهادهای اصلی تور شمال به شمار می‌آید. سفرهای بهاره تور گردشگری آبشار لاتون، زیبایی‌ها و جان گرفتن مجدد طبیعت را در مقابل خاطرات گردشگران به تصویر کشیده و تجربه یک لذت تکرارنشدنی را به ارمغان خواهد آورد.

 

دیدنی های خاص استان گیلان - با خاص ترین مکان های دیدنی استان گیلان آشنا شوید.

 

جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار لاتون

روستای کوته کومه از جاذبه‌ها و توابع اطراف آبشار لاتون هستند و به دلیل چشمه‌‌های آب‌گرم و کوه‌های مرتفع از جمله کوه اسپیناس، از اهداف گردشگران و منطقه لاتون به شمار می‌آید. دریاچه سوها یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعت‌گردی اطراف این آبشار بوده و در فاصله کوتاهی از آن واقع شده است. این دریاچه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های اطراف آبشار است که لذت سفر به این منطقه را تکمیل نموده و یک تجربه منحصر به فرد گردشگری به شمار می‌آید. به علاوه اینکه سه آبشار 10 متری در نزدیکی آبشار لاتون قرار دارد که زیبایی چشمگیری دارند. توجه کنید که انتهای مسیر آبشار لاتون، بین دو آبشار 105 و 65، پرتگاه عمیقی وجود دارد و هنگامی که دارید از این منطقه رد می‌شوید خیلی مراقب باشید. قلعه لاتون از دیگر جاذبه‌های اطراف آبشار لاتون می‌باشد که بر فراز کوه اسپیناس واقع شده است.

 

لاتون


 چگونه به آبشار لاتون برویم؟

آبشار مرتفع و اعجاب‌انگیز لاتون در غرب استان گیلان در جنوب غربی آستارا و در مجاورت کوه اسپیناس و ۶ کیلومتری روستای کوته کومه واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار باید ابتدا به شهر لوندویل بروید و در مسیر جاده تالش-آستارا راه خود را ادامه دهید. راه خود را به سمت راه فرعی برای جنوب پیش بگیرید و خود را به روستای کوته موته برسانید. سپس 6 کیلومتر راه خود را به سمت دل جنگل طی کنید. سپس از طریق مسیر دریاچه سوها به آبشار لاتون برسید. برای رسیدن به آبشار لاتون و آبشارهای اطراف آن از این روستا احتیاج به یک پیاده‌روی چهار ساعته بوده و از مسیرهای مورد علاقه دوچرخه‌سواران در این منطقه محسوب می‌گردد. راهنماهای تورگردشگری و استفاده از نقشه، بهترین راه رسیدن به این آبشار زیبا بوده و امکان لذت بردن از طبیعت اطراف این جاذبه را فراهم خواهد ساخت. همچنین هتل‌های فراوانی جهت اقامت گردشگران در اطراف منطقه لاتون وجود داشته و از امکانات اقامتی این گردشگاه به شمار می‌آید.

 

 لاتون

 

سخن پایانی
اگر به دنبال یک سفر و طبیعت‌گردی خاطره‌ساز و به یاد ماندنی یک روزه هستید، آبشار لاتون از بهترین پیشنهادهای تور شمال وب سایت لحظه آخر بوده و یک تجدید قوای ذهنی از خستگی‌ها و مشغله‌های کاری در طول هفته به شمار می‌آید. اگر به منطقه لاتون سفر کرده‌اید و جاذبه‌های دیدنی آن را به نظاره نشسته‌اید از خاطرات و تجربیات سفر خود با ما سخن گفته و این تجربه را با کاربران سایت لحظه آخر در میان گذارید. امیدواریم که این مطلب از لحظه آخر برای شما مفید واقع شده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر