غار یخی چما

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/04/05
بازدید: 2864
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار یخی چما یکی از شگفت انگیزترین و پرطرفدار ترین جاذبه های استان چهارمحال و بختیاری است. این غار بسیار زیبا، پوشیده از قندیل و توده ‌های عظیم برف بوده و علاوه بر جذب تعداد بیشماری از گردشگران، به عنوان یکی از بزرگترین منابع آب شیرین کشور شناخته می شود. این جاذبه دیدنی و شگفت انگیز،  قدمت ۱۰۰ هزار ساله داشته و نام خود را از گویش عشایر ساکن در این منطقه گرفته است.

 

غار یخی چما

 

 غار یخی چما کجاست؟

 غار یخی چما یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و منحصر به فرد شهرستان کوهرنگ دراستان زیبای چهارمحال و بختیاری است. این غار شگفت انگیز در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد و در مجاورت با روستای شیخ علیخان واقع شده و به دلیل قرار گیری در مقابل دشت بزرگ چما، به انبار بزرگ ذخیره برف شهرت دارد. 

ویژگی های غار یخی چما

از ویژگی های بی نظیر این جاذبه دیدنی، وجود لایه های یخی در فصول گرم و سرد سال بوده و بازدید از قندیل ها و لایه‌های یخی داخل غار در فصول سرد سال تجربه ای فراموش نشدنی به شمار می آید.  این غار شگفت انگیز در گذشته‌ های دور منبع تامین آب عشایر اطراف کوهرنگ بوده و امروزه نیز یکی از بزرگترین منابع تامین کننده آب شیرین جنوب کشور به شمار می‌آید.
 لایه های یخی موجود در دیواره های غار چما، در فصول گرم سال نسبتاً سست شده ولی هرگز فرو نخواهند ریخت،  از این رو پیشنهاد گردشگری ما به شما بازدید از این جاذبه شگفت‌ انگیز در فصول سرد سال است. 
اگر قصد مشاهده و بازدید از یخچال های وسیع بالای کوه و اعماق غار را داشته باشید، توصیه می شود از تجهیزات مناسب استفاده نموده و ایمنی لازم را لحاظ فرمایید. رودخانه کم عمق منتهی به غار یخی چما، مسیر اصلی رسیدن به دهانه مسطح این غار یخی بوده و از زیباترین مناظر استان چهارمحال و بختیاری به شمار می آید. 
اقلیم شناس ها و غارنوردان حرفه ای معتقد هستند که بخش بزرگی از قطر لایه های یخی داخل این غار، به مرور زمان با گرم شدن و تغییر شرایط اقلیمی کاهش یافته و  بخش اعظمی از حجم خود را از دست داده است. اشکال هندسی شکل گرفته در دیواره و سقف برفی غار یخی چما، از ویژگی های متمایز کننده این جاذبه طبیعی بوده و سالانه گردشگران بسیار زیادی را به خود فرا می خواند.

 

غار یخی چما 8

 

غار یخی چما، بزرگترین منبع آب شیرین ایران


غار چما یکی از بزرگترین منابع تامین کننده آب شیرین کشور بوده و پس از پیوستن به سد کوهرنگ، نقش بسیار مهمی در توسعه و رونق کشاورزی، دامداری و تامین آب شرب روستاها و توابع اطراف این منطقه خواهد داشت. 
این آب، از جاری شدن حجم بالایی از آب در بستر یخ های این غار مسطح با سطح زمین تامین می گردد. اهمیت آب شیرین تامین شده از غار برفی و یا یخی چما،  املاح زدایی کامل آن، درصد بسیار ناچیزی از املاح نمکی و امکان ایجاد حیات برای بسیاری از  گونه‌ های بومی موجودات زنده در آن منطقه است.

 

غار چما


 چگونه به غار یخی چما برویم؟


غار کریستالی و یا اصطلاحاً انبار برف کوهرنگ در فاصله ۲۵ کیلومتری یکی از روستاهای زیبای چلگرد توابع شهرستان کوهرنگ، به نام روستای شیخ علیخان در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.  
غار یخی چما در فاصله ۹۲ کیلومتری از مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و دارای مسیری شگفت انگیز و سرشار از جاذبه ‌های دیدنی است. انواع تور طبیعت گردی در تمامی فصول سال به این منطقه زیبا سفر نموده و به نظاره زیبایی ها و شگفتی های بی نظیر این غار نسبتاً بی نام و نشان می نشینند.  
از توصیه های بسیار مهم در خصوص سفر به غار یخی چما، با توجه به برودت همیشگی اقلیم این منطقه به ویژه در فصول سرد سال، رعایت جوانب ایمنی بوده و توصیه می شود اگر قصد سفر به این منطقه زیبا در فصل تابستان را دارید، دره نوردی و کوهنوردی های اطراف غار اجتناب نموده و به دلیل سست بودن بستر لایه های یخی با تجهیزات کامل به این منطقه سفر کنید. 
در ضمن باید توجه داشت که مسیر پیاده روی داخل غار، یک مسیر کاملاً تخصصی بوده و احتیاج به تجهیزات کامل خواهد داشت. بخش اعظمی از مسیر های منتهی به غار به شکل جاده های خاکی بوده و بسیاری از عشایر این منطقه با استفاده از اسب و یا قاطر این مسیرها را طی می نماید، از این رو اگر تصمیم به اقامت شب هنگام در اطراف غار و طبیعت آن را دارید، از این کار صرف نظر نموده و بازدید خود را به روز بعد موکول نمایید.
غار گردی و بازدید از شگفتی های طبیعی غارهای یخی، پیشنهاد منحصر به فرد و بی نظیر بسیاری از موسسات گردشگری که برگزار کننده تور گردشگری هستند می باشد. در صورتی که با یک تور گردشگری به یکی از غازهای یخی ایران مانند غار یخی چما سفر کنید در کنار هزینه کمتر، تجربه جدیدی از مسافرت گروهی را نیز تجربه خواهید نمود. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر