مسجد جامع یزد

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 929
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زمانی که تصمیم به سفر می گیریم و چمدان هایمان را آماده می کنیم گزینه های متعددی را از ذهن می گذرانیم. شاید عاشق دریا باشیم و بخواهیم به شهرهایی سفر کنیم که در آن ها دریای مواج روحمان را نوازش می کند. برخی هایمان نیز عاشق کویر هستیم و دوست داریم بار و بندیل مان را ببندیم و عازم بخش های کویری کشورمان شویم. اگر شما هم جزو دسته دوم هستید سفر به یزد و بازدید از بناهای قدیمی آن می تواند بهترین گزینه پیش رویتان باشد. یکی از این بناهای قدیمی مسجد جامع یزد است که قدمتی چند صد ساله دارد و  ساخت آن به قرن ششم هجری قمری بر می گردد. این بنا در طول سال های متمادی چندین بار مرمت شده اما هنوز هم پا برجاست و مثل نگینی در شهر یزد می درخشد.

 

مسجد جامع یزد


معرفی مسجد جامع یزد

همانطور که در بخش قبلی هم گفتیم ساخت این بنا به قرن ششم بر می گردد. نوشته های موجود در کتب تاریخی نشان می دهد این مسجد در طول یک قرن  و در دوره های مختلف همچون دوره های ایلخانی، صفویان و تیموریان ساخته شده است. سبک معماری که برای مسجد جامع یزد به کار رفته را سبک آذری می دانند.  هر بخشی از این مسجد را که کند و کاو کنید یادگاری از دوره های مختلف را در آن خواهید دید.  
این بنای تاریخی بی نظیر  از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از میان آن ها می توان به دو شبستان، ایوانی بلند، دو گرم خانه در ضلع های شرقی و غربی، شبستان‌هایی که به آنها اشاره کردیم، یک صحن بزرگ مستطیلی شکل، گنبدخانه و کتابخانه اشاره کرد. ارتفاع مناره های مسجد جامع یزد به 52 متر هم می رسد و به همین خاطر است که می گویند این مسجد یکی از بلندترین مناره ها را در دنیا دارد.
بلندترین مناره های جهان در مسجد جامع یزد مثل نگینی زیبا می درخشند
شاید باور نکنید اما مسجد جامع یزد یکی از بناهای تاریخی شگفت انگیزی است که در سرتاسر جهان به خاطر مناره های بلندی که میزبانشان است شناخته می شود. ارتفاع دو مناره ای که در ورودی مسجد قرار گرفته اند به 52 متر هم می رسد.  این مناره ها با افزایش ارتفاع باریک تر می شوند به گونه ای که تنها یکی از آن ها پله دارد و برای ترمیم و کاشی کاری آن، فقط از همین پله ها می توان استفاده کرد. مناره های بلندی که با کاشی های ظریف و چشم نواز به رنگ آبی در آمده اند هوش از سر هر انسانی که عاشق بناهای تاریخی است می برند و همه را مجذوب زیبایی بی نظیر خود می سازند. 

 

تاریخچه مسجد جامع یزد

 

تاریخچه مسجد جامع یزد؛ هر آنچه که باید در این مورد بدانید

بر اساس اطلاعاتی که از کتب تاریخی به دست آمده است، می توان گفت این مسجد را بر جای آتشگاه ساسانی بنا کرده اند. بانی اصلی و اولیه این مسجد فردی به نام علاءالدوله کالنجار بوده است. بنایی که به دستور این فرد ساخته شد، بعدها کمی تخریب گردید و پس از او فردی به نام سید رکن الدین نظام الحسینی در سال 724 هجری قمری کار را از سر گرفت و ساخت مسجد جامع یزد را شروع کرد.  
با این وجود عمر رکن الدین نیز کفاف نداد و قبل از اینکه بتواند بنای مسجد را آنگونه که دوست دارد به پایان برساند در سال 732 هجری قمری چشم از جهان فرو بست. در دوره تیموریان بود که فردی به نام  علی یزدی از مشاهیر به نام یزد، تصمیم گرفت گنبد و ایوان مسجد را به اتمام برساند. در طول سالیان متمادی این بنا دستخوش تغییرات زیادی شده است و آن چیزی که شما امروز در شهر یزد می بینید با چیزی که در دوران قدیم ساخته شده متفاوت است.
نقش هایی که در این بنای شگفت انگیز و بی نظیر به کار رفته همگی نمادی از  عقاید مذهب شیعی هستند به گونه ای که بیشتر این نقش ها در خود نام های حضرت محمد، حضرت علی و سایر امامان را منعکس می کنند.

 

بلندترین مناره های جهان


اطلاعات بازدید از مسجد جامع یزد؛ آدرس مسجد جامع یزد و نحوه دسترسی به آن

 اگر ترغیب شده اید که این شاهکار معماری ایرانی را از نزدیک ببینید بهترین کار این است که با تور یزد به این شهر سفر کنید. بعد از اینکه سفرتان را رزرو کردید و آسوده خاطر به شهر قدیمی و زیبای یزد رسیدید، کافیست یک تاکسی بگیرید و از او بخواهید شما را تا مسجد جامع یزد همراهی کند. 
موقعیت این بنا در ضلع غربی خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع قرار دارد و می توان به کمک خودرو یا حتی پای پیاده نیز به آن دسترسی پیدا کرد.  شما می توانید هشت صبح تا 7 عصر سری به این بنا بزنید و از معماری بی نظیر آن که کار دست ایرانی های هنرمند است لذت ببرید. 
تا جایی که من می دانم برای بازدید از مسجد جامع یزد هزینه 4 هزار تومانی دریافت می شود. البته اگر جزو اتباع ایرانی نیستید باید هزینه 30 هزار تومانی را برای بازدید از این بنای شگفت انگیز بپردازید. اگر دوست دارید زیبایی های این بنا را زیر نور چراغ های درخشان ببینید توصیه می کنم حتماً در ساعات انتهایی روز به این بنا سر بزنید و از دیدن این مسجد با عظمت نهایت لذت را ببرید.
امیدواریم این مقاله و اطلاعاتی که در آن بیان شد توانسته باشد به خوبی شما را با یکی از زیباترین جاذبه های گرشگری شهر یزد آشنا نموده باشد. اگر تجربه سفر به شهر یزد و بازدید از مسجد جامع یزد را در گذشته دارید و از نزدیک زیبایی های این بنا را لمس کرده اید، خوشحال می شویم تجربیات خودتان را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک گذارید. هیچ چیز به اندازه شنیدن تجربیات ارزشمند شما برای ما شیرین نخواهد بود. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر