جاهای دیدنی یزد

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4238
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یزد شهر بادگیرها، آب انبارها و خانه های تاریخی است، شهری که خاک کویری آن تاریخ چند هزار ساله را با خود به دوش می کشد و در گوشه کنار آن آثار ارزشمند بسیاری به چشم می خورد. یزد یکی از مهم ترین شهرهای توریستی در مرکز ایران است که سالانه مورد استقبال هزاران گردشگر از سراسر ایران و جهان می باشد، محبوبیت این شهر بین گردشگران باعث شد مقاله ای تولید کنیم و در آن به معرفی مکان های دیدنی یزد بپردازیم، شما نیز اگر قصد سفر به یزد را دارید، همراه ما باشید.

جاهای دیدنی یزد

جاذبه های مذهبی یزد

شهر یزد در طول تاریخ آئین و ادیان مختلفی را به خود دیده است، به همین خاطر مساجد، اماکن و بناهای مذهبی بسیاری در این شهر ساخته شده که امروزه به عنوان جاذبه های مذهبی شهر مورد بازدید گردشگران تور یزد قرار می گیرد. در این بخش از مقاله تعدادی از ابنیه و آثار ارزشمند مذهبی یزد را معرفی و به همراه آدرس و اطلاعات بازدید آن ها در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

 

جاذبه های مذهبی یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع از مهم ترین و برجسته ترین جاهای دیدنی یزد است که در سه دوره مختلف و طی 100 سال ساخته شده است. پایه های اصلی این مسجد مربوط به دوره ساسانیان، گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سردر رفیع مسجد را نیز به دوره تیموری و زمان شاهرخ نسبت داده اند.

- مشخصات مسجد جامع یزد

قدمت: حدود 900 سال
تعداد ورودی و خروجی ها: 7
مساحت زیر بنا: حدود 9800 مترمربع
طول و عرض بنا: حدود 104 متر طول و 99 متر عرض
بانی مسجد: علاالدوله کالنجار، حاکم یزد در سال 474 ه.ش
آدرس مسجد جامع یزد: خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع
هزینه بازدید: 4000 تومان اتباع ایرانی | 30 هزار تومان اتباع خارجی
زمان بازدید: 8 الی 19
مسجد امیرچخماق یزد

مسجد امیرچخماق یزد

مسجد امیرچخماق یا امیرچقماق که در گذشته به نام های مسجد جامع نو و مسجد دهوک نیز خوانده می شد، در دوره تیموری یعنی قرن 9 هجری و به دست امیرجلال ‌الدین چقماق شامی حاکم وقت یزد ساخته شده است. ساخت این مسجد حدود 20 سال به طول انجامیده و در تاریخ 841 هجری قمری به پایان رسیده است.
آدرس مسجد امیرچخماق یزد: ضلع غربی میدان امیرچخماق
زمان بازدید: همه روزه از ساعت 9 الی 21
هزینه بازدید: 3000 تومان اتباع ایرانی | 20 هزار تومان اتباع خارجی
امامزاده جعفر یزد

امامزاده جعفر یزد

ساختمان امامزاده جعفر از بناهای ساخته شده در دوره قاجاریه می باشد که به همت میرزا فتح الله خان مشیرالممالک بنا شده و در تاریخ 23 فروردین 78 هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در واقع مرقد امامزاده محمدبن غلی بن عبیدالله بن احمد بن العریضی بن جعفر صادق (ع) است که در بلوار امامزاده جعفر یزد واقع شده است.
آدرس امامزاده جعفر: یزد، بلوار امامزاده جعفر، محله مصلی عتیق
زمان بازدید: همه روزه از ساعت 7 الی 19
هزینه بازدید: رایگان

سایر اماکن و جاذبه های مذهبی یزد به شرح زیر است:

- مسجد حظیره یزد (مسجد روضه محمدیه یزد)
- مسجد شاه طهماسب یزد
- مسجد ملا اسماعیل یزد
- مسجد کوفه شیخداد
- مسجد چهل محراب یزد
- مسجد جامع گردفرامرز
- مسجد جامع ابرکوه
- بقعه دوازده امام یزد
- بقعه سید رکن الدین یزد

جاذبه های تاریخی یزد

جاذبه های تاریخی یزد

یزد، اولین شهر ایران است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر همچنین اولین شهر خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان می باشد. یزد همچنین مملو از اماکن و بناهای تاریخی ارزشمندی است که این شهر را به یکی از توریستی ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. در ادامه با لیستی از جاذبه های تاریخی یزد همراه شما هستیم.

ثبت جهانی شهر تاریخی یزد - درباره جزئیات ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو بخوانید!

میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق

میدان امیرچخماق از شاهکاری های معماری و کاشی کاری به جا مانده از دوره تیموری و قرن نهم هجری قمری است. این میدان حدود 500 سال قدمت دارد و برخی از قسمت های آن در دوره شاه عباس صفوی ترمیم و احیا شده است. میدان امیر چخماق بخشی از مجموعه امیرچخماق (شامل مسجد، بازار، میدان، تکیه و دو آب انبار) می باشد.

آدرس میدان امیر چخماق یزد: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان شهید ابراهیمی، جنب چهارراه شهدا، روبروی فرمانداری
زمان بازدید: همه روزه و بدون محدودیت زمانی
هزینه بازدید: رایگان

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد

همان طور که می دانید در گذشته تامین آب مصرفی و مورد نیاز مردم در مناطق کویری موضوع مهم و اساسی بوده است، به همین خاطر در در شهر یزد آب انبار های متعددی ساخته شده که مهم ترین آن ها آب انبار شش بادگیر است که حدود 180 سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده است. این آب انبار در ابتدا تنها دارای سه بادگیر بوده و سه بادگیر دیگر بعدها به آن اضافه شده است. جالب است بدانید که در این آب انبار دو راه برای دسترسی به مخزن و برداشت آب وجود داشته که یکی برای استفاده مسلمانان و دیگری برای استفاده اقلیت های زرتشتی یزد بوده است.

آدرس: یزد، خیابان دهم فروردین، محله و کوچه شش بادگیر
ساعت بازدید: بدون محدودیت زمانی
هزینه بازدید: رایگان

آتشکده یزد

آتشکده یزد

آتشکده بهرام (ورهرام) در مرکز استان یزد قرار گرفته و یکی از سه آتشکده بزرگ ساخته شده در دوره ساسانیان است. این آتشکده متعلق به پیروان زرتشت بوده که سالیان سال در برابر آتش نیایش می کردند ویژگی خاص این آتشکده، آتش آتشکده فرنبغ است که از دوران ساسانی روشن مانده و در این آتشکده نگهداری می شود و از آن با عنوان آتش ورهرام یاد می شود. این آتشکده در سال 1313 ساخته شده و در تاریخ 22 شهریور 78 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آتشکده یزد
ساعت بازدید: 7:30 الی 21:30
هزینه بازدید: 3000 تومان اتباع ایرانی | 15 هزار تومان اتباع خارجی

زندان اسکندر

زندان اسکندر

زندان اسکندر یکی از معروف ترین جاهای دیدنی یزد است که با نام مدرسه ضیائیه نیز شناخته می شود. این بنا به سبک معماری آذری در سال 631 ه.ق ساخته شده و بیش از 7 قرن قدمت دارد. خصوصیت عجیب و قابل تامل در بنای زندان اسکندر این است که در ساخت آن هیچگونه کاشی کاری به کار نرفته و همان خشت های خام بوده که تاکنون این بنا را سرپا و سالم نگه داشته است. طبق روایات نقل شده این بنا توسط اسکندر مقدونی ساخته شده و از آن برای زندانی کردن افراد استفاده می شده است، بعدها با گذشت زمان تغییر کاربری داده و به مدرسه ضیائیه تبدیل شده است.

آدرس: یزد، محله فهادان، کوچه رختشوی خانه، کوچه حمام نو
ساعت بازدید: 8 الی 19
هزینه بازدید: 2500 تومان اتباع ایرانی | 15 هزار تومان اتباع خارجی

خانه لاری ها

خانه لاری ها

خانه لاری ها یکی از معروف ترین خانه های تاریخی یزد است که در دوره قاجار ساخته شده و حدود 150 سال قدمت دارد. سازنده این بنا فردی به نام حاج غلامحسین ملازینل، جد لاری های یزد است. خانه لاری ها با معماری ویژه خانه های کویری بنا شده و شامل 6 باب، سه حیاط بزرگ و کوچک، مجموعه ای از ایوان ها و تالارها، اتاق ها، یک سردر و هشتی و سرداب و انبارهایی که با پلکان به سطح حیاط ها متصل می شوند، می باشد. این بنای ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه از آن به عنوان یکی از مهم ترین جاهای دیدنی یزد یاد می شود.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی
زمان بازدید: همه روزه بجز جمعه ها
هزینه بازدید: 3000 تومان اتباع ایرانی | 20 هزار تومان اتباع خارجی

مجموعه خان یزد

مجموعه خان از جمله اماکن تاریخی معروف استان یزد است که شامل یک بازار بزرگ، یک حمام، یک مدرسه و یک رستوران و چایخانه سنتی بوده و در میدان خان واقع شده است. بازار و حمام بین دیگر بخش های این مجموعه از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، بنابراین در ادامه با جزئیات بیشتر این دو بنا آشنا خواهیم شد. همچنین می توانید در این مجموعه، سوغات یزد هم خریداری کنید.

آدرس مجموعه خان: یزد، خیابان قیام، مجموعه خان
زمان بازدید: همه روزه از ساعت 10 الی 22
هزینه بازدید: 3000 تومان اتباع ایرانی | 30 هزار تومان اتباع خارجی

بازار خان یزد

بازار خان یزد

حمام خان یزد

بازار خان یکی دیگر از آثار ارزشمندی است که در دوره قاجار و در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و از بزرگترین بازارهای شهر یزد است. این بازار حدو 274 متر طول و حدود 4 الی 6 متر ارتفاع دارد. در این بازار مجموعا حدود 150 باب مغازه وجود دارد. بازار زرگری، بازار قیصریه، بازار پنجه علی، بازار کاشیگری، بازار افشار، بازار علاقبندی، بازار چیت سازی، بازار صدری، بازار دروازه مهریز، بازار ملا اسماعیل، مسگری و بازار نخودبریزها از جمله بازارها و قسمت های مخنلف بازار بزرگ خان یزد است.

حمام سنتی خان یزد معروف به گرمخانه نور حمامی، از معروف ترین حمام های تاریخی ایران است که ساخت آن حدود 200 سال پیش، در تاریخ 1212 ه.ق به دستور محمدتقی خان بافقی حاکم وقت یزد آغاز شده است. این حمام از زمان ساخت تا کنون سالم مانده و فقط یک بار در تاریخ 1224 ه.ق مرمت و بازسازی شده است. سبک معماری ساده و زیبای حمام خان یزد همواره مورد توجه کارشناسان میراث تاریخی و فرهنگی و همچنین گردشگران تور یزد بوده است.


دخمه زرتشتیان

دخمه زرتشتیان

امکان ندارد کسی به یزد سفر کند و از دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان بازدید نکند. دخمه زرتشتیان مکانی است که زرتشتیان جسد انسان هایی که به عقیده آن ها نجس بوده در آن می گذاشتند تا غذای پرندگان و لاشخورها شود بعد از آن استخوان های باقی مانده از جسد آن ها را درون چاه بین دخمه قرار می دادند. این دخمه از معماری خاص و جذابی برخوردار است و بازدید از آن می تواند تجربه جالبی برای گردشگران و مسافران یزد به جا بگذارد.

آدرس دخمه زرتشتیان یزد: استان یزد، 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد، منطقه ضفائیه
ساعت بازدید: 8 الی 17
هزینه بازدید: 5000 تومان اتباع ایرانی | 50 هزار تومان اتباع خارجی

خانه هنر یزد

خانه هنر یزد

خانه هنر یزد برای هنردوستان و علاقمندان صنایع دستی می تواند مکانی بسیار جذاب باشد. خانه هنر در بافت تاریخی فهادان یزد قرار دارد و با نام خانه مهدی ملک زاده (سازنده بنا) ثبت شده است. تاریخچه ساخت این خانه مربوط می شود به دوره قاجار. مرمت و بازسازی این بنا در سال 93 آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته است. از جذابیت های این خانه کافه هنر، دیوارهای کاهگلی مزین به ظروف سنتی و صنایع دستی یزد، تخت و صندلی های چوبی، درهای قدیمی و از همه مهم تر بافت قدیمی یزد است که در این محله قابل مشاهده می باشد.

آدرس: یزد، محله فهادان، جنب حمام تاریخی ابوالمعالی
ساعت بازدید: ۹ الی 23
هزینه بازدید: 4000 تومان اتباع ایرانی

سایر جاذبه های تاریخی یزد به شرح زیر است:

- حمام ابوالمعالی یزد
- آرامگاه سید شمس‌ الدین
- آب انبار رستم گیو یزد
- مجموعه ساباط های یزد
- خانه نواب وکیل یزد
- برج لب خندق یزد
- آسیاب آبی کوشک نو
- خانه اخوان سیگاری یزد
- زورخانه صاحب الزمان
- قلعه سریزد
- برج ساعت مارکار
- عبادتگاه چک چک

موزه های یزد

همان طور که می دانید یزد یک شهر تاریخی است به همین خاطر در این شهر موزه های متعددی تاسیس شده که در آن ها آثار و اشیا باستانی ارزشمند به جا مانده از دوره های مختلف تاریخ نگهداری و به نمایش گذاشته شده است. در ادامه با معرفی تعدادی از موزه های شهر یزد همراه شما هستیم.

موزه آب یزد

موزه آب یزد

موزه آب یزد در یکی از خانه های قدیمی و تاریخی این شهر یعنی خانه کلاهدوزها قرار دارد و در آن لوازم قدیمی حفر قنات، ابزار آلات اندازه گیری حجم آب، اسناد و مادارک خرید و فروش آب، وسایل روشنایی قنات، ظروف قدیمی نگهداری آب، وقف نامه های قدیمی و دیگر آثار تاریخی یزد و همچنین اشیای ارزشمند مربوط به آب و قنات ها نگهداری می باشد. خانه کلاهدوزهای یزد نیز از ابنیه تاریخی عصر قاجاریه است که 5 طبقه داشته و از بخش های متعددی تشکیل شده است.

آدرس: یزد، خیابان قیام، خانه کلاهدوزهای
زمان بازدید: 8 الی 17
هزینه بازدید: 2000 تومان اتباع ایرانی

موزه وزیری یزد

موزه وزیری یزد

موزه وزیری در سال 1369 در یزد ساخته شده و در آن اشیا قدیمی و ارزشمند خانه های تاریخی از جمله قوری، لامپا، قلیان، سکه، چفت و بست های قدیمی، چراغ های آویزی، قباله های قدیمی، عقدنامه ها، لباس های قدیمی، پارچه های زربافت، نقره و طلادوزی شده، قرآن های قدیمی، ظروف مسی مثل لگن، گلدان، سماور و هزاران اشیاه ارزشمند دیگر نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی (ره)، کوچه مسجد جامع، جنب کتابخانه وزیری و مسجد جامع کبیر یزد
ساعت بازدید: 7 الی 19:30
هزینه بازدید: 3000 تومان اتباع ایرانی | 20 هزار تومان اتباع خارجی

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد

عمارت قصر آیینه در واقع یک ویلای مسکونی است که در دوره پهلوی و در سال 1320 جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی ساخته شده بود و پس از انقلاب به رای و نظر محمد صدوقی به بنیاد مستضعفان اهدا شده و پس آن به موزه آثار نقاشی و عکاسی هنرمندان تغییر کاربری داده شد. این عمارت حدود هشت هزار مترمربع مساحت داشته و زیربنای آن حدود 840 مترمربع می باشد. در ساخت این عمارت زیبا از سبک معماری تلفیقی سنتی و اروپایی بهره گرفته شده و ساختمان آن شامل تعداد زیادی اتاق خواب و نشیمن، شاه نشین، استخر، حوضخانه و غیره می باشد.

آدرس: یزد، خیابان آیت الله كاشانی، روبروی پارک هفت تیر، موزه قصر آیینه
ساعت بازدید: 8 الی 20
هزینه بازدید: 3000 تومان اتباع ایرانی | 20 هزار تومان اتباع خارجی

سایر موزه های شهر یزد به شرح زیر است:

- موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد
- موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

میدان های معروف یزد

در شهر یزد میادین معروف و قدیمی متعددی وجود دارد که در قسمت معرفی جاذبه های تاریخی نیز به یکی از آن ها یعنی میدان خان یزد اشاره شد. در این بخش قصد داریم با یکی دیگر از میادین معروف شهر یزد آشنا شویم. بدین منظور همراه ما باشید. 

میدان مارکار

میدان مارکار

میدان مارکار نامی آشنا برای مردم و مسافران یزد است. دلیل شهرت بسیار این میدان این است که گفته شده این میدان دقیقا نقطه مرکز ایران در مرکزی ترین شهر ایران یعنی یزد می باشد. در این میدان ساعتی نیز به همین نام بنا شده که تاریخچه ساخت آن به دوره پهلوی بر می گردد و از دیگر دیدنی های یزد و جاذبه های میدان معروف مارکار می باشد.

آدرس: یزد، تقاطع بلوار بسیج و خیابان آیت الله کاشانی
ساعت بازدید: بدون محدودیت زمانی
هزینه بازدید: رایگان

سایر میدان های معروف یزد به شرح زیر است:

- میدان خان یزد
- میدان ساعت یزد

جاهای تفریحی یزد

جاهای تفریحی یزد

- بوستان ولایت یزد
- باغ دولت آباد یزد
- پارک کوهستان یزد
- تالاب پساب یزد
- بوستان نعل اسبی یزد
- باغ ناجی یزد
- پارک شادی یزد
- پارک هفت تیر یزد
 

هزینه سفر به یزد - هزینه های مربوط به اقامت، خوراک، حمل و نقل و ... در یزد چقدر است؟

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم جاهای دیدنی یزد را معرفی کنیم و شرح کوتاهی درباره مکان های معروف و پر بازدید آن ها در اختیار کاربران و گردشگران عزیز قرار دهیم و امیدواریم اگر قصد سفر به یزد را داشتید، مطالعه این مقاله به شما در انتخاب مکانهایی دیدنی یزد که قصد بازدید از آن ها را دارید راهنمایی و کمک کند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر