شمال ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 45796
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شمال ایران به حد فاصل بین جنوب دریای مازندران یا خزر تا شمال رشته کوه البرز گفته می شود. این منطقه به دلیل آب و هوای فوق العاده، وجود دریای خزر و... تبدیل به بهترین مکان برای تفریح ایرانیان شده است و سالانه میلیون ها نفر از سراسر ایران به این منطقه سفر می کنند. شمال ایران شامل استان های گیلان، مازندران و بخش هایی از استان گلستان می شود که در این سه استان شاهد زیباترین شهرهای شمالی ایران هستیم. اگر به تور طبیعت گردی علاقه مند هستید، بهترین گزینه برای شما سفر به شمال ایران و لذت بردن از طبیعت فوق العاده آن است. 

شمال ایران

مسیر های اصلی دسترسی به شمال ایران

  • جاده هراز

جاده 77 یا جاده هراز یکی از مهم ترین جاده های تهران-مازندران است. این جاده از دره رود هراز گذشته و نزدیک ترین مسیر به قله دماوند محسوب می شود. جاده هراز یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاده های جهان است و به انتخاب مردم ایران، پس از جاده چالوس، زیباترین جاده ایران به حساب می آید.

  • جاده چالوس

جاده چالوس یا جاده 59 یکی از جاده های مهم برای دسترسی مردم تهران و کرج به شمال ایران است. بسیاری از افراد، جاده چالوس را زیباترین جاده جهان می دانند. مناظر بکر و طبیعی باعث شده تا جاده چالوس جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته باشد.

  • جاده فیروزکوه

جاده 79 که به جاده فیروزکوه نیز معروف است، از شهر تهران تا قائم شهر و سپس تا ساری امتداد دارد. این جاده طولانی ترین محور در بین جاده های استان به حساب می آید. به نسبت دیگر جاده های منتهی به شمال کشور، جاده فیروزکوه یا محور سواد کوه، کمترین آمار تصادفات جاده ای را دارد.

جاده های شمال

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

جاده ساری-سمنان 

جاده 81 از شهر ساری شروع شده و با عبور از استان سمنان و شهر دامغان، وارد کویر مرکزی استان یزد می شود. جاده 81 که از چهار استان عبور می کند، در شهرستان اردکان به پایان می رسد. 

  • جاده دامغان

جاده دامغان از این شهر در استان سمنان شروع شده و تا گلوگاه ادامه پیدا می کند. این مسیر که حدود 110 کیلومتر است، مردم استان سمنان به خصوص شهر دامغان را به شهرهای شمال کشور متصل می کند.

  • جاده قزوین-رشت

آزاد راه قزوین-رشت مسیری است که شهرهای قزوین و رشت را به یکدیگر متصل می کند. این آزاد راه بسیار مهم که طول آن 138 کیلومتر است، یکی از بخش های کریدور شمال-جنوب ایران است.

  • مسیر سرسبز گردنه حیران

مسیر آستارا-اردبیل که به گردنه حیران نیز شهرت دارد، یکی از مسیرهای زیبا و چشم نواز منتهی به شمال کشور است. این گردنه در اکثر زمان ها زیر پوشش مه قرار دارد و در آن مناظر طبیعی بسیار زیادی نظیر دره ها، کوهپایه ها و... وجود دارد.

  • جاده مشهد-گرگان

یکی از مسیرهایی که گرگان را به مشهد وصل می کند، جاده مشهد-گرگان است. این جاده که در دو مسیر با طول 578 و 622 طراحی شده است، شرق کشور را به شمال متصل کرده و بسیاری از سفرهای مردم مشهد به شمال کشور از طریق این مسیر انجام می شود.

تمامی این جاده های اصلی زیبایی های منحصر به فردی دارند؛ چرا که آب و هوای گرگان در فصول مختلف فوق العاده است. اگر علاقه مند هستید تا زیباترین جاده های ایران را مشاهده کنید، موارد گفته شده که منتهی به شمال می شوند، بهترین جاده ها برای بازدید و رسیدن به شهر های شمالی کشور می باشند. 

عکس جاده های شمال

مساحت و جمعیت شمال

مساحت شمال ایران 58167 کیلومتر مربع است و طبق آمارهای سال 1395 جمعیت این منطقه نزدیک به 8 میلیون نفر بوده که امروزه باید جمعیت آن را بیش از 10 میلیون نفر تخمین زد.

شمال چه شهرهایی دارد؟ 

در منطقه شمال شاهد 52 شهرستان هستیم که به دلیل مساحت کم این منطقه، عموم این شهرها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار گرفته اند و شما برای گذشتن از یک شهر و وارد شدن به یک شهر همسایه، تنها کافی است چند ده کیلومتر رانندگی کنید.
اگر بخواهیم اسامی تمامی شهرستان های شمال ایران را نام ببریم، می توان به شهرهای مختلفی اشاره کرد ولی در این بخش قصد داریم تا پرجمعیت ترین شهرهای منطقه شمال ایران را به شما معرفی کنیم.

  • رشت از استان گیلان
  • گرگان از استان گلستان
  • ساری از استان مازندران
  • بابل از استان مازندران
  • آمل از استان مازندران
  • قائم شهر از استان مازندران
  • گنبد کاووس از استان گلستان
  • بندرانزلی از استان گیلان
  • لاهیجان از استان گیلان
  • بهشهر از استان مازندران

هر یک از این شهرها زیبایی ها و مناظر فوق العاده ای را دارند. عموما مناظر و بخش های دیدنی در منطقه شمال ایران شامل دریای خزر و بخش های جنگلی می باشد. 

متل قو - صفرتا صد متل قو، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران را بخوانید.

مکان های دیدنی شهرهای شمالی ایران از هزار جریب تا جنگل های دالخانی

شمال ایران پر از مکان های دیدنی و جاهای تفریحی است که شما می توانید با دیدن آن ها، لحظات فوق العاده ای را تجربه کنید. اگر بخواهیم لیستی از مکان های دیدنی شمال ایران تهیه کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • هزار جریب 

منطقه بین استان گلستان و مازندران، کوه های هزار جریب است که این کوه های سرسبز و دیدنی در بین شهرهای بهشهر، نکا، سوادکوه و ساری واقع شده است. این منطقه بسیار زیبا هر ساله میزبان گردشگران زیادی است و افرادی که در تور مازندران شرکت می کنند، به بازدید از هزار جریب نیز دعوت می شوند. هزار جریب یک منطقه شکار ممنوع است و همین مسئله باعث شده تا این کوهستان بهترین گزینه برای عاشقان محیط زیست باشد. 

هزار جریب

  • دریاچه الیمالات

اگر به دنبال یک دریاچه زیبا در شمال ایران هستید، دریاچه الیمالات مکان مورد نظر شما است. این دریاچه بهترین مکان برای گشت و گذار و یک پیک نیک فوق العاده است.

  • برنت

بسیاری از افراد علاقه مند هستند تا از روستاهای بکر شمال بازدید کنند. یکی از زیباترین روستاهای منطقه شمال، روستا برنت است که هر ساله گردشگران بسیار زیادی به بازدید این روستا می آیند. در این روستا و بخش های اطراف آن می توانید بناهای تاریخی بسیار زیادی را مشاهده کنید. 

  • جنگل های دالخانی 

یکی از جنگل های زیبا نزدیک رامسر، جنگل دالخانی می باشد که به گردشگرانی که به دنبال یک منطقه دنج و بکر هستند، پیشنهاد می شود. این منطقه بسیار آرام بوده و شما می توانید در آن با روح طبیعت ارتباط برقرار کنید. زیبایی این منطقه به قدری چشم نواز است که هر گردشگری را مجذوب خود می کند. 

مکان های تفریحی شمال از پاراگلایدر هزار پیچ گرگان

افراد زیادی هستند که شمال را به خاطر مکان های تفریحی انتخاب می کنند و عموما به این منطقه سفر می کنند تا از بخش های تفریحی آن بازدید کنند. اگر بخواهیم به مکان های تفریحی شمال ایران نگاهی انداخته و چند مورد را معرفی کنیم، باید به مکان های زیر اشاره کرد:

  • پاراگلایدر هزار پیچ گرگان

اگر به ورزش پاراگلایدر علاقه مند هستید و دوست دارید این ورزش را در مناطق سرسبز و زیبای شمال ایران امتحان کنید، هزار پیچ گرگان بهترین منطقه برای شما است. سایت پاراگلایدر این منطقه با ارتفاع 250 متر، منطقه مناسبی برای عاشقان پاراگلایدر محسوب می شود. 

پاراگلایدر هزار پیچ گرگان

  • پارک قصر بازی رشت

اگر به دنبال تفریح و هیجان در رشت هستید، شهر بازی سرپوشیده پارک قصر بازی گزینه بسیار خوبی برای شما محسوب می شود. بیلیارد، بولینگ، کافی شاپ، رستوران و بازی های مهیج تفریحاتی هستند که می توانید در این پارک تجربه کنید.

  • تله کابین لاهیجان

تله کابین سواری یکی از جذاب ترین تفریحات در شمال محسوب می شود. تله کابین لاهیجان یکی از بهترین تله کابین های نصب شده در شمال ایران است که مسافت آن 1500 کیلومتر است. 

  • اسکله تفریحی بابلسر

برای افرادی که عاشق ماهیگیری و قایق سواری هستند، اسکله تفریحی بابلسر نگین استان مازندران یک مکان جذاب و آرامش بخش است. شما می توانید در این اسکله لحظه های آرام و لذت بخشی را تجربه کنید.

بهترین رستوران های شمال ایران

غذاهای شمال طرفداران بسیار زیادی دارد و به همین دلیل اگر به شمال سفر کردید، حتما باید سری به رستوران های منطقه شمال زده و غذاهای خوشمزه آن را امتحان کنید. اگر نمی دانید که برای صرف یک ناهار یا شام خوشمزه باید به کدام رستوران در شمال رفته و کدام یک را انتخاب کنید، پس این بخش را تا انتها مطالعه کنید چون در آن قرار است بهترین رستوران های شمال ایران را معرفی کنیم.

  • رستوران شور کلی رشت

برای افرادی که در تور گیلان به دنبال یک رستوران خوب هستند تا غذاهای شمالی با کیفیتی را نوش جان کنند، گزینه ای بهتر از رستوران شور کلی رشت وجود دارد. در این رستوران شما در محیطی صمیمی و دوستانه، با انواع غذاهای خوشمزه و رنگارنگ شمالی و مخصوص شهرستان رشت پذیرایی می شوید.

غذاهای شمالی

رستوران خاور خانم - خاور خانم بانوی با سلیقه ی گیلانی است که با بنای رستورانی کوچک در گذشته شهرت بسیاری پیدا کرده است.

رستوران سنتی نیمروی لاهیجان

اگر دلتان برای یک غذای سنتی تنگ شده است، رستوران سنتی نیمروی لاهیجان با اتمسفر هیجان انگیز خود، بهترین رستوران برای شما است. شما می توانید در این رستوران انواع غذاهای شمالی به خصوص غذاهای محلی شهرستان لاهیجان را امتحان نموده و خاطره بی نظیری از طعم و لذت غذای شمالی را برای خود بسازید.

  • رستوران حاج حسن ساری

رستوران حاج حسن یکی از رستوران های بزرگ و مشهور مازندران است. طعم غذاهای این رستوران تا سال ها از ذهن شما پاک نخواهد شد. محیط و منظره جنگلی این رستوران نیز مزید علت شده تا رستوران حاج حسن ساری بهترین گزینه برای نوش جان کردن غذاهای محلی باشد.

  • رستوران کاسپین بندر ترکمن

یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکمنی، چکدرمه است. اگر دوست دارید تا این غذای لذیذ را امتحان کنید، بهترین رستوران برای این کار، رستوران کاسپین بندر ترکمن است. در این رستوران شما می توانید انواع غذاهای محلی و ایرانی را امتحان کنید.

وضعیت آب و هوای شهرهای شمال چگونه است؟

آب و هوای شمال ایران به نسبت سایر نقاط کشور بسیار معتدل و مرطوب است. به صورت کلی می توان آب و هوای جلگه مازندران را یک آب و هوای معتدل خزری نامید. وجود کوه های البرز، جهت قرارگیری این کوه ها، ارتفاع شمال ایران، نزدیکی به دریا، پوشش گیاهی بسیار زیاد، بادهای محلی، عرض جغرافیایی و... باعث شده تا آب و هوای شمال ایران یک آب و هوای مرطوب و معتدل باشد.
از بین عوامل گفته شده، بی شک مهم ترین عامل تاثیر گذار بر روی آب و هوای شمال ایران، کوه ها و دریای خزر می باشند که باعث تغییرات جوی در این منطقه از کشور ما شده اند.
با وجود این که کشور ما یک کشور خشک و کویری است، با این حال در شمال کشور با آب و هوای مطبوع و دلپذیری مواجه هستیم. همین آب و هوای خوب باعث شده تا افراد بسیار زیادی برای تعطیلات به شمال کشور سفر کرده و به یکی از سه استان این منطقه مسافرت کنند. 

آب و هوای شمال

بهترین زمان سفر به شمال ایران 

شما می توانید در تمامی فصل های سال به شمال کشور سفر کرده و از زیبایی های این منطقه از کشور دیدن کنید اما اگر به دنبال یک فصل فوق العاده هستید تا یک سفر خاطره انگیز را برای خود رقم زده و مسافرت فراموش نشدنی داشته باشید، بهترین فصل برای شما در بهار است.
در فصول گرم سال و در ماه های تیر و مرداد به دلیل گرمای هوا و آفتاب سوزان، شمال کشور منطقه خوبی برای سفر محسوب نمی شود ولی در فصل بهار شما می توانید بهترین آب و هوا را در شمال کشور تجربه کنید و از آن بهره مند شوید.
در فصل بهار هوای شمال مطبوع و بهشتی است، از یک سو شما با طبیعت زیبا و رنگارنگ شمال کشور مواجه می شوید و از سوی دیگر می توانید به بهترین شکل ممکن از دریای خزر استفاده کنید. 

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

تصاویر شمال ایران

در این بخش شما می توانید تصاویر بسیار زیبایی از شمال ایران را مشاهده کنید. مطمئنا با دیدن تصاویر دیدنی از مناطق مختلف شمال ایران شما نیز تمایل بسیاری به فراهم کردن شرایط یک سفر چند روزه به شمال ایران پیدا خواهید کرد. برای این منظور پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید در هزینه های سفرتان به شمال صرفه جویی مناسبی کرده و در عین حال از مناطق گردشگری مختلف با اطلاعات کامل بازدید کنید حتما از خدمات تور شمال گردی استفاده کنید. 

 شمال ایران

نقشه شمال ایران

در این قسمت از مقاله نقشه شمال ایران را برای استفاده بهتر و بیشتر شما همراهان همیشگی قرار داده ایم تا بتوانید با داشتن یک نقشه حرفه ای به راحتی نسبت به سفر کردن به شمال کشور و جا به جایی در بین شهر های شمالی اقدام کنید. 

نقشه شمال ایران

نظرات کاربران

  1. جمالی جمالی 1402/09/21
    1 نفر پسندیدند
    عه اون خطه چیه رفته تو دریا سمت راست بالای نقشه شمال رو میگم
  2. جمالی .. 1402/10/25
    0 نفر پسندیدند
    دریاعه ک وسط شهر گلوگاه و بوشهره
  3. مونا کاظمی مونا کاظمی 1402/09/18
    1 نفر پسندیدند
    جاهای دیدنی شمال ایران خیلی قشنگه کاش همه رو معرفی می کردید
  4. علی علی 1402/09/18
    1 نفر پسندیدند
    شمال ایران فقط ماسال و ارتفاعات خوش اب و هواش حتما برید

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 112 کاربر