جاهای دیدنی ایران

زمان مطالعه: 8 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 19765
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران از جمله کشورهایی به‌ حساب می‌آید که دارای پیشینه و تاریخی غنی در کنار موقعیت جغرافیایی چهار فصل است؛ که همین موقعیت جغرافیایی مناسب موجب شده تا جاذبه‌های متعددی را در خود جای دهد. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به دیدن این طبیعت زیبا و مناطق تاریخی می‌آیند. بسیاری از این مناطق دیدنی در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. ایران با دارا بودن آثار متعدد تاریخی و طبیعی حیرت‌انگیزی، در سال‌های اخیر بسیاری از گردشگران را به خود جذب نمود. از دریاچه بی‌نظیر مهارلو گرفته تا دخمه‌های باستانی زرتشتیان، همگی مکان‌های شگفت‌انگیز ایران هستند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. کاخ گلستان تهران
    1. معرفی کاخ گلستان
  2.  میدان نقش ‌جهان
    1. معرفی میدان نقش ‌جهان
  3. حرم امام رضا علیه‌السلام
    1. معرفی حرم امام رضا علیه‌السلام
  4. عمارت عالی ‌قاپو
    1. معرفی بنای عالی‌قاپو 
  5. مسجد امام اصفهان
    1. معرفی مسجد امام اصفهان
  6. مسجد شیخ لطف‌الله
    1.  معرفی مسجد شیخ لطف‌الله
  7. موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران
    1. معرفی موزه ملی ایران
  8.  مجموعه کاخ سعد آباد
    1. معرفی کاخ سعادت‌آباد
  9. دربند؛ بهشتی زیبا در تهران
    1. معرفی دربند
  10. تنگه چاهکوه
    1. معرفی تنگه چاهکوه
  11. باغ ارم؛ باغی مخصوص سفرنامه‌ها
    1. معرفی باغ ارم شیراز
  12. تخت ‌سلیمان 
    1. معرفی تخت‌ سلیمان
  13. ماسوله؛ شهر جذاب شمالی
    1. معرفی ماسوله گیلان
  14. چشمه‌های باداب ‌سورت
    1. معرفی چشمه‌های باداب ‌سورت
  15. مسجد نصیرالملک
    1. معرفی مسجد نصیرالملک
    2. مسجد نصیرالملک کجاست؟
  16. پل خواجو
    1.  معرفی پل خواجو
  17. خانه ‌موزه مقدم
    1. معرفی خانه ‌موزه مقدم
  18.  قلعه ‌رودخان
    1. معرفی قلعه ‌رودخان
  19. خانه توکلی مشهد
    1. تاریخچه خانه توکلی
  20. دخمه‌‌های زرتشتیان
  21. روستای کندوان
  22. کاریز کیش
    1. معرفی شهر زیرزمینی کاریز
  23. دریاچه مهارلو
    1. معرفی دریاچه مهارلو
  24. دشت لوت
    1. معرفی دشت لوت
  25. دره ستارگان قشم
    1. معرفی دره ستارگان قشم شاهکار طبیعت
  26. شوشتر 
    1. تاریخچه شوشتر
  27. دریاچه گنج 
  28. چغازنبیل
    1. معرفی چغازنبیل
  29. غار کتله خور
    1. معرفی غار کتله خور
  30. خانه‌‌های تاریخی کاشان
  31. قلعه بابک
    1. معرفی قلعه بابک خرمدین
  32. زیارتگاه چک‌چک یزد
    1. معرفی چک‌چک یزد
  33. جزیره هرمز
    1. تاریخچه جزیره هرمز
  34. بیستون و طاق‌بستان
  35. بازار تبریز
    1. معرفی بازار تبریز

کاخ گلستان تهران

یکی از آثار تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده کاخ گلستان نام دارد؛ که به لطف معماری و تزئینات بسیار منحصربه‌فرد و خاص خود به یک محل ایده‌آل جهت عکاسی و همچنین ثبت تصاویر بسیار زیبا تبدیل شده است. کاخ گلستان تهران در سال ۱۳۲۴ توانست در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسد و همچنین در سال ۱۳۹۲ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو  قرار گرفت. این رخداد تاریخی مهم باعث شد تا کاخ گلستان تهران سندی زنده از تاریخ ایران محسوب شود.

همان‌گونه که از نام این مکان تاریخی پیداست این مجموعه از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود و در بافت قدیمی شهر تهران واقع شده است. برای دسترسی به این مکان تاریخی در تهران می‌توانید با وسایل حمل ‌و نقل عمومی به ‌راحتی به این مکان مراجعه نموده و از زیبایی این مجموعه، تاریخ، معماری و فرهنگ و هنر ایران دیدن کنید.

کاخ گلستان تهران

معرفی کاخ گلستان

کاخ گلستان شامل بناهایی تاریخی در استان تهران می‌شود. بناهای تاریخی در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌اند. در واقع این کاخ به لحاظ معماری و همچنین از نظر ارزش آثار هنری و تاریخی به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور ایران به‌ حساب می‌آید؛ که در چند سال اخیر شاهد حضور بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. کاخ گلستان از بخش‌های مختلفی مانند ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه و خلوت کریم‌خانی، تالار برلیان و همچنین عمارت بادگیر، کاخ شمس‌العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل شده است.

از قدیمی‌ترین قسمت‌‌های کاخ گلستان می‌توان به ایوان تخت مرمر و خلوت کریم‌خانی که متعلق به دوران کریم‌خان زند هستند، اشاره کرد. مجموعه کاخ گلستان علاوه بر ساختمان‌ها و قسمت‌های ذکر شده از قسمت‌های مختلف دیگری مانند کتابخانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز اسناد خطی و همچنین امور بین‌المللی، کتابخانه چاپی و امور فرهنگی، واحد کودک و نوجوانان و واحد دفتر حقوقی تشکیل شده است.

به‌طور کلی می‌توان گفت مکان‌های دیدنی بسیاری در اطراف کاخ گلستان قرار دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بازار تهران و قهوه‌خانه حاج علی درویش و همچنین سبزه ‌میدان، خیابان ناصرخسرو، کوچه مروی و دارالفنون اشاره نمود.

 میدان نقش ‌جهان

میدان نقش جهان با نام میدان امام نیز شناخته می‌شود. این بنا به‌ عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی در شهر اصفهان به ‌حساب می‌آید. در حقیقت تجمع بسیاری از بناهای باستانی ایران در میدان نقش ‌جهان باعث شده تا در زمان مراجعه به این میدان بتوانید بسیاری از بناهای باستانی و تاریخی ایران را نیز مشاهده کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت که این میدان زیبا در حکومت‌های مختلفی بنا شده که در تمامی این دوران فرازها و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. همچنین میدان نقش ‌جهان در زمان‌های بسیاری از حاکمان مورد بی‌مهری قرار گرفته؛ ولی امروزه باشکوه بسیار زیادی علاقه‌مندان خود را از سراسر جهان به ‌سوی خود می‌کشاند.

این میدان نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که این خود اهمیت این منطقه را می‌رساند. در زمان سفر به اصفهان می‌توانید زمان زیادی را در این میدان زیبا بگذرانی و از تماشای بنای تاریخی و طبیعت زیبای این بنا نهایت لذت و استفاده را ببرید.

میدان نقش ‌جهان در اصفهان به ‌عنوان یک مجموعه برجسته تاریخی در ایران و جهان شناخته می‌شود. این میدان بسیار زیبا با طراحی منحصربه‌فرد خود باعث شده تا سالانه گردشگران بسیاری از این اثر تاریخی دیدن کنند. میدان نقش ‌جهان قبل از انقلاب به نام میدان شاه نیز معروف بود؛ ولی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این میدان به میدان امام تغییر نام داد. همچنین از دیگر نام‌هایی که میدان نقش ‌جهان در طول تاریخ و ادوار مختلف تاریخی به خود دیده می‌توان به میدان بزرگ، میدان اصلی، میدان نو، میدان قصر و میدان سلطنتی اشاره نمود.

 میدان نقش ‌جهان اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان - مروری بر دیدنی‌ترین جاذبه‌های نصف جهان!

معرفی میدان نقش ‌جهان

قبل از زمان صفویه در این منطقه باغی زیبا به نام نقش‌ جهان قرار داشت. در واقع می‌توان گفت این باغ نام خود را از شهری در آذربایجان گرفته بود. آن شهر در حال حاضر با نام نخجوان شناخته می‌شود. حمدالله مستوفی در سفرنامه خود به شهر قدیمی اصفهان این‌گونه وصف می‌کند که میدان امام در شمال اصفهان و در قلب مجموعه تاریخی بنا شده که روزگاری دولت‌خانه شاه صفوی در آن‌جا قرار داشت. دوران شاه‌ عباس صفوی پرشکوه‌ترین دوران تاریخی این میدان بود.

در واقع در دوران شاه ‌عباس پایتخت ایران از قزوین به اصفهان منتقل گشت و در آن زمان بناهای تاریخی در این میدان بنا گردید که باعث رونق اقتصادی و همچنین گسترش بازار در آن شد. میدان نو  نامی بود که در آن زمان بر این میدان گذاشته بودند؛ چراکه این میدان تازه بنا شده بود. سال‌ها بعد با گسترش میدان و در زمان شاه‌ عباس دوم و وسعت گرفتن این میدان، نام آن به نقش‌جهان تغییر پیدا کرد. در ساخت این میدان از میدان عتیق که به ‌عنوان یک میدان قدیمی در اصفهان شناخته می‌شود الگوبرداری شده است.

طول میدان نقش ‌جهان به بیش از ۵۰۰ متر برآورد گردید. همچنین عرض این میدان نیز به ۱۶۰ متر می‌رسد. دور میدان نقش ‌جهان را ۲۰۰ حجره در دو طبقه تشکیل داده‌اند و در قسمت‌های مختلف آن چهار بنای تاریخی ارزنده قرار دارند. در سال‌های گذشته طاق‌هایی در اطراف میدان جهت حفاظت از بنا به وجود آمده بود که به ‌مرور زمان به حجره‌های امروزی تبدیل شد.

میدان نقش جهان در حال حاضر علاقه‌مندان بسیار زیادی از سراسر دنیا را به خود اختصاص داده؛ همچنین در هشتم بهمن‌ماه ۱۳۱۳ این میدان عظیم تاریخی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این میدان از نخستین آثار ایرانی به شمار می‌رود که در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در فهرست یونسکو ثبت شد.

میدان نقش ‌جهان در زمان صفویه

 

حرم امام رضا علیه‌السلام

استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۲ از تقسیم خراسان بزرگ با مصوبه مجلس به وجود آمد. مرکز این استان شهر مشهد نام دارد که در شمال شرقی ایران قرار گرفته است. همچنین به ‌واسطه وجود حرم مقدس علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به نام رضوی نیز شناخته می‌شود. جاذبه‌های فراوان مذهبی، تاریخی و گردشگری در کنار وجود بسیاری از هتل‌های رده ‌بالا در استان خراسان رضوی موجب شده تا این استان یکی از پرگردشگرترین استان‌های ایران به حساب آید.

معرفی حرم امام رضا علیه‌السلام

یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی استان خراسان رضوی حرم امام رضا (ع) نام دارد. این مکان ارزشمند سالانه تعداد بسیار زیادی گردشگر را به استان خراسان رضوی و شهر مشهد می‌کشاند. ایام عید نوروز و ماه محرم و همچنین ماه‌های عزاداری امام حسین (ع) شلوغ‌ترین زمان‌ها در طول سال در این مکان مقدس هستند. در این زمان‌ها تعداد بسیاری گردشگر و زائر به حرم مطهر امام رضا (ع) می‌آیند تا در این مکان مقدس حضور داشته باشند.

حرم امام رضا

آرامگاه فردوسی در شمال غربی شهر مشهد یکی دیگر از آثار بسیار مهم در استان خراسان رضوی به ‌حساب می‌آید. همچنین از دیگر جاهای دیدنی استان خراسان رضوی آرامگاه نادرشاه، طرقبه، شاندیز و همچنین آرامگاه عطار نیشابوری هستند. 

یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های سفر به استان خراسان رضوی وجود انواع رستوران‌های محلی و سنتی در این شهر است؛ لذا توصیه می‌شود در صورت سفر به استان خراسان رضوی حتماً به رستوران‌های این شهر سری بزنید. چراکه به عقیده بسیاری از گردشگران و مسافران طعم و عطر بسیاری از غذاها در این استان با هر جای دیگری تفاوت دارند.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

عمارت عالی ‌قاپو

یکی از پربازدیدترین و همچنین زیباترین نمونه‌های معماری دوران صفویان که در میدان نقش ‌جهان اصفهان قرار دارد عمارت عالی‌قاپو است. این عمارت با معماری برجسته و تزئینات بسیار زیبا و چشم‌نواز توجه بسیاری از هنرمندان سرشناس ایرانی و همچنین بسیاری از گردشگران ایرانی و غیرایرانی را به خود جلب نمود.

از مهم‌ترین قسمت‌های کاخ عالی‌قاپو می‌توان به ورودی کاخ و تالارهای مجلل و همچنین تالار موسیقی که در طبقه بالا قرار گرفته اشاره کرد. در عمارت عالی‌قاپو درهای برجسته زیادی در نقاط مختلف مشاهده می‌شوند. پایه‌های اصلی این عمارت از چوب بوده که بر جذابیت معماری کاخ عالی‌قاپو افزوده است. به‌طور کلی یکی از جاذبه‌های بسیار مهم در استان اصفهان کاخ عالی‌قاپو نام دارد.

کاخ عالی‌قاپو یکی از بلندترین کاخ‌های زمان صفوی به شمار می‌آمد. در واقع برای رسیدن به بلندی این کاخ باید از پلکان باریک استفاده شود. طی‌ کردن این پله‌ها به علت ارتفاع بلند کمی دشوار است؛ ولی در پس آن یک ایوان زیبا با ستون‌های چوبی قرار گرفته که ارتفاعش به ۲۰ متر می‌رسد. به ‌جرأت می‌توان گفت تماشای میدان نقش‌ جهان از فراز این کاخ بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. از این ایوان زیبا می‌توان مسجد شیخ لطف‌الله را نیز مشاهده کرد. همچنین سر در قیصریه در سمت چپ و مسجد شاه در سمت راست قابل رویت هستند. عمارت عالی‌قاپو یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران در میدان نقش‌ جهان اصفهان به حساب می‌آید.

عمارت عالی ‌قاپو

 

معرفی بنای عالی‌قاپو 

از مشهورترین بناهای تاریخی ایران و همچنین از زیباترین بناهایی که در دوران حکومت صفویان بنا شد می‌توان به کاخ عالی‌قاپو اشاره کرد. این عمارت در ضلع غربی میدان نقش ‌جهان و در مقابل مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. در دوران گذشته نامهای متعددی را بر این عمارت نهاده بودند که دولت ‌خانه مبارکه نقش ‌جهان و قصر دولت‌ خانه از نام‌هایی بوده که در زمان‌های گذشته این میدان را با آن‌ها می‌خواندند.

کاخ امارت عالی‌قاپو ۱۸۰۰ مترمربع مساحت و شش طبقه و ۳۸ متر ارتفاع دارد. در واقع عمارت عالی‌قاپو تنها مجموعه‌ای بوده که نسبت به سایر بناهای اطراف میدان پیش‌آمدگی دارد و در زمان خود به ‌عنوان یک نماد از قدرت حکومتی به شمار می‌رفت. عمارت عالی‌قاپو با معماری زیبا بر پایه چوب از باشکوه‌ترین بناهای دوران صفویان به ‌حساب می‌آمد.

در زمان صفویان سردر ورودی عمارت عالی‌قاپو به ‌عنوان دروازه ورود به تمام بناهای سلطنتی در میدان نقش ‌جهان بود. شاه‌ عباس اول صفوی برای به نمایش گذاشتن قدرت و شکوه دولت خود دستور ساخت عمارت عالی‌قاپو را صادر کرد. در آن زمان جلسات مهم حکومتی و استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی در این عمارت برگزار می‌شد. بالکن این عمارت محلی برای اجلاس و اتراق شاه ‌عباس و اطرافیان او محسوب می‌شد. همچنین این بالکن در هنگام برگزاری مسابقات چوگان و اسب‌سواری در میدان نقش‌ جهان برای تماشای مسابقات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عمارت عالی‌قاپو یکی از بناهای بسیار مهم و مورد احترام در زمان شاه‌ عباس اول بود. عبور از در ورودی عمارت در آن زمان برای همگان میسر نبود. بیشترین چیزی که در زمان بازدید از میدان نقش‌ جهان اصفهان نظر شما را جلب می‌کند ساختمان ۶ طبقه این عمارت است که توجه بسیاری از گردشگران را نیز به خود جلب خواهد کرد.

دیدنی های عالی قاپو

شهر اصفهان - اصفهان = نصف جهان

مسجد امام اصفهان

شهر اصفهان به‌طور کلی یکی از شهر‌های گردشگری مهم ایران به حساب می‌آید. از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اصفهان می‌توان به میدان نقش ‌جهان اشاره نمود. این میدان مجموعه‌ای بزرگ با معماری جذاب و بخش‌های متعدد و مختلفی بوده که یکی از این بخش‌ها مسجد امام نام دارد. در حقیقت مسجد امام یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بنا‌های این مجموعه تاریخی بوده که در ضلع جنوبی میدان نقش‌ جهان قرار گرفته است. مسجد امام در محدوده دولت‌خانه صفوی واقع شده همچنین این بنا در مجاورت با بنا‌های مهم دوران صفوی مانند عالی‌قاپو و مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد.

به‌طور کلی می‌توان گفت مسجد امام به‌ عنوان مهم‌ترین مسجد دوره صفویه در شهر اصفهان شناخته می‌شود که از نظر عظمت بنا و هم از نظر تزئینات داخلی دارای امنیت بسیار بالایی است. ساخت مسجد به فرمان شاه ‌عباس اول در چهارمین سال سلطنت برای زیباسازی میدان صورت پذیرفت. این میدان در سال ۲۰۲۰ هجری قمری تأسیس گشت. در سال ۱۲۵۰ هجری قمری ساخت سر در نفیس کاشی‌کاری معرق در این مجموعه به پایان رسید. اتمام کاشی‌کاری معرق در زمانی پایان یافت که هنوز مشغول پی‌ریزی قسمت‌های دیگر مسجد بوده‌اند.

مسجد امام اصفهان

 

معرفی مسجد امام اصفهان

نام‌های متعددی برای مسجد امام وجود دارند، به ‌عنوان ‌مثال مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه از اسامی دیگر این مسجد به شمار می‌روند. در واقع این مسجد یکی از مساجد میدان نقش‌ جهان بوده که در دوران صفوی ساخته شد. این بنای تاریخی یکی از بناهای مهم معماری اسلامی ایرانی به ‌حساب می‌آید و همچنین از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود. مسجد امام یک شاهکار بسیار زیبا و جاودان از معماری در قرن یازدهم هجری است که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۲ به شماره ثبت ۱۰۷ در آثار ملی ایران ثبت گردید.

مسجد شیخ لطف‌الله

این مسجد به ‌واسطه تزئینات بسیار زیبا و بی‌بدیل در معماریِ فوق‌العاده خود بسیار شگفت‌انگیز و تماشایی به نظر می‌آید. این مسجد در میدان نقش‌ جهان واقع شده و شما می‌توانید علاوه بر بازدید از این مسجد از جاذبه‌های دیگر میدان نقش‌ جهان مانند مسجد امام، عمارت عالی‌قاپو و همچنین سردر قیصریه دیدن فرمایید. مسجد شیخ لطف‌الله دارای یک گنبد نخودی رنگ بوده که به هنرمندی محمدرضا اصفهانی بنا شد. این بنا شاهکار کم‌نظیری از هنر کاشی‌کاری و معماری ایرانی محسوب می‌شود. در این مسجد زیبا رنگ‌های چشم‌نواز و نور طبیعی موجب شده تا این مسجد از نظر گردشگران داخلی و خارجی بسیار محبوب باشد.

یکی از مشهورترین معماران دوران صفویه استاد محمدرضا اصفهانی بود. وی توانست سبک معماری اصفهانی را با مهارت خود به زیبایی هر چه ‌تمام‌تر در این محل به نمایش بگذارد. این اثر هنری بر اساس اعلام خبرگزاری اسپوتینگ به ‌عنوان یکی از هفت عجایب ناشناخته و به‌ عنوان بهترین سازه‌های دیدنی جهان معرفی شد.

مسجد شیخ لطف‌الله

 معرفی مسجد شیخ لطف‌الله

همان‌گونه که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم این مسجد در میدان نقش‌ جهان اصفهان قرار دارد. در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ این مسجد در  فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و با معماری، کاشی‌کاری و تزئینات بسیار زیبا و چشم‌نواز خود به ‌عنوان یکی از بهترین جلوه‌های هنری دوران صفویه شناخته شد. این بنای بسیار باشکوه از جاهای دیدنی اصفهان به ‌حساب می‌آید. مدت‌ها است که روبه‌روی عمارت عالی‌قاپو و در ضلع شرقی میدان نقش‌ جهان این مسجد زیبا خودنمایی می‌کند و همواره نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به‌ سوی خود جلب می‌نماید.

مسجد شیخ لطف‌الله تفاوت‌های زیاد و بارزی در مقایسه با سایر مساجد ایرانی داشته به شکلی که نه ‌تنها مناره ندارد؛ بلکه در حیاط آن هیچ ایوانی نیز قرار نگرفته که همین امر سبب شده این مسجد تفاوت‌های زیادی با مساجد دیگر داشته باشد. در واقع نقشه این مسجد بسیار ماهرانه و حرفه‌ای و در اندازه‌های بسیار متناسب طراحی شده که هیچ نقطه‌ ضعفی در آن مشاهده نمی‌شود.

در حقیقت یکی از فاکتورهایی که در اکثر مساجد اصفهان به چشم می‌خورد انعکاس ۷ باره صدا است. این خصوصیت در مسجد شیخ لطف‌الله نیز وجود دارد که باعث جذابیت دوچندان این مسجد شد. همچنین وجود کتیبه‌ها و خطوط داخل مسجد که اثر هنرمندانه‌ای از دو خطاط دوران شاه‌ عباس به نام‌های علیرضا عباسی و خوشنویس گمنام به نام باقر بنا بوده، موجب شده تا زیبایی این بنای تاریخی مضاعف گردد. به‌طور کلی می‌توان گفت که در طراحی باغچه و گل‌کاری میدان آزادی تهران از مسجد شیخ لطف‌الله الهام گرفته شده است. با این تفاوت که معمار آن حسین  امانت به‌جای طرح دایره‌ای در مقابل مسجد از یک طرح رخ بیضی برای میدان آزادی استفاده نمود.

جاهای دیدنی مسجد شیخ لطف‌الله

 

موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران

از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های ایران می‌توان به موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان اشاره کرد. در واقع این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی طبقه‌بندی شد. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه‌ سنگی تا دوران ساسانی به چشم می‌خورند. در بخش اسلامی نیز آثار دوران پس از انقلاب مشاهده می‌شوند. ایده تأسیس و همچنین ایجاد موزه در ایران در زمان آغاز مشروطیت به‌واسطه فردی به نام صنیع‌الدوله بوده است. در حقیقت این  ایده در آن دوره عملی نگردید.

مدت‌ها بعد در زمان احمد شاه قاجار و با تلاش مرتضی خان ممتاز الممالک که در آن زمان وزیر وزارت معارف وقت بود مجموعه‌ای از اشیاء گردآوری شد و در یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون به نام موزه ملی نگهداری گردید. مدت‌ها بعد در دوره پهلوی اول در سال ۱۳۰۴ موزه ملی به تالار آینه عمارت مسعودیه در میدان بهارستان انتقال یافت. تمامی آثاری که در این موزه نگهداری می‌شده‌اند مانند اشیای ۱۵ پارچه اشیای عتیقه مفرغی و همچنین ۱۵۸ قطعه کاشی، سفال، شیشه و نه سکه و ۵۴ قطعه سلاح قدیمی تفنگ، کلاه‌خود و زره بوده‌اند که این اشیا از جستجوی باستان‌شناسان و آثار اهدایی مجموعه‌داران به حساب می‌آیند

موزه ملی ایران

معرفی موزه ملی ایران

موزه ملی ایران اولین موزه رسمی کشور و همچنین به ‌عنوان موزه مادر با مساحت بیش از ۱۸ هزار مترمربع و بیش از ۲۰ هزار متر زیربنا بوده که شامل دو بخش موزه ایران باستان‌شناسی و هنر اسلامی و موزه ایران قدیم می‌شود. در این موزه بیش از ۳۰ هزار شیء از دوران مختلف تاریخ فرهنگی ایران یعنی از دوران پیش ‌از تاریخ تا دوران اسلامی نگهداری و در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

 مجموعه کاخ سعد آباد

 اگر علاقه‌مند به فضاها و مکان‌های تاریخی هستید مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد به ‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخ معاصر ایران می‌تواند بسیار برای شما جالب و جذاب به نظر بیاید. آخرین پادشاهان ایران در دوره‌های قاجار و پهلوی اقدام به زندگی در مجموعه کاخ‌های سعد ‌آباد می‌کردند. در واقع بازدید از مجموعه کاخ سعد ‌آباد می‌تواند اطلاعات بسیار مهم و قابل تأملی در رابطه‌ با تاریخ معاصر ایران در اختیار شما قرار دهد. کاخ سعدآباد در بین باغی پر از درخت سرسبز قرار گرفته که قدم ‌زدن در میان این طبیعت زیبا خالی ‌از لطف نخواهد بود.

کاخ سعد آباد

 

معرفی کاخ سعادت‌آباد

کاخ سعد ‌آباد به‌ عنوان یک مجموعه تاریخی و فرهنگی در تهران شناخته می‌شود که یکی از اقامتگاه‌های ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی در آن دوران به ‌حساب می‌آمد. مجموعه کاخ سعد ‌آباد به‌ عنوان یکی از سه کاخ زیبا و تاریخی در منطقه شمیرانات شهر تهران محسوب می‌گردد. آخرین پادشاهان ایران در این کاخ اقامت داشتند.

در اطراف مجموعه کاخ سعد ‌آباد در زمان‌های گذشته باغ‌های پوشیده از درختان وجود داشتند. کاخ اختصاصی سعد ‌آباد به ‌عنوان کاخ اصلی این مجموعه شناخته می‌شود و رضاخان به مرور زمان اقدام به تأسیس کاخ‌ها و بناهای جدید در مجموعه سعاد ‌آباد نمود. کاخ‌های سعد ‌آباد به اعضای خانواده رضاشاه پهلوی تعلق داشت. همچنین آخرین کاخ ساخته شده در مجموعه سعد ‌آباد متعلق به لیلا پهلوی دختر کوچک محمدرضا شاه بود.

در حال حاضر مجموعه کاخ‌های سعد ‌آباد به‌ عنوان یکی از زیباترین و برجسته‌ترین جاهای دیدنی تهران به ‌حساب می‌آید. گردشگران داخلی و خارجی در سفر به تهران از این مجموعه زیبا و همچنین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این مجموعه بازدید می‌کنند.

شهر تهران - هر آنچه که باید در مورد شهر تهران بدانید!

دربند؛ بهشتی زیبا در تهران

بسیاری از پایتخت ‌نشینان برای فرار از شلوغی و ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران به منطقه دربند خوش‌آب ‌و هوا مراجعه می‌کنند. در واقع این مجموعه خوش‌آب‌ و هوا دارای یک‌چشم‌انداز فوق‌العاده زیبا از رستوران‌های بسیار زیادی است. در زمان مراجعه به این مکان خوش‌آب و هوا می‌توانید بدون این‌که نیاز باشد از شهر تهران مسافت زیادی را طی نمایید به کوهنوردی بپردازید و از هوای مطبوع و فضای دیدنی این مجموعه دیدن فرمایید. پیاده‌روی در مسیر سنگی دربند و همچنین عبور از کنار غذاخوری‌های متنوع و متعدد و دست‌فروشان و خوردن انواع تنقلات مانند آلو، لواشک، ترشک، باقالی و بلال باعث شده تا دربند به یک مکان تفریحی در تهران تبدیل ‌شود.

در حقیقت دربند قبل از این‌که بخشی از تهران به‌ حساب آید یک دهکده بود و در حال حاضر از محله‌های قدیمی در شمال پایتخت محسوب می‌شود. این منطقه به ‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود که در بین گردشگران و همچنین اهالی تهران بسیار محبوب است. همچنین به‌ عنوان اولین گزینه جهت تفریح و گردش توریست‌های ایرانی و غیرایرانی توصیه می‌گردد.

 اگر شما جزء افرادی هستید که به کوهنوردی علاقه دارید برای صعود به کوه‌های البرز مرکزی و همچنین قله توچال می‌توانید به دربند مراجعه کنید. در کنار مسیر کوهنوردی بسیاری از جاذبه‌ها و جذابیت‌های دیگری مانند تله سیژ دربند، طبیعت زیبا و همچنین انواع کافه‌ها و رستوران‌های متنوع در گوشه ‌و کنار این منطقه سبب شده که یکی از پاتوق‌های اصلی تفریح در تهران به ‌حساب بیاید.

دربند تهران

 

معرفی دربند

از محله‌های قدیمی دربند می‌توان به محله‌هایی مانند مرغ محله و کلاً قبر کنار محله و سربند اشاره کرد. همچنین رودخانه دربند از میان محله می‌گذرد و در سال ۱۳۶۶ سیلی در این رودخانه اتفاق افتاد که به سیل تجریش و به سیل دربند معروف شد که منجر به نابودی بازار تجریش گردید.

در حقیقت از میدان دربند مسیری به مسافت ۲۵۰ متر وجود دارد که انواع و اقسام مغازه‌ها در همین محل مشغول به فعالیت بوده‌اند. در این قسمت تمامی مغازه‌ها و فروشنده‌های خیابانی اقدام به فروش انواع خوراکی‌های خوشمزه مانند لواشک، ترشک، باقالی پخته و لبو می‌کنند. دربند به دلیل داشتن همین خوراکی‌های به خیابانی معروف و محبوب تبدیل گردید. در واقع به هر طرف که نگاه بی‌اندازید شاهد کافه چایخانه و رستوران خواهید بود که همگی مملو از مشتری هستند.

با حداکثر ۱۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به منطقه سرسبز با جویبارهای طبیعی و تعدادی آبشار کوچک برسید که محل بسیار مناسبی برای استراحت به‌ حساب می‌آید. در انتهای این جریان آب سکوهایی با فرش و بالش تعبیه شده‌اند که می‌توانید از چای و میان‌ وعده و حداقلی آن استفاده کنید. دربند محلی زیبا و بسیار آرامش‌بخش به‌ دور از هیاهوی شهر تهران و آلودگی هوای تهران است.

شب‌های دربند بسیار پرطرفدار و معروف بوده و بسیاری از افراد شب‌ها را برای گشت‌ و گذار و تفریح دربند را انتخاب می‌کنند. شب‌ها منطقه دربند به دلیل وجود کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های بسیار، مملو از نور می‌شود که این موضوع سبب شده تا جذابیت حضور در این منطقه چندین برابر گردد.

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

تنگه چاهکوه

همواره جزیره زیبای قشم به‌ عنوان یکی از مراکز توریستی و مهم ایران محسوب می‌شده؛ که سالانه تعداد بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید و تفریح به این جزیره سفر می‌کنند. در حقیقت این جزیره اولین  ژئوپارک خاورمیانه به حساب می‌آید که سفر به آن می‌تواند بسیار خارق‌العاده باشد. تنگه چاهکوه یک جاذبه بسیار زیبا و طبیعی و منحصربه‌فرد بوده که یکی از جاهای دیدنی قشم است که قلب جزیره شکل‌ گرفت.

معرفی تنگه چاهکوه

جزیره زیبای قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج ‌فارس با ۱۵۰۰ کیلومترمربع وسعت بوده که در تنگه هرمز قرار دارد. جزیره قشم جاذبه‌های بی‌نظیر و حیرت‌انگیزی دارد و هفت جاذبه اصلی در آن قرار گرفته که به عجایب هفت‌گانه قشم نیز شهرت پیدا کرده است.

عجایب هفت‌گانه قشم از جاهای دیدنی هرمزگان به ‌حساب می‌آیند که در محدوده ژئوپارک قرار دارند. در حقیقت ژئوپارک به منطقه‌ای گفته می‌شود که چند پدیده زمین‌شناسی، طبیعی، فرهنگی و زیستی منحصربه‌فرد در آن وجود داشته باشند. ژئوپارک قشم به عنوان اولین و تنها پارک در منطقه خاورمیانه شناخته شده که در سال ۲۰۰۶ در شبکه جهانی ژئوپارک در یونسکو ثبت شد. کشور ایران بعد از کشورهای مالزی، چین، کره، ویتنام و ژاپن به ‌عنوان ششمین کشور آسیایی محسوب گردیده که دارای ژئوپارک است.

تنگه چاهکوه

 تنگه چاهکوه یکی از عجایب هفت‌گانه قشم برشمرده می‌شود که یکی از سایت‌های اصلی ژئوپارک قشم نیز به‌حساب می‌آید. تنگه چاهکوه در قسمت شمال غربی جزیره قشم و در قسمت مرکزی ژئوپارک واقع شده است. به‌طورکلی می‌توان گفت تنگه چاهکوه از جاذبه‌های طبیعی و خارق‌العاده در منطقه‌ای به نام شهاب بوده که در ۷۰ کیلومتری قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی قرار دارد.

تنگه چاهکوه با فرودگاه بین‌المللی قشم چیزی در حدود ۴۲ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله تنگه چاهکوه با اسکله مسافربری شهید ذاکری ۹۳ کیلومتر و تا بندر لافت که برای جابه‌جایی خودرو نیز استفاده می‌شود مسافتی حدود ۵۵ کیلومتر را دارا است.

جاهای دیدنی قشم - دیدنی های قشم را بهتر بشناسید

باغ ارم؛ باغی مخصوص سفرنامه‌ها

باغ ارم شیراز یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز و همچنین نمونه‌ای از یک باغ کوشک به ‌حساب می‌آید. باغ ارم شیراز به دلیل وجود درختان مرکبات و خیابان طویلی که با سروهای باشکوه مزین شده دارای محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران است.

در باغ ارم شیراز علاوه بر کوشک اصلی عهد قاجار که به‌ عنوان قلب این باغ حساب می‌آید، سرو نازهای بلند و کهن آن زیبایی دو چندان را به این باغ بخشیده‌اند. باغ ارم شیراز در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید. در حقیقت باغ ارم شیراز دارای مساحتی بالغ بر ۱۱۰ هزار و سیصد و هشت مترمربع است. مشخص نیست که چه کسی باغ ارم را برای اولین ‌بار تأسیس کرد به همین دلیل تاریخ ساخت دقیقی برای این باغ در دسترس قرار ندارد. تنها اسنادی که در رابطه ‌با باغ ارم شیراز وجود داشته نام ‌بردن از این باغ در چند سفرنامه بوده که بر طبق آن می‌توان قدمت آن را  به قرن‌های دهم و یازدهم هجری نسبت داد.

باغ ارم شیراز

 

معرفی باغ ارم شیراز

تاریخ ساخت این باغ  را به دوره سلجوقی نسبت می‌دهند. چراکه در آن زمان اتابک قراچه حکمران فارس شروع به ساخت باغ تخت و چند باغ دیگر در شهر شیراز نمود؛ که بر همین اساس گمانه‌زنی‌ها بر این بوده که این باغ نیز به دستور وی ساخته شده باشد. این باغ در دوران آل اینجو و همچنین آل مظفر و گورکانیان پابرجا بود. در واقع اطلاعات درستی در رابطه ‌با آن وجود ندارند و تنها از یکی از غزلیات حافظ می‌توان فهمید که حمید آل اینجو اختیار باغ را در دست داشت.

در گلستان ارم دوش چو از لطف هوا زلف سنبل نسیم سحری می‌آشفت

گفتم ای مسند جم جام جهان‌بین تکو گفت افسوس که آن دولت بیدار بخفت

این باغ پس از سال‌ها به تصرف سلاطین آل ظفر درآمد. در واقع اطلاعات دقیقی از وضعیت باغ در دوران صفویه وجود ندارد و فقط در نوشته‌های برخی از جهان‌گردان خارجی به آبادی و شکوه باغ‌های آن دوران اشاره می‌شود. به ‌هرحال از دوره صفویه به بعد تمامی باغ‌های ایران به‌خصوص باغ‌های شیراز توسعه و رونق بسیاری پیدا کردند و باغ ارم نیز از آن زمان به بعد مرمت شد.

در دوران زندیه حدود ۷۵ سال این باغ در اختیار سران ایل قشقایی قرار گرفت و از آن به ‌عنوان مقر فرمانروایی استفاده می‌شد. در آن زمان عمارتی در این باغ بنا گردید. پس از آن در زمان ناصرالدین ‌شاه عمارت دیگری در باغ تأسیس گشت که ساخت آن چندین سال به طول انجامید. طبق شواهد ساختمان اصلی باغ تا دوران ناصرالدین ‌شاه قاجار برقرار بود و زمانی‌که حاج نصیرالملک شیرازی باغ را خریداری نمود ظاهراً بر اساس آن عبارت فعلی باغ را بنا کرد.

تخت ‌سلیمان 

از این تخت به ‌عنوان زادگاه زرتشت نام‌ برده می‌شود. در حقیقت تخت ‌سلیمان پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را به خود دیده است. این مجموعه بسیار زیبا و منحصربه‌فرد دارای سه هزار سال قدمت بوده و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. تخت‌ سلیمان از جاهای دیدنی آذربایجان غربی به حساب می‌آید که در شهر تکاب قرار دارد. این بنای تاریخی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و مذهبی و همچنین به ‌عنوان نیایشگاه اسلام شناخته می‌شد. از تخت ‌سلیمان به‌ عنوان مهم‌ترین پایگاه دین زرتشت نیز یاد می‌شود. میراث جهانی تخت ‌سلیمان مانند بخش‌های متفاوتی مثل آتشکده آذرگشنسب ایوان خسرو، معبد آناهیتا و آتشگاه‌های کوچک است. 

تخت ‌سلیمان 

 

معرفی تخت‌ سلیمان

به‌طور کلی می‌توان گفت در نوشته‌های پهلوی تخت ‌سلیمان به‌ عنوان شهر گنجک معرفی بود. تخت ‌سلیمان در دره سرسبز قرار دارد و از جاهای دیدنی تکاب به ‌حساب می‌آید که با بررسی برخی از متون کهن به ‌عنوان زادگاه زرتشت شناخته می‌شود. شهر باستانی تخت‌سلیمان به ‌عنوان سکونت‌گاه اقوام ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و همچنین مغول معرفی شد. تخت‌ سلیمان در تمامی دوره‌های حکومت‌های مختلف در اوج شکوفایی و قدرت بود. در واقع قدمت این بنا به ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد. آتش جاودان آن برای هفت قرن نشانه‌ای از عظمت و قدرت و اقتدار حکومت ساسانی و همچنین آیین زرتشت است.

این منطقه بزرگ‌ترین مرکز آموزشی دینی و پرورشی موبدان زرتشتی در دوران ساسانی بود. مجموعه تخت ‌سلیمان در ۲۹ آذر ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. همچنین در تیرماه ۱۳۸۲ این مجموعه به ثبت جهانی رسید. مجموعه تخت ‌سلیمان پس از تخت‌ جمشید، چغازنبیل و میدان نقش ‌جهان به‌ عنوان چهارمین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

تخت‌ سلیمان علاوه بر شگفتی‌های باستانی و طبیعی که دارد به ‌عنوان یکی از نقاطی روی کره زمین محسوب می‌شود که جریان انرژی زمین در آن به ‌خوبی قابل احساس است. در حقیقت گردشگران در سال ۱۳۸۴ در روز اوج فعالیت‌های انرژی زمین به تخت‌ سلیمان سفر می‌کردند و در جهت عقربه‌های ساعت به‌ دور دریاچه می‌چرخیدند تا بتوانند از انرژی این محل استفاده کنند و حس روحی و روانی حیرت‌انگیزی را تجربه نمایند.

 تخت‌ سلیمان

 

ماسوله؛ شهر جذاب شمالی

خانه‌های پلکانی و همچنین بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی و رنگارنگ، جنگل‌های بکر، آب ‌و هوای پاک و آبشارهای خروشان و کوه‌های بلند از جمله مناظری هستند که شما را می‌تواند محو خود کند. آب ‌و هوای بسیار مطبوع، مردم خونگرم و مهمان‌نواز، غذاهای باکیفیت و محیطی رؤیایی در شهر ماسوله گیلان به ‌قدری جذاب هستند که شما را بارها و بارها به ‌سوی خود جلب خواهند کرد.

شهر ماسوله در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به ‌عنوان میراث ‌فرهنگی و طبیعی قرار گرفت. این شهر به‌ عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور به ‌صورت یک مجموعه کامل در فهرست آثار ملی قرار دارد. هم اکنون روستای ماسوله زیر نظر میراث ‌فرهنگی و صنایع‌ دستی و گردشگری و اداره محیط‌ زیست استان بوده و خوشبختانه به نحو احسنت از این منطقه محافظت می‌شود.

ماسوله

 

معرفی ماسوله گیلان

ماسوله گیلان به ‌عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر فومن و شهری سنتی و قدیمی شناخته می‌شود که با وجود خانه‌های زرد رنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و همچنین به علت کوه‌های بلند و خوش‌رنگ در یک فضای مه‌آلود بیشتر شبیه به یک تابلو نقاشی و کارت پوستال به چشم می‌آید. شهر ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا بوده که به کوچه‌های باریک و پله‌پله شهرت دارد. در واقع در ماسوله گیلان تردد هرگونه وسیله نقدی غیرممکن است.

ماسوله یکی از بهترین مناطق ایران برای تفریح و پناه بردن به طبیعت محسوب می‌گردد. اگر به دنبال یک محیط آرام و به ‌دور از شلوغی شهر هستید می‌توانید به ماسوله مسافرت کنید. شهری که در آن هر روز صبح با آواز خروس‌ها و بوی مطبوع نان محلی بیدار خواهید شد. در زمان سفر به ماسوله پیشنهاد می‌شود که حداقل یک شب در این شهر اقامت داشته باشید چراکه پیاده‌روی‌های شبانه و تجربه قدم ‌زدن در صبح‌گاه مه‌آلود ماسوله به قدری زیبا و فوق‌العاده بوده‌اند که نباید از آن غافل گشت.

ماسوله گیلان

استان گیلان _ گیلان دارای تاریخی غنی می باشد و قدمت آن به دوران باستان بر میگردد. برای اطلاعات بیشتر درباره استان گیلان، روی لینک کیلیک کنید!

چشمه‌های باداب ‌سورت

چشمه‌های زیبای باداب ‌سورت به چشمه‌های رنگی مشهور هستند. در واقع چشمه‌های باداب‌ سورت یکی از جاهای دیدنی شهر ساری به‌ حساب می‌آید که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این مجموعه دارای چشمه‌های شگفت‌انگیز بسیار زیادی بوده که دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند به شمار می‌رود. این مجموعه علاوه بر زیبایی منحصربه‌فرد و خاصی که دارد دارای ارزش درمانی بسیار بالایی است که تنها در معدود نقاط از این کره خاکی این ارزش درمانی یافت می‌شود.

معرفی چشمه‌های باداب ‌سورت

چشمه‌های باداب‌ سورت ایران دارای استخرهای طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن هستند که در حقیقت این چشمه‌ها از جاهای دیدنی استان مازندران محسوب می‌شوند. چشمه‌های باداب ‌سورت در ارتفاع ۱۸۱۴ متری از سطح دریا قرار دارند. در اطراف چشمه درختچه‌های زرشک وحشی به چشم می‌خورند و رنگ زیبای نارنجی منحصربه‌فرد آن که در نتیجه غلظت بالای رسوبات اکسید آهن است به وجود می‌آیند. به‌طور کلی می‌توان گفت این باداب‌ها از چندین چشمه متفاوت با آب‌های کاملاً متفاوت از نظر رنگ، مزه، بو و حجم هستند.

چشمه‌های باداب ‌سورت

چشمه‌هایی شبیه باداب ‌سورت در کشور ترکیه نیز وجود دارند. از جاذبه‌های خارجی که به چشمه‌های باداب ‌سورت شباهت داشته‌اند می‌توان به ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزلند و همچنین باگنی سان فیلیپو در ایتالیا و منطقه سنگ زرد در آمریکا اشاره کرد.

در حقیقت باداب به معنی آب گازدار بوده و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت به ‌عنوان دومین اثر طبیعی در ایران در سال ۱۳۸۷ در فهرست ملی ایران به ثبت رسید. کوه دماوند و چشمه‌های باداب سورت و همچنین سرو ابرکوه به ‌عنوان سه اثر طبیعی بوده‌اند به ‌واسطه سازمان میراث‌ فرهنگی ثبت شدند. لازم به ذکر است چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پاموکاله در ترکیه دومین چشمه آب ‌شور جهان شناخته می‌شود.

ثبت جهانی این اثر طبیعی بی‌نظیر یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار قرار دارد. در حقیقت این اثر می‌تواند به‌ عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد همچنین می‌تواند با چشمه‌های پاموکاله در ترکیه خواهرخوانده شود.

مسجد نصیرالملک

هرساله گردشگران بسیار زیادی به شهر شیراز مسافرت می‌نمایند. یکی از مشهورترین و معروف‌ترین نقاط دیدنی شهر شیراز مسجد نصیرالملک نام دارد. در این مسجد بازی نور و رنگ در فضای آن هر کسی را می‌تواند مدهوش کند.

مسجد نصیرالملک

 

معرفی مسجد نصیرالملک

یکی از زیباترین مساجد شهر شیراز مسجد نصیرالملک نام داشته که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این مسجد در محله‌ای قرار دارد که بیشتر به خانواده قوام متعلق بوده؛ و همچنین تعدادی از آثار تاریخی آن دوران در این مسجد قرار گرفته‌اند. در حال حاضر این مسجد دوست ‌داشتنی که به نام مسجد صورتی نیز معروف است یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز به ‌حساب می‌آید که دارای محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران ایرانی و غیرایرانی است. مسجد نصیرالملک در زمان قاجاریه و به دستور میرزا حسنعلی ملقب به نصیرالملک بنا گردید. معماری این مسجد زیبا به دستان هنرمند محمدحسن معمار صورت پذیرفت.

ساخت این بنا چیزی در حدود ۱۲ سال به طول انجامید. در واقع ساخت این مسجد از سال ۱۲۹۳ تا سال ۱۳۰۵ هجری قمری ادامه داشت. زیربنای این مسجد ۲۲۱۲ مترمربع و همچنین مساحت آن ۲۹۸۰ مترمربع تخمین زده شد. در سال‌های گذشته و بسیار دور مرمت و نگهداری این بنای باشکوه و ارزشمند با حفظ و رعایت استانداردهای بین‌المللی، مرمت آثار تاریخی و هنری به ‌واسطه موقوفه نصیرالملک به تولیت آقای محمود قوام و همچنین به مدیریت آقای مهندس فروش جاویدی پارسی جانی آغاز گشت و همچنان ادامه دارد.

 زیباترین مسجد شهر شیراز

 

مسجد نصیرالملک کجاست؟

مسجد نصیرالملک در واقع در محله گود عربان و در خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد که برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده نمایید. همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد ایستگاه ولیعصر است که با این مسجد حدود یک و نیم کیلومتر فاصله دارد.

شما عزیزان می‌توانید این مسافت را با تاکسی یا به ‌صورت پیاده طی نمایید. اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید باید از اتوبوس‌های خط پایانه ولیعصر پایانه نمازی استفاده کنید و در ایستگاه چهارراه مشیر پیاده شوید. همچنین اگر قصد داشتید که با خودروی شخصی از این مسجد دیدن نمایید می‌توانید از پارکینگ‌های استقلال، فرهنگ و طالقانی در خیابان پیروزی در فاصله ۵ دقیقه‌ای از این مسجد استفاده فرمایید.

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

پل خواجو

یکی از پل‌های تاریخی، معروف و مشهور استان اصفهان که یکی از زیباترین پل‌های دنیا نیز به حساب می‌آید پل خواجو نام دارد. قدم ‌زدن روی این پل مخصوصاً در زمان غروب و اوایل شب می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی باشد که قادر خواهید بود آن را تجربه کنید. پل خواجو از دیدنی‌های شهر اصفهان بوده که به ‌جرأت می‌توان گفت سفر به اصفهان بدون دیدن این پل کامل نخواهد شد. این پل علاوه بر زیبایی و همچنین اسرار و شگفتی‌هایی که در دل خود جای داده بسیاری از افراد را وادار نموده تا با نیم‌نگاهی ریزبینانه قدم به این پل بگذارند تا بتوانند با تمام وجود این پل را احساس نمایند.

دستور ساخت پل خواجو را در سال ۱۰۶۰ هجری قمری شاه ‌عباس دوم صفوی جهت بنا بر بقایای پل حسن بیک در دوران تیموری صادر کرد. بر اساس روایات متعددی شاه‌ عباس دوم برای ایجاد یک راه مواصلاتی بین محله خواجو و همچنین دروازه حسن‌آباد، تخت فولاد و راه شیراز اقدام به ساخت این پل کرد. در نهایت  از این بنا علاوه بر پل به ‌عنوان سد نیز استفاده گردید. 

پل خواجو

گفته می‌شود شاه‌ عباس برای این‌که بتواند به همراه خانواده خود اقامت مختصری را روی این پل داشته باشد محلی را به نام شاه‌نشین در وسط این پل احداث کرد. در گذشته علاوه بر رفت‌ و آمد از روی زاینده ‌رود از این پل برای تماشای مسابقات قایقرانی و همچنین تفریح و خوشگذرانی پادشاهان و همراهانش استفاده می‌شد. کتیبه‌هایی در بخش جنوبی پل قرار دارند که نشان می‌دهند پل خواجو در زمان سلطنت ناصرالدین‌ شاه قاجار در سال ۱۲۹۰ هجری قمری مرمت گردید.

 معرفی پل خواجو

پل خواجو اصفهان در بخش شرقی سی و سه پل قرار دارد که از نظر استحکام و تقارن و همچنین سبک معماری به ‌عنوان یکی از پل‌های بسیار منحصربه‌فرد در ایران شناخته می‌شود. در واقع پل خواجو در عصر صفوی به ‌عنوان یکی از زیباترین پل‌های دنیا محسوب می‌شد و به دلیل معماری و تزئینات و کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد به‌کار رفته در آن در مقایسه با دیگر پل‌های زاینده‌ رود معروف‌تر بود. پل تاریخی خواجو به ‌عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر اصفهان در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران جایزه گرفت.

در حقیقت پل خواجو بر رودخانه زاینده ‌رود در شهر اصفهان قرار دارد و با سی و سه پل حدود ۱۸۰۰ متر طول دارد. پل خواجو در انتهای جنوبی چهار باغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی واقع شده است. اگر می‌خواهید با مترو به پل خواجو بروید در ایستگاه سی و سه پل که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سی و سه پل بوده پیاده شوید و مسیر دو کیلومتری تا پل را پیاده طی کنید.

پل خواجو کجاست

 

خانه ‌موزه مقدم

یکی از بناهای تاریخی برجای مانده از زمان قاجار خانه ‌موزه مقدم نام دارد. در حقیقت این بنا به یکی از بنیان‌گذاران دانشگاه هنر تهران و همسر فرانسوی تعلق داشت. خانه‌ موزه مقدم از نظری تاریخچه و همچنین معماری و اشیایی که در آن نگهداری می‌شود دارای ارزش بسیار بالایی است.

معرفی خانه ‌موزه مقدم

یکی از خانه‌های تاریخی پایتخت و همچنین از مکان‌های دیدنی شهر تهران موزه مقدم نام دارد. خانه ‌موزه مقدم محل سکونت خاندان محمدتقی‌خان احتساب‌الملک یکی از صاحب ‌منصبان مشهور دربار قاجار قرار داشت. پس از دوران قاجار این خانه در اختیار دکتر محسن مقدم که یک استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران بوده قرار گرفت. همسر دکتر محسن مقدم فردی فرانسوی به نام سلما بود. خانه‌ موزه مقدم از خانه‌های مجلل دوران قاجار به حساب می‌آمد که به یکی از درباران آن دوران به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک تعلق داشت.

خانه ‌موزه مقدم

محمدتقی‌خان احتساب‌الملک دارای دو پسر به نام حسن و محسن بود. دو پسر محمدتقی‌خان برای تحصیل به اروپا رفتند. یکی از پسرهای احتساب‌الملک به نام حسن در فعالیت‌های ادبی و سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت. حسن در جوانی فوت شد و از او نمایشنامه بسیار معروفی به نام جعفرخان از فرنگ آمده بر‌جای ماند.

خانه موزه مقدم در میدان امام قرار گرفت. در واقع زمانی‌که در این محل قدم می‌زنید اگر از قبل به این موزه مراجعه نکرده باشید اصلاً فکر نمی‌کنید که چنین بناهایی وجود دارند. تمامی ساختمان‌های اطراف دارای یک معماری معمولی نسبتاً جدیدی هستند؛ اما به درب ورودی موزه که می‌رسید با یک منظره متفاوت روبه‌رو می‌شوید. با ورود به خانه اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند حوض و شمعدان‌ها و استفاده بسیار زیاد و مناسب از رنگ‌های شاد مانند رنگ فیروزه‌ای و رنگ آبی آسمانی و بنفش است.

خانه موزه مقدم یکی از زیباترین و باارزش‌ترین خانه‌های جهان از نظر دید بسیاری از نویسندگان و بازدیدکنندگان بوده؛ و به عقیده این صاحب ‌نظران در طراحی و ساخت این خانه به اصول معماری ایرانی مانند حوض ایرانی و شیشه رنگی ایرانی و همچنین اصول فضاسازی باغ ایرانی توجه خاصی شده است.

 قلعه ‌رودخان

قلعه‌رودخان در استان گیلان یکی از مهم‌ترین دشت‌های تاریخی و نظامی ایران محسوب می‌شود که در شهرستان فومن و در میان انبوه درختان جنگلی قرار دارد. این قلعه محکم و مستحکم و به عبارتی تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی را سپری کرده و اکنون یکی از جاهای دیدنی و مهم فومن به حساب می‌آید که گردشگران فراوانی هر سال از آن دیدن می‌کنند.

قلعه‌رودخان یکی از جاهای دیدنی فومن بوده و در استان سرسبز و خوش‌آب ‌و هوای گیلان واقع گردیده است. این قلعه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن و در نزدیکی روستای رودخان در یکی از ارتفاعات جنگلی منطقه حیدر آلات و در میان جنگلی انبوه قرار دارد. ارتفاع این قلعه از سطح دریا ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر تخمین زده شد.

 قلعه ‌رودخان

 

معرفی قلعه ‌رودخان

نام این قلعه که به گوش می‌رسد بی‌اختیار آدم به یاد مکان ترسناک و اسرارآمیز می‌افتد. در واقع پیرامون قلعه‌ها گاهی داستان‌های عجیب بیان می‌شوند که شاید این داستان‌ها بی‌ارتباط با نقش بستن چنین ذهنیتی نباشد. قلعه‌ها دژهای محکم و استواری هستند که جهت دفاع در برابر حمله دشمنان ساخته می‌شدند. در واقع طراحی قلعه در زمان‌های گذشته به‌گونه‌ای بود که آن را تسخیرناپذیر می‌کرد.

به‌طور کلی قلعه‌ها بر فراز کوه‌ها و در ارتفاعات بنا می‌شدند. قلعه ‌رودخان فومن نیز یکی از همین قلعه‌ها به‌ حساب می‌آید که به دلیل داشتن همین ویژگی‌ها مردم به‌ وجود جن و روح در قلعه‌رودخان باور دارند. ولی شاید اگر به سراغ این مکان به ‌ظاهر مخوف بروید و در رابطه ‌با سرگذشت و داستان این قلعه اطلاعات کسب کنید نظرتان تغییر کنخواهد کرد.

در نزدیکی قلعه‌رودخان و در سمت راست آن رودخانه‌ای وجود دارد به نام رخون که این رودخانه به دلیل نزدیکی آن به قلعه باعث شده تا به این قلعه، قلعه‌رودخان گفته شود. در زمان‌های دور به قلعه‌رودخان دژ رود گان یا روگان نیز می‌گفتند. در حقیقت دژ رودگان به معنی دژی در کنار رود بود. این نام به مرور زمان به رودخان تغییر یافت.

به دلیل این‌که این قلعه روی پهنه بین دو قله با ارتفاعات مختلف بنا شده برای دسترسی به آن باید از تعداد زیادی پله بالا رفت. تعداد زیادی پله نیز در داخل قلعه جهت دسترسی به قسمت‌های مختلف آن وجود دارند که سبب شده این مکان به‌ عنوان قلعه هزار پله نیز شهرت پیدا کند. اسامی مانند حسامی، سکسار و سگسال از دیگر برنامه‌های این قلعه اعجاب‌انگیز هستند.

دیدنی های قلعه ‌رودخان

 

خانه توکلی مشهد

شهر مقدس مشهد یکی از شهرهای زیارتی ایران به ‌حساب می‌آید. در واقع در شهر مشهد مکان‌ها و خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارند. بخش قابل ‌توجهی از بناهای تاریخی که از جاهای دیدنی مشهد بوده در محدوده حرم مطهر قرار گرفته‌اند. متأسفانه در سال‌های اخیر این بافت قدیمی دچار تخریب شده است.

دلیل اصلی تخریب شدن بافت قدیمی به علت ساخت ‌و ساز برج‌ها و ساختمان‌های جدید در این منطقه بوده است. ساخت ‌و ساز برج و ساختمان‌های جدید بخشی از هویت تاریخی شهر مشهد را از بین خواهد برد. برخی از خانه‌های تاریخی از این تخریب‌ها در امان ماندند که از جمله آن‌ها می‌توان به خانه توکلی مشهد اشاره کرد؛ که یکی از آثار میراث ‌فرهنگی مشهد نیز به حساب می‌آید.

مشهد - همه چیز درباره بزرگترین شهر زیارتی ایران

تاریخچه خانه توکلی

در سال ۱۲۲۱ هجری شمسی فردی به نام اسحاق‌خان قرایی در پیرامون حرم مطهر رضوی این خانه را بنا کرد. در واقع این شخص طراحی این خانه را به دست خودش انجام داد. هر چند اولین مالک این خانه یک تاجر به‌نام و برجسته در شهر مشهد به نام آقای کشمشیان بوده است. این خانه تا دوره اول پهلوی در اختیار این شخص قرار داشت. وی در تمام این مدت در این خانه سکونت نمود. 

خانه توکلی مشهد

بعد از آقای کشمشیان این خانه توسط آقای توکلی خریداری گردید. در حقیقت از آن زمان به بعد این خانه به نام خانه توکلی شهرت پیدا کرد. بعد از رفتن آقای توکلی از این خانه این مکان وارد دوران تاریک شد. خانه توکلی برای سال‌های زیادی متروکه باقی ماند و بسیاری از بی‌خانمانان در درون آن سکنی گزیدند.

پس از مدت‌ها شهرداری مشهد مالکیت این خانه را به دست گرفت. خانه در سال ۱۳۸۴ شمسی در فهرست میراث ملی ثبت شد. در سال ۱۳۸۹ شمسی مرمت خانه توکلی آغاز گردید و حدود دو سال به طول انجامید. در حال حاضر خانه توکلی روی عموم مردم باز است و درون آن نیز یک موزه کتابخانه وجود دارد.

دخمه‌‌های زرتشتیان

در آیین زرتشت و در زمان‌های گذشته این باور وجود داشت هنگامی‌که شخصی فوت می‌کند امکان دارد بدن او به ‌واسطه شیاطین آلوده گردد. به همین علت زرتشتیان بدن شخص را در بالای برج‌هایی به نام برج خاموشان یا برج سکوت قرار می‌دادند که با این کار بدن شخص فوت شده خوراک پرندگان شکاری قرار می‌گرفت.

برج خاموشان یکی از مکان‌های بسیار اسرارآمیز در استان یزد به‌ حساب می‌آید. در واقع این مکان شما را کمی با دنیای مردگان آشنا می‌کند. برج خاموشان یزد در ۱۵ کیلومتری شهر یزد و در حوالی منطقه‌ای به نام صفاییه بر روی یک کوه کم ‌ارتفاع قرار گرفت. نکته جالب در رابطه ‌با روش تدفین زرتشتیان این است که این روش تدفین تا قبل از دوره پهلوی رواج داشت؛ ولی در دوره پهلوی این روش ممنوع شد. برای بازدید از دو دخمه این برج به نام‌های دخمه مانکجی و دخمه گلستان به 2 ساعت زمان احتیاج دارید. برج سکوت یکی از جاهای دیدنی ایران بوده که می‌تواند حسی کاملاً متفاوت را به شما القا نماید.

دخمه‌‌های زرتشتیان

 

روستای کندوان

به ‌جرأت می‌توان گفت یکی از زیباترین روستاهای ایران روستای کندوان نام دارد. در واقع تاریخچه کارهای کندوان به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد؛ ولی حدود ۷۰۰ سال پیش زمانی‌که مغول‌ها به ایران حمله‌ور شدند مردمان منطقه آذربایجان شرقی برای در امان ‌ماندن به سمت غارهایی فرار کردند که در حال حاضر مانند کندوهای عسل در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو به چشم می‌خورند. 

روستای کندوان به ‌عنوان تنها روستای صخره‌ای جهان شناخته می‌شود که در حال حاضر اهالی آن پذیرای گردشگرانی هستند که به این روستای صخره‌ای علاقه دارند. روستای صخره‌ای کندوان دارای آب ‌و هوای بسیار مطبوع و لذت‌بخش است. توجه خاص گردشگران داخلی و خارجی به روستای کندوان سبب شده تا اقامتگاه‌های زیادی در اطراف روستا بنا گردد. سوغات روستای صخره‌ای کندوان صنایع ‌دستی، خشکبار و عسل است.

روستای کندوان

 

کاریز کیش

به دلیل قرارگیری جزیره کیش در آب‌های نیلگون خلیج ‌فارس، این جزیره به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. سفر به جزیره کیش می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. تنوع دیدنی‌های جزیره کیش بسیار زیاد بوده که این مکان‌ها از جاذبه‌های تفریحی گرفته تا جاذبه‌های تاریخی مانند شهر زیرزمینی بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافرین قرار گرفته‌اند. 

معرفی شهر زیرزمینی کاریز

واژه فارسی کاریز، قنات است. در واقع در گذشته از آن برای هدایت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کردند. قنات جزیره کیش دارای قدمت ۲۵۰۰ ساله بوده و آب شیرین ساکنین جزیره را تأمین می‌کرد. قنات جزیره کیش از نظر طول رشته قنات و همچنین عمق چاه‌ها در مقایسه با قنات‌های دیگر کشور ایران بسیار بزرگ‌تر و عمیق‌تر است. با توجه ‌به شیب بسیار کم جزیره نحوه آمدن آب به سطح زمین امری بسیار مهم بوده که در زمان خود از پیشرفته‌ترین روش‌ها برای حفر قنات استفاده شد. شهر زیرزمینی کاریز کیش از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید.

شهر زیرزمینی کاریز در بلوار میرمهنا قرار دارد. در حقیقت این مجموعه بعد از میدان المپیک و نرسیده به میدان بارور قرار گرفته است. در حال حاضر مجموعه قنات با تغییر کاربری به یک شهر زیرزمینی بسیار شگفت‌انگیز و زیبا تبدیل شده که با بیش از ده‌هزار مترمربع وسعت یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی جزیره کیش به‌ حساب می‌آید.

کاریز کیش

کاریزما یک شهر زیرزمینی تاریخی نیست؛ بلکه در واقع شبکه‌ای از آب‌های زیرزمینی در زمان‌های گذشته بود. شهر زیرزمینی کاریز از قسمت‌های مختلفی مانند غرفه‌های صنایع ‌دستی ایران و جهان و همچنین رستوران‌های سنتی و جدید و موزه تشکیل می‌شود. این شهر شگفت‌انگیز در عمق ۱۶ متری زیرزمین قرار دارد. مؤسس مجموعه فردی به نام منصور حاج حسینی است.

جزیره هرمز - خاک قرمز رنگ جزیره هرمز آن را به یکی از زیباترین جزیره های ایران تبدیل کرده است. برای دیدن عکس های بیشتر این جزیره کلیک کنید.

دریاچه مهارلو

از جاذبه‌های طبیعی و تماشایی استان فارس و همچنین از جاهای دیدنی شیراز می‌توان به دریاچه مهارلو یا تالاب مهارلو اشاره کرد. این دریاچه در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی استان فارس قرار دارد. دریاچه مهارلو به ‌عنوان یک دریاچه صورتی شناخته می‌شود و به دلیل رنگ صورتی و قرمز این دریاچه بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. در حقیقت دلیل صورتی و قرمز بودن این دریاچه وجود نوعی جلبک در آب این دریاچه بیان می‌گردد. دریاچه مهارلو به ‌عنوان یک منطقه شکار ممنوع در شیراز به‌ حساب می‌آید و همچنین پناهگاه و زیستگاه پرندگان مهاجر مانند فلامینگو ها است.

معرفی دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو به ‌عنوان تالاب مهارلو نیز معرفی می‌شود. این منطقه به‌ عنوان یک منطقه شکار ممنوع در استان فارس به‌ حساب می‌آید. مساحت این دریاچه ۲۴ هزار هکتار بوده که در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. طول این دریاچه ۳۱ کیلومتر و حداکثر پهنای آن ۱۱ کیلومتر تخمین زده شد. در واقع می‌توان گفت آب این دریاچه از نوع کلرید سدیم و منیزیوم سولفات سدیم بوده که در فصول خشک سال یکی از دریاچه‌های بزرگ نمک ایران نیز به‌ شمار می‌رود.

دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی به شمار می‌آید که در فصل تابستان بخش بسیار زیادی از آن خشک شده و با بارش در فصل پاییز و زمستان دوباره آبگیری آغاز می‌شود. آب دریاچه مهارلو به ‌وسیله آب‌های جوی و رودخانه خشک شیراز و سلطان ‌آباد تأمین خواهد شد. به بیان دیگر این رودخانه سیلاب‌های غرب شیراز را جمع‌آوری می‌کند و به دریاچه مهارلو می‌ریزد.

دریاچه مهارلو

 

دشت لوت

کویر لوت یک بیابان پهناور بوده که قریب به ۱۰ درصد از بستری ایران را در برمی‌گیرد. از جمله مناطق خشک و فر و گرم جهان کویر لوت محسوب می‌شود که ۱۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد. کویر لوت سرشار از مناطق ناشناخته است. در نزدیکی این کویر منطقه‌ای به نام چال مرکزی گندم بریان را به ‌عنوان گرم‌ترین نقطه جهان می‌دانستند. همچنین برخی از افراد در باور نادرست اعتقاد داشته‌اند که دشت لوت به‌ عنوان بزرگ‌ترین بیابان جهان به‌ حساب می‌آید. حقیقت این است که ۲۴ بیابان دیگر در جهان بوده‌اند که از کویر لوت بزرگ‌تر هستند. در واقع بزرگ‌ترین بیابان جهان طب قطب جنوب قرار دارد. دشت لوت به‌عنوان یک پهنه سوزان و اسرارآمیز به‌قدری جذابیت دارد که به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت گردید.

گرم ترین نقطه جهان - کویر لوت گرم ترین نقطه کره زمین می باشد.

معرفی دشت لوت

این کویر در جنوب شرقی ایران قرار دارد. کویر لوت به ‌عنوان بکرترین نقطه ایران شناخته می‌شود. در حقیقت واژه لوت در زبان بلوچی جزء زبان‌های شمال غربی ایران به شمار می‌رود به معنای برهنه و بی‌آب ‌و علف و خالی از همه چیز است. در واقع واژه روت هم‌تراز با واژه لات قرار می‌گیرد که با مقداری اغراق به توصیف ویژگی‌های مناطق بیابانی می‌پردازد.

دشت لوت

بخش وسیعی از این بیابان را ماسه و ریگزار تشکیل می‌دهند. در رابطه ‌با دو اصطلاح بیابان و کویر باید تمایز قائل شد. به‌طور کلی بیابان به مناطق اطلاق می‌شود که بارش سالانه در آن‌ها معمولاً به ۵۰ میلی‌متر هم نمی‌رسد و همچنین پوشش گیاهی بسیار کمی دارد؛

اما کویر به مناطقی گویند که میزان نمک بسیار بالایی داشته و به ‌عنوان شوره‌زار نیز شناخته می‌شود. بیشتر کویرها که زمان تشکیل آن‌ها به دوره سوم زمین‌شناسی برمی‌گردد؛ مانند دریاچه‌های باستانی بوده‌اند که در حال حاضر نمک بر‌جای ‌مانده از آن‌ها مانع رشد هرگونه گیاهی خواهد شد. به همین دلیل دانشمندان و زمین‌شناسان عقیده دارند منطقه پهناور جنوب شرقی ایران به ‌عنوان کویر لوت شناخته شده چراکه اصطلاح کویر لوت تنها به بخشی از این بیابان پهناور مربوط می‌گردد.

دره ستارگان قشم

از پدیده‌های بسیار منحصربه‌فرد زمین‌شناسی دره ستارگان قشم نام دارد. این دره در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم جای گرفت و با قدمتی بیش از دو میلیون سال چشم هر بیننده‌ای را به‌ خود جلب کرد. نمونه‌های مشابه از این دره در سراسر دنیا زیاد نیست. در واقع یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالبی که شامل مخروط‌های نوک‌تیز و ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند می‌شود در این پدیده طبیعی قابل رویت است. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از بارهای فصلی همچنین آب‌های سطحی و تندبادها به وجود آمد.

لایه‌ها و حفره‌های متعددی در درون هر ستون در دره ستارگان وجود دارند که هوا به ‌راحتی در درون آن‌ها نفوذ می‌نماید. ویژگی‌های گفته شده در دره ستارگان سبب شده که این دره به‌ عنوان یکی از بخش‌های ژئوپارک قشم در میراث یونسکو به ثبت رسد. زیبایی بسیار چشم‌نواز دره ستارگان باعث شده که به عنوان یکی از محبوب‌ترین و دوست ‌داشتنی‌ترین جاهای دیدنی قشم به ‌حساب بیاید.

دره ستارگان قشم

 

معرفی دره ستارگان قشم شاهکار طبیعت

از پرطرفدارترین ژئوسایت‌ها در پارک قشم دره ستارگان به حساب می‌آید. مردم محلی جزیره قشم به آن آستاره کفته یا استار افتاده می‌گویند. در واقع معنی این واژه ستاره افتاده است. بسیاری از بومی‌های این منطقه معتقدند که برخورد یک ستاره یا شهاب ‌سنگ به زمین باعث پرتاب شدن سنگ و خاک و هوا می‌شود که در نتیجه این امر، این دره شکل ‌گرفت و به همین دلیل به آن ستاره افتاده نیز گویند.

در واقع می‌توان گفت ژئوسایت کم‌نظیر در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مثل آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین به وجود آمده که تأثیر این عوامل در بخش‌های مقاوم‌تر مقداری کمتر بوده است. قدمت این دره به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک برمی‌گردد. دوره سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل بود. اشکال هندسی در سنگ و سیمان آهکی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دیواره‌های این دره از دو جنس کاملاً متفاوت و گوناگون تشکیل شده که شامل یک‌ لایه ضخیم و تقریباً نرم به رنگ کرم و یک ‌لایه نازک و سخت به رنگ سفید که این لایه ‌نازک تا رنگ خاکستری تیره نیز ادامه می‌یابد. لایه سست زیرین در این دره در برابر عوامل فرسایش دچار تخریب می‌شود در صورتی‌که لایه رویی به دلیل سخت بودن و با عملکردی مانند یک سپر، مانع از فرسایش این لایه خواهد شد.

شوشتر 

شوشتر یا شهر دارالمؤمنین در جنوب غربی ایران و از شهرهای استان خوزستان به‌ حساب می‌آید. این شهر به ‌عنوان شهر آسیاب از شهرهای کهن و تاریخی ایران شهرت دارد. شوشتر در جلگه خوزستان قرار گرفته و به همین دلیل دارای آب‌ و هوای معتدل است. شهر شوشتر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده که یکی از قطب‌های گردشگری در جنوب غربی ایران محسوب می‌گردد. از شهر شوشتر سالانه افراد بسیار زیادی دیدن می‌کنند. این شهر کهن و تاریخی از دوران پیش از اسلام تاکنون رونق فراوانی داشت.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی شوشتر می‌توان به ۱۴ سازه آبی تاریخی آن اشاره کرد که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید. هرچند در سال‌های گذشته  بیشترین جلب گردشگر را در مقایسه با سایر شهرهای استان خوزستان داشته است. شوشتر دارای یک معماری و بافت شهری سنتی بوده که از جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌ حساب می‌آید. همچنین در شهر شوشتر می‌توان به مسجد جامع شوشتر، چهارطاقی، امامزاده عبدالله، خانه مستوفی، چشمه سوزنگر، دخمه‌های زرتشتی، بازار سنتی شوشتر، سواحل رودخانه کارون و برج کلاه ‌فرنگی اشاره کرد. 

شوشتر

 

تاریخچه شوشتر

بنا به گفته بسیاری از تاریخ‌نویسان مانند حمزه اصفهانی، شوشتر به معنی خوب‌تر است. به دلیل این‌که شهر شوش رو به ویرانی می‌رفت در 6 فرسنگی شهری به نام شوشتر بنا شد که دارای آب و هوای خوب و حاصلخیزتر از شوش بوده که آن را شوشتر نامیدند. متون تاریخی بسیار زیادی از وجود قلعه سلاسل و نهر دارا حکایت می‌کنند که این آبادی شوشتر را در دوران هخامنشی به اثبات می‌رساند. بعد از حمله وحشیانه اعراب به کشور ایران لقب این شهر به دارالمؤمنین یا شهر مؤمنین تغییر یافت. شوشتر از زمان ساسانیان تا ابتدای پهلوی در بیشتر دوره‌های تاریخی مرکز استان خوزستان بود. همچنین از وقایع مهم دوران قاجار می‌توان به فراگیری بیماری طاعون در خوزستان و شوشتر در سال 1210 اشاره نمود.

دریاچه گنج 

دریاچه گنج یا به عبارتی دریاچه تخت ‌سلیمان در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. بسیاری از بومیان این منطقه اعتقاد دارند که این دریاچه با کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان به وجود آمده و درگذشته گنج‌های بسیاری در این منطقه پنهان بوده؛ لذا بومیان این منطقه توجه خاصی به این دریاچه داشته‌اند و از این‌رو نام این دریاچه را دریاچه گنج گذاشتند.

چشمه جوشان این دریاچه دارای ۱۱۲ متر عمق بوده که باعث شده آب آن ۴۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داشته باشد. مجموعه تخت ‌سلیمان در میان درختان سرسبز و خوش‌آب‌ و هوا قرار دارد و بازدید از این مجموعه کاملاً رایگان است. این  مجموعه تاریخی کهن به باور بسیاری از مردم محل تولد زرتشت محسوب می‌شد. شاید باور آن کمی مشکل باشد؛ ولی اروپایی‌ها نیز چندین بار برای پیدا کردن گنج به این دریاچه سفرکرده‌اند ولی رسوبات مانع پیشرفته کاوشگران در این دریاچه می‌گردد. لازم به ذکر بوده که شنا در این  دریاچه کاملاً ممنوع است.

دریاچه گنج

 

چغازنبیل

اگر جزء افرادی هستید که به سفرهای ماجراجویانه و تاریخی در اعماق دنیای باستان علاقه دارید پیشنهاد ما این است که در این سفر ما را همراهی نمایید. تصمیم داریم یکی از شهرهای باستانی مراجعه کنیم و بنای حیرت‌انگیز و ماندگار را از عصر ایلامی‌ها مورد بررسی قرار دهیم. شهر چغازنبیل به‌ عنوان معبد حیرت‌انگیز نخستین اثر تاریخی ایران بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کشور ایران - هرآنچه که درباره کشور ایران لازم است بدانیم!

معرفی چغازنبیل

همان‌طور که در قسمت بالا نیز گفتیم چغازنبیل نخستین اثر تاریخی ایران به ‌حساب می‌آید که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید. اگر با تمدن باستانی و تاریخ ایلامی‌ها آشنا باشید پس حتماً نام چغازنبیل را شنیده‌اید. محوطه چغازنبیل در واقع یک شهر برجای ‌مانده از دوره ایلامی‌ها بوده که صدهزار هکتار وسعت دارد. زیگورات چغازنبیل یا معبد چغازنبیل بنایی بسیار شگفت‌انگیز و شاخص از مهم‌ترین بناهای باقی ‌مانده از این شهر باستانی به‌ شمار می‌رود. این شهر در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد به دست یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایلامی بنا گردید؛ و در سال ۶۴۹ پیش از میلاد به دستور آشوربانی پال پادشاه آشوری‌ها آخرین شاه ایلام ویران شد. چنین در کتیبه آمده است:

من زیگورات شوش را که از آجرهایی با سنگ لاجورد لعاب شده بود شکستم معابد ایلام را با خاک یکسان کردم شوش را تبدیل به یک ویرانه کردم ندای انسانی و بانگ شادی به دست من از آن‌جا رخت بریست ...

با در نظر گرفتن اهمیت و ارزشمندی چغازنبیل در سال ۱۳۴۸ این مکان به ‌عنوان یک اثر ملی شناخته شد و در سال ۱۹۷۹ میلادی به ‌عنوان نخستین میراث جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

چغازنبیل

 

غار کتله خور

در استان زنجان غار آهکی و زیبا به نام کتله خور وجود داشته که یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های این استان به‌ حساب می‌آید. این غار که یکی از اعجاب‌آورترین غارهای جهان نیز برشمرده می‌شود در شهرستان خدابنده قرار دارد. اگر جزء افرادی بوده‌اید که اهل غارنوردی و دیدن غارهای متفاوت هستید حتماً توصیه می‌کنیم در سفرتان به زنجان از این غار دیدن نمایید.

در برخی از مناطق غربی کشور ایران به کوه‌های کم‌ ارتفاع به ‌اصطلاح کتله گویند و به ‌احتمال زیاد وجه تسمیه غار نیز همین باشد. در واقع در یکی از این کوه‌ها خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به‌جای کتله خورشید به آن کتله خور می‌گویند. در واقع مردمان محلی این قانون را کتل کوتول نیز بیان می‌نمایند. در زبان ترکی کتله به معنای پستی ‌و بلندی و ناهمواری‌های داخل غار است و خور به معنای راحتی و آسانی اطلاق می‌شود. به‌ صورت کلی معنی پستی‌ و بلندی‌های راحت و دنج را دارد. تپه خورشید و روستای بدون خورشید نیز از دیگر معانی کتله خور به ‌حساب می‌آیند.

غار کتله خور

 

معرفی غار کتله خور

غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای آهکی جهان به حساب می‌آید که از نظر قدمت و وسعت و تعداد طبقات و همچنین تنوع در تشکیل قندیل‌ها از غارهای بسیار منحصربه‌فرد در دنیا محسوب می‌شود. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ کشف و سی ‌سال بعد به ‌واسطه سید اسدالله جمالی به ثبت رسید. این غار از نظر وسعت و همچنین تنوع قندیل‌ها یکی از منحصربه‌فردترین غارهای جهان به شمار می‌رود. غار کتله خور همچنان مسیرهای کشف شده بسیار زیادی داشته و انتهایی برای آن یافت نشد. در حال حاضر حدود ۳۰ کیلومتر از غار کتله خور شناسایی و نقشه‌برداری شده؛ ولی فقط یک مسیر ۱۲۰۰ متری که در طبقه اول غار وجود دارد برای گردشگران مهیا است.

جاهای دیدنی کاشان - لیستی از بهترین و محبوب ترین مکان های دیدنی کاشان را در این لینک می توانید مشاهده کنید.

خانه‌‌های تاریخی کاشان

شهر کاشان در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران قرار دارد و بعضی از زیباترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی ایران را در خود جای ‌داده است. به‌طور کلی می‌توان گفت جاهای دیدنی مانند خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه عادل، خانه مرشدی، خانه عباسیان، خانه منوچهری و خانه راهب تنها بعضی از زیباترین جاهای ایران هستند که در این شهر هفت هزار‌ساله قرار دارند.

سقف‌های نفیس و همچنین نقاشی‌های دیواری هنرمندانه و حیاط‌های پر از درختان انار باعث می‌شود تا شما در خانه تاریخی و چشم‌نوازی حضور داشته باشید. محله سلطان امیراحمد یکی از دیدنی‌ترین مناطق ایران به ‌حساب می‌آید که قطعاً دیدن آن خالی ‌از لطف نخواهد بود. خانه بروجردی‌ها شباهت بسیار زیادی به خانه طباطبایی‌ها داشته که در واقع دلیل این شباهت علاقه پسر بروجردی به دختر طباطبایی بیان گردید. گفته می‌شود شرط پدر دختر برای وصلت، به‌وجود آوردن خانه‌ای مانند خانه خود برای دخترش بود. بعضی از این خانه‌ها اکنون به ‌عنوان مهمان‌سرا و محل‌های پذیرایی برای گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین زمان برای بازدید از شهر کاشان فصل بهار است. چراکه در فصل بهار بوی گلاب از زمین و آسمان فضایی را ایجاد می‌کند که هر گردشگر و مهمانی را مدهوش خود خواهد کرد.

خانه‌‌های تاریخی کاشان

 

قلعه بابک

قلعه بابک در شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی قرار دارد این قلعه به ‌عنوان معروف‌ترین قلعه تاریخی ایران و همچنین از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی به‌ حساب می‌آید. این قلعه محل ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به تاریخ است. در واقع این قلعه در منطقه زیبای ارسباران جای گرفته و به مدت ۲۰ سال محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین از افراد مشهور سرداران ایرانی بود. بابک خرمدین و یارانش به ‌واسطه این دژ توانستند لشکریان عرب پیروز شوند و لشکریان عرب را برای بیست و چند سال در کوه‌ها سرگردان کنند و با آن‌ها شبیهخون زده و باعث فرار آن‌ها شوند.

 با توجه ‌به این‌که مسیر دسترسی به قلعه بابک که نیازمند کوهپیمایی بوده، دشوار به نظر می‌رسد؛ ولی جنبه‌های تاریخی این قلعه و همین‌طور مناظر چشم‌انداز و خیره‌کننده آن به کوه‌ها و مناطق اطراف سبب شده تا این سختی به چشم نیاید. قلعه بابک در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت و همچنین مرمت این قلعه از سال ۱۳۷۶ آغاز گشت. در زمان سفر به آذربایجان شرقی می‌توانید با صعود بر فراز قلعه بابک یک ماجراجویی جذاب را داشته باشید.

قلعه بابک

 

معرفی قلعه بابک خرمدین

قلعه بابک خرمدین به ‌عنوان یک دژ و قلعه شناخته می‌شود و همچنین از جاهای دیدنی کلیبر به ‌حساب می‌آید. این قلعه در ارتفاع ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا و بر فراز کوه قرار گرفت. اگر در فصل تابستان برای بازدید از قلعه بابک در روستای کلیبر می‌روید فرصت دیدن سیاه‌ چادرهای ایل شاهسون را نیز خواهید داشت. در این فصل ایل شاهسوند در کوه‌های این منطقه حضور دارند. همچنین برای آشنایی با این مردم خونگرم احتیاج است تا از آن‌ها اجازه بگیرید و وارد محوطه آن‌ها شوید. همچنین اگر برای فروش محصولاتی دوغ، کره محلی، ماست و گلیم و سایر محصولات دستی را قرار داده بودند، می‌توانید از آن‌ها خریداری نمایید.

پس از یک کوهپیمایی دشوار سرانجام به بالای کوه و قله بابک خواهید رسید. در این زمان شاهد یک منظره باشکوه خواهید بود. تماشای چنین طبیعتی از قله کوه می‌تواند بسیار جذاب و فراموش ‌نشدنی باشد. چشم‌انداز تماشایی این منطقه سبب می‌شود تا سختی راه برایتان آسان گردد. علاوه بر چشم‌انداز بسیار زیبا و منحصربه‌فردی که این منطقه دارد آب ‌و هوای کوهستانی و دید وسیع به محیط اطراف سبب حیرت شما خواهد شد به‌طوری ‌که خستگی ناشی از صعود را به فراموشی خواهید سپرد. منطقه ارسباران در فصل بهار و پاییز مملو از مه خواهد شد. اگر در این فصل برای صعود به قله بابک اقدام کرده‌اید به‌ احتمال زیاد شاهد چنین مه‌ای خواهید بود.

زیارتگاه چک‌چک یزد

در حوالی اردکان یزد یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان به نام زیارتگاه چک‌چک یا پیر سبز قرار گرفت. این زیارتگاه از اهمیت و ارزش بسیار زیادی نزد پیروان این دین برخوردار است.  امکان بازدید از این زیارتگاه برای گردشگرانی از مذاهب دیگر نیز وجود دارد.

زرتشتیان زیارتگاه‌های متعددی در شهر یزد دارند. هر چند زیارتگاه چک‌چک به دلیل شکل خاص و موقعیت جغرافیایی خود از شهرت بیشتری را در مقایسه با سایر زیارتگاه‌های موجود در شهر یزد برخوردار است؛ به همین دلیل علاوه بر زرتشتیان گردشگران زیادی از این محل دیدن می‌کنند. در واقع بر اساس باورهای زرتشتیان این کوه مقدس همان جایی بوده که یکی از شاه‌دخت‌های ساسانی به نام نیک بانو به آن پناه برد و پس از آن نظرها غایب شد. به عقیده بسیاری از زرتشتیان بعدها به خواب چوپانی می‌آید و از او می‌خواهد که بنای پیر سبز را در آن‌جا بنا کند. در زمان ورود به این محل مقدس متوجه فضای عرفانی خواهید گشت.

زیارتگاه چک‌چک یزد

 

معرفی چک‌چک یزد

زیارتگاه چک‌چک که به نام‌هایی مانند پیر سبز و چک‌چکو نیز مشهور است از جاهای دیدنی یزد بوده و در نزدیکی اردکان قرار دارد. بسیاری از زرتشتیان در سراسر جهان به این زیارتگاه علاقه‌مند هستند و از آن به‌ عنوان نمادی برای اتحاد جامعه زرتشتیان یاد می‌کنند. در واقع در دیواره‌های سنگی این زیارتگاه محلی قرار گرفته که گیاهانی مانند مورد و انجیر کوهی می‌رویند و آب از شکاف سنگ‌ها به بیرون می‌آید و در حوض سنگی زیر آن می‌ریزد.

بعضی از افراد نیز به زیارتگاه چک‌چک، پیر سبز می‌گویند. در حقیقت واژه پیر در آیین مهر به آخرین گام عرفانی اطلاق می‌شود. واژه سبز به وجود درختان کهن‌سال چنار در این محل اشاره می‌کند. در زیارتگاه چک‌چک یزد اتاقک‌های ساده برای بسیاری از شاعران زرتشتی تعبیه شده که قدمت قدیمی‌ترین آن‌ها به زمان ناصرالدین‌ شاه برمی‌گردد و از همین رو جذابیت بسیار زیادی دارد. زیارتگاه چک‌چک علاوه بر اهمیت آن از نظر بعد دینی به دلیل وجود آب و دار و درخت در مقایسه با سایر زیارتگاه‌های زرتشتی یزد دارای تمایز قابل‌ توجهی است.

جزیره هرمز

جزیره‌ای به شکل بیضی، در فاصله ۸ کیلومتری بندر عباس و معروف به جزیره هرمز، در استان هرمزگان قرار دارد و یکی از زیباترین جزایر ایران نیز محسوب می‌شود. جزیره هرمز یکی از جزایر زیبای استان هرمزگان بوده که مساحتی بالغ بر ۴۲ کیلومترمربع داشته و در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار گرفته است. جزیره هرمز در منطقه بسیار مهمی واقع شده و در طول تاریخ از نظر بازرگانی جایگاه ویژه‌ای را از آن خود نمود.

هرمز در ابتدا نام بندری در دهانه رود میناب بود. شهر میناب در حال حاضر روی خرابه‌های بندر اولیه ساخته شده است. همچنین هرمز شهر بسیار مهمی در زمان‌های گذشته بود. این شهر در سال 700 هجری مورد حمله مغولان قرار گرفت و تا حدود زیادی ویران شد.

جزیره هرمز

در آن زمان اهالی شهر هرمز مجبور شدند تا به جزیره‌ای در نزدیکی بندر عباس مهاجرت کنند. بندرعباس و بندر هرمز در برهه‌ای از زمان  به اشغال پرتغالی‌ها درآمده بود که زمان شاه‌ عباس در سال ۱۳۲۲ این جزیره را از اشغال پرتغالی‌ها خارج ساخت. تا قبل خارج ساختن این جزیره از دست پرتغالی‌ها توسط شاه‌ عباس، بندر عباس به نام بندر گم برون شناخته می‌شد. پس از بازپس‌گیری جزیره‌ها بندر گم برون به بندر عباس تغییر نام داد. لازم به ذکر است جزیره هرمز دیگر هیچ‌وقت مثل گذشته رونق پیدا نکرد.

جاهای دیدنی جزیره هرمز - جاهای دیدنی یکی از زیباترین جزیره های موجود در خلیج فارس

تاریخچه جزیره هرمز

هرمزگان دارای قدمت چند هزار ساله است و بنادر و جزایر هرمزگان در دوره‌های مختلف و گوناگون پیش از اسلام دارای اهمیت و جایگاه مخصوصی بوده‌اند. همچنین دریای عمان و خلیج ‌فارس که در حال حاضر در همسایگی استان هرمزگان قرار دارند از کهن‌ترین دریاچه‌های جهان به‌ حساب می‌آیند. بسیاری از مردمانی که در اطراف این دریاها زندگی می‌کنند از جمله مردم استان هرمزگان، افرادی هستند که در فن دریانوردی و کشتیرانی مهارت زیادی را کسب نموده‌اند.

خلیج‌ فارس و جزیره استان هرمزگان به‌ خصوص جزیره‌های قشم، کیش، لاک و همچنین جاسک از هزاره سوم پیش از میلاد به مدت صدها سال توسط ایلامیان حکمرانی می‌شدند. همچنین این جزایر به عنوان راه‌های ارتباطی برای بازرگانی با هند باختری و دره نیل مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین استان هرمزگان در دوره ساسانی یکی از مراکز مهم داد و ستد و پیوندهای بازرگانی به ‌حساب می‌آمد که در اثر کاوش‌هایی که در اسکله‌سازی سورو صورت پذیرفت چند سکه نقره از این دوران به دست آمد.

اگر قصد سفر به کیش را دارید به‌ خاطر داشته باشید که جاهای دیدنی کیش بسیار زیاد هستند؛ لذا برای دیدن بخش‌ها و قسمت‌های مهم جزیره کیش می‌توانید از لیست کاملی که به‌ عنوان جاهای دیدنی کیش ارائه می‌شود استفاده کنید.

تاریخچه جزیره هرمز

 

بیستون و طاق‌بستان

شهر کرمانشاه دارای ۳ هزار اثر تاریخی بوده که ۷۱۶ مورد آن جزء آثار ملی ثبت شده‌اند. در میان این آثار تاریخی یک اثر منحصربه‌فرد نیز به ثبت جهانی رسید. این مکان دیدنی بیستون نام دارد. در واقع بیستون در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار گرفته و قرارگیری آن ای در مسیر جاده ابریشم سبب شده تا توجه پادشاهان زیادی به آن معطوف شود. بیستون با زیبایی چشمگیر خود و همچنین سنگ‌نوشته‌ها و وجود کتیبه‌های باستانی زیاد همگان را حیرت‌زده خواهد کرد.

سنگ‌نوشته‌های داریوش کبیر و اهورا مزدا و همچنین تندیس هرکول و اسطوره‌ یونان باستان از نقوش بیستون به شمار می‌روند. دیواره فرهاد کوه‌تراش که به‌ عنوان یک عاشقانه شناخته می‌شود نگاه عشاق امروزی را به خود جلب می‌کند و یکی دیگر از برجسته‌ترین آثار در بیستون نیز محسوب می‌گردد. از برجسته‌ترین آثاری که می‌توان در تابستان مشاهده کرد تصویر آخرین پادشاه ساسانی است همچنین کتیبه شکارگاه گراز و تاج‌گذاری خسرو پرویز و اردشیر دوم نیز در دل کوه به ‌صورت کنده‌کاری ‌شده وجود دارند. طاق‌بستان دارای آب ‌و هوایی ییلاقی بوده و تفرجگاهی خوش‌آب‌ و هوا برای بازدید عموم و تفریح به ‌حساب می‌آید.

بیستون و طاق‌بستان

 

بازار تبریز

یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و جزء زنده‌ترین بازارهای تاریخی ایران بازار تبریز نام دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. این بازار که شامل مجموعه‌ای از ساختارهای مختلف و گوناگون اجتماعی نیز بوده در میان بازارهای ایران بسیار منحصربه‌فرد تلقی می‌شود.

سازه‌های آجری پیوسته و همچنین طاق‌ها، گنبدهای بلند بازار، کم بودن تیمچه‌ها و استقرار تعدادی مدرسه، مسجد و همچنین سبک طراحی حجره‌ها از وجود نمونه عالی از محیط تجاری در کنار زندگی اسلامی حکایت دارند. بازار تبریز دارای ۵ هزار مغازه و دارای تعداد بسیار زیادی مسجد و مدرسه است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بازار امیر، بازار حلاجان، راستی کهنه، بازار حاج محمدحسین صفی، بازار امیر ابوالحسن، تیمچه حاج صفرعلی، تیمچه و دالان میرزا شفیع اشاره نمود. از زیباترین بخش‌های این بازار نیز می‌توان به تیمچه مظفریه و راسته قیصریه اشاره کرد.

بازار تبریز با دارا بودن کوچه و پس‌کوچه‌های متعدد و پیچ‌ در پیچ سال‌هایی از تاریخ و خاطره را تداعی می‌کند. این بازار با دیوارهای آجری قدیمی، درهای چوبی قهوه‌ای، مردمان مهربان و خونگرم، همچنین بافت سنتی و قدمت بسیار بالا گردشگران زیادی را به شهر تبریز می‌کشاند. شما عزیزان می‌توانید ضمن  قدم ‌زدن و لذت بردن از معماری جذاب، کالاهای بسیار باکیفیت و درجه یک مانند محصولات چرمی، پارچه، فرش دستباف، آجیل و صنایع‌دستی را با قیمت‌های مناسب خریداری کنید.

بازار تبریز

جاهای دیدنی تبریز - در سفر به شهر تبریز از محبوب ترین جاهای دیدنی آن بازدید کنید.

معرفی بازار تبریز

بازار سرپوشیده تبریز مساحتی بالغ بر یک کیلومترمربع دارد که وسیع‌ترین مجموعه به‌ هم‌ پیوسته آجری در دنیا به ‌حساب می‌آید. این بازار شامل بیش از ۵۵۰۰ حجره، ۲۰ راسته، ۲۵ تیمچه، ۳۵ سرا، مدرسه، حمام، مسجد و کاروان‌سرا می‌شود. از نظر قرارگیری تمام این بخش در کنار یکدیگر در میان بازارهای ایران، بازار سرپوشیده تبریز مانند نگینی در حال درخشیدن است. این بازار که از جاهای دیدنی تبریز بوده در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. همچنین این بازار به‌ عنوان بخشی از شاهراه ابریشم و به ‌عنوان بزرگ‌ترین سازه مسقف جهان  در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

در واقع کارکردهای بازار تبریز شامل جمع‌آوری و توزیع و خرده‌فروشی می‌شود. همچنین از اجناس مختلفی در این بازار به فروش می‌رسند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فرش دستباف و کیف و کفش چرم را اشاره کرد. در واقع این بازار بیشتر حال و هوای بازارهای سنتی را داشته که در آن وسایل پیشرفته امروزی مانند موبایل و کامپیوتر راهی ندارد.

معرفی بازار تبریز

 

کلام آخر

کشور عزیزمان ایران دارای مناطق تفریحی و تاریخی بسیار زیادی است. در واقع اگر قصد سفر به ‌جای‌جای ایران را دارید لازم است با فرهنگ و مناطق تاریخی و تفریحی آن شهر آشنا باشید. در این مقاله به‌ صورت کلی مناطق تاریخی و تفریحی ایران را بررسی کردیم. با داشتن اطلاعات کافی می‌توانید سفری هدفمند و لذت‌بخش را تجربه کنید. دیدن مساجد و قلعه‌ها و همچنین مناطق تفریحی مختلف نیازمند داشتن اطلاعات کافی در رابطه ‌با محل مورد نظر و محل مسافرت خواهد بود. اگر شخصیتی ماجراجو دارید پیشنهاد می‌شود به جاهای دیدنی ایران سفر کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. ناشناس ناشناس 1402/03/16
    4 نفر پسندیدند
    ایران زیباترین کشور جهان است. چرا اولا ایران اولین کشوری است که تمدن زیادی دارد. اولین کشوری که انسان در آن به وجود آمد. دوماً ایرا جاذبه های گردشگری اش زیاده و بینهایت زیباست . نمیخواهم بگویم ایران در جلوی فرانسه قرار میگیرد. انها هم زیبا هستند. ولی خدایی ایران تو صنعت گردشگری یه چیز دیگست.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر