کاخ سفید

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 7323
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کاخ سفید (White House) نماد مرکز سیاست آمریکاست که در پایتخت آن واشنگتن دی سی واقع شده و از زمان نخستین رییس‌جمهور آمریکا جان آدامز در سال 1800، اقامتگاه رسمی هر رئیس جمهور ایالات متحده بوده است.  این بنای باشکوه از نظر تاریخی و معماری، یکی از مهم‌ترین ساختمان‌ها در جهان است و آزمون تمام دوران‌ها را پس داده و شاهد برخی از مهم‌ترین لحظات تاریخ آمریکا بوده است. کاخ با معماری نئوکلاسیک خیره کننده، دیوارهای سفید درخشان و ستون‌های سر به فلک کشیده، گواهی بر چیره دستی طراحان و سازندگان آن می‌دهد.
اما کاخ سفید آمریکا بیش از یک ساختمان زیبا است؛ این کاخ به عنوان مرکز سیاسی و دیپلماتیک آمریکا، جایی است که روسای جمهور آمریکا، مهمترین تصمیمات خود را می‌گیرند و میزبان سران بی شماری از کشورها هستند. علاوه بر این، این سازه یک مقصد گردشگری هم هست و سالیانه میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان به تماشای آن می‌آیند چرا که هر گوشه از این کاخ غرق در تاریخ و خاطره است؛ از دفتر بیضی شکل گرفته تا اتاق‌های شرقی و غربی. به هرحال چه عاشق تاریخ باشید، چه سیاست و چه معماری، این سازه یک مقصد بی‌نظیر است که نباید لذت بازدید از آن را از دست بدهید. به ما در سفری فراموش نشدنی به کاخ سفید بپیوندید تا هرآنچه که درباره آن می‌دانیم از جمله آدرس، نحوه دسترسی، معماری، تاریخچه، حقایق و عجایب آن را برای شما شرح دهیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. کاخ سفید کجاست؟
  2. تاریخچه کاخ سفید آمریکا
  3. بازسازی کاخ سفید واشنگتن
  4. نامگذاری کاخ سفید
  5. معماری کاخ سفید آمریکا
  6. بال غربی کاخ سفید
  7. بال شرقی کاخ سفید واشنگتن
  8. پناهگاه کاخ سفید
  9. بازدید از کاخ سفید
  10. حقایق جالب درباره کاخ سفید واشنگتن
    1. 4 میلیون دلار برای ساخت کاخ سفید!
    2. جرج واشنگتن هرگز در کاخ سفید اقامت نکرد...
    3. تئودور روزولت، رئیس جمهور جودوکار کاخ سفید
    4. کاخ سفید 33 سال آب لوله کشی نداشت!
    5. کاخ سفید، بزرگترین عمارت در ایالت متحده
    6. مسیر ویلچر برای رئیس جمهور معلول آمریکا
    7. 12 ساعت زمان برای جابجایی روسای جمهور
    8. کاخ سفید به دست بردگان ساخته شد!
    9. قبرستان سفید، زندان سفید یا کاخ سفید؟
    10. برگزاری تورهای گردشگری کاخ سفید
    11. 750 گالن رنگ سفید برای رنگ آمیزی کاخ سفید
    12. کاخ سفید اقامتگاه حیوانات خانگی عجیب و غریب
    13. کاخ سفید یا کاخ ارواح؟
    14. بدل کاخ سفید در ایرلند
    15. شهر زیرزمینی در کاخ سفید
    16. هزینه اقامت در کاخ سفید
    17. خداحافظی با کاخ سفید
  11. عکس داخل کاخ سفید
    1. اتاق آبی و سبز کاخ سفید
    2. اتاق قرمز و شرقی کاخ سفید
    3. اتاق غذا خوری و کتابخانه کاخ سفید

کاخ سفید آمریکا

کاخ سفید کجاست؟

کاخ سفید در مرکز ایالت واشنگتن دی سی آمریکا قرار گرفته و تا مرکز شهر حدود 0.7 مایل (1.2 کیلومتر) معادل 5 دقیقه مسافت با ماشین فاصله دارد. نزدیک ترین ایستگاه مترو به این کاخ، ایستگاه مرکزی مترو (Metro Center Station) بوده و با آن حدود 9 دقیقه پیاده فاصله دارد. نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس نیز در فاصله 2 مایلی از آن است.
آدرس دقیق کاخ سفید: ایالات متحده آمریکا، واشنگتن، خیابان پنسیلوانیا، پلاک 1600 (The White House Address: 1600 Pennsylvania Ave NW, Washington, DC 20500, United States)

تاریخچه کاخ سفید آمریکا

ساخت عمارت کاخ سفید در تاریخ 3 اکتبر سال 1792 آغاز شده و بعد از حدود 8 سال در تاریخ اول نوامبر سال 1800 میلادی فرآیند ساخت این بنا تکمیل شد. یک سال بعد یعنی در سال 1801 میلادی توماس جفرسون به عنوان دومین رئیس جمهوری که در این کاخ اقامت می‌کرد، به این کاخ نقل مکان کرد. وی سومین رئیس جمهور آمریکا و یکی از بنیانگذاران اصلی ایالت متحده آمریکا بوده و تا سال 1809 میلادی در کاخ سفید اقامت داشت.

اقامت در کاخ سفید اما نصیب رئیس جمهور بعدی نشد، چرا که این کاخ در سال 1814 و در گیر و دار جنگ سال 1812 بین آمریکا و بریتانیا آتش گرفت. در راستای این اتفاق که بخشی از پروژه به آتش کشیدن واشنگتن بود، نمای بیرونی عمارت آسیب کمی دید اما قسمت های داخلی آن به کلی ویران شد.

تاریخچه کاخ سفید آمریکا

بازسازی کاخ سفید واشنگتن

مرمت و بازسازی کاخ سفید بلافاصله آغاز شد و فرآیند آن حدود 3 سال طول کشید. پس از آن در سال 1817 رئیس جمهور جیمز مونرو، پنجمین رئیس جمهور آمریکا در این کاخ اقامت گزید. اما همچنان توسعه ساخت و ساز در این کاخ ادامه یافت و طی آن ایوان جنوبی در سال 1824 و ایوان شمالی در سال 1829 ساخته شد. پس از آن نیز این کاخ بارها بازسازی شد و بنای آن گسترش یافت تا در نهایت به شکل امروزی در آمد.

نامگذاری کاخ سفید

این عمارت در ابتدا قصر ریاست جمهوری نام داشت، اما بعدها یعنی زمانی که برای از بین بردن آثار سوختگی در نمای ظاهری بنا از رنگ سفید استفاده کردند این عمارت، کاخ سفید (The White House) نام گرفت. البته این تنها یکی از روایت های نقل شده بوده و ممکن است پایه و اساس نداشته باشد، چرا که از همان ابتدا این کاخ به رنگ سفید ساخته شده بود!
نظریه دیگری که برای نامگذاری کاخ سفید مطرح می‌شود، مربوط می‌شود به استفاده از این نام روی سرنامه‌های رسمی زمان ریاست جمهوری فرانکلین دلانو روزولت. در آن زمان نام رسمی کاخ سفید، عمارت هیئت اجرایی بود.

اختلاف ساعت ایران و آمریکا - مشاهده ی تفاوت و اخلاف زمانی بین ایران و آمریکا

معماری کاخ سفید آمریکا

کاخ سفید توسط یک معمار ایرلندی به نام جیمز هوبان (James Hoban) ساخته شده که در طراحی آن از معماری نئوکلاسیک (یکی از سبک های معماری رایج در اروپا) بهره برده است. علاوه بر جیمز هوبان افراد دیگری نیز از جمله جیمز مونرو، پیر شارل لوفان و ویلیام تورنتون نیز در ساخت این بنا مشارکت داشتند. ساختمان کاخ امروزه از سه قسمت مجزا شامل بال غربی (The West Wing)، بال شرقی (The East Wing) و اقامتگاه رئیس جمهور در مرکز تشکیل می‌شود. زیر بنای این ساختمان دارای زمینی به وسعت 5100 مترمربع می باشد. کاخ سفید مجموعا دارای 6 طبقه (طبقه همکف، طبقه کشور، طبقه دوم، طبقه سوم و دو طبقه زیرزمین)، 132 اتاق، 35 سرویس بهداشتی، 8 راه پله، 3 آسانسور، 412 در، 147 پنجره و 28 شومینه می‌باشد. جالب است بدانید که در این کاخ روزانه 6 سرآشپز به صورت تمام وقت برای ساکنین و میهمانان کاخ غذا تهیه می‌کنند و جالب تر این که کاخ سفید با وجود برخورداری از جایگاه بسیار ویژه، روزانه حدود 5 هزار بازدید کننده دارد.

معماری کاخ سفید آمریکا

بال غربی کاخ سفید

یکی از بخش های اصلی کاخ سفید، بال غربی آن است که دفتر کار بیضی شکل جمهور در آن قرار دارد. اتاق هیئت دولت و دفتر کارمندان بالا رتبه با ظرفیت 50 نفر نیز در این بخش از کاخ قرار دارد. اتاق هیئت دولت، محلی است که ملاقات های رئیس جمهور با هیئت دولت در آن جا برگزار می شود.

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

بال شرقی کاخ سفید واشنگتن

اتاق شرقی در طبقه اول کاخ در شاخه شرقی آن قرار دارد. این اتاق در واقع بزرگ ترین اتاق در منزل رئیس جمهور بوده و اغلب محل برگزاری رویدادها و کنفرانس های رسمی در کاخ سفید می باشد. بال شرقی دارای یک دفتر اضافی نیز می باشد که در سال 1942 میلادی به این عمارت اضافه شده است.

پناهگاه کاخ سفید

نکته جالب درباره شاخه شرقی کاخ سفید این است که در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان پناهگاه زیرزمینی برای مواقع اضطراری در جنگ استفاده می شد. بعدها این پناهگاه مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری نامیده شد.

پناهگاه کاخ سفید

بازدید از کاخ سفید

کاخ سفید تنها اقامتگاه خصوصی ریاست جمهوری در جهان است که مردم و گردشگران می توانند به طور رایگان از آن بازدید کنند، البته بازدیدکنندگان قبل از بازدید باید درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهند.

حقایق جالب درباره کاخ سفید واشنگتن

مطالبی که تاکنون گفتیم، تنها اطلاعات بسیاری کلی درباره تاریخچه یا معماری ساختمان کاخ سفید بوده است. اما چیزی که نظر جهانیان را جلب کرده اتفاقات و حقایق ناگفته در رابطه با این کاخ معروف است. ما در اینجا لیستی از حقایق جالب و در برخی موارد، عجیب درباره این کاخ را تهیه کرده ایم و در اختیار شما قرار خواهیم داد، بدین منظور همراه ما باشید.

4 میلیون دلار برای ساخت کاخ سفید!

ساخت کاخ سفید 8 سال زمان برده و در آن زمان حدود 230 هزار دلار هزینه داشته که با احتساب تورم سالیانه این مبلغ به نرخ امروز حدود 4 میلیون دلار می باشد.

حقایق جالب درباره کاخ سفید واشنگتن

جرج واشنگتن هرگز در کاخ سفید اقامت نکرد...

با وجود اینکه جرج واشنگتن George Washington (اولین رئیس جمهور آمریکا) کاخ سفید را برای زندگی انتخاب کرد، اما هیچگاه پای او به این کاخ باز نشد و یک سال قبل از آن که ساخت کاخ سفید تکمیل شود، از دنیا رفت. به همین خاطر اولین رئیس جمهوری که به این کاخ نقل مکان کرد، دومین رئیس جمهور آمریکا جان آدامز (John Adams) به همراه همسرش ابیگیل (Abigail Adams) بودند.

تئودور روزولت، رئیس جمهور جودوکار کاخ سفید

تئودور روزولت یکی از معروف ترین رئیس جمهورهای آمریکا در طول تاریخ بوده که بسیار به مشت زنی و جودو علاقه داشته، به همین خاطر در زیرزمین کاخ یک زمین مخصوص با تشک های تمرینی تاسیس کرد و با افرادی همچون جان سولیوان و وزیر سوئیس مبارزه می کرد.

کاخ سفید 33 سال آب لوله کشی نداشت!

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما کاخ سفید هم تا سال 1833 آب لوله کشی نداشت. یعنی حدود 187 سال پیش در زمان ریاست جمهوری آندرو جکسون (Andrew Jackson) این عمارت به آب لوله کشی مجهز شد!

کاخ سفید، بزرگترین عمارت در ایالت متحده

کاخ سفید با 52 متر طول و 26 متر عرض، به مدت 60 سال بزرگترین عمارت در ایالت متحده آمریکا شناخته می شد.

مسیر ویلچر برای رئیس جمهور معلول آمریکا

تنها رئیس جمهور معلول در تاریخ آمریکا، فرانکلین دی روزولت (Franklin D. Roosevelt) بود که یک استخر در داخل ساختمان کاخ بنا کرد و بعد از آن هم جرالد فورد (Gerald Ford) یک استخر در فضای بیرونی کاخ بنا کرد.

12 ساعت زمان برای جابجایی روسای جمهور

یکی از قانون های عجیبی که در کاخ سفید وجود دارد این است که بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید، کارکنان کاخ فقط 12 ساعت فرصت دارند که اقدامات مربوط به جابجایی وسایل رئیس جمهور جدید را انجام دهند.

جابجایی روسای جمهور

کاخ سفید به دست بردگان ساخته شد!

کاخ سفید قرار بود توسط کارگران اروپایی ساخته شود اما در نهایت این اتفاق کاملا برعکس شد و کاخ توسط بردگان سیاه آفریقایی آمریکایی ساخته شد.

قبرستان سفید، زندان سفید یا کاخ سفید؟

با وجود تمام امکانات رفاهی پیشرفته در کاخ، صدها خدمه، فضای بسیار زیبا و بزرگ و غیره بسیاری از روسای جمهور آمریکا از اقامت در کاخ سفید خوشحال نبودند و حتی هری ترومن (Harry Truman) این کاخ را زندان عظیم سفید خوانده است. علاوه بر این کاخ سفید خانه مرگ بسیاری از رئیس جمهورهای آمریکا بوده است، به عنوان مثال زکری تیلور، ویلیام هنری هریسون، ویلی لینکلن و الن ویلسون همسر وودرو ویلسون در این کاخ از دنیا رفته اند.

برگزاری تورهای گردشگری کاخ سفید

کاخ سفید تنها خانه خصوصی سران دولتی یک کشور است که مردم اجازه دارند به صورت رایگان از آن بازدید کنند و در واقع تور های گردشگری مخصوص برای بازدید از آن برگزار می شود.

تورهای گردشگری کاخ سفید

750 گالن رنگ سفید برای رنگ آمیزی کاخ سفید

هر بار که قرار است نمای بیرونی کاخ سفید دوباره رنگ آمیزی شود، حدود 750 گالن رنگ استفاده می شود.

کاخ سفید اقامتگاه حیوانات خانگی عجیب و غریب

برخی از اقامت کنندگان این کاخ حیوانات خانگی عجیب و غریب نگه می داشتند که از جمله آن ها می توان به گوسفند، بز، تمساح، شیر، مار و یابو اشاره کرد.

آبشار نیاگارا - آبشار نیگارا آمریکا یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی موجود بر روی کره زمین می باشد.

کاخ سفید یا کاخ ارواح؟

برخی افراد معتقدند که کاخ سفید به تسخیر ارواح در آمده و پایه و اساس آن نیز دیده شدن روح آبراهام لینکلن در اتاق خواب وی بوده است. برخی از مهمانان معروف این عمارت نیز ادعا می کنند که روح وی را دیده اند.

بدل کاخ سفید در ایرلند

گردشگران تور ارویا جالب است بدانند که در سال 1995 ساختمانی درست شبیه به این کاخ در مک ‌لین ویرجینیا جزیره ایرلند ساخته شده و از آن به عنوان عمارت دوقلوی کاخ سفید یاد می شود.

بدل کاخ سفید در ایرلند

شهر زیرزمینی در کاخ سفید

زیرزمین کاخ سفید مجهز به امکاناتی است که شاید از فکر شما نیز عبور نکند! از جمله تسهیلات موجود در زیرزمین این کاخ می‌توان به رنگ فروشی، نجاری، دندان پزشکی، شکلات فروشی و گل فروشی اشاره کرد.

هزینه اقامت در کاخ سفید

شاید فکر کنید هرکس که وارد کاخ می‌شود زندگی بسیار راحت و مجللی خواهد داشت، اما باید بدانید که تمام هزینه‌های زندگی در کاخ سفید را از خوراکی گرفته تا کوچکترین خدمات رفاهی که در اختیار آن ها قرار می‌گیرد باید توسط رئیس جمهور پرداخت شود.

هزینه اقامت در کاخ سفید

خداحافظی با کاخ سفید

در آخر زمانی که دوره ریاست جمهوری به پایان می رسد، ترک کردن کاخ و خداحافظی با کاخ سفید و خدمه آن که 8 سال باهم زندگی کرده اند همیشه بسیار تلخ و غم انگیز بوده است. نقل شده که زمانی که جورج بوش پدر، زمان خداحافظی با خدمه کاخ گریسته و همسرش باربارا بوش نیز همه آن ها را در آغوش گرفته و با آن ها خداحافظی کرده است.

تاریخ پیچیده پشت عمارت ریاست جمهوری، از ساخت و بازسازی آن، تا لحظات تعیین کننده ای که سرنوشت ملت آمریکا را رقم زده است، کشف کنید. به داستان های جذاب پشت پرده دفتر معروف بیضی، باغ رز، و بال غربی که روسای جمهور برخی از مهم ترین تصمیمات تاریخ مدرن را گرفته اند، بپردازید. اسرار کاخ سفید، از اتاق‌ها و تونل‌های مخفی گرفته تا موزه حیوانات خانگی ریاست جمهوری را کشف کنید و نگاهی اجمالی به زندگی خانواده اول آمریکا داشته باشید. این کاخ با میراث غنی، معماری خیره‌کننده و داستان‌های باورنکردنی، مقصدی است که هر کسی که به تاریخ و سیاست آمریکا علاقه دارد، باید از آن بازدید کند

عکس داخل کاخ سفید

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با کاخ سفید آمریکا آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی در رابطه با آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، اما در این جا لازم است اشاره کنیم که در ایران و در کاخ سعدآباد نیز کاخ بزرگی وجود دارد که کاخ سفید نام داشته و از نظر ظاهری شباهت بسیاری به کاخ سفید واشنتگتن دارد. در صورتی که علاقمندید درباره کاخ سفید تهران بیشتر بدانید، در مقالات بعدی لحظه آخر همراه ما باشید. در ادامه با تصاویری زیبا از فضای داخلی کاخ سفید آمریکا همراه شما هستیم.

اتاق آبی و سبز کاخ سفید

اتاق قرمز و شرقی کاخ سفید

اتاق غذا خوری و کتابخانه کاخ سفید

 

کاخ سفید، ساختمانی با شکوه و بزرگ در واشنگتن دی.سی است که به عنوان محل اقامت و دفتر کار رئیس جمهور آمریکا شناخته می‌شود. این ساختمان از سال ۱۷۹۲ تاکنون نمادی از قدرت و اهمیت سیاسی آمریکا بوده است. طراحی زیبا و منحصربه‌فرد کاخ سفید، هنرمندان و بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. با رنگ سفید ماربلی بیرونی و طرح‌های نئوکلاسیک درونی، این ساختمان به عنوان نمادی از اعتدال و ثبات شناخته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم به معرفی کاخ‌سفید و اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف آن بپردازیم تا شمارا با این مقصد گردشگری مهم و محبوب جهانی آشنا شوید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. علی محمد زاده علی محمد زاده 1402/04/26
    0 نفر پسندیدند
    مقاله خوبی بود. جالبه یکی از پرسش‌های همیشگی ملت که میگن کاخ سفید چندتا دستشویی داره رو هم آوردید🤣 موندم چه علاقه ای ملت به دونستن این موضوع دارن آخه
  2. علی محمد زاده لحظه آخر 1402/04/26
    0 نفر پسندیدند
    سلام جناب محمدزاده ازینکه نظر خودتون رو در لحظه آخر به اشتراک گذاشتید ممنونیم.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 110 کاربر