قلعه فلک الافلاک خرم آباد

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/02/06
بازدید: 3498
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان لرستان یکی از دیدنی ترین و زیبا ترین استان های ایران می باشد و جاذبه های متعددی را در خود جای داده است که بسیاری از آن ها ناشناخته اند، اما برخی از جاذبه های موجود در این استان شهرت بسیاری در میان گردشگران ایرانی و حتی گردشگران خارجی دارند، قلعه فلک و الافلاک خرم آباد از این دسته از جاذبه ها می باشد و ما در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم اطلاعاتی کلی در رابطه با این قلعه با شکوه و دیدنی در اختیار شما کاربران گرامی قرار سایت قرار دهیم، چنانچه قصد سفر به شهر زیبای خرم آباد و بازدید از این قلعه را دارید و یا از علاقمندان به کسب اطلاعات گردشگری هستید در ادامه با ما همراه باشید تا قلعه فلک و الافلاک خرم آباد را بهتر بشناسید.

 

قلعه فلک الافلاک


معرفی قلعه فلک و الافلاک خرم آباد

قلعه فلک و الافلاک در مرکز شهر خرم آباد و بر روی یک تپه واقع شده است، شاید برایتان جالب باشد بدانید این بنای زیبا که یکی از برترین قلعه های موجود در ایران می باشد، از دوران ساسانیان به جا مانده است و از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری کشور به شمار می آید. 
در تاریخ 10 مهر سال 1348 هجری شمسی قلعه فلک و الافلاک در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید، تا پیش از این تاریخ، این قلعه باستانی کاربرد های متنوعی داشته و به سبب موقعیت مکانی بسیار مناسب و استراتژیکی که دارد همواره مورد توجه  حکومت های مختلف بوده است، در ادامه می توانید لیستی از کاربرد ها مختلف قلعه فلک و الافلاک را در زمان های مختلف مشاهده نمایید.

  • محل نگهداری اسرای رومی | ساسانیان
  • مقر حکومت | دوران آل حسنویه (قرن چهارم هجری)
  • مقر حکومت حاکمان لرستان | از دوره صفویه تا قاجار
  • خزانه حکومتی حاکمان لرستان | قاجار
  • مرکز اداری و نظامی منطقه | در دوره قاجار
  • انبار مهمات | دوره پهلوی 
  • زندان | دوره پهلوی

همانطور که مشاهده می کنید، این بنا در طول تاریخ از نظر کاربری دستخوش تغییرات بسیاری شده است، همانطور که پیش تر اشاره کردیم علت این امر موقعیت مکانی استراتژیک و بسیار مناسب مجموعه می باشد.

معماری قلعه فلک و الافلاک

قلعه فلک و الافلاک بر روی یک تپه 40 متری ساخته شده است و همانطور که پیش تر اشاره کردیم از نظر موقعیت مکانی یکی از بهترین قلعه های ایران به شمار می آید، علاوه بر این معماری این بنا در نوع خود منحصر به فرد است، در این مجموعه که از در حال حاضر از بخش های مختلفی تشکیل شده است، راه های مخفی مختلف، فضاهای زیر زمینی متعدد، 8 برج بلند، 2 صحن و 300 جان پناه وجود دارد که هر یک از آن ها مطابق با اصول معماری ساخته شده اند، علاوه بر این بد نیست بدانید که جای جای این قلعه زیبا با گچ بری، آجر کاری و کاشی کاری ها تزئین شده است.
از دیگر مواردی که در رابطه با معماری قلعه فلک و الافلاک باید بدانید این است که این قلعه بیش از 5300 متر مربع وسعت دارد و ارتفاع بلندترین دیوار آن به 23 متر می رسد، همچنین لازم به ذکر است که شکل پلان این مجموعه یک هشت ضلعی نامنظم با الگوی مستطیلی شکل می باشد.
همانطور که پیش تر اشاره کردیم، قلعه فلک و الافلاک در حال خاضر بخش های مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارتند از برج های قلعه، حیاط اول، چاه قلعه، حمام قدیمی، حیاط دوم، موزه قلعه فلک و الافلاک و غیره، در ادامه به معرفی تعدادی از مهم ترین بخش های مجموعه می پردازیم.

 

برج های قلعه فلک الافلاک

 

برج های قلعه فلک و الافلاک

قلعه فلک و الافلاک در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شده است و احتمال می رود که بخش هایی از این مجموعه با گذشت زمان به طور کامل و یا قسمتی از آن ها به طور کامل از بین رفته باشد، برج های قلعه فلک و الافلاک جز بخش هایی هستند که با گذر زمان قسمت هایی از آن ها از بین رفته است، گفته می شود در ابتدا این مجموعه 12 برج داشته که نمادی از تعداد ماه های سال و همچنین 12 ساعت در یک نیم روز بوده است، منابع تصویری نشان می دهند که تا حدود یک قرن پیش نیز تعداد برج های قلعه فلک و الافلاک 12 بوده اما همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم امروزه تنها 8 برج باقیمانده است، لازم به ذکر می باشد که بر روی برج های این قلعه کنگره ها و روزنه هایی وجود دارد که به هنگام حمله دشمن و عملیات نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند، همچنین بد نیست بدانید که برج سلجوقی و برج شمالی مهم ترین و حیاتی ترین برج های موجود در قلعه فلک و الافلاک به شمار می آیند، علت این امر نیز موقعیت مکانی مناسب این برج ها و نقش پر اهمیت آن ها در دفاع از مجموعه می باشد.

چاه قلعه فلک و الافلاک

چاه قلعه یکی دیگه از بخش های مهم مجموعه می باشد که در شمال شرقی حیاط اول واقع شده است و گردشگران تور داخلی به هنگام بازدید از قلعه فلک و الافلاک می توانند از چاه قلعه نیز بازدید به عمل بیاورند، نکته بسیار جالبی که در رابطه با چاه موجود در قلعه فلک و الافلاک وجود دارد این است که این چاه طولانی ترین و عمیق ترین چاه دستکند موجود در ایران می باشد و حدود 40 متر عمق دارد، در رابطه با نحوه حفر این چاه عمیق اطلاعات چندانی در دست نیست اما محققان به هنگام بررسی چاه دریافته اند که حفره هایی به صورت قرینه بر روی بدنه داخلی چاه وجود دارد که احتمالاً از آن ها برای بالا رفتن از چاه و یا نصب داربست استفاده می شده، از دیگر مواردی که در رابطه با چاه قلعه فلک و الافلاک باید بدانید این است که به هنگام بررسی آن، اسلحه هایی کشف شده که متعلق به عشایر لرستان در زمان پهلوی می باشند.

 

موزه مردم شناسی قلعه فلک الافلاک

 

موزه قلعه فلک و الافلاک
از دیدنی ترین بخش های موجود در قلعه فلک و الافلاک می توان به موزه این مجموعه اشاره کرد، این موزه در حیاط دوم قلعه واقع شده است و بازدید از آن برای تمامی گردشگران آزاد است، در این موزه حدود 12 ویترین وجود دارد که در هر یک از آن ها بیش از 50 اثر باستانی کشف شده از استان لرستان به معرض نمایش گذاشته شده اند.
از مهم ترین آثاری که در این موزه نگهداری می شود می توان به اشیاء کشف شده در غار کلماکره اشاره کرد، لازم به ذکر است که قدمت اشیاء مذکور به دوران هخامنشیان باز می گردد.
در موزه قلعه فلک و الافلاک بخشی به موزه مردم شناسی اختصاص داده شده است که در آن 12 سالن وجود دارد و در هر یک از این سالن ها ماکت هایی به منظور نمایش فرهنگ غنی مردم لرستان وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند اطلاعات بسیاری در رابطه با لرستان در اختیار مراجعین قرار دهد.

اطلاعات بازدید از قلعه فلک و الافلاک

از آنجایی که قلعه فلک و الافلاک مشهور ترین و یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری موجود در استان لرستان است و اغلب گردشگران تور داخلی نسبت به بازدید از این مجموعه اقدام می کنند، تصمیم گرفتیم قسمتی از مقاله را به بیان اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از این قلعه بسیار زیبا بپردازیم، اگر قصد بازدید از مجموعه را دارید مطالعه این بخش را از دست ندهید.
آدرس و مسیر دسترسی به قلعه فلک و الافلاک
چنانچه با تور داخلی سفر می کنید می توانید از تور لیدر خود بخواهید که برنامه بازدید از قلعه فلک و الافلاک را در نظر بگیرد در غیر این صورت برای دستری به این قلعه با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانید از سیستم اتوبوس رانی شهر خرم آباد استفاده نمایید، لازم به ذکر است که نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به قلعه فلک و الافلاک، ایستگاه سبزه میدان می باشد، این ایستگاه در خیابان امام خمینی شهر خرم آباد واقع شده است.
آدرس قلعه فلک و الافلاک: استان لرستان، شهرستان خرم آباد، خیابان امام خمینی، خیابان دوازده برجی، قلعه فلک و الافلاک
ساعات بازدید از قلعه فلک و الافلاک
قلعه فلک و الافلاک همه روزه بجز ایام تعطیل (به علت سوگواری) از ساعت 8:00 صبح تا 9:00 شب آماده پذیرش مراجعین می باشد، البته توجه داشته باشید که ساعت کاری مذکور ویژه شش ماهه اول سال می باشد و در شش ماهه دوم سال ساعت بازدید از این جاذبه تاریخی کاهش یافته و از 8:00 صبح تا 7:00 عصر است.
هزینه بازدید از قلعه فلک و الافلاک
برای بازدید از قلعه فلک و الافلاک گردشگران باید بلیط ورودی این مجموعه را دریافت کنند، قیمت این بلیط برای هر گردشگر ایرانی 90000 ریال و برای هر گردشگر خارجی 800000 ریال می باشد.
امکانات قلعه فلک و الافلاک
سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور تأمین رفاه بازدید کنندگان قلعه فلک و الافلاک امکاناتی را در داخل این مجموعه در نظر گرفته است که برخی از آن ها عبارتند از آتلیه عکاسی با لباس های سنتی، فروشگاه های خوراکی در اطراف قلعه، کتابخانه، بازارچه صنایع دستی، سرویس بهداشتی و غیره لازم به ذکر است که در این مجموعه یک آزمایشگاه مجهز برای مرمت های باستانی نیز وجود دارد که افراد متخصص می توانند از آن ها دیدن کنند.
 

چگونه از قلعه فلک الافلاک بازدید کنیم؟


امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعاتی کلی در رابطه با قلعه باستانی فلک الافلاک، مشهور ترین جاذبه موجود در استان لرستان، در اختیارتان قرار داده باشد، چنانچه تجربه بازدید از این قلعه بسیار زیبا را دارید خوشحال می شویم، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران عزیز سایت لحظه آخر در میان بگذارید، با سپاس از همراهی شما.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 101 کاربر