غار شاپور

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/02/13
بازدید: 3550
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار شاپور یکی از دیدنی ترین و عجیب ترین و در عین حال ناشناخته ترین جاذبه های گردشگری استان فارس است که در نزدیکی شهر کازرون قرار دارد، با اینکه نام این غار به گوش کمتر کسی خورده است، سالانه ماجراجویان و علاقمندان بسیاری برای بازدید از آن به کازرون سفر می کنند، در این مقاله قصد داریم به معرفی این غار زیبا و بیان نحوه دسترسی به آن بپردازیم بنابراین اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با غار شاپور هستید و یا قصد سفر با تور شیراز را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

 

غار شاپور


معرفی غار شاپور 

همانطور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم، غار شاپور از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می آید، این غار به سبب مجسمه تاریخی و غول پیکری که در دهانه آن قرار دارد از سایر غار های موجود در ایران متمایز می شود.
این غار در ارتفاع 800 متری از سطح زمین واقع شده است و گردشگران برای بازدید از آن چاره ای جز طی کردن مسیر سخت و سربالایی ندارند، اما ارزشش را دارد، مجسمه موجود در دهانه غار شاپور در واقع آخرین بازمانده از مجسمه های سنگی باستان به شمار می آید، جالب است بدانید که این مجسمه غول پیکر به شاپور یکم، دومین پادشاه سلسله ساسانیان، تعلق دارد و به همین سبب نیز این غار بسیار دیدنی به غار شاپور معروف شده است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید غار شاپور یکی از پر اهمیت ترین غار های تاریخی ایران می باشد و نتایج محققان نشان داده است که این غار پیش از دوره ساسانیان از اماکن مذهبی بوده و گذشتگان در آن مشغول عبادت می شدند و مراسم های نمادین بسیاری در آن برگزار می شد، اما شاپور اول به منظور ایجاد وحدت مذهبی و دور کردن مردم از خرافه ها دستور ساخت مجسمه خود بر دهانه این غار را صادر کرد، لازم به ذکر است که عرض دهانه غار حدود 30 متر و ارتفاع آن حدود 10 متر می باشد و قرار گیری مجسمه شاپور در این فضا شکوه خاصی به این غار تاریخی بخشیده است.
غار شناسان غار شاپور را به چند بخش مجزا تقسیم کرده اند که عبارتند از چهار گذرگاه بزرگ، پنج گذرگاه کوچک، چهار مسیر فرعی و سه تالار بزرگ، گردشگرانی که علاقمند به غارنوردی و بازدید از این مجموعه هستند می توانند از تمامی بخش های مذکور بازدید به عمل بیاورند، البته در نظر داشته باشید که غار شاپور نیز همانند بیشتر غار های جهان بخش های صعب العبور بسیاری در آن وجود دارد و همین امر سبب شده که بسیاری از نقاط آن تا به امروز کشف نشده باقی بماند، در واقع در این مجموعه مکان های وجود دارد که تا به امروز کسی موفق به بازدید از آن نشده است. 

 

مجسمه شاپور یکم

 

مجسمه شاپور یکم در غار شاپور 

همانطور که می دانید، وجه تمایز و همچنین مهم ترین بخش موجود در غار شاپور مجسمه 7 متری شاپور یکم است که در دهانه آن قرار دارد و منظره بسیار با شکوهی به این غار بخشیده است، این مجسمه که به دستور شخص شاپور یکم در این محل قرار گرفته است در واقع تنها مجسمه سنگی باقیمانده از دوره ساسانیان می باشد و این امر به ارزش آن می افزاید، البته گفتنی است که این مجسمه یکبار در زمان حمله اعراب به ایران و به دستور یک سردار عرب به نام نصر ابن سیار واژگون شده است و در طی این حادثه دو دست مجسمه شکسته اند البته برخی از مورخان معتقد اند که مجسمه در اثر زلزله واژگون شده است.
لازم به ذکر است که پس از مدت زمان طولانی در سال 1336 ارتش ایران نسبت به علم کردن مجدد این مجسمه با شکوه اقدام کرد، اگر چه اصول تعمیر و مرمت در برپایی این اثر ارزشمند رعایت نشده است. نکته دیگری که در رابطه با مجسمه شاپور بدانید این است که این مجسمه نشانی از هنرمندی ایرانیان زمان ساسانیان می باشد و موجب حیرت است که در آن زمان مجسمه سازان این سازه را با چه ظرافت و مهارتی ساخته اند، اگر از گردشگران تور شیراز هستید، بازدید از مجسمه شاپور را از دست ندهید، نقوش برجسته کمربند و سایر بخش های موجود بر روی مجسمه شما را شگفت زده خواهد کرد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این مجسمه نتیجه تراش دادن ماهرانه یکی از ستون های چکیده موجود در غار است.


گنج های غار شاپور 

از آنجایی که غار شاپور از غار های بسیار پر اهمیت باستانی بوده است، انتظار می رود که جاذبه و دیدنی های آن به یک مجسمه غول پیکر ختم نشود در این بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. همانطور که پیش تر اشاره کردیم مورخان طی تحقیقاتی که در این منطقه انجام داده اند، دریافته اند که این غار پیش از زمان ساسانیان یکی از مهم ترین اماکن مذهبی برای مردم زمان به شمار می آمد و آیین های مذهبی بسیاری در آن اجرا می شد همین امر سبب شده بود که اجناس ارزشمندی در این غار نگهداری شود اما هیچ اثری از این اجناس قیمتی و به اصطلاح گنج در این غار کشف نشده است و این نظریه در واقع رد می شود، اما بد نیست بدانید که علاوه بر مجسمه شاپور یکم در دهانه این غار دو کتیبه ارزشمند وجود دارد که در سال 1336 توسط ارتش ایران بر روی دیواره ها حکاکی شده است، که یکی از آن ها روایت داستان مرمت مجسمه شاپور پس از حدود 1000 سال می باشد و دیگری نیز ترجمه کتیبه موجود در نقش رجب می باشد.

 

بازدید از غار شاپور


بازدید از غار شاپور 

از آنجایی که غار شاپور یکی از مهم ترین آثار به جا مانده از زمان ساسانیان می باشد و قدمت زیاد آن و همچنین حوادثی که در طول تاریخ برای مجسمه موجود در دهانه غار پیش آمده است بسیاری از افراد تمایل دارند که به غار شاپور رفته و از این مجسمه با شکوه بازدید به عمل بیاورند، اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید در ادامه با ما همراه باشید.
آدرس و نحوه دسترسی به غار شاپور
این غار دیدنی در 10 کیلومتری شهر کازرون واقع در استان فارس قرار دارد، بنابراین برای بازدید از آن باید با خود را به شهر زیبای شیراز و استان فارس برسانید، گفتیست که دسترسی به غار شاپور به هیچ وجه کار آسانی نیست و به افرادی که توانایی کوهنوردی و یا پیاده روی طولانی مدت را ندارند توصیه نمی شود.
چنانچه قصد بازدید از غار را دارید باید به روستای شاپور بروید، لازم به ذکر است که با خودرو می توانید تا فاصله 2400 متری دهانه غار بروید، پس از طی نمودن این مسیر باید پیاده این مسافت را بروید، توجه داشته باشید که این تمامی بخش های مسیر غار سر بالایی می باشد و طی کردن آن حدود 3 ساعت زمان می برد، البته این زمان بسته به آمادگی بدنی هر شخص ممکن است متفاوت باشد.
بهترین زمان بازدید از غار شاپور 
موقعیت مکانی غار شاپور رو به جنوب است، بنابراین مسیر دسترسی به غار همواره آفتاب گیر می باشد، از این رو گردشگران تور شیراز بهتر است که صبح زود برای بازدید از غار شاپور اقدام نمایند.
توصیه هایی برای بازدیدکنندگان غار شاپور 
اگر تصمیم دارید که به بازدید از غار شاپور بروید توصیه می کنیم که وسایلی نظیر کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، عصای کوهنوردی، کفش مناسب، خوراکی مغزی و همچنین بطری آب با خود به همراه داشته باشید.
سخن آخر
امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی در رابطه با غار شاپور را کشف کرده باشید و این اطلاعات در سفر به شیراز برایتان مفید واقع شود، چنانچه به بازدید از این غار با شکوه رفته اید خوشحال می شویم تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران گرامی سایت لحظه آخر به اشتراک بگزارید، با تشکر از همراهی شما.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 101 کاربر