قلعه قهقهه

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/02/01
بازدید: 2021
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اردبیل یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که دیدنی های بسیار و مراتع سرسبز و خوش آب و هوای آن در تابستان، سالانه باعث جذب تعداد قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. یکی از جاذبه های دیدنی این شهر قلعه قهقهه است و در واقع نام اصلی آن در زبان ترکی قاه قاه قالاسی یا قاه قاه قیه می باشد. در ادامه این بخش از سایت لحظه آخر با اطلاعاتی درباره ویژگی های دژ قهقهه و آدرس و همچنین نحوه دسترسی آن همراه ما باشید.

 

 

ویژگی های قلعه قهقهه

دژ قهقهه روی یک تپه سنگی به ارتفاع 300 متر از زمین های اطراف خود قرار گرفته و به خاطر اینکه در گذشته از این قلعه برای زندانی کردن افراد بسیار مهم و سیاسی استفاده می شده، اطراف آن حصار غیر قابل نفوذی تعبیه شده است. مرتفع ترین قسمت این قلعه، بخش جنوبی آن است که ساختمان آن کاملا تخریب شده و در حال حاضر تنها آثاری از آن باقی مانده است، این ساختمان احتمالا همان برجک نگهبانی قلعه بوده است، چرا که از این قسمت دید بسیار خوبی به محوطه قلعه و دره های اطراف آن وجود دارد.
بر اساس تحقیقاتی که باستان شناسان روی قلعه قهقهه مشگین شهر انجام داده اند، تاریخچه ساخت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد. یعنی این قلعه بیش از  2500 سال قدمت دارد. بنای قلعه از جنس سنگ بوده و از ترکیب آجر، گچ و آهک ساخته شده است.

 


قلعه قهقهه از سه دیوار تو در تو یا سه حصار متداخل تشکیل شده و از داخلی ترین آن به عنوان محبس زندانیان استفاده می شده است. گردشگران تور اردبیل جالب است بدانند که زندان قلعه قهقهه در انتهای قسمت شرقی قلعه قرار گرفته، درست جایی که به یک دره 80 متری منتهی می شود!
این قلعه در مناطق کوهستانی قرار گرفته و آب و هوای آن در زمستان بسیار سرد و در تابستان معتدل است. بنابراین اگر تصمیم دارید در سفر با تور سرعین از این قلعه تاریخی بازدید کنید، پیشنهاد می کنیم فصل بهار یا تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. چرا که هوای سرد برای بالا رفتن از تپه و رسیدن به قلعه چندان مناسب نیست و از طرفی اطراف قلعه در بهار و تابستان بسیار سرسبز تر و زیبا تر از مابقی ماه های سال هستند.
قلعه قهقهه در سال 1381 به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

 

رویداد قلعه قهقهه

در سال 1571 میلادی درگیری و اختلافی بین اسماعیل میرزا و حاکم وقت قلعه (حبیب بیگ استاجلو) اتفاق افتاد که هم اکنون از آن به عنوان رویداد قلعه قهقهه یاد می شود. این اختلاف در واقع بر سر گم شدن شمش های طلا و نقره موجود در قلعه به وجود آمد و در نهایت منجر به برکناری حاکم و دژبان قلعه شد و در راستای آن اختلافات بین طایفه های قلزباش افزایش یافت.

 

 

زندانیان قلعه قهقهه

مهم ترین و معروف ترین زندانی این قلعه، اسماعیل میرزا فرزند شاه تهماسب اول صفوی بود که به خاطر سرپیچی کردن از دستورات پدر تقریبا به مدت 2 سال در این قلعه زندانی شد. خان احمد خان، امیرخان موصلوی ترکمان، مراد پاشای و احمد پاشا از دیگر زندانیان معروف قلعه قهقهه بوده اند.

 

 

آدرس قلعه قهقهه مشگین شهر

در مقدمه مقاله اشاره کردیم که دژ قهقهه در اردبیل واقع شده است. این قلعه در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشگین شهر و 20 کیلومتری روستای وجنی قرار گرفته و نحوه دسترسی به آن به شرح زیر است:
راه اول دسترسی: یکی از مسیرهایی که به قلعه قهقهه منتهی می شود، جاده مشگین شهر پارس آباد است که در این مسیر از کنکرلو عبور کرده و به یک سه راهی می رسید که سمت چپ آن تابلو قلعه را می توانید ببینید.
راه دوم دسترسی: مسیر دیگری که به قلعه ختم می شود، جاده اهر ورگهان است که در این جاده نیز به روستای وجنی رسیده و از آن جا می توان مسیر قلعه را در پیش گرفت.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر