آبشار نوژیان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/01/25
بازدید: 1938
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

لرستان استان چهار فصل و زیبای ایران است که در جنوب غربی کشور قرار دارد. با شنیدن نام لرستان ناخود آگاه به یاد چشمه ها و آبشارهای زیبای این استان خواهیم افتاد که همیشه سبب جذب  گردشگران و مسافران زیادی به این استان می شود. یکی از آبشارهای جذاب لرستان آبشار نوژیان است. این آبشار زیبا جزو مرتفع ترین آبشارهای ایران و صد البته بلندترین آبشار این استان لقب گرفته و در میان آبشارهای ایران حرفی برای گفتن دارد و بکر بودنش شهره عام و خاص است.آبشار زیبای نوژیان جزو مناطقی است که دست نخورده باقی مانده و عوامل انسانی نتوانسته اند آن را تخریب یا نمای آن را دست کاری کنند. همین بکر و خاص بودن نوژیان است که بعد آبشار بیشه در لرستان آن را از پر بازدید ترین نقاط گردشگری استان لرستان تبدیل کرده است‌.
آبشار نوژیان از مهمترین مناطق گردشگری ایران محسوب می شود و همین اهمیت سبب شد که در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار بگیرد و  به عنوان چهل و ششمین اثر ملی ثبت گردد. این اثر زیبای طبیعت که با شکافتن صخره ها توانسته خودی نشان دهد و زیبایی با شکوه خود را به رخ بکشد از قطب های گردشگری استان لرستان است که باید در برنامه مسافرتی خود حتما آن را قرار داد.

 

عکس آبشار نوژیان لرستان

 

روستای نوژیان لرستان

استان تاریخی و با قدمت لرستان با آن فرهنگ و تمدن دیرینه جای جایش دیدنی و دلربا است و نمی توان یک به یک آن ها را نام برد. لرستان دارای روستاهای زیبایی در قلب خود می باشد، روستای نوژیان لرستان یکی از این روستاهای قدیمی و زیبا است که هنوز خانه هایش سقف گلی و درهای چوبی دارد و حس نوستالژی را برای انسان رقم می زند و میتوان طبیعت زیبای روستایی را به جرات در آن دید و انرژی مثبت فراوانی را به دست آورد.
قریب به ۱۰۰ سال است که این روستا مورد استفاده و اقامت دائم قرار گرفته است و حتی عشایری ک به منطقه برمیگردند در روستا ساکن‌ می شوند. نوژیان بین کوه تاف و کوه ۸۰‌پهلو و در ۴۰ کیلومتری شهر خرم آباد قرار دارد. روستای زیبای نوژیان سبب شهرت خود را آبشار نوژیان می داند که مرتفع ترین آبشار استان نام گرفته است. علاوه بر این آبشار، طبیعت سرسبز روستا باعث می شود که گردشگران به این منطقه سر بزنند و از قسمت های مختلف روستا دیدن نمایند. نوژیان که واژه ای محلی است به معنای آب زنده است و علت این که نوژیان نام گرفته است پر آب بودن آن در فصول پر آب و کم عرض شدن آبشار در فصول کم بارش است که ابشار حالتی پیدا میکند که انگار زنده است.البته به جز این علت میتوان دلیل دیگری نیز برای این نام گذاری ذکر کرد و آن این است که مردم محلی به عدس نوژی گویند و در این اطراف عدس زیاد کشت شده و به همین خاطر آن را نوژیان نام نهاده اند.

آبشار نوژیان کجاست؟

همان طور که اشاره کردیم آبشار نوژیان از جاذبه های گردشگری استان لرستان است که همه ساله افراد زیادی برای دیدن آن راهی لرستان می شوند و از نزدیک با این آبشار بلند بالا آشنا می شوند. آبشار نوژیان در ۳۸ کیلومتری خرم آباد و بین دو کوه تاف و ۸۰ پهلو واقع می باشد.

ویژگی های آبشار نوژیان

جذابیت های این آبشار قابل شمارش نیست و هنگام توصیفش قلم سر در گم می شود که از کدام ویژگی آن بنویسد. سرچشمه ی این آبشار را می توان چشمه هایی که بالای آبشار قرار گرفته اند دانست. یکی از نکات جالبی که می توان به آن اشاره کرد دو بخشی بودن آبشار است به صورتی که ابتدا اب آبشار درون یک حوضچه ی کوچک ریخته می شود و ادامه مسیر را آبشار دیگری تشکیل می دهد.ارتفاع این آبشار ۹۵ متر و عرض آن ۵ متر است که در نوع خود بسیار کم نظیر تلقی می شود. اگر به دیدن ماهی قزل آلا علاقه مند هستید می توانید در پایین رودخانه ای که تشکیل شده است حوضچه های پرورش ماهی را ببینید که درون آن ها ماهیان قزل آلا درحال شنا می باشند و از آن ها خریداری نمائید و همان جا مشغول پخت کباب ماهی شوید و از خوردنش لذت ببرید و یا به عنوان سوغات این منطقه با خود به همراه ببرید. 

 

سفر به روستا و آبشار نوژیان لرستان


محیط بکر اطراف ابشار با وجود آن همه درخت سر سبز بهشت کوچکی در لرستان به وجود آورده است که مردم می توانند برای فراغ خاطر و استراحت های در نظر گرفته شده ی خود آن جا را انتخاب کنند و به پیاده روی در منطقه بپردازند. اگر به کوهنوردی علاقه مند هستید وسایل خود را همراه داشته باشید که از کوه هایی که در اطراف آبشار است مدد بگیرید و مشغول تفریح مورد علاقه تان بشوید. البته پیشنهادی برای دوست داران شنا هم داریم و آن استفاده از حوضچه ای است که آبشار در ابتدا به آن می ریزد. آب تمیز و زلال که می توان در آن تنی به آب زد و لذت برد. آرامش غیر قابل توصیف منطقه باعث می شود شما موقع برگشت به منزلتان چند مدتی آرامش روحی لازم و انرژی مضاعفی برای ادامه کارهای روزمره خود داشته باشید. 
فراموش نکنید با خود عکس های زیادی به یادگار ببرید که هر وقت دلتنگ آن فضای با شکوه شدید با دیدنش قوت بگیرید و خاطره های زیبایی که در آنجا ساخته اید را زنده کنید. مناظر سر سبز و بلند بالای آبشار و درختان سر سبز آن محیط صحنه های خارق العاده ای برای عکاسی به وجود آورده اند. در ضمن این آبشار ورودی ندارد و بازدید از آن رایگان می باشد.اگر قصد سفر به آبشار نوژیان داشتید لطفا تمام وسائلی که مورد نیازتان می باشد را همراه داشته باشید زیرا این آبشار و محیط اطرافش کاملا دست نخورده مانده است و امکانات رفاهی در اطرافش محدود به وجود فروشگاهی برای تهیه اقلام خوراکی و یک پارکینگ بزرگ است که البته باید برای پارک ماشین خود در آن هزینه ای را تقبل نمائید. به همین دلیل هر چیزی که احساس می کنید ممکن است به آن احتیاج داشته باشید با خود همراه کنید.

پوشش گیاهی آبشار

مسلما جایی که آب باشد سر سبزی هم وجود دارد و درختان زیادی رشد می کنند این مورد درباره آبشار نوژیان هم صدق میکند زیرا پوشش گیاهی که در اطراف این آبشار است پوشش گیاهی سبز و زیبایی است که بسیار چشم نواز است. این منطقه انواع گیاهان داروئی را دارد که باعث شده یکی از دلایل گردشگر پذیر بودنش باشد .مردم محلی و حتی افرادی از جاهای دیگر کشور که گیاهان داروئی را می شناسند معمولا به روی کوه تاف می آیند و چیزی را که لازم دارند پیدا می کنند و با خود می برند و یا کارهای تحقیقی خود را بر روی آن گیاه داروئی انجام می دهند. اگر شما هم به این مسئله علاقه دارید و دوست دارید که با گیاهان دارویی آشنا شوید محیط گیاهی منطقه این اجازه و دسترسی را برای شما فراهم کرده است. دیدن گیاهان کم یاب و دارویی در این منطقه نیز یکی از عوامل شهرت یافتن کوه تاف و آبشار نوژیان است.

بهترین زمان بازدید از آبشار نوژیان

برای دیدن هرچه با شکوه تر ابشار نوژیان به شما پیشنهاد می کنم فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. هرچه به اخر تابستان نزدیک شوید ممکن است ابشار به علت خشک سالی های فصلی اب کمتری داشته باشد و نتوانید با تمام مناظر جذاب آن رو برو شوید. زمستان این آبشار به خواب فرو می رود و استراحت موقتی تا بهار را به آغوش می کشد.اردیبهشت ماه این منطقه، ماهی بهشتی است که لاله های واژگون و شقایق های سرخ را به ارمغان می آورد.چهچهه پرندگان زیبا و رقص آن ها در آسمان چنان محیطی بر هم می زند که قصد بازگشت را به تاخیر می اندازید و با تمام جان فضا را به ذهن می سپارید و ریه های تان را پر از اکسیژن خالص خواهید کرد.

مسیر دسترسی به آبشار نوژیان

 اگر قصد سفر به ابشار نوژیان را پیدا کردید ما به شما کمک می کنیم که مسیر را پیدا کنید. برای دیدن این آبشار زیبا باید به استان لرستان سفر نمایید. فاصله آبشار از پلیس راه سه راهی خرم آباد_  بروجرد_  درود ۵۲ کیلومتر می باشد اگر مسیر حرکت شما کمربندی خرم آباد است بعد از رانندگی ۱۴ کیلومتری که دارید به سمت راست جاده نگاه کنید تابلوی آبشار نوژیان را خواهید دید. از ۳ راهی به سمت چپ حرکت کنید که به جاده ی زیبایی که وسط انبوه درختان بلوط است وارد شوید. از سه راهی تا آبشار ۳۸ کیلومتر فاصله است که ۶ کیلومتر آن را مسیر خاکی تشکیل داده است که می توانید این مسیر را نیز با ماشین طی کنید و مشکلی برای این کار وجود ندارد.
لطفا در رانندگی خود عجله نکنید و از مناظر زیبایی که در مسیر وجود دارد بهره ببرید. آرام حرکت کنید زیرا در این جاده گاردریل و یا علائم هشداری وجود ندارد. پس دقت کنید و با آرامش مسیر را پیش بروید.افرادی که از استان خوزستان به سمت لرستان سفر می کنند ۵ کیلومتر قبل از رسیدن به خرم آباد و بعد از نمایان شدن تابلوی بروجرد به سمت کمربندی حرکت کرده و ۱۰ کیلومتر بعد تابلوی آبشار نوژیان را خواهند دید سپس طبق تابلوهایی که در مسیر است به سمت آبشار حرکت کنند.
آن دسته از مسافرین گرامی هم که از خرم آباد قصد سفر به نوژیان را دارند مانند کرمانشاهیان عزیزی که از شمال وارد خرم اباد شده اند بلوار اصلی را تا آخر جنوب شهر ادامه دهند و از زیر گذر میدان امام حسین عبور نکنند بلکه به سمت چپ حرکت کرده تا به کمربندی رسیده و ادامه مسیر را نیز همچون دیگر مسافران طی کنند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 102 کاربر