جنگل دالخانی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 2680
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران به عنوان کشوری چهار فصل پر از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری می باشد که با وجود تنوعی که دارد می تواند تمام سلیقه ها را در برگیرد و گردگشران را با رضایتی کامل بدرقه کند، از کویر گرفته تا جزیره و آبشار و جنگل همه و همه در این سرزمین پهناور به چشم می خورد و هر کدام به نحوی می توانند آدمی را مجذوب خود کنند، این بار می خواهیم به شمال کشور سفر کنیم، به یکی از شهرهای سر سبز و بسیار دیدنی که به نام عروس شهرهای ایران شهرت دارد، رامسر شهری که در خود دیدنی ها و جاذبه های طبیعی بسیاری جای داده است و سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند، یکی از مناطق گردشگری رامسر که به خصوص در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است جنگل دالخانی رامسر می باشد، این جنگل بسیار زیبا یکی از رویایی ترین مناطق ایران می باشد که هر ایرانی تبار باید یک بار هم که شده از آن دیدن کند و این همه زیبایی و شگفتی را در کنار هم به تماشا بنشیند. با لحظه آخر همراه باشید تا از جنگل دالخانی بیشتر بدانید.

 

جنگا دالخانی


جنگل دالخانی کجاست؟
رامسر شهری دیدنی و جذاب در غرب استان مازندران می باشد که در میان رشته کوه های البرز و دریای خزر قرار گرفته است و همین موقعیت مکانی در کنار برخورداری از جاذبه های زیبا و دیدنی، آب و هوای مناسب، امکانات اقامتی و تفریحی همه در کنار هم سبب شده تا لقب عروس شهرهای ایران را از آن خود کند و در میان شهر های ایران همچون نگینی بدرخشد. در رامسر پر از ییلاق های خوش آب و هوا، چشمه های آب گرم، سواحل زیبا، جنگل های دیدنی و آبشارهای بسیاری است که به سبب وجود همین جاذبه ها، این شهر به یکی از پر رفت و آمد ترین شهرهای ایران بدل گشته است و سالانه میزبان سیل عظیمی از گردشگران ایرانی و خارجی می باشد. این جنگل زیبا به خوبی آب و هوای رامسر را به رخ میکشد.

جنگل دالخانی

یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب رامسر که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته جنگل دالخانی می باشد که می توان گفت یکی از رویایی ترین و شگفت انگیز ترین جنگل های ایران به شمار می آید و طرفداران بسیاری یافته است، هرکه به رامسر سفر می کند بی شک دیدن از جنگل دالخانی و گذران اوقات فراغت در آن را از دست نمی دهد و حتما از آن دیدن می کند. جنگل دالخانی، جنگلی بسیار دیدنی در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر در جاده ییلاق جنت رودبار قرار گرفته است، این جنگل در جوار کوه های البرز واقع شده است و جنگلی نیمه کوهستانی به شمار می آید به طوری که در آن علاوه بر جنگل نوردی می توان به کوهنوردی هم پرداخت و از آب و هوای ناب آن نیز بهره برد. این منطقه با مساحتی بالغ بر 600 هزار متر مربع در ارتفاع 800 متری از سطح دریا قرار گرفته است که در انتها به ییلاق های زیبای اکراسر، گرسماسر و جنت رودبار می رسد، جنگل دالیخانی منطقه ای بکر و رویایی پوشیده از درختان سر به فلک کشیده غرق در مهی غلیظ و جاده هایی که از میان این درختان می گذرد و این منطقه را به محلی سحر انگیز و تماشایی بدل کرده است، از این رو این منطقه به دالان بهشت لقب گرفته است.

پوشش گیاهی جنگل دالخانی

جنگل دالخانی از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و شاید یکی از دلایلی که این جنگل را محبوب و پر طرفدار کرده است همین تنوع پوشش گیاهی دالخانی باشد، از درختانی که در این منطقه زیست می کنند می توان به بلوط، ازگیل، زرشک و فندق اشاره کرد که این زیبایی های این جنگل را دو چندان کرده اند.

 

دالخانی

 

جنگل نوردی در دالخانی

اگر قصد دارید در جنگل دالخانی به جنگل نوردی بپردازید بهترین راه این است خود را به جاده رامسر تنکابن برسانید و با توجه به تابلوهای راهنما به سراغ سه راهی جنت رود بار بروید، بعد از طی مسیری کوتاه به گالش محله رسیده و ماشین را پارک کرده و جنگل نوردی را از همین جا آغاز کنید، اما اگر راه را بلد نیستید و یا اولین بار است که به این جنگل می روید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچگاه تنها و بدون راهنما به گشت و گذار در دالخانی نپردازید چرا که کوچکترین خطایی در طی مسیر جنگل نوردی می تواند شما را از مسیر اصلی خارج کرده و به سوی دره های خطرناک بکشاند.

جاذبه های دیدنی جنگل دالخانی

جنگل دالخانی به سبب این که از مساحت زیادی برخوردار است جاهای دیدنی بسیاری دارد که دیدن از آن ها نیز خالی از لطف نیست و می تواند سفر شما را به این منطقه زیبا و دیدنی لذت بخش تر کند، از جاهای دیدنی این منطقه می توان به روستای گرسماسر، سد میجران، ییلاق جنت رودبار و ییلاق اکراسر اشاره کرد، در ادامه به توضیح مختصری از این مناطق نیز برای شما شرح می دهیم.

سد میجران

هنگام وارد شدن به جاده جنگل دالخانی در همان ابتدا به سه راهی شستا بر می خورید که با رفتن به مسیر سمت راست این سه راهی به یکی از زیباترین سدهای ایران با طبیعتی تماشایی به نام سد میجران می رسید. این سد در دل طبیعتی بکر قرار گرفته است که محلی مناسب برای گذران یک روز عالی در کنار خانواده و دوستان را برای شما به وجود آورده است. گفتنی است راه رسیدن به این سد کمی دشوار است اما طی کردن این مسیر و رسیدن به میجران ارزش این سختی را دارد.

 

گرسماسر

 

روستای گرسماسر

زمانی که در جاده جنگلی میان جنگل دالخانی در حال طی کردن مسیر هستید به اولین روستایی که می رسید روستای گرسماسر می باشد، این روستا در ارتفاع بالا قرار دارد به طوری که در آن می توان به راحتی شهر رامسر و تنکابن را به تماشا نشست، گرسماسر با آب و هوایی مطلوب و دل پذیر در کنار کوه های بلند و سر سبز در واقع یک ییلاق به شمار می آید که توسط اهالی شهر کتالم رامسر استفاده می شود.

جنت رودبار

شاید نام این ییلاق به گوش شما خورده باشد چرا که جنت رودبار پایتخت گل گاوزبان ایران می باشد و داشتن این لقب نیز به سبب وجود دشت های گل گاوزبان بسیاری در این منطقه می باشد، اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم به طور متوسط این روستا سالانه 40 تن گل گاوزبان تولید می کند، اما این روستا علاوه بر دشت های این گیاه دارویی، از دیدنی های بسیاری همچون آبشار های متعدد برخوردار است و به سبب موقعیت کوهستانی و مه غلیظی که دارد بسیار محبوب است و گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.
بد نیست بدانید در نقطه ای از جنگل دالخانی یادبودی برای هفت شهید قرار گرفته که از آن با نام پیچ هفت شهید یاد می شود و مردم به خصوص مردم رامسر هر زمان که به این جنگل بروند حتما سری به این یادبودها زده و به این هفت شهید ادای احترام می کنند. در سال 1361 طی یک عملیات تروریستی توسط گروهک تروریستی منافقان به خودروی این هفت تن حمله شد و با رگبار گلوله این هفت تن به شهادت رسیدند.

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

جنگل دالخانی به قدری زیبا و چشم نواز است که به طور قطع نمی توان گفت بهترین فصل و یا زمان برای سفر به آن کدام است چرا که این جنگل در هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارد و سفر در هر فصل از سال می تواند تجربه و خاطره ای متفاوت را برای شما رقم بزند. شاید بهتر باشد کمی در مورد زیبایی های دالخانی در چهار فصل سال برای شما بگوییم تا با توجه به سلایق و علایق خود بهترین زمان سفر به این جنگل زیبا و دیدنی را انتخاب کنید.

 

دالخانی در بهار

 

 

  • بهار: همانطور که پیداست بهار یکی از زیباترین فصل های سال است که شکوفه های درختان و زیبایی های آن بسیار دیدنی و تماشایی می شوند، از این رو تصور زیبایی های این جنگل می تواند راحت باشد هر چند این جنگل از آن چه که تصور می کنید نیز بسیار شگفت انگیز تر است. آب و هوای دالخانی نیز در بهار کمی گرم همراه با نم نم باران می باشد.
  • تابستان: جنگل دالخانی در این فصل در نهایت سر سبزی خود قرار می گیرد و می تواند به راحتی حس سر زندگی را به شما منتقل کند، اما در این فصل این مناطق از کشور از آب و هوای شرجی برخوردار است و کمتر کسی می تواند در این هوا تاب بیاورد.
  • پاییز: به فصل شگفت انگیز پاییز می رسیم، فصلی رنگارنگ که می تواند مناظری هیجان انگیز و دیدنی را مقابل چشمان شما قرار دهد و شما را به وجد آورد، جنگل دالخانی نیز از این زیبایی ها مستثنی نیست و حتی می تواند زیبایی های شگفت انگیز تری را برای شما رقم بزند. آب و هوای پاییز در جنگل دالخانی می توان گفت سرد بوده و با باران های پیاپی همراه است، اگر در این فصل می خواهید به این جنگل زیبا سفر کنید حتما با تجهیزات کامل جنگل نوردی خود را آغاز کنید.
  • زمستان: تردد و تفریح در جنگل دالخانی به دلیل سرمای زیاد شاید کم تر باشد اما از زیبایی های آن نمی توان گذشت، سراسر سپید شدن دالخانی منظره ای شگفت انگیز و دیدنی را در مقابل چشمان شما قرار می دهد و می تواند یکی از زیباترین مکان ها برای عکس گرفتن باشد.

 

دالخانی

 

نکات مهم هنگام سفر به دالخانی

در هنگام سفر به جنگل دالخانی باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • حتما در جنگل پیمایی از افراد راهنما و یا آشنا با راه کمک بگیرید و هیچگاه بدون راهنما وارد جنگل دالخانی نشوید.
  • حتما در هنگام جنگل نوردی از کفش های عاج دار استفاده کنید چرا که اگر کفش مناسبی نداشته باشید گل و لای به کفش شما چسبیده و طی کردن ادامه مسیر را برای شما دشوار می کند.
  • قبل از آغاز راه حتما با خود امکانات کافی همچون آب آشامیدنی، لباس اضافه، میان وعده، چراغ قوه، آتش زنه، بادگیر و کمک های اولیه به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد اقامت در جنگل دالخانی را دارید حتما از اقامتگاه ها و کلبه های جنگلی که در این جنگل به منظور رفاه حال شما در نظر گرفته شده است استفاده کنید و جدا از کمپ زدن در این مکان خودداری نمایید چرا که سرد شدن هوای ناگهانی در شب و وجود حیوانات وحشی و حشره ها می تواند خطرناک باشد.

علاقه مندانی که قصد سفر به رامسر را دارند و می خواهند به جنگل دالخانی بروند می توانند از تورهایی که برای جنگل پیمایی در نظر گرفته شده استفاده کنند و از تفریح و گشت و گذار در بهشت رامسر نهایت لذت را ببرند، علاوه بر جنگل نوردی در دالخانی می توانید از دیگر جاهای دیدنی رامسر نیز دیدن فرمایید و  با سوار شدن تله کابین رامسر به عنوان بزرگترین تله کابین ایران  نیز تجربه ای هیجان انگیز و متفاوت داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 106 کاربر