رود نیل

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 10062
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در شمال شرقی آفریقا کشور مصر واقع شده است که یکی از نخستین تمدن های بشریت را داراست، این کشور پرجمعیت ترین کشور در خاورمیانه می باشد و سومین کشور پر جمعیت قاره آفریقا به شمار می آید، این کشور پر از جاذبه های گردشگری متفاوت می باشد که سالانه میلیون ها گردشگر و توریست را به سوی خود می کشاند به طوری که 12 درصد از نیروی کار مصر در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند، از جاهای دیدنی بسیار معروف این کشور می توان به اهرام مصر اشاره کرد که یکی از پربازدید ترین جاهای دیدنی دنیا محسوب می شوند. رود نیل نیز یکی از دیدنی های مهم این کشور به شمار می آید چرا که اگر این رود وجود نداشت در این کشور موجودی باقی نمی ماند و از تمدنی هم خبری نبود. در ادامه می خواهیم کمی در مورد رود نیل اطلاعاتی در اختیار شما مخاطبان قرار دهیم. 

تاریخچه رود نیل

همانطور که می دانید اولین لازمه زندگی بشریت آب است و با کمی بررسی و کاوش در مورد تمدن ها می توان به این پی برد که تمام تمدن ها در سراسر جهان در کنار رود ها پدیدار شده اند و به حیات خود ادامه داده اند، از جمله این تمدن ها می توان به مصر باستان اشاره کرد که در کناره رود نیل شکل گرفت و تا به الان تمدن را حفظ کرده و امروزه به عنوان یکی از اولین تمدن های جهان شناخته می شود. قدمت این تمدن به چندین هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و رود نیل هم همان رودی است که حضرت موسی آن را شکافت و فرعون و سپاهیانش در آن غرق شدند. 

رود نیل

مسیر های رود نیل

رود نیل با طولی حدود 6650 کیلومتر عنوان طولانی ترین رود جهان را از آن خود کرده است و یکی از عجایب هفتگنه طبیعی قاره آفریقا به شمار می آید که در سال 2013 نیز رود نیل با همین عنوان ثبت جهانی شد. رود نیل در شمال آفریقا قرار گرفته شده و از 10 کشور در این قاره می گذرد، این رود از کشور اوگندا سر چشمه گرفته از کشور های اتیوپی، سودان، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، تانزانیا، روآندا و بروندی می گذرد و مصر آخرین کشوری است که این رود به آن راه پیدا می کند و سپس به دریای مدیترانه سرازیر می شود، در واقع رود نیل حاصل به هم پیوستن دو رود نیل سفید و نیل آبی که در خارطوم واقع شده اند می باشد. نیل سفید از دریاچه ویکتوریا و نیل آبی از دریاچه تانا سرچشمه می گیرد. کشور های نامبرده همگی کشورهایی خشک و بیابانی می باشند که گذر رود نیل از آنان باعث ایجاد شهرها و تمدن های بشری شده است. گفتنی است عنوان عمیق ترین رودخانه جهان نیز متعلق به رود کنگو می باشد که در همین قاره واقع شده است.

علت تشکیل رود نیل

در گذشته طی سال های متمادی در فصل بهار رود نیل طغیان می کرد و در منطقه دلتای نیل سیل رخ می داد، اما این طغیان از نظر مصریان باستان طبیعی نبوده و کنجکاوی آنان را برانگیخته بود، سال ها بعد در قرن پنجم قبل از میلاد فردی به نام هرودوت که مورخ به نام یونانی بوده است تصمیم گرفت در مورد این طغیان ها تحقیق کند و علت اصلی آن را بیابد، پس شروع به گشت گذار در سراسر مصر کرد و از مردم این سرزمین پرس و جو کرده و پاسخ ها را ثبت کرد، او به سراغ اندیشمندان مصری رفت و در مورد علل طغیان رود نیل از آنان نیز پرس و جو کرد .

رود نیل

نظریه های رود نیل

هرودوت با بررسی ها و جستجوی های فراوان از مردم و خردمندان مصر سه نظریه متفاوت را از آنان شنید، نخستین نظریه این بود که وزش باد شدید باعث می شود آب مسیر خود را طی نکند و نهایتا از مسیر خود خارج شود، دسته دوم بر این معتقد بودند که آب رود نیل همانند اقیانوس حرکت می کند، اما نظریه ای که بسیار قابل توجه هرودوت قرار گرفت سومین نظریه بود که این رود حاصل ذوب شدن برف می باشد، این نظریه معمولی ترین و منطقی ترین عقیده بود اما نه در مورد رود نیل، چرا که این رود در گرمترین نقاط قرار داشت و این دور از ذهن بود که حاصل ذوب شدن برف ها باشد. هرودوت این نظریه ها را در کتاب ارزشمند خود به نام تواریخ ثبت کرده و به بررسی آن پرداخته است. جالب است بدانید که در واقع طغیان رود نیل باعث به وجود آمدن علم هندسه عملی بوده است، از آنجایی که زندگانی مردم از راه کشاورزی تامین معاش می شد، مردم مصر در اطراف این رود زمین های کشاورزی را برپا کردند چرا که این زمین ها نسبت به دیگر زمین های مصر حاصلخیز بوده و در آن کشاورزی بسیار راحت تر بود، با طغیان این رود در بهار حد و مرزهایی که مردم برای زمین های خود مشخص می کردند از بین می رفت و هنگامی که زمین ها از آب بیرون می آمدند دیگر خبری از مرزها نبود، از این رو مردم به فکر افتادند که طول و عرض زمین ها را محسابه کنند، به همین سبب قدم های اولیه برای به وجود آمدن هندسه عملی گذاشته شد.

طولانی ترین رود جهان

رود نیل از آنجایی که طولانی ترین رود جهان می باشد طبیعتا گونه های مختلف زیستی بسیاری در آن زندگی می کنند، از جمله آبزیانی که در این رود زیست می کنند می توان به ماهی های مختلف، فیل ها، حیوانات وحشی آبی و بوفالوها اشاره کرد، همچنین این رود زیستگاه بزرگترین کروکدیل های آفریقا است که طول آن ها به حدود 6 متر می رسند، اغلب حیواناتی که در رود نیل زندگی می کنند در معرض خطر انقراض می باشند و این برای قاره آفریقا بسیار نگران کننده شده است. همچنین این رود پر از نی زارهای پاپیروس می باشد که بسیار مهم و حیاطی می باشند، این نی ها در صنعت کاغذ سازی بسیار کاربرد دارد .

مصر - واقعیت های جالب بسیاری شاید درباره کشور مصر وجود دارد که آشنایی با این واقعیت ها می تواند پل ارتباط نسل های مختلف تاریخ با این کشور کهن و قدیمی باشد

رود نیل رودی مقدس

جالب است بدانید که رود نیل نقشی اساسی در فرهنگ و آداب و رسوم مصر داشته و دارد و از گذشتگان تمامی رسومات این کشور به هر طریقی با رود نیل گره خورده است، رود نیل برای اهالی سرزمین مصر بسیار مهم و حیاتی و حتی مقدس بوده به طوری که برای آن سرودها و دعاهای بسیاری ساخته شد. از جمله مکان هایی که درحوالی رود نیل واقع شده و پر از جاذبه های گردشگری می باشد کشور مصر است، برای بازدید از زیبایی های رود نیل نیز پیشنهاد می شود به مصر سفر کنید،  گردشگرانی که قصد سفر به این کشور را دارند باید بدانند که آب و هوای این کشور مدیترانه ای می باشد چرا که در کنار دریای مدیترانه قرار گرفته است، این کشور زمستان های بسیار سرد، تابستان های گرم و بهار غبارآلود را با خود به همراه دارد، دین رسمی آن نیز اسلام می باشد و اغلب مردمان این کشور سنی هستند، مصر در حال حاضر کشوری عرب زبان محسوب می گردد. لازم به ذکر است یکی از مجسمه های معروف دنیا به نام مجسمه ابوالهول نیز در این کشور واقع شده است که در سفر به این کشور باید از آن نیز دیدن کرد. علاقه مندانی که می خواهند به مصر سفر کنند می توانند با مراجعه به سایت لحظه آخر یکی از گزینه های مربوط به تور آفریقا را انتخاب کنند و از سفرشان به این قاره لذت ببرند. اما به گفته گردشگران و توریست هایی که به این قاره سفر کرده اند سفر دریایی از طریق رود نیل یکی از هیجان انگیز ترین سفرها بوده که می توانید تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید و از این قاره و جاذبه های خاص و بی نظیرش بازدید داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 133 کاربر