گنجنامه همدان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6123
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر همدان به عنوان کهن ترین شهر ایران توانسته جاذبه های زیادی را در خود جای دهد و سالانه گردشگران و توریستان بسیاری را از سراسر ایران به سوی خود بکشاند، این شهر در دوران مادها پایتخت ایران به شمار می رفته و نام هگمتانه را با خود به همراه داشته است، در این مقاله قصد داریم یکی از جاذبه های دیدنی همدان را به شما معرفی کنیم تا برای سفر به این شهر زیبا اطلاعاتی کافی داشته باشید، گنجنامه همدان که مجموعه ای از دیدنی ها را در خود جای داده است و می توان در آن حسابی سرگرم شد. با ما همراه باشید تا با گنجنامه همدان بیشتر آشنا شوید.

 

گنجنامه همدان


دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنجنامه همدان واقع شده در دامنه شمالی کوه های الوند در حدود سال 1379 افتتاح گردید که در آن امکانات گردشگری و تفریحی بسیاری جای گرفته است و می تواند به راحتی شما را یک روز کامل سرگرم کند و خاطرات خوبی برای شما به یادگار بگذارد، از مهم ترین جاذبه های دیدنی این مجموعه که در واقع باعث ایجاد آن نیز شده است می توان به الواح گنجنامه اشاره کرد که در ادامه بیشتر با آن آَشنا می شویم، در این مجموعه می توانید تلفیقی از طبیعت، تفریح و ورزش را درکنار هم داشته باشید و با تجربه هریک از این ها ساعات خوشی را برای خود به یادگار بگذارید. 
دهکده گنجنامه همدان به عنوان یکی از قویترین قطب های گردشگری ایران و حتی خاورمیانه به شمار می آید، به طوری که عضو سازمان جهانی گردشگری می باشد و روزانه قابلیت میزبانی 5000 نفر را داراست، این مجموعه در جنوب غربی و در فاصله پنج کیلومتری شهر همدان، در انتهای دره عباس آباد و در ابتدای جاده ای واقع شده است، این جاده در گذشته مسیر کاروان رویی بوده است که در عهد هخامنشی نیز وجود داشته و مسیری برای شاهان هخامنشی و همراهانشان بوده است. در ادامه به توضیح مختصری از امکانات تفریحی و گردشگری گنجنامه همدان می پردازیم.

الواح گنجنامه همدان

همانطور که گفته شد در این مجموعه تفریحی گردشگری، دو لوح وجود دارد که در دل کوه کنده کاری شده اند، این الواح یکی مربوط به داریوش کبیر است که در سمت چپ قرار گرفته و دیگری که در سمت راست و کمی پایین تر از لوح داریوش می باشد، کتیبه خشایارشا قرار گرفته است. بر روی این کتیبه ها بیست سطر از چپ به راست با خط میخی به زبان های پارسی باستان، ایلامی و بابلی نوشته شده است، مضمون کتیبه های گنجنامه همدان ستایش اهورامزدا و معرفی اصل و نصب شاهان است.  نکته قابل توجهی که در مورد گنجنامه همدان وجود دارد این است که گنجنامه به معنی داستان گنج می باشد و از گذشته مردمان فکر می کردند که این لوح ها راز گنجی پنهان را نمایان می کنند، اما در واقع این طور نبوده و تنها گنج های معنوی همچون اصلیت شاهان و ستایش را به آدمیان نشان داده است، این کتیبه ها در سال 1373 ترجمه شدند و توسط شهرداری همدان بر روی دو تخته سنگ خارا به زبان های فارسی و انگلیسی کنده کاری شده و در پایین دست الواح قرار داده شدند.
جاذبه های طبیعی گنجنامه همدان
در مجموعه توریستی گردشگری گنجنامه همدان جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و بکری نیز وجود دارد که گردشگران می توانند به راحتی در کنار بازدید از جاهای دیدنی همدان به طبیعت گردی نیز بپردازند، از این جاذبه های طبیعی گنجنامه می توان به آبشار گنجنامه، دشت میشان، کوهستان الوند و تخت نادر اشاره کرد، این اماکن دیدنی بسیار زیبا هستند و هریک به نوبه خود جلوه های وصف ناشدنی دارند که آدمی را محو خود می کنند، طبیعت های گنجنامه همدان بسیار چشم نواز بوده و جزو اماکنی به شمار می آیند که حتما باید از آن ها دیدن کرد.

 

کوهستان الوند


کوهستان الوند
همانطور که گفته شد مجموعه گنجنامه همدان در دامنه کوه های الوند قرار گرفته است، کوهستان الوند در ارتفاع 3575 متری می باشد که در هر نقطه از آن زیبایی های منحصر به فردی وجود دارد و همگی در کنار هم این کوهستان را به یکی از کوهستان های بسیار زیبای ایران بدل کرده است. کوهستان الوند پر از دشت ها و چشمه های تماشایی می باشد، دشت ها سراسر پوشیده از چمن، سر سبز و سر زنده و چشمه ها جوشان و چشم نواز، پر آب و تماشایی. از دشت های این کوهستان می توان به دشت میشان، تخت نادر، چمن شاه نظر و تخت رستم اشاره کرد و مهم ترین چشمه های آن، چشمه کلاغ لان، قاضی، ملک، هفت چشمه، چشمه خسرو، بهشت آب، چشمه افعی، چشمه آب مروارید، تخت نادر و حوض نبی می باشند.
آبشار گنجنامه همدان
در کنار کتیبه های گنج نامه آبشار بسیار زیبا و دیدنی این مجموعه واقع شده است که آبشاری دائمی است و در فصول مختلف سال جاری می باشد، این آبشار با ارتفاع 12 متر در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند قرار گرفته است و در میان صخره های بسیار عظیم کوهستان الوند به پایین می ریزد که جلوه ای وصف ناشدنی دارد، این آبشار در زمستان نیز جلوه دیگری از خود نشان می دهد چرا که با پایین رفتن دمای هوا، یخ می زند و زیبایی متفاوتی را از خود نشان می دهد و آدمی را محو خود می کند. در این فصل آبشار گنجنامه میزبان سیل عظیمی از یخ نوردان و صخره نوردان می باشد.
تخت نادر گنجنامه همدان
تخت نادر نام دشتی از چندین دشت کوهستان الوند می باشد که در مسیر قله الوند قرار گرفته، این دشت با وسعتی بالغ بر یک و نیم هکتار، یکی از وسیع ترین دشت های الوند می باشد که در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا قرار گرفته است، تخت نادر به لحاظ شیب کم و زمین همواری که دارد، محل مناسبی برای اطراق می باشد و کوهنوردان نیز در میان راه برای استراحت در آن وقت می گذرانند. این دشت چشمه های بسیاری دارد و این اطراق را در این مکان راحت تر کرده است، کلمه "تخت" در فرهنگ باستانی این منطقه به معنای زمین پوشیده از چمن در کوهستان می باشد که نام این دشت را نیز تخت نادر نامیده اند و از گذشته تا به امروز همین نام بر روی آن باقی مانده است.
دشت میشان
از دیگر دشت های وسیع و زیبای کوهستان الوند می باشد که دشت میشان نام دارد، وسعت این دشت نیز به حدود یک هکتار می رسد که در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار گرفته است، این دشت نیز سراسر سبز است و در آن آب جریان دارد، مناظر بکر و زیبای این دشت بسیار زیبا و دیدنی هستند و مکان مناسبی برای به آرامش رسیدن است، برای رسیدن به دشت میشان هم می توانید از مسیر کوهپیمایی استفاده کنید، چرا که در این مسیر قرار گرفته است، هم می توانید از تله کابین این مجموعه استفاده کنید و خود را به دشت میشان برسانید، در این دشت امکانات رفاهی بسیاری جهت رفاه حال گردشگران و کوهنوردان قرار گرفته است که تفریح را در این مکان آسان تر کرده است.
تفریحات گنجنامه همدان
دهکده فرهنگی تفریحی ورزشی گنج نامه سال هاست که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است، به همین سبب سعی شده در این مجموعه امکانات تفریحی نیز در نظر گرفته شود که گردشگران بیش از پیش از گذران وقت در آن لذت ببرند و هیجان را نیز چاشنی تفریح خود کنند، در حال حاضر گنجنامه همدان امکانات تفریحی بسیاری همچون غار آکواریوم، شهربازی، سورتمه ریلی و تله کابین گنجنامه را در خود جای داده است.

 

غار آکواریوم همدان


غار آکواریوم گنجنامه همدان

در سال 1390 ایده ایجاد پروژه ای به نام غار آکواریوم به مرحله اجرا رسید و شروع به ساخت شد، در اجرای این پروژه تصمیم گرفته شد که با تلفیق اعماق آب های دریا با صخره و کوهستان فضایی زیبا و دیدنی ایجاد شود که این امر نیز عملی شد و این پروژه به یکی از تماشایی ترین آکواریوم های ایران تبدیل شد. آکواریوم گنجنامه وسعتی بالغ بر 1000 متر مربع و ارتفاعی متغیر از 2 و نیم متر تا 15 متر دارد، این آکواریوم دارای سه سالن می باشد که در سالن اصلی آن ظرفیت 85000 لیتر آب وجود دارد که در 21 آکواریوم آب شور و آب شیرین جای گرفته اند. در غار آکواریوم گنجنامه همدان علاوه بر گونه های آبزی مختلفی که وجود دارد نمونه هایی از آبزیان نادر و خزندگان سراسر جهان در طبقه دوم آن قرار گرفته اند.
شهربازی گنجنامه همدان
از دیگر تفریحاتی که در گنجنامه همدان در نظر گرفته شده است شهربازی این مجموعه می باشد، در این مجموعه تفریحی بازی های هیجانی بسیاری وجود دارد که می تواند چالش و هیجان را در شما بالا ببرد، یکی از هیجانات این شهربازی صندلی های ماساژور فوق آپشن سه بعدی آن می باشد که همزمان با پخش موزیک امکان سرو قهوه نیز دارد، همچنین این شهربازی اتاق ماساژور خانوادگی دارد که در آن می توان به راحتی ریلکس کرد و برای دقایقی در نهایت آرامش از آن لذت برد. از دیگر تفریحاتی که در این شهربازی وجود دارد می توان به ماشین کوبنده بدون آنتن، استخر توپ، فوتبال دستی، ترامپولینگ، ایرهاکی، سینما 5 بعدی و هدست واقعیت مجازی اشاره کرد.
سورتمه ریلی
سورتمه گنجنامه همدان با مسیری به طول 1150 متری طولانی ترین و پرسرعت ترین سورتمه ایران می باشد که در دامنه کوه الوند ساخته شده است، این سورتمه از بین صخره ها و سنگ های کوه الوند می گذرد و چشم اندازی از دره بسیار زیبای عباس آباد را در مقابل چشمان شما قرار می دهد، سورتمه گنجنامه از تکنولوژی های روز دنیا بهره برده است و در حال حاضر یکی از ایمن ترین سورتمه های ریلی ایران به شمار می آید. سرعت این سورتمه 45 کیلومتر بر ساعت است که می تواند هیجان را به سر حد خود برساند. سورتمه گنجنامه همه روزه از ساعت 10 الی 20 میزبان علاقه مندان و گردشگران می باشد.

تله کابین گنجنامه همدان

 از تفریحات دیگری که در گنجنامه همدان قرار دارد و هیجان را نیز برای گردشگران به همراه دارد تله کابین این مجموعه می باشد، این تله کابین یکی از مهیج ترین و ایمن ترین تله کابین های ایران به شمار می آید، چرا که در آن می توان زیبایی های گنجنامه همدان و مناظر اطراف آن را تماما کنار هم دید و از زیبایی های وصف ناپذیر آن به وجد آمد، این تله کابین با طولی حدود 3400 متر دو مسیر رفت و برگشت دارد که کمترین ارتفاع آن 1900 متر و بیشترین ارتفاع آن 2800 متر از سطح دریا می باشد، تله کابین گنجنامه از دشت میشان آغاز می شود و در همین نقطه نیز پایان می یابد و مدت زمان طی این مسیر به طور متوسط حدود 15 دقیقه می باشد. این تله کابین 35 کابین داشته که در صورت زیاد بودن گردشگران امکان افزایش آن نیز وجود دارد. ساعات کاری تله کابین گنجنامه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 20 و در پنج شنبه و جمعه از ساعت 6 الی 20 می باشد.

 

ورزش های گنجنامه


امکانات ورزشی گنجنامه همدان


از آنجایی که مجموعه گنجنامه همدان از امکانات بسیار زیادی برخوردار است و سعی بر این دارد که تمامی سلیغه ها در سن های مختلف را راضی نگه دارد، در سال های اخیر امکانات ورزشی نیز به دیگر امکانات خود افزوده که این مجموعه ای را از هر لحاظ تکمیل کند و هر که به آن وارد می شود بتواند تمامی تفریحات و هیجانات را در کنار هم داشته و از آن ها لذت ببرد. از امکانات ورزشی که در این مجموعه قرار گرفته است و هیجان را در آن به اوج خود رسانده می توان به دیواره سنگ نوردی، تیرول، بانجی جامپینگ و تعادل هوایی گنجنامه اشاره کرد.
دیواره سنگنوردی
اگر تا به اینجای مقاله را خوانده اید حتما متوجه شده اید که وجود منحصر به فردهای تفریحی در گنجنامه همدان چیز عجیبی نیست چرا که می توان گفت این مجموعه ایمن ترین بازی های ایران را در خود جای داده است، دیواره سنگنوردی این مجموعه نیز یکی از منحصر به فرد ترین ها از نظر سازه می باشد، این دیواره با 18 متر ارتفاع دارای سه مسیر مبتدی و حرفه ای می باشد. این دیواره قابلیت میزبانی مسابقات سنگنوردی را داراست و علاقه مندانی که به این رشته علاقه دارند می توانند با آموزشی ابتدایی از مربی این رشته، تجربه ای از این ورزش جذاب را داشته باشند.
تیرول گنج نامه همدان
تیرول گنجنامه همدان اولین تیرول ایران می باشد، این ورزش مهیج 4 پایه سه متری دارد که سه خط پرواز را به طول 520 متر در مساحتی حدود 1900 متر مربع پوشش می دهد، بیشترین ارتفاعی که با این تیرول می توانید پرواز داشته باشید 35 متر می باشد و در آن از قطعات فرانسوی استفاده شده است و این ایمنی تیرول گنجنامه را بالا برده است. این ورزش محدودیت سنی ندارد و روزانه می تواند 100 نفر را میزبانی کند.
بانجی جامپینگ گنجنامه همدان
از دیگر تفریحات و ورزش هایی که در مجموعه گنجنامه همدان در نظر گرفته شده است می توان به بانجی جامپینگ آن اشاره کرد، بانجی جامپینگ همدان با ارتفاعی 42 متری عنوان بلندترین بانجی جامپینگ ایران را نصیب خود کرده است و یکی از مهیج ترین تفریحات این مجموعه به شمار می آید. این بانجی جامپینگ محدودیت وزنی دارد و تنها افرادی با وزن 45 تا 90 کیلوگرم می توانند از این ورزش استفاده کنند. اگر به پرواز علاقه دارید و به دنبال آدرنالین زیاد هستید تجربه بانجی جامپینگ همدان می تواند تجربه ای فوق العاده و به یاد ماندنی باشد. لازم به ذکر است بانوان نیز می توانند از این بانجی جامپینگ لذت ببرند.

 

تعدل هوایی گنج نامه همدان


تعادل هوایی یا رنجر
از دیگر امکاناتی که گنجنامه همدان با داشتن آن در ایران حرف اول را می زند رنجر یا همان تعادل هوایی است، تعادل هوایی گنجنامه همدان اولین رنجر ایران می باشد که علاقه مندان به ارتفاع و هیجان را به سوی خود می کشاند، در این ورزش شما باید از روی طناب هایی که در هوا معلق هستند عبور کنید، این 10 مانع در ارتفاعات 3 تا 12 متری قرار دارند که می تواند بسیار مهیج باشد، لازم به ذکر است تنها افراد بالای 14 سال می توانند تجربه هیجان انگیز تعادل هوایی را داشته باشند. این سازه نیز قابلیت میزبانی مسابقات کشوری را نیز داراست.

دیگر امکانات گنجنامه همدان

گنجنامه همدان از امکانات رفاهی بسیاری برخوردار است و می توان در آن به راحتی به تفریح و خوش گذرانی پرداخت، از امکانات رفاهی این مجموعه می توان به سه رستوران، کافه، سالن همایش، خانه کودک، عکاسخانه و فیش اسپا اشاره کرد، در این مجموعه غرفه هایی نیز در نظر گرفته شده است که در آن ها محصولاتی همچون سوغاتی، کتاب و غیره به گردشگران عرضه می گردد. همچنین گردشگرانی که به گنجنامه همدان سفر می کنند می توانند با استفاده از اقامتگاه هایی که در این مجموعه ساخته شده است به راحتی استراحت کنند و حتی چند روزی اقامت داشته باشند و با فرصت از دیدنی های این مجموعه لذت ببرند.
لازم به ذکر است بازدید از گنجنامه همدان در برنامه تور همدان قرار دارد و گردشگرانی که با این تور به همدان سفر کنند حتما به بازدید از این جاذبه دیدنی می روند و از آن لذت می برند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از سفر به همدان حتما مقاله های بهترین زمان سفر به همدان و هتل های همدان را در سایت لحظه آخر مطالعه فرمایید تا سفری لذت بخش تر و آسوده تر داشته باشید و لحظاتی به یاد ماندنی را برای خود به ثبت برسانید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر